Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@20:25:51 GMT

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای دانشگاهی نوروز 96

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۸۸۱۱۲

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای دانشگاهی نوروز 96

تعطیلات نوروز 96 درحالی به پایان رسید که دانشگاه‌ها و نظام آموزش‌عالی در این مدت شاهد رویدادها و اخبار گوناگونی بود که مهم‌ترین آنها خبر ابلاغ آیین‌نامه جدید دوره دکتری به دانشگاه‌ها بود که بر اساس این آیین‌نامه طول تحصیل دانشجویان دکتری کوتاه‌تر می‌شود.

به گزارش ایسنا، در زیر گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار دانشگاهی ایام نوروز سال 96 که درسایت ایسنا منتشر شده است را مشاهده می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر مجتبی صدیقی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان امور دانشجویان در سال 96 این است که همان رشدی که در ارائه خدمات رفاهی دانشجویان در سال 95 اتفاق افتاد را ادامه دهد. خوشبختانه طی سه سال اخیر براساس برنامه‌ریزی‌های خوبی که انجام شد میزان وام‌های تخصیصی به دانشجویان و همچنین تعرفه‌های آن افزایش یافت و تلاش می‌کنیم میزان آن برای سال 96 نیز مجددا افزایش یابد که البته میزان آن اوایل سال جدید به تصویب هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان خواهد رسید.

وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه خوابگاهی نیز برای سال جدید تحول عظیمی از جهت ساخت خوابگاه‌ها که عمدتاً توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد به وجود می‌آید و تسهیلاتی را نیز توسط سازمان امور دانشجویان در حوزه بودجه و اعتبارات به بخش خصوصی پیش‌بینی می‌شود و ظرفیت‌های جدیدی در حوزه خوابگاهی اضافه خواهد شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: در سال 96 دانشگاه‌هایی بر اساس رتبه‌بندی‌های انجام شده از نظر غذا، رستوران‌ها و همچنین آشپزخانه در شرایط مطلوبی قرار ندارند ساماندهی خواهند شد و وضعیت بهبود می‌یابد و رتبه‌های پایین ارتقاء خواهند یافت.

دکتر صدیقی از افزایش 15درصدی بودجه سنواتی سازمان امور دانشجویان در سال 96 خبر داد و گفت: برای سال جدید رشد سنواتی در سازمان دانشجویان اتفاق افتاد که این رشد همان قانون بودجه است، اگر چه رقم آن 15 درصد است اما سعی می‌کنیم نیازها و بودجه‌های خود را از راه‌های دیگری نظیر بازگرداندن وام‌های معوقه به صندوق رفاه دانشجویان تامین کنیم.

رییس سازمان امور دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر با سازوکارهای به کار گرفته شده حدود 50 درصد از معوقات صندوق رفاه دانشجویان از دانشگاه‌ها دریافت شده است و 50درصد باقی‌مانده نیز در سال جدید بازپس گرفته می‌شود. بنابراین با این شرایط تسهیلات ارائه‌شده توسط صندوق رفاه دانشجویان در حوزه افزایش وام‌ها و تعرفه‌های آن فراهم می‌شود.

تقویم آزمون‌های علوم پزشکی سال 96 اعلام شد

به گزارش ایسنا، طبق اعلام مرکز سنجش و آموزش پزشکی جزئیات برگزاری آزمون های مهم سال 96 شامل آزمون دستیاری، فلوشیپ، دکتری داروسازی، کارشناسی ارشد پزشکی و دستیاری دندان پزشکی که زیر نظر وزارت بهداشت برگزار می شود به شرح زیر است:

آزمون دستیاری

چهل و چهارمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی و دستیار تخصصی پزشک خانواده 14 اردیبهشت 96 برگزار ‌می‌شود.

براساس مصوبه شورای آموزش پزشکی و تخصصی در این آزمون داوطلبان رشته دستیار تخصصی پزشک خانواده نیز می‌توانند شرکت کنند به طوری که علاوه بر رشته پزشک خانواده سایر رشته‌های تخصصی را نیز بتوانند انتخاب نمایند.

همچنین در این آزمون آن دسته از داوطلبان که علاقه‌مند به شرکت در رشته پزشک خانواده هستند می‌توانند از امتیاز ترجیحی مربوط به این رشته نیز استفاده کنند.

آزمون فلوشیپ

آزمون دوره‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار می‌شود که مرحله کتبی این آزمون 21 تا 25 اردیبهشت 96 در یک مکان در هر دانشگاه علوم پزشکی و راس ساعت 9 صبح برگزار می‌شود.

همچنین آزمون شفاهی کلیه رشته‌ها از تاریخ 23 اردیبهشت تا 25 و شروع دوره به جهت افراد پذیرفته شده از تاریخ 1 مهر 96 خواهد بود.

طبق مصوبات هفتاد و پنجمین نشست شورای اموزش پزشکی و تخصصی شرکت کنندگان آزمون‌های پذیرش دوره‌های تکمیلی تخصصی در هر مرحله از آزمون‌های کتبی و شفاهی جهت ورود به فرایند پذیرش دستیار ملزم به کسب حداقل 60 درصد از نمره کل هر مرحله
آزمون هستد.

نتیجه نهایی آزمون فلوشیپ از طریق دانشگاه محل اموزش اعلام می‌شود.

آزمون دکتری داروسازی

براساس پیشنهاد معاونت آموزشی و تصویب شورای سنجش تحصیلات تکمیلی، مرحله اول آزمون (کتبی) به صورت متمرکز بدون تغییر در دروس ضرایب همانند آزمون سال96 توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرحله دوم آزمون (مصاحبه) توسط مناطق آمایشی (دانشگاه‌ها) برگزار می‌شود.

همچنین طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، سهم آزمون کتبی و مصاحبه در پذیرش داوطلبان، هر کدام 50 درصد خواهد بود. آزمون دکتری تخصصی20 تا 30 بهمن ماه 95 انجام شده و تاریخ این آزمون 4 خرداد ماه 1396 است.

آزمون کارشناسی ارشد پزشکی

زمان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی سال 96 وزارت بهداشت از تاریخ 1 اسفند تا 15 اسفند برگزارمی‌شود.

دفترچه راهنمای ثبت نام قبل از شروع ثبت نام در بهمن ماه منتشر شده است و زمان برگزاری این آزمون نیز 22 و 23 تیر سال 96 است.

آزمون دستیاری دندانپزشکی

ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی در اسفند ماه 96 به صورت اینترنتی و از طریق پایگاه اینترنتی مرکز سنجش آموزش پزشکی انجام می‌شود.

ثبت نام این آزمون در سال 96 پس از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد که زمان بندی دقیق آن طبق اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی معاقبا اعلام می‌شود.

بنا به اعلام مرکز سنجش اموزش پزشکی منابع آزمون سی و یکمین دورهی آزمون پذیرش دستیاری دندانپزشکی 96 عیناً مشابه منابع آزمون سال گذشته خواهد بود.

آزمون MHLE

آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت MHLE که در سال 96، 5 بار برگزار خواهد شد.

شرکت در این آزمون برای همه افراد آزاد است و همچنین آن دسته از دانشجویانی که موفق به کسب مدرک زبان نشده‌اند و تمایل دارند در ازمون دستیاری پزشکی شرکت کنند می‌توانند برای کسب مدرک زبا ن در آزمون MHLE شرکت کنند.

آزمون MHLE در سال 96 در تاریخ‌های 31 فروردین، 13مهر، 25 آبان، 7دی و 15 بهمن برگزار خواهد شد.

سایر آزمون‌ها ی وزارت بهداشت

همچنین در سال 96 آزمون دکترای تخصصی علوم پایه پزشکی و بهداشت، دندانپزشکی و دارو سازی در 4 خرداد، پذیرش دستیاری دندانپزشکی در 22 تیر، پیش‌کارورزی و علوم پایه در 2 شهریور و ارتقای دستیاران دندانپزشکی در 6 شهریور، سی و پنجمین دوره پذیرش دستیار فوق تخصصی بالینی پزشکی در 12 بهمن و آزمون پیش کارورزی و علوم پایه 3 اسفند برگزار می‌شود.

بازنگری برنامه‌های درسی دانشگاه آزاد/راه‌اندازی بانک اطلاعاتی اعضای هیات علمی

به گزارش ایسنا، دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی درباره عملکرد این معاونت و جذب هیات علمی در سال 95 اظهار کرد: به کمک هیات‌های اجرایی جذب استان‌ها جذب هیات علمی در واحدها بسیار خوب بوده، به طوری که در ترمیم هیات علمی اغلب واحدها تعداد اعلام نیاز خود را جذب کردند. همچنین در برخی از واحدهای کم برخوردار که در مناطق جغرافیایی خاصی قرار دارند، به دلیل عدم استقبال و عدم ثبت نام متقاضی جذب هیات علمی رخ نداده است که برای این موضوع فراخوان جذب هیات علمی در سال 95 فعال شد.

وی به راه‌اندازی بانک اطلاعاتی اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: برای اولین بار مشخصات کامل همه مدرسان دانشگاه اعم از تمام وقت، نیمه وقت و حق‌التدریس جمع‌آوری شده که با اتصال سامانه اطلاعات هیات علمی به برنامه‌های درسی تعریف شده در واحدها اطلاعات کامل ساعت تدریس، کمبودها و مازادهای متخصصین در حوزه‌های مختلف به صورت برخط در دسترس خواهد بود.

حسین‌زاده لطفی ادامه داد: همچنین در حوزه نظارت و ارزیابی با ایجاد تیم ویژه و تخصص تمام حوزه‌ها و اعزام به واحدها و بررسی وضعیت واحدها در همه حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی و پیگیری برای برطرف کردن مشکلات موجود توانستیم نظم و انضباط آموزشی را بهبود دهیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی به ممیزی رشته‌ها در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: با ممیزی رشته‌ها در سال 95 همه رشته‌محل‌های موجود بررسی شده که از نتایج این ممیزی می‌توان به شناسایی حدود 2500 رشته محل و کاهش ظرفیت پذیرش این رشته محل‌ها به سطح صفر در همه مقاطع تحصیلی و همچنین کمبودهای هیات علمی اشاره کرد.

وی با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی گفت: در حوزه برنامه درسی با تشکیل گروه‌های تخصصی جدید و ترمیم گروه‌های قبلی برنامه‌ریزی برای تعریف و بازنگری برنامه‌های درسی جدید انجام گرفته و البته در سال 95 چندین برنامه جدید توسط گروه‌ها تعریف شد و به تصویب رسید.

نقش نظارتی وزارت علوم در بخش آموزش تقویت می‌شود

به گزارش ایسنا، با فعالیت جدی و مستمر کمیسیون ماده ۹، نقش نظارتی معاونت آموزشی وزارت علوم بر نحوه عملکرد مراکز آموزش عالی غیر دولتی تقویت می‌شود.

بر همین اساس، ظرفیت تعدادی از مؤسسات غیر انتفاعی صفر و تعدادی نیز منحل شده‌اند.

از سوی دیگر، مواردی هم به دلیل توجه به شاخص‌های کیفی، به سطح دانشگاه ارتقاء یافته و بعضاً مجوز همکاری‌های بین‌المللی دریافت کرده‌اند.

همچنین هر گونه توسعه جدید در رشته مقطع‌ها با توجه به جایگاه آنان در نظام داخلی سطح‌بندی صورت خواهد گرفت.

پذیرش بدون آزمون دانشجوی دوره دکتری در دانشگاه امیرکبیر

به گزارش ایسنا،‌ دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور ارتقای کیفی دوره­ های دکتری و حمایت از استعدادهای درخشان و در چارچوب ضوابط وزارت علوم، همچنین آیین ­نامه داخلی، تعداد محدودی از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان سال آخر کارشناسی ­ارشد را برای ورود به دوره دکتری سال 97-96 بدون آزمون پذیرش می ‌کند.

داشتن معدل حداقل 17 (بدون احتساب نمره پایان‌نامه) و معدل 18 پایان نامه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، ارائه یک مقاله معتبر علمی و پژوهشی داخلی یا نمایه شده بین‌المللی که نام متقاضی بعد از حذف نام استاد راهنمای پایان‌نامه نفر اول باشد یا ثبت اختراع با داوری و تأیید نهایی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، کسب رتبه اول تا سوم انفرادی یا اول گروهی در جشنواره‌های علمی معتبر بین‌المللی، رتبه اول تا پانزدهم نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور و غیره از جمله شرایط عمومی برای پذیرش درخواست متقاضیان دوره دکتری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

ثبت نام پذیرش بدون آزمون دانشجویان استعداد درخشان در مقطع دکتری در سال تحصیلی 97-96 دانشگاه صنعتی امیرکبیراز 15 فروردین ماه جاری آغاز می‌شود و تا 31 این ماه ادامه دارد. متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزییات این ثبت نام به سایت معاونت آموزشی این دانشگاه به نشانی http://edu.aut.ac.ir مراجعه کنند.

بیش از 50 درصد داوطلبان کنکور در گروه آزمایشی "تجربی" قرار دارند

دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: آزمون سراسری سال 96 به منظور پذیرش دانشجو برای دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس‌های خودگردان‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی، پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و همچنین کدرشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: برای شرکت در آزمون سراسری 96 جمعاً تعداد 929 هزار و 791 داوطلب ثبت‌نام نموده‌اند که از این تعداد 548 هزار و 220 نفر زن و مابقی مرد هستند.

به گفته دکتر توکلی، از تعداد ثبت نام کنندگان کنکور سراسری تعداد 148 هزار و 429 نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، تعداد 580 هزار و 301 داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی، 184 هزار و 122 نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی،‌ 10 هزار و 485 نفر در گروه آزمایشی هنر و 6454 داوطلب نیز در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ثبت نام نموده اند. بطور کلی تعداد 51 هزار و 454 نفر علاوه بر شرکت در گروه‌های آزمایشی اصلی علاقمندی خود را در گروه‌ آزمایشی هنر و تعداد 111 هزار و 948 نفر نیز علاقمندی خود را برای شرکت در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی اعلام کردند.

مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: آمار داوطلبان ثبت‌نام کننده در آزمون سراسری 96 با تعداد 929 هزار و 791 داوطلب نسبت به آمار داوطلبان ثبت‌نام‌کننده در آزمون سراسری 95 که تعداد 860 هزار و 437 نفر بوده است تعداد 69 هزار و 355 نفر به عبارتی حدود 7.5 درصد افزایش یافته است.

توکلی یادآور شد: براساس برنامه زمانی اعلام شده آزمون سراسری 96 در روزهای پنجشنبه 15 و جمعه 16 تیرماه 96 در حوزه‌های امتحانی مربوطه برگزار می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کارت شرکت در آزمون کلیه داوطلبان گروه‌های آزمایشی پنج گانه آزمون سراسری 96 دوشنبه 12 تیرماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار می‌گیرد. لذا داوطلبان از روز دوشنبه 12 تا چهارشنبه 14 تیرماه می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش پرینت کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند.

دانشگاه تهران عضو هیات علمی می‌پذیرد

به گزارش ایسنا،‌ براساس مصوبه هیأت رئیسه دانشگاه تهران و به استناد بند «ب» ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه، دارندگان سوابق تحصیلی و علمی برجسته و درخشان در کادر هیأت علمی این دانشگاه پذیرفته می‌شوند.

بر اساس آیین نامه اجرایی جذب هیأت علمی دانشگاه تهران، متقاضی جذب در مقاطع مختلف باید در دانشگاه‌های‌سطح یک (بر اساس مصوبات وزارت علوم تحقیقات و فناوری) و یا در محدوده ۱۰۰ دانشگاه برتر بین‌المللی در نظام رتبه‌بندی در رشته مورد نظر بر اساس تشخیص کمیته منتخب (موضوع بند ب این آیین نامه) باشد، همچنین فرد متقاضی باید سابقه آموزشی درخشان و احراز رتبه ممتاز در دانشگاه محل تحصیل در هر یک از مقاطع تحصیلی را کسب کرده باشد.

چاپ مقالات در مجلات برتر از مجموعه مجلات نمایه شده در(WOS)، دارا بودن ارجاعات متعدد در نشریات معتبر بین المللی، ثبت اختراع در مراجع معتبر بین‌المللی، کسب جوایز معتبر بین‌المللی، اجرای طرح‌های پژوهشی ملی یا بین‌المللی، تدریس در دانشگاه‌های معتبر، تألیف یا تصنیف کتب تخصصی مرتبط با حوزه تخصصی متقاضی جذب که به وسیله ناشران معتبر دانشگاهی داخلی یا بین‌المللی چاپ شده باشد و غیره از جمله شرایط جذب عضو هیات علمی دارندگان سوابق تحصیلی و علمی برجسته و درخشان علمی در دانشگاه تهران است.

متقاضیان جذب عضو هیأت علمی دارای سوابق علمی برجسته و درخشان در دانشگاه تهران برای کسب اطلاعات بیشتر از جزییات و نحوه ثبت نام این پذیرش به سایت معاونت آموزشی دانشگاه به نشانی http://ut.ac.ir/fa/news/4007/ مراجعه کنند.

تحصیل 34.5 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد در مقاطع تحصیلات تکمیلی

به گزارش ایسنا، دکتر میرزاده با اشاره به سیاست‌های دانشگاه در زمینه تمرکز زدایی، گفت: در راستای تمرکز زدایی و چابک سازی بسیاری از واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ادغام و یا منحل شدند به طوریکه از 472 واحد و 109 آموزشکده سما در مهر 92 به 335 واحد و 140 آموزشکده سما در بهمن ماه 95 رسیدیم.

دکتر میرزاده با بیان اینکه در راستای اجرای سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری دانشگاه‌آزاد اسلامی در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی اقدامات بسیاری صورت گرفته است ، گفت: در همین راستا تعداد رشته محل های مقطع کارشناسی ارشد 7 هزار و 568 و تعداد رشته محل های مقطع دکتری به 2 هزار و 338 رشته محل افزایش پیدا کرد.

رییس دانشگاه‌آزاداسلامی همچنین به بومی گزینی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: تاکنون 96 درصد در مقطع کاردانی ،91 درصد در کارشناسی، بیش از 71 درصد در کارشناسی ارشد و حدود 50 درصد در مقطع دکتری بومی گزینی شده است که این امر علاوه بر اینکه موجب کاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی شده و تبعات مناسب و خوبی از نظر فرهنگی نیز داشته است.

وی با بیان اینکه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی حدود 50 درصد دانش آموختگان دانشگاهی ایران را تشکیل می دهند، گفت: دانشگاه آزاداسلامی دارای حدود 6 میلیون فارغ التحصیل است و این سرمایه بزرگی برای این دانشگاه به شمار می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه آزاداسلامی متعلق به مردم است ، گفت: یکی از زیباترین جلوه های آن تاسیس و حمایت مردم است و تمامی دستاوردهای امروز دانشگاه آزاد اسلامی حاصل همین حمایت هاست.

ساخت دو دانشکده جدید دانشگاه علامه طباطبایی در سال 96

دکتر حسین سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب، اصلاح نسبت استاد به دانشجو و رشد تولیدات علمی را دو عملکرد موفق دانشگاه علامه طباطبایی در سال 95 عنوان کرد و افزود: حدود سه سال پیش که مدیریت دانشگاه را تحویل گرفتم، تعداد 420 استاد و 17 هزار دانشجو در دانشگاه حضور داشتند. در واقع نسبت استاد به دانشجو یک به 43 بود، در حالی که با جذب اعضای هیات علمی طی یک سال گذشته حدود 50 استاد جدید به دانشگاه علامه طباطبایی اضافه شدند. این در حالی است که فقط 10 استاد بازنشسته شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر 530 استاد در دانشگاه علامه طباطبایی مشغول فعالیت هستند و تعداد دانشجویان در این دانشگاه ثابت مانده است و نسبت استاد به دانشجو حدوداً یک به 32 رسیده است. البته این میزان با احتساب دانشجویانی است که در پردیس خودگردان دانشگاه تحصیل می‌کنند که اگر این دانشجویان را در نظر نگیریم، نسبت استاد به دانشجو یک به 28 خواهد رسید که تقریباً آمار استاندارد و قابل قبولی در دانشگاه‌های کشور است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی رشد تولیدات علمی این دانشگاه در سال 95 را قابل قبول دانست و گفت: طی سال 95 حدود 1400 مقاله علمی در دانشگاه تولید شده است که این میزان نسبت به سال 94، 20 تا 30 درصد رشد داشته است؛ این در حالی است که در دوره‌ای تعداد مقالات بین‌المللی این دانشگاه از انگشتان دست نیز تجاوز نمی‌کرد.

به گفته وی، تعداد طرح‌های پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی که با دستگاه‌های اجرایی اعم از بخش دولتی و خصوصی اجرا شده است، در سال 95 رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ به طوری که حدود 10 میلیارد تومان قرارداد پژوهشی با دستگاه‌های اجرایی منعقد کردیم و این رقم در سال 94 حدود 8 میلیارد و در سال 92 حدود 300 میلیون تومان بود.

دکتر سلیمی همچنین خاطرنشان کرد: دانشگاه علامه طباطبایی سعی دارد با تفاهم‌نامه‌هایی که با دستگاه‌های اجرایی امضا می‌کند، فعالیت‌های پایان‌نامه‌های دانشجویی را تحت پوشش قرار دهد تا اینگونه تولیدات علمی دانشگاه در خدمت نیازهای کشور و دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد. به طوری که در حوزه‌هایی مثل وزارت رفاه، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و ارتباطات بیشترین تعداد تفاهم‌نامه‌ها را امضا کردیم تا پایان‌نامه‌های دانشجویان در مسیر نیازهای این دستگاه‌ها قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از این دانشگاه به عنوان پایگاه اصلی نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی یاد کرد و افزود: خوشبختانه با توجه به توسعه نشاط علمی در دانشگاه علامه طباطبایی توانستیم این دانشگاه را به پایگاه اصلی نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی تبدیل کنیم، به طوری که نظریه‌های ترویجی در سال 95 رشد قابل توجهی داشته و توانستیم حدود 57 کرسی نظریه‌پردازی را برگزار کنیم و در زمینه نظریه‌های اصیل نیز که تعداد آن در کل کشور تاکنون 11 نظریه بوده، در سال 95 دو کرسی از این نظریه‌ها را در دانشگاه علامه طباطبایی تصویب و برگزار کردیم، البته یک کرسی نظریه‌پردازی نوآوری نیز در این دانشگاه وجود داشته که در مجموع 60 کرسی در دانشگاه برگزار شده است.

وی ادامه داد: ما در سال 95 به رغم محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای فراوان، سطح علمی دانشگاه علامه طباطبایی را از لحاظ تعداد استاد، سطوح استاد، تولید مقالات و تالیف کتاب، طرح‌های پژوهشی و نظریه‌ها به رشد قابل توجهی رساندیم. به طوری که روند ارتقای اساتید دانشگاه سرعت گرفته و در حال حاضر بیشتر از 40 درصد اعضای هیات علمی رتبه بالای دانشیاری دارند. در حالی که طی سه سال پیش این میزان حدود 25 درصد بود.

دکتر سلیمی در خصوص بازنگری برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌ علامه طباطبایی نیز اضافه کرد: در حوزه بازنگری دروس آموزشی هنوز اختیار کافی به دانشگاه‌ها داده نشده است و بازنگری معمولا در اختیار شورای تحول علوم انسانی زیر نظر انقلاب فرهنگی انجام می‌گیرد و دانشگاه‌ها مجری برنامه‌ریزی این شورا هستند. دانشگاه علامه طباطبایی با توجه به ارتباط نزدیکی که با این شورا دارد به هم‌اندیشی بیشتر استادان و نظریه‌پردازان اعضای هیات علمی می‌پردازد و استادان این دانشگاه در این حوزه بسیار فعال هستند به همین دلیل امکان بازنگری و تصویب رشته‌های مورد نظر این دانشگاه بسیار راحت‌تر از گذشته است.

به گفته وی، البته دانشگاه‌ها این اختیار را دارند که 25 درصد از محتوای برنامه‌های درسی خود را مورد بازنگری قرار دهند که دانشگاه علامه طباطبایی نیز گروه‌های آموزشی را موظف کرد تا برنامه‌هایی را که بیش از 10 سال از عمر آنها می‌گذرد؛ مورد ارزیابی قرار بدهد. اگرچه این دانشگاه در زمینه به‌روزرسانی رشته‌های تحصیلی نیز کارهایی را انجام می‌دهد. به طور کلی تصویب نهایی بازنگری برنامه‌های آموزشی و رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها زیر نظر وزارت علوم است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی توسعه فضاهای فیزیکی دانشگاه را از دیگر فعالیت‌های موفق این دانشگاه طی سه سال گذشته عنوان کرد و گفت: دانشگاه علامه طباطبایی برخلاف قدمت و جایگاه بالای علمی‌ای که داشت، از لحاظ فضاهای دانشگاهی جزء فقیرترین دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شد؛ به طوری که برخی فضاها مثل کتابخانه و مسجد را در اختیار نداشت. حتی چهار دانشکده این دانشگاه مکان مشخصی نداشتند و سایر دانشکده‌ها نیز از فضای استانداردی بهره‌مند نبودند،‌ بنابراین ما توانستیم در طول سه سال گذشته حدود 50 هزار متر مربع بنای جدید در دانشگاه ایجاد کنیم که در مجموع 100 میلیارد تومان هزینه داشته و تنها 70 میلیارد آن از اعتبارات دولتی تامین شده است.

دکتر سلیمی درخصوص فعالیت‌های دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه بین‌المللی نیز گفت: طی سه سال گذشته برای اولین بار دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه تاسیس شد که توانست ارتباطات بین‌المللی را گسترش دهد تا شائبه مسائلی نظیر نفوذ خارجی‌ها و سایر فعالیت‌های سیاسی پیش نیاید. به طوری که در حال حاضر برخی کشورها نظیر روسیه، ترکیه، کره، هند، اسپانیا و فرانسه از شرکای اصلی دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه مقالات علوم انسانی به شمار می‌روند.

به گفته وی، ما هنوز در زمینه جذب دانشجوی خارجی وضعیت مناسبی نداریم، اگرچه در حال حاضر تعداد دانشجویان خارجی از 60 به 170 رسیده است؛ اما این ظرفیت می‌تواند تا حدود 500 تا 700 دانشجو افزایش یابد.

دکتر سلیمی ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه امکانات رفاهی دانشجویان وضعیت خوابگاه‌ها و کیفیت غذایی دانشجویی را در سال 95 حدود 40 درصد ارتقاء داده است و دو خوابگاه این دانشگاه که بیش از 50 درصد دانشجویان خوابگاهی ساکن آن هستند، جزو بهترین خوابگاه‌های وزارت علوم محسوب می‌شود و 70 درصد دانشجویان خوابگاه این دانشگاه در شرایط مناسب و استاندارد زندگی می‌کنند. در واقع ما توانستیم با هزینه میلیاردها تومان موجبات ارتقای کیفیت زندگی خوابگاهی را فراهم کنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص برنامه‌های این دانشگاه برای سال 96 نیز گفت: امیدوار هستیم در سال 96 نسبت استاد به دانشجو به سطح دانشگاه‌های درجه یک کشور برسد و در حوزه تولیدات علمی نیز شاهد رشد حداقل 30 درصدی در این عرصه باشیم. از نظر فضاهای رفاهی مثل خوابگاه دانشجویان نیز بتوانیم وضعیت را به سطح استاندارد برسانیم.

وی یادآور شد: در سال 96 تلاش داریم علاوه بر تکمیل کردن پروژه‌های باقی‌مانده نقایص پروژه‌های افتتاح شده نیز برطرف شود، ضمن اینکه قرار است ساخت دو دانشکده جدید برای دانشگاه را نیز آغاز کنیم که اعتبار آن از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه تامین می‌شود.

دکتر سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه همکاری‌های بین‌المللی نیز دانشگاه علامه طباطبایی در نظر دارد پنج رشته مشترک با دانشگاه‌های خارجی بویژه در زمینه زبان‌های خارجی راه‌اندازی کند.

اختصاص 4000 میلیارد ریال برای تسویه بدهی‌ دانشگاهها به پیمانکاران

به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی با اعلام این مطلب تاکید کرد: با این اقدام کم نظیر که پس از تلاش‌های زیاد به نتیجه رسیده است، بدهی های گذشته دانشگاه ها و موسسات پژوهشی که عمدتاً برجای مانده از دولت گذشته است تسویه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: وزارت علوم در دولت تدبیر و امید اهمیت زیادی برای تجهیز زیرساخت های دانشگاه‌ها قائل است به طوری که در چهار سال گذشته، ۱۰۰ درصد اعتبارات تصویب شده برای تجهیز، تعمیر و محوطه سازی دانشگاه‌ها را تخصیص داده است.

دکتر فرهادی گفت: تخصیص کامل چنین اعتباری برای تجهیزات و تعمیرات دانشگاه‌ها در تاریخ آموزش عالی کشور بی سابقه است.

وزیر علوم همچنین بر ضرورت مدیریت سبز و صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: استقرار مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را می‌توان در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی در آموزش عالی ارزیابی کرد.

دکتر فرهادی در پایان استفاده از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را در تحقق اقتصاد مقاومتی مهم دانست و گفت: برای اولین بار در تاریخ آموزش عالی ردیف مستقلی برای اجرای طرحهای مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در انرژی ایجاد شده است که در سال آینده برای کمک به اجرای این گونه طرح‌ها در اختیار دانشگاهها و موسسات پژوهشی قرار خواهد گرفت.

پذیرش بدون آزمون دانشجو در دانشگاه تهران

به گزارش ایسنا، دانشگاه تهران در نظر دارد که در تعدادی از رشته‌های تحصیلی مربوط به دانشکده‌های "علوم و فنون نوین"، "ژئوفیزیک"، "کارآفرینی"، "محیط زیست"، "معارف و اندیشه اسلامی"، "مطالعات جهان و مرکز تحقیقات بیوشیمی" و "بیوفیزیک" برای مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته از بین دانشجویان 12 دانشگاه برتر بدون آزمون دانشجو پذیرش می‌کند.

پذیرش در رشته‌های فوق از بین دانشجویان نیم سال آخر دوره کارشناسی که دارای رتبه‌های ۱ تا ۳ دانشگاه‌های "صنعتی شریف"، "تربیت مدرس"، "علم وصنعت"، "صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) "، " شهید بهشتی"، "خواجه نصیرالدین طوسی"،‌ "علامه طباطبایی" ، "صنعتی اصفهان" ، "دانشگاه اصفهان"،‌ "شیراز" ،‌ "فردوسی مشهد" و "تبریز" هستند صورت می‌گیرد.

اطلاعات تکمیلی در این خصوص متعاقبا از طریق همین سایت به نشانی http://academics.ut.ac.ir اعلام خواهد شد.

اردیبهشت 96، آخرین فرصت ثبت‌نام آزمون دکتری تخصصی

به گزارش ایسنا، داوطلبان شرکت در آزمون دکتری تخصصی می‌توانند از ساعت 18 دوشنبه 11 اردیبهشت تا ساعت 24 سه شنبه 12 اردیبهشت 96 برای ویرایش فرم ثبت نام و تکمیل مدارک به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به آدرس www.sanjeshp.ir مراجعه کنند.

بر اساس این گزارش،‌ داوطلبانی که تاکنون موفق به ثبت نام نشده اند نیز می‌توانند برای شرکت در آزمون دکتری تخصصی ثبت نام کنند.

به منظور کمک به آن گروه از داوطلبان شرکت در آزمون دکتری تخصصی سال 96 که در بازه‌ی تعیین شده موفق به اخذ گواهی زبان انگلیسی نشده‌اند ، مقرر شده است تا کارنامه آزمون MHLE دوره‌ی 40 مورخ 31 فروردین 96 نیز برای شرکت آزمون دکتری تخصصی سال 96 پذیرفته می‌شود.

این فرصت، آخرین مهلت برای ثبت نام، اصلاح فرم و تکمیل مدارک آزمون دکتری تخصصی سال 96 است.

زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون‌های 96 اعلام شد

به گزارش ایسنا، سازمان سنجش آموزش کشور تقویم ثبت‌نام و برگزاری چهار آزمون مهم (کارشناسی، کارشناسی ارشد،‌ فنی حرفه‌ای کاردانی نظام جدید و کارشناسی ناپیوسته) سال 96 را منتشر کرد.

برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در اردیبهشت 96

ثبت‌نام برای شرکت در آزمون دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته 96 بدون در نظر گرفتن زمان تمدید شده از اول دی 95 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش به نشانی www.sanjesh.org آغاز شده بود تا هفتم این ماه ادامه داشت. این آزمون در روزهای پنجشنبه و جمعه (هفتم و هشتم اردیبهشت ماه 96) برگزار می‌شود.

زمان برگزاری آزمون سراسری

ثبت‌نام برای شرکت در آزمون سراسری 96 که از روز سه‌شنبه 19 بهمن 95 شروع شده بود تا روز پنج شنبه 28 این ماه ادامه داشت،‌ این آزمون در روزهای پنجشنبه و جمعه (پانزدهم و شانزدهم تیرماه 96) برگزار می‌شود.

آغاز ثبت نام آزمون فنی‌وحرفه‌ای کاردانی نظام جدید از اردیبهشت

ثبت‌نام و انتخاب رشته در آزمون فنی‌وحرفه‌ای کاردانی نظام جدید 96 نیز که از روز یکشنبه 24 اردیبهشت 96 شروع می‌شود تا یکشنبه 31 این ماه ادامه دارد،‌ این آزمون در روز جمعه 13 مردادماه 96 برگزار خواهد شد.

ثبت نام آزمون کارشناسی ناپیوسته از 7 خرداد

ثبت‌نام و انتخاب رشته در آزمون کارشناسی ناپیوسته 96 از روز یکشنبه 7 خرداد 96 آغاز و بدون در نظر گرفتن مهلت تمدید شده تا روز شنبه 13 خرداد 96 ادامه دارد، این آزمون در روز جمعه 13 مرداد 96 برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۸۸۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام میزبانان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، بنابر تصمیم هیأت اجرایی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری(IWF)، ایروان پایتخت ارمنستان و کاراکاس ونزوئلا، به ترتیب در سال ۲۰۲۷ و ۲۰۲۷ میزبان رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری خواهند بود.

ایروان سال ۲۰۲۳ مسابقات قهرمانی اروپا را با موفقیت برگزار کرد و کاراکاس نیز در سال جاری میلادی میزبان رقابت‌های پان‌امریکا بود. علاوه بر ۲ رویداد، میزبانی مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در سال ۲۰۲۶ نیز به شهر بئونوس آیرس آرژانتین اعطا شد.

محمد جلود، رئیس IWF از انتخاب میزبان رویدادهای جهانی در قاره‌های مختلف دنیا استقبال کرد و انتخاب زودهنگام این دو شهر را موجب ثبات تقویم و برنامه‌ریزی بهتر برای برگزاری آن دانست.

با وجود این که سیستم کسب سهمیه برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ هنوز مشخص نشده است اما در هر صورت، مسابقات جهانی سال ۲۰۲۷، یکی از رویدادهای مهم کسب سهمیه خواهد بود.

کد خبر 6088490 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان
  • اعلام میزبانان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ جهان
  • آغاز بزرگترین آزمون علمی در همدان
  • واکنش وزارت خارجه به اعتراضات دانشگاهی در آمریکا
  • آغاز ماراتن علمی ۳۵۵۶۱ داوطلب آزمون سراسری در لرستان
  • از تصاویر تظاهرات دانشگاهی در سراسر ایالات متحده علیه اسرائیل تا حمله اسرائیل به اردوگاه پناهندگان فلسطینی
  • نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد
  • رقابت ۳۸ هزار مازندرانی در بزرگترین ماراتن علمی کشور
  • راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان
  • برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور با حضور ۱۷۵۱۴ نفر در قم