Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-20@04:15:41 GMT

خوب صحبت کنيد تا همه عاشقتان شوند

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۹۵۸۴۸

خبرگزاري آريا -

روانشناسي - شما چطور صحبت مي‌کنيد؟ تندتند مثل آزاده نامداري؟ يا شمرده‌شمرده مثل محمد سلوکي؟ مي‌دانستيد چگونگي صحبت کردن شما مي‌تواند نماينده شخصيت و نوع تفکرتان باشد؟ آيا به تفاوت‌ها و الگوهاي گفتاري زنان و مردان توجه کرده‌ايد؟ يا به‌طور کلي آيا قبول داريد شخصيت هر آدمي از طريق کلامش خودش را بهتر و بيشتر نشان مي‌دهد؟ در اصل در اين گزارش همان چيزي را بررسي مي‌کنيم که قديم‌ها به آن مي‌گفتند: «تا مرد سخن نگفته باشد/ عيب و هنرش نهفته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..». اين نکات را به خاطر بسپاريد تا صحبت کردنتان، معقول‌تر و شنيدني‌تر باشد.

نکته اول: واژه و صدا

هر واژه، کلمه يا جمله‌اي که در صحبت کردن به‌کار مي‌گيريم، در معرفي ما به ديگران و برداشت آنها از شخصيت و رفتارمان موثر است. در حقيقت با نوع کلام خود مي‌توانيم ديگران را جذب کلام و در پي آن شخصيت‌مان کنيم يا برعکس اطرافيان را از خود دور کنيم. پژوهشگران دانشگاه ميشيگان در آمريکا هم در تحقيقات و پژوهش‌هاي خود به اين نتيجه رسيده‌ بودند که در ارتباطات، نخستين موضوعي که جلب توجه مي‌کند، صدا و طرز صحبت کردن طرف مقابل است.

نکته دوم: نه به اين شوري شور

همان اندازه که سريع صحبت کردن ارتباط با ديگران را مختل مي‌کند، به همان نسبت، کٌند صحبت کردن هم مناسب نيست. تاکيد بر يکسري از کلمات به آن اندازه‌اي مي‌تواند بر نوع کلام ما تاثيرگذار باشد که تکرار يک کلمه يا صداي بسيار آهسته، بنابراين براي آنکه هر آنچه بيان مي‌کنيم به درستي از سوي مخاطب ما دريافت و درک شود، بايد تناسبي را ميان شيوه صحبت‌کردن، حرکت‌هاي بدني و نوع کلمه‌هاي خود برقرار کنيم.

نکته سوم: کلام زنانه، کلام مردانه

زنان و مردان از روش‌هاي متفاوتي براي صحبت کردن استفاده مي‌کنند که به دليل روش‌هاي تربيتي آنها نيست، بلکه اين تفاوت‌ها در نيازهاي تکاملي آنها ريشه دارد. زنان، الگوهاي گفتاري ملايم‌تري را براي ارتباط برقرار کردن ميان خود به کار مي‌گيرند. اين روش، آنها را از برخوردهاي تهاجمي مردان حفظ مي‌کند؛ به عبارت ديگر از يک سو از تغييرات صدا و زير و بم کردن صدا در الگوهاي کلامي خود استفاده مي‌کنند و از سوي ديگر اغلب کلماتي را به‌کار مي‌گيرند که بار عاطفي و احساسي بيشتري دارد. مردان براي تاتيرگذار نشان دادن خود گاهي از واژگان درشت يا صداي بلندتري استفاده مي‌کنند. همچنين نبايد در کلام آنها چندان دنبال واژه‌ها يا کلمات احساسي يا توضيح و تفصيل بيشتر موضوع بود، چراکه اغلب به سرعت به سراغ اصل مطلب مي‌روند بي‌آنکه کلام را با عاطفه و احساس يا شرح و بسط بيارايند، اما به‌طور کلي يکسري از الگوهاي کلامي در معرفي شخصيت افراد، چه زن و چه مرد، تثبيت شده‌اند.

نکته چهارم: کساني که صداي آرام دارند...

برخي معتقدند آرام صحبت کردن نشانه تعقل گوينده است و کساني‌که صداي آرام دارند، ممکن است به مرحله‌اي رسيده باشند که نيازي به شلوغ کردن و ايجاد جنجال نداشته باشند، چراکه آنها از آرامش درون بهره مي‌برند. اين اشخاص به روابط معمولي و آرام تمايل دارند. گاهي هم ممکن است افرادي که صداي آرام را در کلام خود به‌کار مي‌گيرند جزو افرادي باشند که مورد آزار و اذيت صداي بلند والدين، همسر يا ديگران قرار گرفته‌اند و از ترس آنکه مانند آنها شوند از ايجاد صداي بلند خودداري مي‌کنند. از سوي ديگر افرادي که اعتمادبه‌نفس پايين دارند، اغلب سريع و با صدايي آرام صحبت مي‌کنند.

نکته پنجم: کساني که صداي بلند دارند...

در برخي از موارد و از ديدگاه‌هايي، صداي بسيار بلند نشانه شخصيت منفي افراد است و گاهي در فرهنگ عمومي از آنان به عنوان گستاخ يا بددهن نام مي‌برند. در بسياري از موارد بلندي صداي افراد، دلايل روحي و رواني دارد. از سوي ديگر اين نوع صدا نشان‌دهنده شادي، غرور، جواني، لذت و خوشي هم به حساب مي‌آيد، اما اغلب اين افراد به ديگران اجازه صحبت کردن نمي‌دهند. البته فراموش نکنيم که ممکن است صداي بلند ما با لحن تحکم‌آميز نيز بياميزد و به کلام ما جنبه دستوري ببخشد که خود به نوعي اختلال در ارتباط با ديگران را سبب مي‌شود. احمد يحيايي‌ ايله‌اي در کتاب «تشريفات هتل» مي‌گويد: «همانطور که هر فرهنگ نسبت به فرهنگ‌هاي ديگر از بسياري جهات متفاوت است از نظر ارتباطي نيز تفاوت‌هايي مشهود است. براي مثال مردم آذربايجان عموما بلندتر و درشت‌تر از مردم فارس و اصفهان سخن مي‌گويند. همچنين شهرنشينان نسبت به روستاييان و عشاير آرام‌تر و با بلنداي کمتري سخن مي‌گويند.
در تبيين علت يا علت‌هاي اين پديده عوامل گوناگوني دخالت دارند و يکي از آنها محيط جغرافيايي و شرايط اقليمي است. مردمان کوهستان‌ها و دشت‌هاي فراخ به نسبت شهرنشينان از بلنداي بيشتري در سخنگويي و محاوره استفاده مي‌کنند. حرفه در بلنداي صدا موثر است. کارگران و کارکنان سازمان‌هاي صنعتي که با سروصداي بيشتري سروکار دارند، از کارمندان اداري که در دفترهاي تميز و بي‌سروصدا و با موزيک ملايم کار مي‌کنند، بلندتر صحبت مي‌کنند. معلمان عمدتاً نسبت به ديگر حرفه‌ها مانند پزشکان يا کارمندان دفتري و حسابداران از بلنداي صداي بيشتري در محاوره با ديگران استفاده مي‌کنند. از سوي ديگر هراندازه سروصدا و عوامل اختلال‌زا وجود داشته باشد بلنداي صدايي بيشتر مي‌شود.»

نکته ششم: گول نزنيد!

يادتان باشد برمبناي نوع صحبت کردنتان، خيلي وقت‌ها مورد قضاوت قرار مي‌گيريد. پس بهتر است در اين زمينه تمرين کنيد تا بتوانيد بهتر حرف بزنيد. البته اين به معناي اين نيست که ديگران را گول بزنيد. شما بايد صادقانه با ديگران روبه‌رو شويد. اما اگر خودتان مي‌دانيد که طرز صحبت کردنتان مناسب نيست، بهتر است کمي روي آن کار کنيد تا بتوانيد ارتباط بهتري با ديگران برقرار کنيد.

بگو تا ذهنت را بخوانم

خانم دکتر «سيما فردوسي»، روانشناس، در مورد نوع صبحت کردن و تاثير آن روي ديگران و قضاوت در مورد شخصيت‌ها، حرف‌هاي خواندني زيادي دارند. يادداشت اختصاصي ايشان را در اين زمينه بخوانيد. تمام افراد بايد به شيوه‌اي سخن بگويند که تاثيرگذار و محترمانه باشد، اما فراموش نکنيم که نوع صحبت کردن به خانواده، فرهنگ و چگونگي تربيت افراد بازمي‌گردد و به عواملي از اين دست وابسته است. به بيان ديگر اينکه کودک در چه فرهنگي رشد مي‌کند و پدر و مادر در تربيت او از چه واژه‌ها يا لحني استفاده مي‌کنند، همگي بخشي از دايره لغات او را مي‌سازند تا در آينده و زماني‌که وارد جامعه شد، آنها را در طرز صحبت ‌کردنش به‌کار بگيرد. البته نقش آموزش‌ از طريق رسانه‌هاي جمعي، اجتماع و به‌ط‌ور کلي هر محيطي که فرد در آن حضور دارد (مانند مدرسه) را نبايد ناديده گرفت، اما نقش خانواده نقشي کليدي‌تر و مهمتر است.

پسرانه، دخترانه

به‌طور معمول پسرها بيشتر از دخترها در خارج از محيط خانه حضور مي‌يابند. آنها از همان سنين کودکي ممکن است گاهي در کوچه و خيابان با ديگر هم‌سن و سالان خود سرگرم بازي شوند، بنابراين بسياري از واژه‌ها و اصطلاحات را در خارج از محيط خانواده و در خيابان‌ها فرا مي‌گيرند. برهمين اساس نوع صحبت کردن يک دختر با يک پسر بسيار متفاوت است، حتي اگر هر دو از يک خانواده باشند. برهمين اساس دخترها در سخن گفتن بسيار محجوب‌تر و آرام‌تر هستند و پسرها کمي بي‌حد و مرزتر حرف مي‌زنند.

پرخاشگر يا مهربان؟

چگونگي صحبت کردن و نوع کلام، نماينده نوع تفکر افراد است. يعني هر واژه و اصطلاحي که در کلام خود به‌کار مي‌گيريم، نشان مي‌دهد به چه چيز و چگونه مي‌انديشيم. همچنين نشان‌دهنده صفات شخصيتي ما به حساب مي‌آيد. اينکه فرد شخصيتي پرخاشگر دارد يا مهربان و باعاطفه است، انساني حسود يا فردي منطقي‌ست، همگي در کلام ما خود را نمايان مي‌کند.

به واژه‌ها دقت کن!

اگر مي‌خواهيم طرف مقابل خود را بهتر بشناسيم بايد روي هريک از واژگان و کلمات او و همچنين لحني که در بيان آنها به‌کار مي‌گيرد، تمرکز کنيم. اينکه آيا از کلام تکراري استفاده مي‌کند يا نه و همچنين فراواني واژه‌هايي که در کلام خود به‌کار مي‌بندد، از نکات کليدي‌ در شناخت شخصيت افراد به حساب مي‌آيند. همانگونه که نحوه بيان و کلام ما براي مشاور و روانشناس از اهميت بسزايي برخوردار است و به عنوان يک ملاک تشخيصي در سنجش ميزان اضطراب، استرس، وسواس، افسردگي و ديگر اختلال‌هاي روحي افراد به‌کار گرفته مي‌شود. خانواده‌ها بايد در کلام کودکان و واژه‌هايي که به آنها مي‌آموزند دقت داشته باشند و اگر در کلام خودشان نابهنجاري‌هايي ديده مي‌‌‌شود، به يک روانشناس يا مشاور مراجعه کنند تا کلام آنها اصلاح شود.
منبع:سايت برترين ها

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۹۵۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحبت‌های جنجالی هاشمی‌نسب علیه میثاقی + ویدئو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: ورزش سه

tags # مهدی هاشمی‌نسب ، استقلال ، محمد حسین میثاقی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • امروز با سعدی: ما تماشاکنان بستانیم
  • کلام حضرت علی(ع) برای منتظران حضرت مهدی (عج)
  • صحبت‌های مردم استان سمنان با رئیس جمهور
  • کمالوند: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!
  • قانون اساسی برخاسته از نماز + فیلم
  • گلر پیکان: ما هم رتبه تک رقمی میخواهیم
  • نام نویسی دانش آموزان برای تحصیل در حوزه‌های علمیه هرمزگان
  • صحبت‌های جنجالی هاشمی‌نسب علیه میثاقی + ویدئو
  • ترتیل صفحه 234 کلام الله مجید+ صوت
  • الحمدلله، تکه کلام پسر رونالدو! + فیلم