Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-03@22:48:02 GMT

آیا سینمای ایران به مخاطبانش خیانت می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۹۶۵۳۴

حتما شما هم لاک قرمز را دیده‌اید. فیلمی که به گمان اکثریت سینمارفته؛ تلخ و شاید ناامیدکننده است. این فیلم یکی از فهرست ده‌ها و ده‌ها فیلم تلخی است که در این یک دو سال ساخته شده و روی پرده سینماها رفته است.

سیدحاتمی هم دلایل خودش را برای نگاه تلخ به واقعیت‌های امروز جامعه ایران دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایلنا؛ سینمای اجتماعی تلخ هم برای خودش داستان‌ عجیبی دارد. عده‌ای می‌گویند این سینما کارش خیانت به مردم است. عده‌ای می‌گویند شرایط جامعه ایجاب می‌کند که مضامین فیلم‌ها به این سمت و سو برود. از آنجا که جامعه ایران امروز تلخ و آکنده از مشکلات ریز و درشت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی‌ست پس فیلم‌هایش هم باید همین تصاویر را با مخاطبان خود در میان بگذارند... برخی فیلم‌ها هم چون دغدغه سیاه‌نمایی و جشنواره‌ای پسند شدن دارند؛ چرک‌ها را بیشتر به نمایش می‌گذارند. هرچه‌ چرک‌تر و ناامیدتر؛ موردپسندتر و جایزه بگیرتر. در این میان فقط تماشاگران که با سودای دیدن فیلم خوب پا به سالن سینما می‌گذارند؛ نمی‌دانند کدامیک را باید باور کنند. بیشتر آنها هم خط‌ و ربط‌های این چنینی را به پای سیاست و سیاست‌بازی می‌گذارند.

لاک قرمز از منظر تعداد زیادی؛ شاید تلخ‌ترین فیلم سال 95 باشد. مساله فیلم اقتصاد خانواده است. یک دختر به اتفاق خواهر و برادرش وارث سیاهی‌ها و ناکامی‌های یک پدر معتاد و مادر دیوانه‌اند. از این تلخ‌تر هم ممکن است؟
سیدجمال سیدحاتمی (کارگردان فیلم) به این سوال اینطور پاسخ می‌دهد: وظیفه ما دیدن این تلخی‌هاست. سوژه‌های تلخ زمان‌بندی ندارد.

عده‌ای معتقدند سینماگران ایرانی سینمای تلخ را پیش گرفته‌اند و شرایط اجتماعی را دلیل این تلخی می‌دانند. می‌گویند سینما باید واقعیت‌ها را نشان دهد. شما هم از همین دسته هستید. چرا و آیا به نظرتان این سینمای تلخ روزی به پایان خواهد رسید؟
قبول دارم که لاک قرمز فیلم تلخی است اما فیلم تلخ لزوما نباید سیاه‌نما یا درشت‌نما باشد. نباید یک موضوع را درشت بیان کرد یا طوری که بشود از آن برداشت‌های خاص کرد. شما اگر واقعیت‌های تلخ جامعه را درشت‌نمایی کنید؛ واقعی نخواهد بود اما این به آن معنا نیست که در واقعیت تلخی‌ها را نادیده بگیریم.

به نظر من؛ فیلم باید کشش و جذابیت کافی را برای مخاطب داشته باشد هرچند تلخ. این تلخی باید به گونه‌ای باشد که تماشاچی آن را ببیند و از دیدن تلخی لذت هم ببرد. سیاست تولید فیلم زمان ندارد. منظورم این است که نمی‌توانیم بگوییم امروز وقت تولید فیلم‌های طنز است یا فیلم‌ها تلخ یا فیلم‌های پلیسی و ... چون همیشه شیرینی؛ تلخی در جامعه باهم و درکنار هم حضور دارند. جامعه همیشه از مشکلات خاصی رنج می‌برد و اینگونه نیست که فیلم تلخ برای خودش زمان خاصی داشته باشد.

برخی می‌گویند فیلم‌های تلخ فقط لایه سیاه جامعه را نشان می‌دهند اما هیچ راه‌کاری برای رفع مشکلات ارائه نمی‌دهند. نظر شما چیست؟
فیلم یعنی بیان مشکلات اجتماعی. طبعا مشکلات اجتماعی هم تلخ هستند. اگر ما بخواهیم در رابطه با مشکلات اجتماعی حرف بزنیم؛ هر رسانه وظیفه خودش را دارد. خوب تلویزیون امروز وظیفه خودش را انجام نمی‌دهد و خیلی به مسائل و مشکلات اجتماعی نمی‌پردازد. درواقع این رسانه بیشتر سعی می‌کند مسائل و مشکلات جامعه را پنهان کند. پس می‌ماند سینما که به عنوان یک رسانه مستقل و جذاب و قابل باور و اطمینان باید وظیفه خودش را انجام دهد و مشکلات اجتماعی را پنهان نکند. ما به عنوان هنرمند و افرادی که دغدغه‌مان مردم هستند، وظیفه داریم مشکلات اجتماعی را ببینیم و آن را منتقل کنیم. شاید ما نتوانیم راهکار ار ایه دهیم چون اصولا راهکار دادن وظیفه ما نیست بلکه این فعالان اجتماعی و دولتمردان هستند که باید دنبال ارایه راهکار باشند. به عنوان هنرمند وظیفه ما فقط این است که مسائل و مشکلات را پیدا کنیم و انگشت روی آ‌نها بگذاریم و با نشان دادن آنها؛ امید به دیده شدن و رفع آنها داشته باشیم.

شما خودتان اگر بنا باشد به عنوان یک مخاطب معمولی فیلمی را برای تماشا در آخر هفته در کنار خانواده‌تان انتخاب کنید؛ سراغ چه نوع فیلمی می‌روید؟ یادتان باشد که یک هفته با مشکلات مختلف دست‌وپنجه نرم کرده‌اید و حالا ساعتی در کنار خانواده هستید....
اگر شما به آمار فروش در سال گذشته نگاه کنید؛ می‌بینید که فیلم‌های تلخ پا به پای فیلم‌های شاد و کمدی فروش کرده‌اند. به نظرم وظیفه ما این است که فیلم در انواع و ژانرهای مختلف فیلم تولید کنیم و هر کارگردانی با دغدغه خودش فیلم جذابی تولید کند. وظیفه ما این است که به تماشاگرمان انواع و اقسام خوراک فرهنگی را ارایه دهیم و فرصت دهیم که خودش انتخاب کند. لذا فکر می‌کنم اگر فیلمی جذاب ساخته شود؛ مخاطب حتما از آن استقبال می‌کند چون او به دنبال یک قصه خوب است. فرقی ندارد این فیلم تلخ باشد یا خیر.

اگر شما به ادبیات هم نگاهی بیندازید، می‌بینید سال‌هاست که رمان‌های تلخ نوشته می‌شود و اتفاقا مورد استقبال خوانندگان هم قرار می‌گیرند و فروش بسیار بالایی در کل جهان دارند. فراموش نکنید که ما تنها کشوری نیستیم که مشکلات اجتماعی داریم و تنها کشوری نیستیم که فیلم‌های تلخ تولید می‌کنیم. تماشاگر تنوع می‌خواهد و وظیفه ما این است که محصولات فرهنگی و هنری متنوع برای او تولید کنیم. اگر فیلم در هر نوع و ژانری جذاب ساخته شود، مطمئن باشید استقبال خوبی از آن خواهد شد.

و آیا در بحبوحه سینمای اجتماعی تلخ؛ جای فیلم‌های تخیلی و فانتزی در سینمای ایران خالی نیست؟
چرا معتقدم جای فیلم‌های تخیلی و فانتزی خیلی در سینمای ایران خالی است. من هم در گوشه ذهنم فیلم‌های فانتزی جذاب را به یاد دارم. دزد عروسک‌ها را به یاد دارم بااینکه متعلق به سال‌ها پیش است. بخشی از این کمبود به نبود فیلم کودک مربوط می‌شود و اینکه فیلم‌های کودک خوب ساخته نمی‌شود. در کشور ما خیلی وقت است که سینمای کودک به معنای درست وجود ندارد. مثلا سال گذشته برای کودکان؛ فیلم مبارک ساخته شد که مورد استقبال هم قرار گرفت. این یعنی فیلم خود در هر ژانری مخاطبان خاص خود را دارد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۹۶۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد


به گزارش خبرگزاری صد و سیما، فیلم سینمایی «فسیل» که به‌عنوان پدیده اکران سال گذشته سینماها توانست بخشی از رکوردهای تاریخ سینمای ایران را جابه‌جا کند، حالا در اکران آنلاین (برخط) هم رکورد تازه‌ای را به نام خود ثبت کرد و وارد بخش اشتراک نمایش خانگی شد.

«فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان از روزهای پایانی اسفند سال گذشته اکران آنلاین خود را آغاز کرد و تا به امروز با بیش از ۴۰ میلیون دقیقه بازدید، تبدیل به پربازدیدترین فیلم‌ عرضه شده در فرآیند اکران آنلاین در سال‌های اخیر شده است.

تعداد بلیت‌های فروخته شده برای تماشای آنلاین این فیلم، به عدد ۳۵۸ هزار و ۹۴۵ قطعه و فروش ۲۸ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

فیلم «فسیل» با بازی بهرام افشاری، الهه حصاری، هادی کاظمی، ایمان صفا و الناز حبیبی یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینمای ایران است.

داستان این فیلم از دهه ۵۰ آغاز می‌شود و سرگذشت خواننده‌ای به نام اسماعیل و دوستانش را روایت می‌کند که در طول زمان برای هر کدام اتفاقاتی رخ می‌دهد.

این فیلم در گیشه سینماها نیز فروشی افزون بر ۳۲۴ میلیارد تومان را تجربه کرد و عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داد و هم اکنون نیز در «فیلیمو» قابل تماشاست.

دیگر خبرها

  • ایثارگران میدان‌داران واقعی حکمرانی جمهوری اسلامی ایران هستند
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • پیگیری نوبت دهی الکترونیک در بیمارستان‌های تامین اجتماعی
  • ایثارگران میدان‌داران واقعی حکم‌رانی جمهوری اسلامی ایران هستند
  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
  • نقش جامعه کارگری در دوران دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده است
  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • هشدار مشاور قالیباف در واکنش به گشت ارشاد: «وقوع واقعه برنامه ریزی شده کف خیابان»
  • سینما به روایت «آپاراتچی»