Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:19:28 GMT

مدال آوری بانوان در سایه تدبیر ورزشی دولت یازدهم

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۸۶۰۶۷

مدال آوری بانوان در سایه تدبیر ورزشی دولت یازدهم

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا ، موفقیت هایی همچون کسب رتبه نخست فوتسال بانوان در جام ملت های آسیا، کسب نخستین مدال تاریخ المپیک بانوان در رشته تکواندو، مدال آوری بانوان پاروزن در مسابقات قهرمانی آسیا، راهیابی تیم ملی والیبال زنان ایران به رقابت‌های والیبال انتخابی جهان، پرچمداری کاروان ورزشی ایران توسط یک زن در المپیک 2016 ریو و بسیاری موارد دیگر از آثار توجه ویژه دولت یازدهم به ورزش بانوان در عرصه های آسیایی و جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اثبات این امر، همین بس که دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری، بانوان ورزشکار را پاسدار فرهنگ اسلامی و ایرانی و نماد هویت و افتخار ملی می داند. وی در واپسین روزهای اسفندماه 95، در مراسم تجلیل از قهرمانان المپیک و پارالمپیک 2016 که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به این که دیگر زمان خانه نشینی زنان به پایان رسیده اظهار داشت: بانوان و زنان کشورمان در همه صحنه‌های جامعه از جمله راهپیمایی ها، عزاداری‌ها، انتخابات، مسابقات جهانی و عرصه مدیریت، حضور فعال و درخشانی دارند و آن دوران سپری شده که زنان فقط به درون خانه و بچه‌داری بپردازند، البته آنها هم در جای خود با اهمیت است، اما نمی‌توان وظایف زنان را صرفاً به درون خانه منحصر کرد.
رییس‌ جمهوری همچنین خاطر نشان کرد: زنان ورزشکار همچنین پاسدار قدرت و توانمندی ملی در صحنه ورزش هستند و در ماه‌های گذشته از کیمیا گرفته تا زهرا و ساره باعث نشاط در جامعه شدند. لذا بسیار اهمیت دارد که زنان در باشگاه‌های ورزشی و مسابقات مربوط به خود فعالیت داشته و در سطح جهانی حضور داشته باشند. زمانی که بانوی باعظمت ایرانی که به همه تکنیک‌های ورزشی آشنایی دارد، توان و قدرت خود را در سطح جهانی به منصه ظهور می‌رساند و همراه با آن عفاف، حجاب و فرهنگ ایرانی و اسلامی را در برابر دیدگان جهانیان قرار می‌دهد، این موضوع افتخار مضاعفی برای همه ما می‌باشد.
جامعه ورزش بانوان هم با علم به این موضوع، تلاش کرده اند با تحمل رنج های فراوان و حفظ شئونات اسلامی، در میان ورزشکاران دیگر کشورها قد علم کنند و بر سکوی نخست رقابت ها بنشینند. ثابت کرده اند که در کنار ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، به خوبی می توانند در عرصه های بی بدیل ورزشی هم خوش بدرخشند و به خوبی نقش‌آفرینی کنند.
با نگاهی به روند موفقیت آمیز بانوان ایرانی در حوزه های مختلف ورزشی همچون فوتسال ، والیبال ، تکواندو و ...طی سال های اخیر می توان به تحقق پیروزهای بیشتری و در سایه حمایت های دولت یازدهم امیدوارتر بود .

**قهرمانی فوتسال بانوان در جام ملت های آسیا
تیم ملی فوتسال زنان ایران در سال گذشته با کسب عنوان قهرمانی نخستین دوره جام ملت های آسیا در مالزی خوش درخشید و این موفقیت نگاه جهانیان و مسئولان کشور را به این تیم معطوف کرد. درخشش این تیم درکنار معرفی گل «فهیمه زارعی» در این مسابقات به عنوان زیباترین گل فوتسال جهان دوچندان شد و بار دیگر توانمندی زنان ایرانی را به رخ همه کشید.
ساعاتی بعد از قهرمانی تیم فوتسال بانوان ایران در جام ملت های آسیا، روحانی روی صفحه اینستاگرامش از این تیم تجلیل کرد و نوشت: «قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان با حفظ فرهنگ دینی و ملی باعث غرور و افتخار هر ایرانی است.»
اشاره روحانی به حضور بانوان ایرانی در این تورنمنت با حفظ حجاب اسلامی بود.

**درخشش والیبال بانوان در منطقه آسیای مرکزی
تیم ملی والیبال بانوان ایران در رقابت های انتخابی زنان جهان در منطقه آسیای مرکزی که در بهمن ماه 95 برگزار شد توانست با شکست مقتدرانه مالدیو، قهرمان رقابت‌های انتخابی زنان جهان در منطقه آسیای مرکزی شود.
شاگردان «مایدا چیچیچ» سرمربی تیم ملی بانوان ایران، توانستند در سه ست متوالی موفق به شکست سه بر صفر میزبان این رقابت ها شوند و با 6 امتیاز عنوان قهرمانی را از آن خود کنند.
بانوان ایران با کسب عنوان قهرمانی در آسیا مرکزی به عنوان دهمین تیم رقابت های انتخابی جهان در قاره کهن آسیا معرفی شد تا در مرحله نهایی این رقابت ها برای چهار سهمیه رقابت های جهانی به میدان برود.
هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زنان جهان سال 2018 با حضور 24 تیم از 7 تا 28 مهرماه سال 1397 به میزبانی ژاپن برگزار می شود.

** مدال های رنگین پاروزنان ایرانی در مسابقات قهرمانی آسیا
قایقرانان ایرانی در مسابقات «اسلالوم» قهرمانی آسیا که در روزهای ششم تا هشتم اسفندماه 1395 در کشور تایلند برگزار شد، توانستند هفت مدال رنگارنگ کسب کنند که از این میان، «دنیا محمدی» و «فائزه روناسی» در کانوی دو نفره زیر 18 سال بانوان مدال طلا و«رکسانا رازقیان» در کایاک یکنفره بانوان بزرگسالان، مدال برنز کسب کردند.
بر این اساس تیم ایران با کسب یک مدال طلا که از سوی بانوان به دست آمد و یک مدال نقره و 5 مدال برنز به کار خود در مسابقات اسلالوم قهرمانی آسیا 2017 در تایلند خاتمه داد.

**کیمیاگری علیزاده در المپیک 2016
مهمترین اتفاق بازی های المپیک 2016 برای کاروان ایران، کسب نخستین مدال بانوان توسط«کیمیا علیزاده» تکواندو کار وزن منهای 57 کیلوگرم در نخستین حضور خود در این دوره از بازی ها بود که با برد برابر «نیکیتا گلاسنو» رقیبی از سوئد و نفر چهار رنکینگ توانست نخستین مدال تاریخ زنان ایران در المپیک را بر سینه بزند.
علیزاده با هوگو و کلاه آبی به مصاف رقیب رفت و توانست این دیدار را با امتیاز پنج بر صفر به نفع خود به پایان برساند و به کسب مدال طلا در مسابقات آینده فکر کند.

**تدابیر ورزشی دولت امید، عامل پیشرفت بانوان
دولت تدبیر و امید با اجرایی کردن برنامه های پیشبرد و تقویت استعدادهای ورزشی بانوان، گام های موثری در جهت رفع تبعیض در ورزش بانوان برداشته و این مهم را سرلوحه کار روسای فدراسیون ها و مدیران ورزشی قرار داده است. برنامه هایی که یکی از مهمترین شعارهای رییس جمهوری در زمان تبلیغات انتخاباتی هم بود.
در این مورد، رییس دولت یازدهم اظهار داشت: «در ورزش بانوان و در سطح جهانی باید به گونه‌ای کار کنیم که دنیا متوجه شود اسلام، اخلاق و فرهنگ ما با ورزش بانوان نه تنها در تضاد نیست بلکه حضور آنان در عرصه مسابقات جهانی هم ضروری و هم موجب افتخار ماست.»
همچنین دولت تدبیر و امید سعی دارد با تصویب قانونی برای استخدام قهرمانان بازی های آسیایی، جهانی، المپیک و پارالمپیک،گام مهمی در جهت حمایت از مدال آوران کشور بردارد. چرا که تا پیش از بازی های المپیک «ریو» 2016 قانونی برای جذب و استخدام قهرمانان ورزشی کشور وجود نداشت. این گام مهم، نقش بسزایی در گسترده شدن انگیزه بانوان برای صدرنشینی در عرصه های ورزشی کشور داشته باشد تا در کنار امنیت شغلی، به تلاش مضاعف بپردازند.
یکی دیگر از اقدام های دولت تدبیر و امید در راستای حمایت از ورزشکاران و توسعه ورزش در کشور انجام داد ، تدوین «سند ملی ورزش کشور» بود. این سند در راستای اجرای مصوبه دولت ها از سال 82 صورت گرفته است. در سند ملی ورزش کشور نگاه جدیدی به مدیریت ورزش شده و نقش حاکمیتی وزارت ورزش و جوانان نیز دیده شده است.
نگاه ویژه رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به توسعه زیربناهای ورزشی هم از دیگر راهکارهای افزایش حضور زنان در عرصه های ورزشی به شمار می رود. دولت تدبیر و امید با علم به اینکه ورزش بانوان در دنیای کنونی سلامت خانواده و جامعه را به همراه خواهد داشت، سرمایه های فروانی برای این بخش در نظر گرفته است.
پژوهشم **9294** 1601** خبرنگار : فاطمه دهقان نیری** انتشاردهنده : شهنازحسنی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۸۶۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش یا آرامش: برای حسن یزدانی تصمیم بگیرید

به گزارش "ورزش سه"، ورزش ايران تا امروز چهاردم ارديبهشت ١٤٠٣ توانسته ٢٩ سهميه انفرادى و دو سهميه تيمى در رشته‌هاى كشتى آزاد، تكواندو، كشتى فرنگى، تيراندازى، شمشيربازى، وزنه‌بردارى، قايقرانى، ژيمناستيك هنرى در ماده پرش خرك و يك سهميه هم بر اساس رنكينگ در دوچرخه‌سوارى جاده مردان در كنار دو سهميه تيمى شمشيربازى اسلحه سابر مردان و قايق دو نفره روئينگ دختران المپيك ٢٠٢٤ پاريس را به خود اختصاص دهد كه به احتمال فراوان در كاروان اعزامى كشورمان تنها چهار ورزشكار با سابقه كسب مدال بازيهاى المپيك حضور خواهند داشت.

حسن يزدانى كاپيتان تيم ملى كشتى آزاد ايران آنهم با ٢٩ سال سن تنها ورزشكار دو مدالى كاروان ورزش كشورمان در المپيك ٢٠٢٤ پاريس به شمار خواهد رفت كه با كسب طلاى ٢٠١٦ ريو و نقره ٢٠٢٠ توكيو شمايل ورزش ايران در پاريس به شمار مى رود و مى تواند پرچمدار كاروانى باشد که به او برای کسب سومین مدال دل بسته است.

به غير از حسن يزدانى با دو مدال از دو دوره قبلى المپيك، تنها ورزشكارانى كه در المپيك ٢٠٢٤ پاريس مى توانند با سابقه كسب مدال از اين پيكارها به آوردگاه سى و سوم بازيهاى المپيك پا بگذارند سه كشتى گير ديگر در دو رشته كشتى فرنگى و آزاد به شمار مى روند.

محمدرضا گرايى با طلاى ٢٠٢٠ توكيو در كنار محمدهادى ساروى و اميرحسين زارع كه در كارنامه خود برنز دوره قبل را به گردن انداخته اند.

حسن يزدانى با كسب طلاى المپيك ٢٠٢٤ پاريس هم ركورد شانزده ساله بهترين المپين تاريخ ورزش ايران را كه در اختيار هادى ساعى و تكواندو قرار دارد را به خود اختصاص مى دهد و هم از ركورد ٦٤ ساله بهترين عملكرد يك كشتى گير ايرانى در المپيك كه با يك طلا و دو نقره در اختيار جهان پهلوان آقا تختى است عبور خواهد كرد.

نكته جالب اينكه با تحقق اين اتفاق حسن يزدانى مى تواند در وزن ٨٦ كيلوگرم تا ٣٣ سالگى با كسب سه مدال جهانى و يك مدال المپيك ديگر در ٢٠٢٨ آمريكا به تنها ورزشكار ايرانى تبديل شود كه با ١٤ مدال المپيك و جهانى از ركورد ١٢ مدال محمد نصيرى در وزنه بردارى نيز گذر كند تا از معدود قهرمانان ورزش دنيا نام بگيرد كه در چهار دوره بازبهاى المپيك مدال گرفته است.

حسن يزدانى اين روزها سر حال و قبراق خود را به شصت درصد آمادگى رسانده و با تمرينات منظم هوازى بر روى شن هاى ساحل خزر، تمرينات مرور فن در سالن كشتى مجموعه ورزشى اش و تمرينات منظم بدنسازى با وزنه بعد از جراحى كتف دست راست خود، خط بطلانى كشيده بر تمامى شايعات ممكن.

يل جويبار از طناب چند مترى آويزان از سقف سالن كشتى خود با ٨٨ كيلو وزن بدن بالا مى رود و اين روزها ١٤٠ كيلو وزنه را با هارتر از روى زمان تا بالاى سينه بالا مى آورد.

اما نكته بسيار مهم كه بايد مورد توجه قرار بگيرد و دغدغه ى اصلى به حساب مى آيد اعزام  كاپيتان به تورنمنتى بين المللى تا قبل از المپيك ٢٠٢٤ پاريس است.فدراسيون كشتى با توجه به لغو تورنمنت سركسيان ارمنستان كه قرار بود اواخر خرداد برگزار شود و به شهريور ماه آنهم بعد از المپيك پاريس موكول شده، رقابتهاى رنكينگ دار مجارستان را در روزهاى ١٧ تا ٢٠ خرداد در نظر دارد كه به ميزبانى بوداپست انجام مى شود.

تورنمنت مجارستان با توجه به حضور آرتور نايفانف روس كه سه بار برابر حسن يزدانى شكست خورده، حضور دو روس ديگر و شايد احتمال حضور "آرون بروكس" كه جايى در رنكينگ جهانى ندارد و با شكست ديويد تيلور قرار است به رقابتهاى وزن ٨٦ كيلوگرم المپيك اعزام شود مكان مناسبى براى اعزام يل جويبار نيست.

در حال حاضر و تا امروز در رنكينگ جهانى وزن ٨٦ كيلوگرم عظمت دولت بيكف قزاقستانى اول است، جايگاه دوم به ديويد تيلور آمريكايى اختصاص يافته، مايلز آمينه از سن مارينو سوم و حسن يزدانى در جاى چهارم قرار دارد.رويارويى نايفانف روس يا دو كشتى گير روس ديگر و شايد آرون بروكس آمريكايى با حسن يزدانى تا قبل از المپيك كار عقلانى و فنى به حساب نمى آيد كه بى شك محسن كاوه و عليرضا دبير رييس فدراسيون كشتى كاملا بر آن واقف هستند.

حريفان حسن يزدانى از جراحى كتف يل كشتى ايران خبر داشته و اخبار او را زير نظر دارند، از تورنمنت رنكينگ دار مجارستان تا روز مسابقه ٨٦ كيلوى المپيك دقيقا ٦٠ روز يعنى دو ماه فاصله است. سئوال اینجاست که چه تضمينى وجود دارد روسها با سه كشتى گير فشار غير اصولى روى كتف جراحى شده حسن نياورند؟چرا بايد چالشى ايجاد كرد بين نفراتى كه به دنبال امتيازات رنكينگ هستند در حالى كه هيچكدام تا كنون حريف حسن يزدانى نشده اند؟

روسها با سه كشتى گير به ويژه نفر اصلى خود در ٨٦ كيلو كه سه بار مغلوب حسن يزدانى شده مراعات كتف او را در آستانه المپيك خواهند كرد؟

اگر  بروكس به مجارستان بيايد و تنه به تنه با حسن شود آنهم قبل از المپيك از منظر روانى و فنى كار عقلانى است؟

تمام جواب سوالهاى فوق بصورت كارشناسى و از منظر فنى كاملا مشخص است اما بهترين راهكار براى حمايت و حفظ حسن يزدانى براى موفقيت در بازيهاى المپيك ٢٠٢٤ پاريس در سه كلمه خلاصه مى شود: تورنمنت ساسارى ايتاليا.

تورنمنت بين المللى كشتى ساسارى ايتاليا در ٢٥ و ٢٦ خرداد و دقيقا شش روز بعد از تورنمنت مجارستان برگزار خواهد شد كه رنكينگ دار نيز نبوده و مكان بسيار مطلوب و به اصطلاح مناسبى براى روى تشك رفتن  و تست میزان آمادگی حسن يزدانى به حساب مى آيد.
به نظر این درخواست خود یزدانی هم هست که البته در نهایت به نظر علیرضا دبیر و محسن کاوه گردن خواهد گذاشت.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت احداث ورزشگاه تختی قم
  • پیشرفت ۹۰ درصدی مرحله اول تکمیل ورزشگاه تختی قم
  • چالش یا آرامش: برای حسن یزدانی تصمیم بگیرید
  • (عکس) استوری اوسمار ویرا برای زنان پرسپولیسی
  • وقاحت که در آزادی رخ داد توهین به همه زنان بود
  • پاداش برای تیم هاکی بانوان در صورت کسب سکو قهرمانی آسیا
  • اسبقیان: حضور قدیمی در فدراسیون هاکی باعث افتخار است
  • اسبقیان: بانوان هاکی در صورت کسب مدال، پاداش می‌گیرند
  • سایه‌روشن‌های هفته بیست‌وپنجم؛ مدعیان، جام را به هم تعارف کردند!
  • تجلیل از دختران مدال‌آور ‌رشته‌های‌ ووشو و کاراته در مشهد