Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ماهنامه سفره ايراني: کلم بروکلي به دليل ترکيبات خاص خود، يکي از سبزي هاي ضد سرطان معرفي شده است. به دليل وجود فلاونوئيدها به ويژه سولفور افن، بروکلي را به عنوان سبزي ضد سرطان مي شناسند. مصرف کلم بروکلي مانع از گسترش سلول هاي سرطاني به ويژه در قفسه سينه مي شود.

کلم بروکلي حاوي ترکيباتي است که اعصاب را تقويت کرده، ديد چشم را بهبود مي بخشد و پوست را زيبا مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس بروکلي را بيشتر بشناسيد و آن را در رژيم غذايي تان بگنجانيد.

يک سبزي با خاصيت ضد التهابي

بروکلي يک داروي طبيعي مفيد براي کاهش التهابات بدن است و سرعت تحليل مفاصل را کاهش مي دهد. به همين دليل به افراد مبتلا به آرتروز توصيه مي شود کلم بروکلي را حتما در برنامه غذايي شان داشته باشند. ترکيبات بروکلي با مسدود کردن ترشح آنزيم هايي که سبب تخريب مفاصل مي شود، از مفاصل شما حفاظت مي کند.




سلامت قلب و رگ ها

کلم بروکلي در کنار خواص مختلفش به مهم ترين عضو بدن شما هم سود مي رساند و علاوه بر پايين آوردن کلسترول خون، به تقويت رگ هاي خوني کمک مي کند. سولفور افن موجود در کلم بروکلي خاصيت ضد التهابي دارد و از تخريب و صدمه به رگ هاي خوني پيشگيري مي کند.

ويتامين هاي گروه B هم در کلم بروکلي وجود دارند که اين ويتامين به تنظيم و کاهش هموسيستئين کمک مي کند. هموسيستئين يک نوع اسيد آمينه است که پس از مصرف گوشت در بدن ايجاد مي شود و مقدار زياد آن مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي را افزايش دهد.

تقويت بينايي

شايد شنيده و خوانده ايد که هويج براي سلامت چشم ها بسيار مفيد است و اين موضوع به لوتئين آن مربوط مي شود اما اين بار مي توانيد براي حفظ سلامت چشم ها در کنار هويج از کلم بروکلي هم استفاده کنيد. بروکلي آنتي اکسيدان هاي مفيدي دارد که از تخريب سلول هاي چشم، بروز بيماري آب مرواريد و صدمه به عدسي چشم پيشگيري مي کند.

بروکلي خطر هم دارد؟

به طور کلي مصرف کلم بروکلي براي افراد مختلف ضرري ندارد و هيچ نوع تهديد جدي يا اثر جانبي مخربي ايجاد نمي کند اما مهم ترين مشکلي که ممکن است با مصرف مقدار زياد بروکلي پيش بيايد، التهاب روده يا افزايش گاز روده است که به دليل مقادير فراوان فيبر موجود در بروکلي ايجاد مي شود. البته اين خاصيتي است که در همه انواع کلم ها ديده مي شود اما خواص مفيد آن به قدري غالب است که بروکلي را در رژيم غذايي تان جاي دهيد.

البته بهتر است افرادي که خون رقيق و غلظت خون پاييني دارند از مصرف بروکلي پرهيز کنند چون کلم بروکلي با داشتن ويتامين K سبب انعقاد خون مي شود که اين موضوع مي تواند در مورد بيماراني که بايد خون رقيق داشته باشند خطرآفرين باشد يا تاثير داروها را مختلف کند.

از اين رو به افرادي که داروهاي رقيق کننده غلظت خون مصرف مي کنند، توصيه مي شود از خوردن کلم بروکلي پرهيز کنند .

دوستدار دستگاه گوارش

يک خاصيت مشترک بيشتر ميوه ها و سبزيجات اين است که به هضم بهتر غذا و سيري بيشتر کمک مي کنند. بروکلي هم از اين قاعده مستثني نيست و با داشتن فيبر بالا به سلامت دستگاه گوارش کمک مي کند. فيبر در سالم نگه داشتن سطح باکتري هاي روده نقش دارد و سبب هضم بهتر مواد غذايي مي شود.

سولفور افن بروکلي سبب مي شود باکتري معروف هيلکوباکترپيلوري که رد معده وجود دارد بيش از حد رشد و تکثير پيدا نکند يا به ديوار معده نچسبد. اين خاصيت بيشتر در جوانه هاي بروکلي ديده مي شود.

کاهش کلسترول خون

اگر به تازگي بعد از گرفتن جواب آزمايش متوجه شده ايد که کلسترول خون تان بالاست، متخصصان به شما توصيه مي کنند کلم بروکلي را به رژيم غذايي تان راه دهيد. اين کليم در ترکيباتش موادي دارد که به پايين آمدن کلسترول خون کمک مي کند زيرا فيبر موجود در سبزيجات با کلسترول خون ترکيب مي شود. اين ترکيب شدن سبب مي شود کلسترول راحت تر دفع شده و در نتيجه سطح کلسترول بدن پايين مي آيد.

يک راه عالي براي سم زدايي

اگر در فکر از بين بردن سموم و مواد زائد بدن تان هستيد، نيم نگاهي هم به کلم بروکلي داشته باشيد. در اين کلم پرخاصيت ترکيبات مفيدي وجود دارد که پله پله مراحل سم زدايي بدن را انجام مي دهد.

اصل و نسب بروکلي

بعضي ها معتقدند بروکلي شبيه يک دسته گل سبز رنگ است. اين سبزي بومي کشور ايتالياست. ايتاليايي ها به اين سبزي «بروکولو» مي گويند که معني آن گل روي کلم است و اين سبزي را به صورت آب پز همراه خوراک ها يا به صورت خام در سالاد مصرف مي کنند.

مصرف کلم بروکلي به ويژه براي خانم هاي يائسه بسيار مفيد است چون عوارض يائسگي را کنترل مي کند. کلم بروکلي سرشار از کاروتن، ويتامين هاي گرله B و C، فوليک اسدي، پتاسيم، اندکي سديم، آهن، کلسيم، سلنيوم (در ساقه)، فلاونوئيدها و سولفورافن است. نيازي به توضيح نيست که با اين همه ترکيبات مفيد، توصيه مي شود مصرف آن در سبد غذايي خانواده قرار گيرد.

خام، پخته يا بخارپز؟

روشي که براي آماده کردن کلم بروکلي انتخاب مي کنيد در جذب ريزمغذي هاي کلم بروکلي نقش دارد. افرادي که دنبال خاصيت ضد سرطاني بروکلي هستند بهتر است اين سبزي را به مدت طولاني نپزند و به صورت خام يا نيم پز مصرف کنند.

پختن بروکلي، سبب نابودي آنزيم هاي ضد سرطاني اين سبزي مفيد مي شود و بخارپز کردن آن به مدت 20 دقيقه، سه دقيقه قرار دادن بروکلي در مايکروويو و تفت دادن آن به مدت 5 دقيقه، تاثير قابل توجهي بر خاصيت هاي آن بر جاي نمي گذارد و خواص مفيدش را نابود نمي کند. بروکلي خام همه ريزمغذي هاي ضروري را دارد. از اين رو اگر از بابت التهاب روده يا افزايش گاز روده دچار مشکلات آزاردهنده نمي شويد، بهتر است بروکلي را خام مصرف کنيد.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۹۵۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی گیاهی سالم (پس از تشخیص سرطان پروستات) در افراد می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت یا عود بیماری کمک کند.

به گفته ویویان لیو، محقق ارشد این مطالعه، تغییر روند معمول سرطان پروستات به درجه‌ی پیشرفته آن، یکی از نگرانی‌های اساسی در میان بیماران مبتلا، خانواده و پزشکان آنها است.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند.

لیو می‌گوید: «یافته‌های جدید پیرامون رعایت رژیم غذایی گیاهی با هدف بهبود سرطان پروستات و پیشگیری از پیشرفت آن، به حفظ سلامت و کاهش عوارض شایع‌ترین سرطانی که مردان با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. عمل به این دستورالعمل غذایی، علاوه بر داشتن دیگر فوایدی که برای سلامتی دارد، در پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.»

همچین میوه‌ها و سبزیجات موجود در یک رژیم غذایی گیاهی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر ضد التهابی و فیبر رژیمی هستند که کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند. گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) سرطان پروستات را به سمت تهاجمی شدن سوق می‌دهند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ممکن است مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهند.

داده‌های مورداستفاده در این مطالعه، حاصل جمع‌آوری اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات است. طی یک بازه زمانی هفت‌ساله، محققان دریافتند آقایانی که در برنامه غذایی خود، بیشترین مقدار سبزیجات و میوه‌ها را گنجانده‌اند، در مقایسه با مردانی که کمترین مقدار سبزیجات را مصرف کرده‌اند، خطر پیشرفت و عود کمترِ بیماری را دارند.

گفتنی است که متغیرهایی چون سن افراد، شدت سرطان، استعمال دخانیات و ... بر نتایج تجزیه و تحلیلِ ارتباط میان رژیم‌ غذایی گیاهی و کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات تأثیری نداشتند.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، علاوه بر اینکه در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند، دارای فواید متعددی از جمله کاهش دیابت، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کمتر شدن نرخ مرگ و میر هستند. افزون بر این، شواهد بیولوژیکی نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری، سالم‌تر هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

دکتر آنتونی دامیکو، رئیس بخش انکولوژی تشعشعات ادراری تناسلی در مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، در همین راستا می‌گوید که اگرچه یافته‌های فوق امیدوارکننده هستند، اما نمی‌توانند ثابت کنند که رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود نتایج سرطان پروستات می‌شود؛ فقط ارتباطی بین این دو وجود دارد. او می‌گوید: «توصیه من این است که افراد پیرو یک سبک زندگی سالم باشند تا از انواع بیماری‌ها دور باشند؛ ورزش کنند، سیگار نکشند، غذاهای سالم و مفید مصرف کنند و استرس خود را کنترل کنند. سبک زندگی سالم به طور کلی خطر عود و پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.»

منبع: upi

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901451

دیگر خبرها

  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان