Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@18:04:16 GMT

آيا رژيم غذايي مي تواند شما را باهوش تر کند؟

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۸۳۲۱۶

خبرگزاري آريا -
بايد بدانيد که شما ماحصل چيزي هستيد که مي خوريد بنابراين براي اينکه مغز تيز، جوان و سالمي داشته باشيد بايد بدانيد که چه غذاهايي بخوريدو چه غذاهايي نخوريد.
هميشه اين سوال مطرح است که آيا رژيم غذايي شما مي تواند شما را باهوش تر کند؟ پاسخ بله است. تحقيقات نشان مي دهد که آنچه که شما مي خوريد تاثير بسيار زيادي بر مهارت هاي روزانه ي مغز شما دارد هم چنين مي تواند شما را از فراموشي و آلزايمر حفظ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اين برنامه (بهبود حافظه) شامل غذاهاي و مواد مغذي کليدي است که با بازي ها و ورزش هاي روزانه سازگاراي دارند و سلول هاي مغز را سالم نگه داشته و از آسيب به مغز حفظ مي کنند.
بايد اين نکته را به خاطر داشته باشيد که حافظه ي شما، ميزان توجه تان، توانايي آموختن تان متاثر از غذاهاي سالمي است که مي خوريد.



ماهي
غذاهاي دريايي مانند ماهي قزل آلا، توناياتون و ديگر انواع ماهي ها حاوي امگا 3 مي باشند که براي سلامتي مغز بسيار مفيد مي باشد. کارشناسان مي گويند که امگا 3 تقريبا براي انتقال سيگنال ها بين سلول هاي مغز ضروري مي باشد.
در مطالعه اي که در سال 2006 صورت گرفت، محققان دانشگاه تاف يافتند که افرادي که سه بار در هفته ماهي مي خورند و سطح بالايي از دي اچ اي در خونشان دارند سي و نه در صد کمتر مبتلا به آلزايمر مي شوند.حداقل دو بار در هفته ماهي بخوريد.



سبزيجات و غذاهاي گياهي
سبزيجات و غذاهاي گياهي حاوي آنتي اکسيدان هايي مانند ويتامين سي هستند. گياهان هم چنين حاوي موادي براي حفاظت از مغز هستند.
محققان دانشکده ي پزشکي دانشگاه هاروارد بيش از 13000 زن را مورد مطالعه قرار دادند و يافتند که آن هايي که غذاهاي گياهي و سبزيجات کمتر مي خورند مغز آن ها يک يا دو سال عمر مي کند.



اوکادو، چربي، چيزهاي هسته دار و دانه دار مانند آجيل ها
تمامي اين ها حاوي آنتي اکسيدان هايي مانند ويتامين اي هستند. در يک مطالعه محققان دريافتند که افرادي که ميزان متوسطي از ويتامين اي مي خورند تا شصت و هفت درصد احتمال ابتلا به بيماري هاي مغزيشان را کاهش مي دهند



شکلات
رژيم غذايي خود را که براي بهبود وضعيت مغزتان با هفتاد درصد کاکائو تکميل کنيد. کاکائو شامل فلونويد نوع ديگري از آنتي اکسيدان ها که با سلامتي مغز مرتبط است. سيب، انگور ، پياز، چاي و آبجو مي باشند.



ادويه کاري
هندي ها از ادويه جات بسيار استفاده مي کنند. غذاهاي داراي ادويه نيز براي مغز مفيد مي باشند. مطالعات روي حيوانات نشان داده اند که ادويه ي کاري شامل ترکيباتي است که پروتئين هايي را که در مغز باعث ايجاد آلزايمر مي شوند از بين مي برد. اميلويد يکي از اين پروتئين هاست که باعث ايجاد آلزايمر مي شود.

ميوه هايي مانند توت فرنگي و تمشک نيز ممکن است از مغز شما محافظت کند. اگر چه مکانيزم آن کاملا فهميده نشده است. اما برخي دانشمندان فکر مي کنند آن ها به ايجاد روابط سالم بين سلول هاي مغز کمک مي کنند.



تمامي حبوبات
حبوبات به حفظ گلوکز خون کمک مي کنند. از آنجايي که گلوکز منبع اصلي سوخت مي باشد. حفظ سطح گلوکز بسيار مهم است. وقتي گلوکز خون شما کم شود شما احساس خستگي خواهيد کرد و مشکل تمرکز خواهيد داشت.



آب
تمام سلول هاي بدن شما نياز به آب دارند. بنابراين سلول هاي مغز شما نيز از اين قاعده استثنا نيستند. در واقع، حدود سه چهارم مغز شما آب است. يک مطالعه ي جزئي در دانشگاه اوهايو صورت گرفت که نشان داد آن هايي که آب کافي به بدنشان مي رسد درمقايسه با کساني که به اندازه ي کافي آب نمي خورند، در آزمون هاي قدرت مغز بهتر عمل مي کنند.



قهوه
کافئين ماده ي است که اگر از آن زياد استفاده شود مي تواند باعث گيجي شود اما مقدار متوسطي از آن مي تواند ميزان توجه و نيز مهارت هاي ديگر مغز را افزايش دهد. مطالعه اي در سال 2007 صورت گرفت که نشان داد که زنان بالاي شصت و پنج سال که روزانه سه فنجان قهوه مي خورند بهتر از ديگران قادر به يادآوري کلمات هستند. مطالعه ي ديگري نشان داد که نوشيدني هاي کافئيني ممکن است آسيب هاي مربوط به مغز را تا سي درصد کاهش دهد.
منبع:salamatnews.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۸۳۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید

آفتاب‌‌نیوز :

دلایل خوبی برای انتخابی آگاهانه در مورد مواد غذایی بشقاب شما وجود دارد تا ثابت قدم باشید. این انتخاب‌ها نه تنها بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارند، بلکه بر سلامت کره زمین نیز تاثیرگذار خواهد بود.

سیستم‌های غذایی یک سوم انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را شامل می‌شوند. اگر انتشار این گازهای گلخانه‌ای کنترل نشوند، احتمال دارد گرمایش اضافی ایجاد کند تا میانگین دمای زمین را به بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد در دهه ۲۰۶۰ برساند.

اکنون نتایج تحقیقات، آلودگی هوا را در فهرست مشکلات ناشی از کشاورزی قرار داده است. پرورش حیوانات، به‌ویژه، منبع اصلی انتشار آمونیاک است. این گازهای گلخانه‌ای با سایر آلاینده‌ها واکنش و ذرات ریز تشکیل می‌دهند که می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان ریه و دیابت شوند.

نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تغییر رژیم‌های غذایی فعلی به رژیم‌های سالم‌تر و گیاهی‌تر می‌تواند از ۲۳۶ هزار مرگ زودرس در سراسر جهان جلوگیری کند و تولید ناخالص داخلی جهانی را به سادگی با بهبود کیفیت هوا افزایش دهد.

رژیم‌های غذایی سالم‌تر، هوای پاک‌تر
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۹، ۴ میلیون مرگ زودرس مرتبط با آلودگی هوای باز رخ داده و کشاورزی مسئول حدود یک پنجم این مرگ‌هاست.

ما بررسی کردیم که اگر مردم در سراسر جهان به سمت رژیم‌های غذایی سالم‌تر و بهتر برای محیط‌زیست بروند، چه اتفاقی برای کیفیت هوا می‌افتد. این کار شامل رژیم‌های انعطاف‌پذیر با گوشت کمتر، رژیم‌های گیاه‌خواری بدون گوشت و رژیم‌های وگان بدون محصولات حیوانی است.

نتایج ما نشان می‌دهد که تغییر به سمت رژیم‌های غذایی گیاهی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی آلودگی هوا را کاهش دهد و مناطقی که دارای دام‌های زیادی هستند، مانند بلژیک، هلند، شمال ایتالیا، جنوب چین و میانه غربی ایالات متحده، کاهش قابل توجهی در غلظت ذرات ریز مشاهده خواهد شد.

کیفیت بهتر هوا منجر به سلامت بهتر می‌شود. ما دریافتیم که با اتخاذ رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای گیاهی و گاه‌گاهی غذاهای گوشتی می‌توان از بیش از ۱۰۰ هزار مرگ زودرس در سراسر جهان جلوگیری کرد. دستاوردهای سلامتی ناشی از هوای تمیزتر به مزایای حاصل از رژیم غذایی متعادل می‌افزاید.

این فواید سلامتی با مصرف کمتر محصولات حیوانی افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال، اگر همه وگان شوند، تعداد مرگ‌ومیرهای زودرس ناشی از آلودگی هوا ممکن است بیش از ۲۰۰ هزار نفر کاهش یابد. در اروپا و آمریکای شمالی، اتخاذ رژیم‌های غذایی وگان می‌تواند مرگ‌های زودرس ناشی از آلودگی هوا را تا حدود ۲۰ درصد کاهش دهد.

هوای پاک جنبه اغلب نادیده گرفته شده اما مهم در محیط کار است. نتایج تحقیقات نشان داده است که آلودگی هوا باعث کاهش بهره‌وری کارگران در بسیاری از مشاغل مختلف، از مزارع گرفته تا کارخانه‌ها می‌شود. به‌عنوان مثال، نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که آلودگی هوا بر بهره‌وری جمع‌کنندگان زغال اخته و بسته‌بندی‌کنندگان گلابی تأثیر می‌گذارد.

برآوردهای ما نشان می‌دهد که هوای پاک می‌تواند تأثیر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد. ما دریافتیم که تغییر در جهت رژیم‌های غذایی وگان می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را بیش از یک درصد، یعنی افزایشی معادل ۱.۳ تریلیون دلار، افزایش دهد.

امکان تغییر
آلودگی هوا خطر بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی را افزایش و عملکرد شناختی و جسمی را کاهش می‌دهد. محققان معتقدند که تولید مواد غذایی، به ویژه محصولات حیوانی، منبع اصلی انتشار متان و آمونیاک است که از طریق تشکیل ذرات معلق و ازن سطح زمین به آلودگی هوا کمک می‌کند. یافته‌های محققان نشان می‌دهد که تشویق به تغییرات رژیم غذایی به سمت رژیم‌های گیاهی بیشتر می‌تواند راهبرد کاهش با ارزش برای کاهش آلودگی هوای محیط و اثرات بهداشتی و اقتصادی مرتبط با آن، به‌ویژه در مناطقی با کشاورزی فشرده و تراکم جمعیت بالا باشد.

بهبود کیفیت هوا بدون شک برای سلامتی و اقتصاد ما مفید است. ما استدلال می‌کنیم که تغییرات رژیم غذایی باید به‌طور جدی در فهرست سیاست قرار گیرد.

پذیرش بیشتر رژیم‌های گیاهی راهبردی مقرون به‌صرفه برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای است همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری‌های گران قیمت در تجهیزات کاهش انتشار برای سیستم‌های دام ازجمله آنهایی که آمونیاک را از هوا حذف می‌کنند، کاهش می‌دهد.

خوردن گوشت کمتر همچنین نیاز به سایر اقدامات شدیدتر برای مهار آلودگی را کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال، محققان پیش از این پیشنهاد کرده بودند که ۱۰ میلیارد حیوان را از جنوب و شرق چین دور کنند تا از قرار گرفتن مردم این مناطق در معرض آمونیاک کاسته شود.

تغییر به سمت رژیم‌های غذایی سالم‌تر و مبتنی بر گیاه، طیف گسترده‌ای از مزایای فراتر از هوای پاک را ارائه می‌دهد. این مزایا شامل کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش استفاده از زمین، آب و کودهای شیمیایی برای کشاورزی است.

اگر ما تنها بر راه‌حل‌های فناورانه تکیه کنیم، دستیابی به پیشرفت بلندپروازانه در همه این زمینه‌ها به‌طور همزمان چالش برانگیز خواهد بود.

در تابستان ۲۰۲۳، سوپرمارکت زنجیره‌ای آلمانی، پنی، آزمایشی یک هفته‌ای را برای افزایش آگاهی از هزینه واقعی محصولات غذایی بر سلامت مردم و محیط زیست انجام داد. در هزینه‌هایی که از مشتریان درخواست شده بود، تأثیر محصولات غذایی بر خاک، مصرف آب، سلامتی و آب‌وهوا محاسبه شد.

این مفهوم را می‌توان به‌طور گسترده‌تری به‌کار برد اما برای اینکه این سیاست منصفانه و قابل قبول باشد، باید با روش‌هایی مانند کاهش مالیات بر ارزش افزوده محصولات میوه و سبزیجات و جبران خسارت خانواده‌های آسیب‌پذیر برای استفاده از درآمدهای مالیاتی همراه شود تا اطمینان حاصل شود که مصرف‌کنندگان در وضعیت بدتری قرار نخواهند گرفت. به این ترتیب، مخارج کلی غذا کنترل خواهد شد و خانواده‌های کم درآمد حمایت می‌شوند.

همراه با اقداماتی برای هدایت کشاورزان در دوران گذار، سیستم‌های غذایی ما می‌توانند به سمت پایداری هدایت شوند و به مردم کمک کنند تا به تصمیمات خود عمل کنند.

یافته‌های این تحقیقات در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • جایگزین‌های متنوع به جای تخم‌مرغ در غذا‌ها
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود!
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود
  • شام لاکچری فضانوردان آپولو ۸ چه بود؟ (+عکس)
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • راز جوان شدن در پیری فاش شد
  • خودآزاری با برخی رژیم‌های غذایی!
  • اهمیت صبحانه برای کودکان