Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایجاد بسترهای قانونی لازم جهت ورود موسسه‌های بین‌المللی رتبه‌بندی برای تعیین میزان ریسک و اعتبار بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور یکی از پیش‌نیازهای گسترش تعاملات مالی بین‌المللی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، با توجه به شرایط جاری اقتصاد ایران، اهمیت رتبه‌بندی بانک‌ها مطابق با شاخص‌های متعارف سلامت بانکی بر کسی پوشیده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرف دیگر، ورود سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خارجی به داخل کشور مستلزم ایجاد بسترهای قانونی لازم برای تامین سلامت بانکی است. در این راستا، مناسب است امکان ورود موسسه‌های معروف رتبه‌بندی بین‌المللی نظیر استاندارد اند پورز به داخل کشور فراهم شود.

لازم به ذکر است که معروف‌ترین مدل رتبه‌بندی CAMELS است که معرف کفایت سرمایه (Capital Adequacy)، کیفیت دارایی (Asset Quality)، توانایی مدیریتی (Management Capability)، درآمد (Earnings)، نقدینگی (Liquidity) و حساسیت به ریسک بازار (Sensitivity) است.

در این رابطه برخی از کارشناسان اقتصادی تنها از اهمیت تاسیس سازمانی داخلی برای رتبه‌بندی نهادهای مالی داخل کشور صحبت به میان می‌آورند. این در حالی است که هر چند وجود سازمانی داخلی که امکان رتبه‌بندی نهادهای مالی داخل کشور را داشته باشد اهمیت فراوانی دارد، ولی نباید فراموش کرد که برای گسترش تعاملات بین‌المللی، لازم است تا نهادهای مالی ایران توسط یکی از موسسسات بین‌المللی نیز رتبه‌بندی شوند.

به نظر می‌رسد می‌توان اهمیت رتبه‌بندی بانک‌ها را از سه منظر مقام ناظر، سهامداران و سپرده‌گذاران بانکی بررسی کرد.

الف) مقام ناظر: رتبه‌بندی بانک‌ها می‌تواند به بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر در بازار پول در جلوگیری از ایجاد بحرانهای بانکی کمک شایانی کند.

ب) سهامداران: با توجه به عرضه سهام بسیاری از بانک‌ها در بورس اوراق بهادار، سهامداران با توجه به توازن ریسک و بازدهی، در صورت اطلاع از رتبه اعتباری بانک‌ها و نحوه عملکرد مالی آنها، اقدام به خرید و فروش سهام بانک‌ها می‌کنند.

پ) سپرده‌گذاران بانکی: در صورتی که آحاد جامعه به صورت شفاف و رسمی از رتبه‌بندی بانک‌ها مطلع باشند، با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود، اقدام به سپرده‌گذاری در یک بانک خواهند کرد و از طرف دیگر، بانک‌ها نیز در صورت مشخص شدن رتبه اعتباری خود، مجبور به تطابق بین سود پرداختی و ریسک خود می‌شوند. به این صورت که بانک‌هایی که از رتبه پایین‌تری برخوردارند و در نتیجه ریسک بالاتری دارند، مجبور به پرداخت سودهای بالاتری برای جذب سپرده‌گذاران هستند.

در پایان شایان ذکر است که با توجه به شرایط اقتصاد ایران، مناسب است بانک مرکزی با اصلاح مقررات موجود، امکان ورود موسسه‌های بین‌المللی سنجش ریسک و اعتبار را به داخل کشور فراهم آورد؛ تا از این رهگذر هم امکان سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در ایران فراهم شود و هم دو گروه سهامداران و سپرده‌گذاران بانکی منتفع شوند.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۹۷۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه بررسی و پیگیری مسائل و مشکلات جامعه پزشکی با حضور رئیس کل سازمان نظام پزشکی و رئیس سازمان بازرسی کل کشور، روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن کنفرانس سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

در این جلسه، ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور، ضمن اشاره به جایگاه مهم جامعه پزشکی در حفظ سلامت جامعه و خدمت به مردم، بر حفظ کرامت جامعه پزشکی و پاسداشت نیروی انسانی در حوزه سلامت تاکید کرد.

وی با اشاره به وضعیت دستیاران رشته‌های تخصصی و متخصصین طرحی ضریب K، گفت: جامعه پزشکی کشور جزو قشرهای تخصصی مرجع و خدمتگذار کشور است که لازم است ضمن رعایت اخلاق پزشکی و حرفه‌ای و ارتقای توان علمی خود، همچنان در منطقه و دنیا افتخار آفرین باشد.

خدائیان افزود: رسیدگی‌به وضع دستیاران رشته‌های تخصصی و متخصصین طرحی ضریب K باید از اولویت‌های حوزه بهداشت و درمان کشور باشد.

وی همچنین نسبت به پیگیری جدی مطالب مطرح شده توسط رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد.

در ادامه این جلسه، محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت جامعه پزشکی و چالش‌های پیش روی آن در آینده، وضعیت نیروهای تخصصی و طرحی را تشریح کرد و خواستار رسیدگی به نارسایی‌های مرتبط با این حوزه به ویژه در زمینه اقتصاد سلامت، زیرساخت‌های تأمین و آموزش نیروی تخصصی برای کشور به خصوص شرایط رزیدنتی و نیروهای طرحی شد.

وی همچنین نسبت به پیگیری ویژه پرونده‌های اخیر و نیز برخی برخوردهای صورت گرفته با اعضای جامعه پزشکی در برخی استان‌ها و مطب‌ها تاکید کرد.

کد خبر 6092115 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • اقدامات آموزشی و رتبه بندی معلمان
  • چگونه سود 33 درصدی بانکی دریافت کنیم؟
  • ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران
  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور