Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی دهدشتی - وکیل دادگستری - در خصوص برگزاری المپیاد جهانی حقوق داوری تجاری بین المللی (ویس موت) گفت: ویس موت نوعی از المپیاد در رشته حقوق است که دانشجویان حقوق در این المپیاد طی دوره‌های بسیار فشرده آماده ‌می‌شوند تا بتوانند در دعاوی بین‌المللی شرکت کنند.

علی ده‌دشتی که در سال ۲۰۱۷ برای سومین بار مربیگری تیم المپیاد داوری دانشگاه علامه‌طباطبایی را بر عهده دارد در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: سال ۲۰۱۴ برای اولین بار پیشنهاد شرکت در المپیاد ویس موت را به دانشگاه طباطبایی ارائه کردیم که با موافقت دانشگاه علامه طباطبایی و ریاست محترم وقت دانشکده حقوق جناب آقای دکتر علومی یزدی و با پیگیری‌های لازم ۴ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با مربیگری اینجانب به عنوان اعضای اولین تیم ویس موت ایران معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرورت حضور در این المپیاد آن بود که دانشجویان حقوق ضمن تعلیم دانش حقوق به صورت تئوری، به صورت عملی و کاربردی نیز این علم را فرا بگیرند و از نزدیک با فرآیند و پیچیدگی‌های دعاوی‌ بین‌المللی آشنا شوند.

مربی تیم المپیاد داوری دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: این المپیاد هر ساله در کشور اتریش برگزار می‌شود و معتبرترین و بزرگترین المپیاد حقوق تجارت بین‌الملل است. این المپیاد در واقع شبیه‌سازی یک دیوان داوری بین‌المللی است و موضوع آن معمولاً اختلاف دو شرکت در دو کشور مختلف، بر سر قرارداد خرید و فروش (بیع) است. در این راستا دانشگاه های شرکت کننده باید با مطالعه پرونده این دعوی از طرفین دعوی دفاع کنند. به طور معمول دانشجویان در دانشگاه، طرز نگارش لوایح در دادگاه یا دیوان های داوری را آموزش نمی‌بینند، ولی در این المپیاد دانشجویان یاد می‌گیرند لایحه‌ای بنویسند که هم موثر و هم مطابق با استانداردهای بین المللی نگارش حقوقی باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که دانشجویان با چه سطح عملی می‌توانند در این المپیاد شرکت کنند؟ بیان کرد: همه دانشجویان از تمام سطوح می‌توانند در این المپیاد شرکت کنند به شرط اینکه سابقه کار حرفه‌ای نداشته باشند. اعضای تیم‌های دانشگاه علامه طباطبایی تا کنون از تمام مقاطع بوده‌اند.

مربی تیم المپیاد داوری دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه در مورد روند المپیاد چنین گفت: روند آماده‌سازی و انتخاب اعضا در دانشگاه علامه طباطبایی حدود ۱ سال و به صورت بسیار فشرده است که شامل فراگیری مبانی داوری تجاری بین المللی و حقوق حاکم بر قراردادهای خرید و فروش بین المللی است. پس از انتشار پرونده المپیاد اعضای نهایی تیم مشخص می شوند و کار اصلی دانشجویان و مربیان آغاز می شود. در مرحله نخست هر دانشگاه باید طی ۸ هفته لایحه‌ای ۳۵ صفحه‌ای در دفاع از خواهان پرونده به دبیرخانه المپیاد ارسال کند. پس از آن، با قرعه‌کشی لایحه هر دانشگاه را به دانشگاه دیگر می دهند تا در پاسخ به لایحه خواهان لایحه خوانده بنویسند. برای مثال در سال ۲۰۱۶ لایحه دانشگاه علامه طباطبایی را به کالج اقتصاد لندن و لایحه کالج اقتصاد لندن را به دانشگاه علامه طباطبایی دادند تا به لوایح یکدیگر پاسخ دهند. فرصت پاسخ و تنظیم لایحه خوانده ۶ هفته است.

وی یادآور شد: پس از مرحله تبادل لوایح این بار همه دانشگاه ها ۸ هفته فرصت دارند تا خود را برای مرحله دفاع شفاهی آماده کنند، یعنی باید به صورت شفاهی در جلسه رسیدگی از خواهان و خوانده دفاع کنند که البته این مرحله در وین انجام می‌شود.

ده‌دشتی در مورد مرحله شفاهی نیز گفت: مرحله شفاهی حتی پیچیده تر از مرحله نوشتن لایحه است. در این مرحله تمام حرکات و برخوردها مانند راه رفتن، لباس پوشیدن، صحبت کردن، نشستن و رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در نظر دیوان داوری تاثیر دارد. هر دانشگاه ۲ بار به عنوان خواهان و ۲ بار به عنوان خوانده و هر بار ۳۰ دقیقه فرصت دفاع دارد. در نهایت ۶۴ دانشگاهی که بالاترین امتیاز را در هر ۴ رسیدگی کسب کرده‌اند به مرحله نهایی راه می‌یابند. در سال ۲۰۱۶ دانشگاه علامه طباطبایی در دومین حضور خود موفق شد برای اولین بار از خاورمیانه از بین ۳۱۴ دانشگاه برتر دنیا به مرحله نهایی راه یابد. همچنین در سال ۲۰۱۵ دانشگاه علامه طباطبایی در نخستین حضور خود موفق به کسب جایزه روح المپیاد شد که برای نخستین بار به تیمی اعطا می‌شد.

وی در خصوص مشکلات در نخستین دوره حضور بیان کرد: راضی و قانع کردن افراد برای اینکه در این المپیاد شرکت کنند بسیار سخت بود. کسی در ایران چیزی در مورد ویس موت نمی‌دانست و همچنین افرادی که تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشند هم کم بود. البته ما معتقدیم با معرفی این المپیاد در رسانه‌ها، دانشجویان به اهمیت این نوع المپیاد بیشتر آشنا خواهند شد و متوجه خواهند شد که این موقعیت استثنایی بدون هزینه زیاد، دستاورد بزرگ آموزشی برای آنها به همراه خواهد داشت. طی این سال‌ها افراد زیادی برای تحصیل به کشورهای غربی رفتند و هزینه هنگفتی صرف کردند یا از طرف دولت بورسیه شدند، اما دانشجویان در این المپیاد در معرض آموزشی عملی با سطح علمی بسیار بالا قرار می‌گیرند. خوشبختانه ریاست وقت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبایی جناب آقای دکتر علومی یزدی که متخصص امر داوری و قاضی سابق دیوان داوری ایران و آمریکا بودند اهمیت شرکت در این المپیاد را کاملاً درک می‌کردند و به همراه دکتر رضوی فرد معاونت پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی بزرگترین مشوق و پشتیبان این حرکت بودند.

مربی تیم المپیاد داوری دانشگاه علامه‌ طباطبایی درباره دستاوردهای این المپیاد گفت: با توجه به اینکه رشته حقوق و وکالت مهارت محور است بزرگترین مزیت این المپیاد این است که دانشجویان حجم بالایی از اطلاعاتی که فراگرفته‌اند را می توانند در عمل بکار ببندند. در نهایت باید بگویم مهمترین دستاورد این است که متوجه شدیم با کشورهای بزرگ دنیا فاصله‌ای نداریم. از لحاظ منافع ملی نیز تربیت وکلا و حقوقدانانی که قادر باشند از منافع کشورمان در دادگاه های بین المللی به نحو شایسته دفاع کنند اهمیت بسیار زیادی دارد.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: باز شدن فضای تجاری کشور و احتمال پیوستن به سازمان تجارت جهانی تربیت نسل جدیدی از حقوقدانان را می طلبد که با فضای فراملی شرکت ها و سازمان‌های تجاری بین المللی آشنا باشند و مقتضیات علم روز حقوق تجارت بین الملل را بدانند تا قادر باشند در فضای بین المللی فعالیت کنند و منافع شرکت‌های ایرانی و کشور ایران را در مذاکرات تجاری و یا دیوان‌های بین المللی تامین کنند. با رفع تحریم های بین المللی و ورود شرکت های بین المللی خارجی به کشورمان نیاز به حقوقدانانی که قادر به تنظیم قراردادهای بین المللی و شرکت در مذاکرات پیچیده مربوط به انعقاد این قراردادها باشند بیش از پیش خواهد بود و در صورت فقدان چنین ظرفیت حقوقی در کشور آسیب‌های جبران‌ناپذیری از حیث وارد شدن به فضای تجارت جهانی به کشورمان وارد خواهد شد.

ده دشتی در پایان خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۷ علاوه بر دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه شهید بهشتی نیز برای نخستین بار در این المپیاد شرکت می‌کند. اعضای تیم سال ۲۰۱۷ دانشگاه علامه طباطبایی با مربیگری اینجانب و نیما نصرالهی و تهمینه السادات مدنی عبارتند از مژگان خسرو نژاد، پریا کرامت خواه، آیسان نادری و مازیار جاوید آقاسی. سرپرستی این تیم بر عهده جناب آقای دکتر علی مقدم ابریشمی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی است. تیم دانشگاه علامه طباطبایی در حال حاضر در اردوی آمادگی آلمان به سر می‌برد و از هفته آینده برای شرکت در مرحله شفاهی المپیاد عازم اتریش خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۹۶۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ما همزمان و حتی شاید ساعتی پیش از باز شدن در سالن‌های هفده‌گانه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به عنوان بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین رویداد تجاری برای معرفی توانمندی‌های صادراتی کشورمان به بازارهای جهانی، خیل عظیم بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی در محوطه نمایشگاه و ورودی‌ها خودنمایی می‌کند؛ بازدیدکنندگانی که طبعاً به واسطه ترکیب چهره و رنگ پوست، لباس‌های ملی و محلی و یا کت و شلوارهای رسمی به آسانی امکان تشخیص «خارجی بودن» یا «هموطن بودن» را به بیننده می‌دهند.

تحریم، حریف توان و اراده ایرانی نیست
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران که از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ برقرار است، خوشبختانه با استقبال چشمگیر استان‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی همراه بوده به طوری که فعالان حوزه‌های صنعت ساختمان و خدمات فنی، مهندسی و پتروشیمی، صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، فرش و صنایع ‌دستی و گردشگری، صنعت دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی در آن حضور به هم رسانده‌اند تا ضمن معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولیدی و صادراتی خود عرصه تجارت خارجی کشور و بازارهای هدف برای محصولات وطنی را چابک‌تر، هموارتر و شفاف‌تر کنند.
در این گردهمایی بزرگ اقتصادی و تجاری  ۲هزار و ۵۰۰ تاجر از ۱۰۰ کشور و ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی داخلی حضور دارند.از سویی با توجه به حضور پررنگ استان‌ها به نظر می‌رسد رویداد بزرگ برای صاحبان صنعت و تولید در اقصی نقاط کشور به قدری انگیزه‌بخش بوده که غرفه‌هایی برای خود تدارک دیده‌اند تا از نزدیک هر آنچه در چنته دارند را برای معرفی به جامعه هدف ارائه کنند و به خوبی اثبات کنند میله‌های سخت و بلند تحریم هیچ گاه محکم‌تر و برافراشته‌تر از پرچم اراده صنعتگران و صادرکنندگان ایرانی و قوی‌تر از اراده دیپلماسی اقتصادی کشورمان برای توسعه ظرفیت‌ها و روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، منطقه و بازارهای جهانی نیست.

حضور پرتعداد میهمانان خارجی در محوطه بیرونی سالن‌ها و همچنین غرفه‌های نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به خوبی مؤید این واقعیت است که فرصت پنج‌روزه برگزاری این گردهمایی، علاوه بر معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی اقتصادی و تجاری کشور، امکان دستیابی بیش از پیش به ذائقه طرف‌های تجاری، آشنا شدن شرکت‌های ایرانی با توان و ظرفیت اقتصادی و تجاری میهمانانشان و بازاریابی به صورت رودررو و بی‌واسطه فراهم آمده است.

هدف گذاری یک میلیارد دلاری
بر اساس اظهارات مجریان نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حدود ۶۰درصد از تاجران حاضر در نمایشگاه سال گذشته برای نخستین بار به ایران سفر کرده بودند و پس از بازدید از نمایشگاه پنجم و آشنایی با توان و ظرفیت‌های تجاری شرکت‌های ایرانی، امسال حضور پررنگ‌تر و پرتعدادتری در نمایشگاه داشته‌اند.

ارقام منتشر شده از دستاوردهای نمایشگاه سال گذشته ایران اکسپو نشان می‌دهد در نتیجه قراردادهای منعقد شده میان طرف‌های ایرانی و خارجی بیش از یک میلیارد دلار صادرات محقق شده و بر این اساس انتظار می‌رود امسال رقم صادرات حاصل از این گردهمایی فراتر از رقم یک میلیارد دلار باشد.

نمایشگاه ششم ایران اکسپو ۲۰۲۴ در شرایطی بستری هموار برای متنوع‌تر شدن کالاها و گروه‌های کالایی صادراتی و افزایش آمار مقاصد و بازارهای صادراتی ایران فراهم آورده که همزمان با این رویداد شاخص تجاری، برنامه‌هایی برای بازدید از کارخانه‌های بزرگ، شهرک‌های صنعتی و دانش‌بنیان‌ها هم پیش‌بینی شده و قرار است در این فرصت پنج‌روزه ۳هزار و ۵۰۰جلسه بی‌توبی (Business-to-Business) نیز برای فروش محصولات و خدمات بین شرکت‌ها برگزار شود.

فرزانه غلامی

دیگر خبرها

  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • جشنواره اتاق نمونه دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار می‌شود
  • ۶۵ استاد نمونه کشوری تجلیل شدند
  • دومین اجتماع بزرگ مردمی منطقه ۲۲ برگزار می‌شود
  • تجلیل از ۶۵ عضو هیئت علمی برگزیده/ جوان‌ترین استاد ۴۵ساله و تقدیر از ۶ استاد زن
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد
  • ۶۵ عضو هیئت علمی نمونه کشوری معرفی شدند/ حضور پررنگ معاونان وزیر علوم در بین استادان برتر!
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها