Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-06@14:06:26 GMT

امسال دلار به طور میانگین ۴ هزار تومان ارزش دارد

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۸۳۶۸۸

برخی تحلیل‌ها بر این است که نرخ دلار به طور میانگین در سال ۱۳۹۶ نزدیک به ۴۱۰۰ تومان خواهد بود. برخی دیگر اما باورشان این است که میانگین قیمت دلار در سال ۱۳۹۶ حتی بالاتر از این عدد خواهد بود. به نظر می‌رسد افزایش نرخ ارزهای معتبر در ایران به چند عامل بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها نحوه تامین کسری بودجه ۱۳۹۶ از سوی دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت این است که مجلس و دولت با توجه به وضع سیاسی و اقتصادی و با توجه به نفوذ ذینفعان و گروه‌های بانفوذ و نهادها و سازمان‌های خرج نمی‌توانند از هزینه‌های بودجه‌ای مثل هزینه دفاع، هزینه نهادهای سیاسی و هزینه کارمندان و همچنین یارانه‌ها کم کنند و برای ایجاد تعادل در بودجه باید درآمدها را افزایش دهند. یک راه افزایش درآمدهای دولت که کم‌دردسرترین راه است و در همه سال‌های پیشین نیز انجام شده افزایش قیمت ارزهای دراختیار بانک مرکزی است.

کارشناسان می‌گویند در سال ۱۳۹۵ دولت برای تامین کسری بودجه خود از دو عامل افزایش نرخ ارز و فروش اوراق قرضه دولتی توانست کسری بودجه خود را ساماندهی کند اما امسال به دلیل اینکه سررسید اوراق بدهی قبلی از راه می‌رسد و همچنین به دلیل اینکه این اوراق چاه تازه‌ای پیش پای کشور باز نکند دولت در انتشار اوراق بدهی احتیاط کرده و بیشترین زورش را روی استفاده از تحولات نرخ ارز می‌گذارد.

این دور خبیث کسری بودجه دولت و افزایش نرخ ارز به نظر می‌رسد امسال نیز ادامه دارد و با توجه به اینکه احتمالا در ۲ ماه نخست بهار نرخ دلار تثبیت می‌شود بار افزایش قیمت‌ها به پاییز منتقل می‌شود.

به گزارش ساعت ۲۴، یک تحلیل دیگر اقتصادی نشان می‌دهد که نرخ تورم در سال ۱۳۹۶ صعودی شده و در پیرامون ۱۲ درصد دور می‌زند و میانگین تورم به این عدد می‌رسد و اگر میانگین نرخ دلار در سال ۱۳۹۶ با همین میزان افزایش مواجه شود و اگر میانگین نرخ دلار را در سال ۱۳۹۵ معادل ۳۸۰۰ تومان فرض کنیم به عدد ۴ هزار تومان برای هر دلار نزدیک می‌شویم. اما نرخ ارز در بازار ایران ممکن است از تحولات خارجی نیز متاثر شود که البته چشم‌انداز روشنی از تاثیر تحولات خارجی بر نرخ ارز تا امروز دیده نمی‌شود.

برخی کارشناسان نیز می‌گویند که نرخ دلار محاسبه شده در بودجه ۱۳۹۶ با توجه به میزان فروش و صادرات نفت و قیمت جهانی و همچنین تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای و بازار آزاد نیز تایید می‌کنند میانگین نرخ دلار در سال ۱۳۹۶ نزدیک به ۴ هزار تومان خواهد بود.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۸۳۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی فوق‌العاده کارکنان سلامت

امتداد - اعتبار مورد نیاز برای پرداخت فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت با رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه مجازی خود در مورد ویژگی‌های ممتاز قانون بودجه ۱۴۰۳ نوشت: «اعتبار مورد نیاز برای پرداخت فوق‌العاده خاص کارکنان خدوم نظام سلامت با رقم ده هزار میلیارد تومان در بودجه امسال به تصویب رسید. نگهداشت کادر درمان و ارتقاء نظام سلامت یکی از مقوم‌های کلیدی سرمایه اجتماعی و از جمله اولویت‌های اصلی دولت است.»

در این زمینه بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز گفت: مصوبه فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال اعمال می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اعمال مصوبه فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال خبر داد و گفت: این مصوبه در بودجه امسال دیده شده است.

وی گفت: با توجه به نیاز‌هایی که در جامعه ما وجود دارد بحث پرداخت فوق العاده خاص را از دو سال پیش به صورت مستمر آغاز و سال گذشته در صحن مجلس از نمایندگان مجلس درخواست و آن را پیگیری کردیم که با تلاش رئیس سازمان برنامه و بودجه، این مصوبه به تصویب رسید.

منبع: فارس

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • رمزخوانی از یکشنبه قرمز بورس
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • خبر جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان/ تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • افزایش ۴۸درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • کاهش محسوس میانگین سنی حجاج سمنان
  • ۵۶ درصد حجاج استان سمنان زن هستند/ میانگین سنی ۵۶ سال
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!
  • تصویب اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی فوق‌العاده کارکنان سلامت