Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز| یک ایرانی به‌عنوان رییس بیست‌وپنجمین اجلاس شبکه مسیرهای هوایی شرق اروپا تا خاور دور انتخاب شد. به گفته این رئیس منتخب، وجود کرسی‌های بین‌المللی برای کشورها٬ یکی از بزرگترین مزیت‌های چانه‌زنی و پیگیری اهداف رقابتی تلقی می‌شود که می‌تواند توان گروه کارشناسی کشور را برای هماهنگ‌سازی فضای کشور با سیاست‌های سازمان جهانی هواپیمایی و خواسته اتحادیه شرکت‌های هواپیمایی تقویت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش تین نیوز به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران،‌ احمد کاوه فیروز، معاون مرکز کنترل فضای کشور در بیست و پنجمین اجلاس شبکه مسیرهای هوایی شرق اروپا تا خاور دور به مدت سه سال به عنوان رییس اجلاس شبکه مسیرهای هوایی شرق اروپا تا خاور انتخاب شد. در واقع با این انتخاب، برای نخستین‌بار یک ایرانی ریاست این اجلاس را برعهده گرفت.

کاوه مدرک کارشناس مراقبت پرواز دارد و حدود ۱۷ سال سابقه کار در این حوزه را در پیشینه خود ثبت کرده است. اکنون معاون مرکز کنترل فضای کشور است و پیش از این نیز کارشناس مسئول آموزش مرکز کنترل بوده است. وی همچنین صلاحیت شغلی کنترلر رادار مرکز کنترل و مربی آموزشی منتخب سازمان هواپیمایی کشوری را دارد.

کاوه که اکنون رییس بیست‌وپنجمین اجلاس شبکه مسیرهای هوایی شرق اروپا تا خاور دور را برعهده دارد٬ در گفت‌وگو با روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره ترافیک هوایی در ایران و مدیریت آن اظهار داشت: با توجه به بحران منطقه‌ای و محدودیت‌های عملیاتی فضای عراق، اوکراین و سوریه در تیرماه ۱۳۹۳، حجم قابل توجهی از ترافیک‌های هوایی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به فضای جمهوری اسلامی ایران هدایت شد در حالی که ساختار فضای کشور برای تبادل ایمن ترافیک هوایی چندان مناسب نبود و با وجود نقاط مخاطره‌آمیز متعدد، مشکلات عدیده‌ای در کنترل برای همکاران ما در مرکز کنترل فضای کشور به وجود آمد.

معاون مرکز کنترل فضای کشور افزود: از این رو کمیته‌ای خاص به بازنگری ساختار فضای کشور پرداخت و طی آن مسیرهای مناسب و سکتورهای جدیدی برای ارائه سرویس ایمن در فضای کشور طراحی کرد. در این زمینه کارکنان اداره‌کل مراقبت پرواز به ویژه کنترلرهای مرکز کنترل، ادارات طراحی دستورالعمل‌های فرودگاهی و گروه رادار و اتوماسیون، مدیریت اطلاعات هوانوردی، بخش‌های مرتبط با اداره‌کل ارتباطات و ناوبری، سازمان هواپیمایی کشوری، شورای‌عالی امنیت ملی و بخش‌های مرتبط نظامی به ویژه ستاد کل نیروهای مسلح مشارکت گسترده داشتند.

وی یادآور شد: همچنین در این فرآیند وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، طرح فراملی مدیریت آسمان ایران‌شهر را در سه فاز تعریف کردند. این طرح فراملی در نوع خود بی‌نظیر است و اجرای فاز یک آن در ۱۳اسفندماه ۱۳۹۴تحسین دفاتر منطقه‌ای سازمان جهانی هواپیمایی کشوری در اروپا، خاورمیانه و آسیا پاسفیک، شرکت‌های هواپیمایی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، مرکز مدیریت ترافیک هوایی اروپا (یورو کنترل)، اتحادیه بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی(یاتا) و اتحادیه بین‌المللی حرفه خلبانی(ایفالپا) را برانگیخت.

به گفته وی، برای اجرایی شدن نخستین فاز طرح فراملی مدیریت آسمان ایرانشهر جلسات بسیار زیاد و متمادی در سطح دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی به همت مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها تشکیل شد.

کاوه درباره فعالیت‌های به عمل آمده طی ماه‌های گذشته توضیح داد: این فعالیت‌ها شامل بازنگری توافق‌نامه مراکز کنترل تهران و امارات و حذف نقطه مخاطره‌آمیز DARAX و جایگزینی نقاط یک‌طرفه PATAT و GABKO، اصلاح توافقنامه مراکز کنترل تهران و امارات در خصوص تبادل ترافیک هوایی در مرز هوایی ORSAR و SIR و نیز اعمال دستورالعمل کاهش جدایی راداری از ۴۰ مایل به ۲۰ مایل، اصلاح توافقنامه مراکز کنترل تهران و بحرین با ایجاد سه مرز جدید هوایی RAGAS, OBTAR, ROTOX برای یک طرفه‌سازی مسیر ترافیک هوایی ورودی و خروجی به فضای کشور و نیز اصلاح دستورالعمل جدایی طولی از ۳۰۰ مایل به ۲۰ مایل می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین اصلاح توافقنامه‌های مرکز کنترل تهران با مراکز کنترل کشورهای کویت، عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان با هدف اجرای دستورالعمل کاهش جدایی طولی از ۳۰ مایل به ۲۰ مایل، اصلاح توافقنامه مرکز کنترل تهران و مراکز کنترل کشورهای عمان، پاکستان و افغانستان برای اجرای دستورالعمل کاهش جدایی طولی از ۸۰ مایل به ۵۰ مایل و تدوین دستورالعمل کانالیزه‌سازی جریان ترافیک هوایی با بهره‌گیری از روش OTS و هماهنگی آن با جریان ترافیک هوایی کشورهای منطقه به ویژه ترکیه، بحرین و امارات از دیگر اقدامات در این زمینه است.

رییس اجلاس شبکه مسیرهای هوایی شرق اروپا تا خاور دور گفت: با توجه به روند رو به رشد ترافیک هوایی داخلی و محدودیت‌های عملیاتی فضای واحد تقرب فرودگاه مهرآباد، طرح بازنگری ساختار فضای کشور برای یک طرفه‌سازی مسیرهای ورودی و خروجی با همکاران در مراقبت پرواز مهرآباد، مشهد و مرکز کنترل تهران در سیزدهمین روز اسفندماه سال ۱۳۹۴ عملیاتی شد. با اجرای این طرح مسیرهای پرتردد تهران – مشهد و تهران – اهواز نیز یک‌طرفه شد و ایمنی فضای کشور در محدوده ترمینال فضای آن به شکل قابل توجهی ارتقاء یافته است.

وی یادآور شد: همچنین از ۲۸ آذرماه امسال نیز شرکت مشاوره‌ای ADS فعالیت خود را برای بازنگری ساختار فضای کشور در دو حوزه فضای مرکز کنترل تهران و ترمینال مهرآباد آغاز کرد که این امر با بهره‌گیری از دانش نوین ناوبری است که در نهایت منتج به بهینه‌سازی فضای کشور خواهد شد.

کاوه درباره ضرورت برگزاری اجلاس AIRARD و انتخاب وی به‌عنوان رییس آن بیان کرد: سطح محدودتر این اجلاس توسط دفتر منطقه‌ای ایکائو در اروپا با نام RDGE برگزار شد،‌ در این اجلاس تمرکز اعضا صرفاً بر شبکه مسیرهای هوایی شرق اروپا تا خاور دور بود و با برگزاری کمیته‌های تخصصی نسبت به اصلاح آن اقدام می‌کند.

وی اضافه کرد: برخی از مشکلات فضای شبکه مسیرهای هوایی را نمی‌توان صرفا در این اجلاس پیگیری کرد، از این رو در اجلاس RGGE/25 که اخیرا در کشور گرجستان برگزار شد، مسئولان مدیریت ترافیک هوایی مناطق اروپا، خاورمیانه و آسیا پاسفیک تصمیم گرفتند تا اجلاسی در سطح بالاتر و جامع‌تر از RDGE برگزار کنند که نسبت به رفع مشکلات موجود،‌ اجرای طرح‌های جهانی، به‌روزرسانی ساختار فضای کشورها در سطح فرامنطقه‌ای اقدام شود.

به گفته معاون مرکز کنترل فضای کشور، این پیشنهاد مورد استقبال یاتا و نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس یاد شده قرار گرفت و در ادامه با پیشنهاد مسئولان ATM دفاتر منطقه‌ای ایکائو، مدیرکل مراقبت پرواز ترکیه و مدیرکل مراقبت پرواز ارمنستان، بنده را برای تصدی‌گری اجلاس فرامنطقه‌ایی گسترش شبکه مسیرهای هوایی معرفی کردند و با تایید تمامی حضار این مسئولیت به مدت سه سال برعهده اینجانب گذاشته شد.

وی در پاسخ به این سوال که «دلایل انتخاب شما به عنوان رییس اجلاس شبکه مسیرهای هوایی شرق اروپا تا خاور دور چیست؟» عنوان کرد: از مهمترین دلایل انتخاب من می‌توان به موفقیت بین‌المللی مراقبت پرواز ایران در ساماندهی جریان ترافیک هوایی، ارتقاء سطح ایمنی، تعامل سازنده با کشورهای همجوار در اصلاح توافقنامه‌ها اشاره کرد.

کاوه در پاسخ به این پرسش که «موقعیت فعلی شما چه کمکی به بهره‌وری بیشتر از فضای ایران خواهد کرد؟» گفت: قطعاً از مهمترین پارامترهای موفقیت در جذب و حفظ ترافیک هوایی منوط به برقراری ارتباط پایدار با متقاضیان استفاده از فضای کشور و هماهنگی ساختار فضای مورد نظر با تغییرات فضای کشورهای همجوار است. در سال اقتصاد مقاومتی؛ شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توانست با تکیه بر توان کارشناسان داخلی خود و بهره‌گیری از بسترهای اقتصادی غیرنفتی تا حد زیادی راهبرد اقتصاد مقاومتی را عملی کند و تنها از طریق ایجاد ۵ مسیر داخلی مستقیم‌تر تحت عنوان مسیرهایz و مختص پروازهای داخلی سالانه موفق شد بیش از ۳۵ میلیارد تومان صرفه‌جویی از محل کاهش مصرف سوخت به شرکت‌های هواپیمایی داخلی هدیه دهد.

وی توضیح داد: بدیهی است وجود کرسی‌های بین‌المللی برای کشورها یکی از بزرگترین مزیت‌های چانه‌زنی و پیگیری اهداف رقابتی تلقی می‌شود و این امر می‌تواند توان گروه کارشناسی کشور را برای هماهنگ‌سازی فضای کشور با سیاست‌های سازمان جهانی هواپیمایی و نیز خواسته اتحادیه شرکت‌های هواپیمایی تقویت کند.

به گفته کاوه، اگرچه در پی تلاش‌های به عمل آمده تا حدودی از مشکلات عملیاتی در حوزه تبادل ترافیک هوایی کاسته شده است اما تا رسیدن به سطح بلوغ آن فاصله قابل توجهی وجود دارد که تنها با پیگیری‌های مداوم و هماهنگی با کشورهای همجوار و به شکل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای امکانپذیر خواهد بود.

وی گفت: با عنایت به اجرایی شدن پروژه فراملی بازمهندسی ساختار فضای کشور، وجود این کرسی بین‌المللی می‌تواند ما را در اجرای برنامه‌های در دست اقدام یاری کند تا هماهنگی‌های مطلوب‌تری در فاز گسترش شبکه مسیرهای هوایی منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای ایجاد شود.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۸۵۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید وزیر راه و شهرسازی به توسعه ناوگان هوایی ایران

تین نیوز

 وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه توسعه ناوگان هوایی باید در صدر اولویت های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) باشد، گفت: هما با برخورداری از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در بخش فنی و پشتیبانی می تواند میزبان تعداد کثیری از هواپیماها برای ارائه خدمات به مردم باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در جلسه هیئت مدیره شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما اظهار کرد: توسعه ناوگان هوایی با هدف ارائه مطلوب به مردم شریف و عزیز ایران در صدر اولویت های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

بذرپاش افزود: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" به عنوان حامل پرچم کشورمان و با در اختیار داشتن تجربه بسیار گران قدر و ارزشمند در خدمتگزاری به مردم در صنعت هوانوردی، یک افتخار ملی است.

وی با بیان اینکه توسعه ناوگان باید در صدر اقدامات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" باشد، گفت: "هما" با برخورداری از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در بخش فنی و پشتیبانی می تواند میزبان تعداد کثیری از هواپیماها برای ارائه خدمات به مردم باشد.

بذرپاش در ادامه این نشست با تاکید بر قرار گرفتن برنامه اصلاح و ارتقای سطح خدمات به مسافران در صدر اولویت های "هما" اظهار کرد: مردم باید از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" همواره خاطره خوش در ذهن داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه بخش های تهیه بلیت، خدمات پذیرایی، کاهش تاخیر پروازها و خدمات فرودگاهی بر میزان رضایتمندی مسافران بسیار تأثیرگذار است، گفت: ایمنی اصلی ترین اولویت ما در صنعت هوانوردی است و ذره ای قصور در این زمینه پذیرفته نیست.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: رسیدگی به معیشت کارکنان خدوم و شریف "هما" شامل خلبانان، نیروی فنی و پشتیبانی در صف و ستاد با نگاه متفاوت دنبال شود و از هیچ اقدامی کوتاهی نشود.

بذرپاش افزود: مولدسازی دارایی ها و بهینه کردن منابع جزو لاینفک اقدامات "هما" است و ارتقا خدمات از مسیر بهره ور شدن منابع اتفاق می افتد. همچنین از روش های مدیریت مشارکتی و استفاده از تمام ظرفیت های "هما" برای اداره هرچه بهتر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به حضور نیروهای متخصص و متعهد باید سیستمی جهت به کارگیری توانایی و مشارکت آنها در مدیریت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" طراحی شود.

وزیر راه و شهرسازی بر استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: با کمک این شرکت ها می توان راهکارهای سریع و کاربردی برای برطرف کردن مشکلات پیدا کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اضافه شدن ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور
  • ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد
  • انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌ های هوایی
  • انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی
  • انجام تنها ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط یک شرکت هوایی
  • انجام تنها ۱۷ هزار پرواز نوروزی توسط یک شرکت هوایی
  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • رئیس سازمان ملی استاندارد: امضای ایرانی جهانی شد
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد
  • تاکید وزیر راه و شهرسازی به توسعه ناوگان هوایی ایران