Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-08@11:23:20 GMT

وقتی پای چادرشب به مجالس عروسی باز می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۸۳۶۰۹

یک طراح لباس با استفاده از چادرشب (پارچه سنتی مخصوص منطقه گیلان) لباس‌های مدرنی طراحی کرده است که می‌توان از آنها در مجالس رسمی و عروسی‌ها استفاده کرد.

به گزارش صدای ایران از ایسنا هانیه دوستی بیان کرد: حدود یک سال است که از چادر شب در طراحی لباس‌ها استفاده می‌کنم. علاقه من به پارچه و لباس زیاد است و به دنبال استفاده از چادرشب که در زمان قدیم تنها به عنوان پارچه‌ای برای بستن کمر یا لحاف و روتختی استفاده می‌شد، بودم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند سالی است که این پارچه را به صورت نوار می‌بافند و می‌فروشند و من هم تصمیم گرفتم در طراحی لباس از آن استفاده کنم.

او با بیان اینکه حدود ۱۵ سال است که در حوزه طراحی و دوخت لباس فعالیت دارد، افزود: برای اولین بار است که یک پارچه سنتی را با لباس‌ مدرن تلفیق کردم. من به لباس‌های سنتی علاقه زیادی دارم و همیشه می‌دیدم که از این لباس‌ها در کارهای روزمره استفاده می‌شود و هیچ وقت از این پارچه در لباس رسمی یا مجلسی استفاده نمی‌شد، به همین دلیل تصمیم گرفتم از این پارچه طوری استفاده کنم که در مجالس رسمی و اداری هم استفاده شود.

این طراح لباس اضافه کرد: بسیاری از مشتری‌های من از این لباس‌ها در مجالس عروسی استفاده می‌کنند به همین دلیل خیلی دوست دارم از این پارچه در طراحی لباس‌های شب هم استفاده کنم اما هنوز پارچه مناسب آن را پیدا نکرده‌ام زیرا باید از چادرشب‌هایی که جلای خاصی دارند و از ابریشم بافته شدند برای این کار استفاده شود که با انجام این کار هزینه لباس هم بالا می‌رود. از طرفی سعی می‌کنم از این پارچه در طراحی لباس مردانه هم استفاده کنم. استفاده از پارچه چادرشب در لباس‌ها جای مانور زیادی دارد.

دوستی با بیان اینکه چادرشب‌ها را از آسیه صادقی هنرمندی در روستای قاسم آباد گیلان تهیه می‌کنم، افزود: در عین حال کارها و طرح‌های دیگر چادرشب را هم می‌بینم و اگر ویژگی خاصی داشته باشد از آنها هم استقبال می‌کنم.

او درباره مشکلات مواد اولیه نیز گفت: تهیه مواد اولیه کمی سخت است و دردسر دارد. تصمیم داریم برای فصل بهار و تابستان پارچه‌های پنبه‌ای طراحی و تولید کنیم اما برای تهیه پارچه‌ها نخ پنبه‌ای مشکل دارم و نمی‌توانم آن را در سطح استان گیلان پیدا کنم، حتی این پارچه‌ها را در تهران هم به سختی می‌توان پیدا کرد. باید برای تهیه پارچه‌ای که مناسب فصل گرما است از پنبه خاصی استفاده شود و با نخی که از آن برای گلیم بافی استفاده می‌کنند، فرق داشته باشد. معاونت صنایع دستی گیلان در این زمینه همکاری می‌کند و قول همکاری بیشتر هم داده تا بتوانم نخ مورد استفاده این کار را تهیه کنم.

تلفیق چادرشب در لباس مدرن

این طراح لباس ادامه داد: چادرشب‌های قدیمی با ابریشم بافته می‌شد که در هر فصلی قابل استفاده بود، از زمانی که هزینه ابریشم بالا رفت و مردم دیگر نمی‌توانستند آن را تهیه کنند از نخ کاموا در بافت چادر شب استفاده کردند که این نوع از چادرشب بیشتر در فصل سرما قابل استفاده است. ما تصمیم داریم جنس الیافی که با آن چادرشب بافته می‌شود را تغییر دهیم اما از همان طرح‌ها و نقوش سنتی استفاده کنیم تا بتوانیم لباس‌هایی برای تابستان هم تولید کنیم. پارچه‌هایی که با ابریشم بافته می‌شوند رنگ می‌دهند اما چادرشب‌هایی که با کاموا بافته می‌شوند رنگ نمی‌دهند.

دوستی با بیان اینکه تلاش می‌کند سلیقه مردم را تغییر دهد، اظهار کرد: زیرا معتقدم گرایش مردم به لباس‌های سنتی کم است.

او که فارغ التحصیل رشته طراحی لباس است، گفت: مدت‌ها است که با پارچه‌های متفاوت طراحی لباس انجام می‌دهم و سعی می‌کنم ترکیب رنگ، برش و تعادل پارچه‌ها را با چادرشب رعایت کنم. هیچکدام از مانتوهایی که طراحی کرده‌ام را از جایی کپی نکرده‌ام.

این طراح لباس با بیان اینکه از سوزن‌دوزی، سکه دوزی و گلدوزی روی لباس هم استفاده می‌کند، ادامه داد: در لباس‌های قدیمی استان گیلان سکه‌دوزی مرسوم بوده است و خانواده‌هایی که توانایی مالی خوبی داشتند از این هنر در لباس‌هایشان استفاده می‌کردند. تصمیم دارم تلفیق رشتی دوزی و چادرشب را در شکل جدیدتری روی لباس‌ها انجام دهم.

دوستی با اعلام اینکه مشکل عرضه دارد، بیان کرد: لباس‌های طراحی شده را معمولا در نمایشگاه‌های صنایع دستی عرضه می‌کنم.

او همچنین درباره قیمت عرضه لباس‌ها اظهار کرد: بخشی از قیمت لباس‌ها مربوط به طراحی و بخشی دیگر مربوط به چادرشبی است که در آن استفاده می‌شود. هنوز این موضوع جا نیفتاده که خریدار مبلغی از پول را برای طراحی لباس بپردازد. دوخت لباس خیلی مهم است و بیش از نصف قیمت این لباس‌ها مربوط به دوخت آن می‌شود زیرا ریزه کاری و ظرافت خاصی دارد تا یک نفر به راحتی بتواند این لباس را در مجالس رسمی بپوشد به همین دلیل قیمت آنها کمی بالا می‌رود. از طرفی طیف خاصی از مردم متقاضی این لباس‌ها هستند زیرا برخی دوست دارند لباس‌های تک و خاصی را بپوشند که در همه جا ارائه نشود.

به گزارش ایسنا، بیشتر طرح‌های استفاده شده در چادرشب‌ها برگرفته از طرح‌های قدیمی است و تنها طرحی که بعد از انقلاب مد شد، طرح پروانه است. بسیاری از طرح‌هایی که روی چادرشب‌های قاسم آباد بافته می‌شود، برگرفته از نقش‌هایی است که روی ظروف کشف شده از تپه "مارلیک" بدست آمده است.

شنیده شده در حفاری‌های تپه مارلیک گیلان تار و پودی از چادرشب‌های منطقه کشف شده است که ۳ هزارسال قدمت دارد. در زمان قدیم چادرشب‌ها را از ابریشم، پشم و پنبه می‌بافتند.


منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۸۳۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیراندازی مراسم عروسی در بروجرد را به عزا تبدیل کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، فردی که در مراسم عروسی در منطقه «ونایی» بروجرد، اقدام به تیراندازی هوایی کرد باعث شد تیر به سیم‌های برق اصابت کند و سقوط سیم‌های برق بر روی میهمانان یک زن بر اثر برق‌گرفتگی کشته و یکی دیگر مصدوم شد.

بنابراین گزارش، فردی که اقدام به تیراندازی کرده خود را به نیروی انتظامی معرفی کرده و اظهار داشته که متوجه سیم‌های برق نشده و تیراندازی کرده است.

کد خبر 6100281

دیگر خبرها

  • تیراندازی مراسم عروسی در بروجرد را به عزا تبدیل کرد
  • تیراندازی به سیم برق، عروسی را عزا کرد!
  • (ویدئو) رونمایی از لباس جدید مخصوص راهپیمایی فضایی اسپیس ایکس
  • کشف محموله قاچاق پارچه در شهرستان آستارا
  • کشف بیش از یک میلیارد ریال پارچه قاچاق در مرز آستارا
  • کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی + عکس
  • ماجرای بیوه شدن دختر ۲۳ ساله در شب عروسی
  • پیشرفته‌ترین لباس فضانوردی رونمایی می‌شود
  • نمایشگاه دست سازه‌های هنرجویان هنرستان دخترانه در شهرستان نقده
  • وضعیت ناگوار آوارگان غزه؛ وقتی جز کفن چیزی برای فرار از سرما وجود ندارد