Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - به گفته مقامات آمريکايي، اروپايي و عرب، امارات در ماه ژانويه ملاقاتي محرمانه ميان مؤسس شرکت بلک‌واتر و يک فرد مورد اعتماد پوتين ترتيب داد.

وبسايت روزنامه واشينگتن پست در مطلبي نوشت: به گفته مقامات آمريکايي، اروپايي و عرب، امارات متحده عربي در ماه ژانويه ملاقاتي محرمانه ميان «اريک پرينس،» مؤسس شرکت «بلک‌واتر» و يک فرد مورد اعتماد ولاديمير پوتين ترتيب داد تا يک مسير ارتباطي پنهاني ميان مسکو و دونالد ترامپ – رئيس‌جمهور منتخب آمريکا – ايجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين ملاقات حوالي 11 ژانويه – 9 روز پيش از مراسم تحليف ترامپ – در «جزاير سيشل» اقيانوس هند انجام شد. گرچه اطلاعاتي درباره برنامه کاري کامل اين ملاقات در دست نيست، امارات براي هماهنگ کردن آن اعلام آمادگي کرد تا احتمال کاهش روابط روسيه را با ايران به خصوص در سوريه بررسي کند. دور کردن روسيه از ايران يکي از اهداف اصلي دولت ترامپ محسوب مي‌شود که احتمالاً به اعطاي امتيازاتي گسترده به مسکو از سوي واشينگتن در بحث تحريم‌هاي آمريکا محتاج است.
بنا بر اظهارات مقاماتي که از فرد مورد اعتماد پوتين نام نبردند، گرچه «پرينس» نقشي رسمي در کمپين ترامپ و تيم انتقالي وي ايفا نمي‌کرد، خود را به عنوان يک نماينده غير رسمي از سوي ترامپ به اماراتي‌هاي بلندپايه که درگير هماهنگي ملاقات وي با فرد مورد اعتماد پوتين بودند، معرفي کرد.
«پرينس» -- مؤسس بلک‌واتر -- يکي از هواداران جدي ترامپ بود. وي پس از نشست انتخاباتي جمهوري‌خواهان 250 هزار دلار به کمپين ترامپ، حزب جمهوري‌خواه و يک سوپرپک حامي ترامپ به رياست «ربکا مرسر» کمک مالي کرد. او همچنين با حلقه نزديکان ترامپ پيوندهايي دارد. خواهر پرينس در کابينه ترامپ وزير آموزش است و «استيون بنون،» استراتژيست و مشاور ارشد ترامپ يکي از نزديکان مؤسس «بلک‌واتر» محسوب مي‌شود. پرينس همچنين دسامبر سال گذشته در دفاتر تيم انتقالي ترامپ در نيويورک ديده شد.
به گفته مقامات آمريکايي، اداره تحقيقات فدرال آمريکا (اف‌بي‌آي) در حال بررسي ملاقات «جزاير سيشل» در قالب يک تحقيق و تفحص گسترده در خصوص مداخله روسيه در انتخابات 2016 آمريکا و تماس‌هاي ادعايي ميان وابستگان پوتين و ترامپ است. اف‌بي‌آي از اظهار نظر در اين خصوص خودداري کرد.
به نوشته واشينگتن پست، ملاقات «سيشل» که به گفته يک مقام ارشد 2 روز به درازا کشيد، يکي ديگر از موارد ادعايي ارتباط نزديکان ترامپ و روسيه است که رسانه‌ها از آن پرده برداشته‌اند. کاخ سفيد و سخنگوي پرينس، تماس مؤسس بلک‌واتر و نزديکان پوتين را تکذيب مي‌کنند.
بلک‌واتر شرکتي امنيتي است که در جنگ عراق و پس از برملا شدن چندين رخداد ناخوش‌آيند، به يکي از نمادهاي سوء استفاده آمريکا در اين کشور نفت‌خيز تبديل شد. در سال 2007 نگهبانان اين شرکت به کشتن غيرنظاميان در يک ميدان شلوغ عراق متهم شدند و چندي بعد در مورد آن حکم قضايي دريافت کردند.
پرينس سپس اين شرکت را -- که هم‌اکنون تغيير نام داده است – فروخت؛ اما فعاليت‌هاي نظامي اين شرکت در خاورميانه و آسيا همچنان ادامه دارد. پرينس هم‌اکنون رياست يک شرکت را که در هنگ‌کنگ واقع شده است بر عهده دارد.
به گفته مقامات آگاه، «شيخ محمد بن زايد آل نهيان،» وليعهد ابوظبي -- که در ماه دسامبر مخفيانه به نيويورک سفر کرد -- و برادرش -- که مشاور امنيت ملي امارات است – ملاقات «سيشل» با مقامات روسيه را هماهنگ کردند. در آن زمان امارات – در نقض قانوني آشکار – سفر وليعهد ابوظبي را به دولت اوباما اطلاع نداد؛ اما اطلاعات مرتبط با سفر وي به کمک اسناد پروازهاي هواپيما آشکار شد.
امارات متحده عربي که ايران را يکي از دشمنان اصلي خود مي‌داند، به تلاش دولت ترامپ براي ايجاد شکاف ميان مسکو و تهران علاقه نشان داد. زايد در سال 2016 دو بار با پوتين ديدار کرد و از وي خواست با امارات و عربستان سعودي همکاري نزديک‌تري داشته باشد؛ تلاشي که براي انزواي ايران در دستور کار قرار گرفت.
در ادامه اين مطلب آمده است: به نظر مي‌رسد دولت ترامپ و امارات متحده عربي در خصوص ايران به دنبال هدفي مشترک باشند. مقامات کنوني و اسبق مي‌گويند مشاوران ترامپ در اثناي دوران انتقالي به دنبال راه‌هايي براي قطع روابط مسکو با تهران بودند. يک مقام اطلاعاتي در دولت اوباما که با اعضاي تيم انتقالي ترامپ ملاقات کرد در اين خصوص مي‌گويد: «دور کردن روسيه از ايران يک موضوع مشترک بود. به نظر نمي‌رسيد فکر صحيحي پشت اين ديدگاه باشد و کمي ناقص به نظر مي‌رسيد. آن‌ها به وضوح يک نگرش سياسي خاص را دنبال مي‌کردند که از نظر من عجيب بود؛ چرا که تا آن زمان حتي کنترل امور را به دست نگرفته بودند و با متخصصان در دولت آمريکا درباره مزايا و اشکالات آن سياست مشورت نکرده بودند.»
«مايکل مکفال،» سفير اسبق آمريکا در روسيه نيز مي‌گويد با نزديکان دولت ترامپ درباره احتمال دور کردن روسيه از ايران بحث‌هايي داشته است. او در اين خصوص مي‌گويد: «وقتي اين حرف را مي‌شنيدم، فکر مي‌کردم بله، اين ايده جالبي براي شماست. اما چرا بايد پوتين چنين کاري انجام دهد؟ روسيه در اين کار منفعتي ندارد. آن‌ها رابطه‌اي طولاني‌مدت با ايران دارند. آن‌ها در جنگ سوريه با ايران متحد هستند. آن‌ها به ايران اسلحه مي‌فروشند. ايران يک شريک مهم استراتژيک براي روسيه در خاورميانه است.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۹۸۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر مجدد معادلات جنگ اوکراین

آفتاب‌‌نیوز :

خبر هفته گذشته بدون شک در کیف با شادی و در کرملین با اندوه مورد استقبال قرار گرفت. کنگره ایالات متحده سرانجام طلسم شش ماهه خود را شکست و بسته جدید کمک نظامی به اوکراین (و همچنین برای اسرائیل و تایوان) را تصویب کرد؛ و این پیشرفت تنها چند روز پس از آن اتفاق افتاد که رهبران اتحادیه اروپا نیز متعهد شدند که علاوه بر بسته‌های کمکی بزرگی که اخیراً تأیید کردند، حمایت بیشتری ارائه کنند. این که این حمایت چگونه باشد هنوز مشخص نیست، اما آلمان پیشتر متعهد به ارسال یک سیستم دفاع هوایی پاتریوت دیگر شده است - یکی از فناوری‌های کلیدی که مانع از مزیت قاطع روسیه می‌شود- و سایر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را برای کمک به تقویت دفاع هوایی اوکراین تحت فشار قرار داده است.

به نوشته پراجکت‌سیندیکیت، چنین حمایتی به شدت مورد نیاز است. اوکراین چند ماه سخت را تحمل کرده است. پس از آنکه حمله متقابل آن در سال گذشته تقریباً هیچ نتیجه‌ای نداشت، شکست آمریکا در توافق بر سر بسته کمکی، ضربه شدیدی به روحیه اوکراینی‌ها وارد کرد.

با بدتر شدن اوضاع برای اوکراین، کرملین توانست ادعای پیروزی تبلیغاتی کند. اگرچه بسیاری از روس‌ها خواهان پایان دادن به جنگ هستند، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین توانست به آن‌ها اطمینان دهد که اراده غرب در حال فروپاشی است. نه تنها کارخانجات مهمات روسیه در حال تولید انبوه هستند، بلکه دونالد ترامپ شانس خوبی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بازگشت به کاخ سفید در اوایل سال آینده دارد. به نظر می‌رسید که پیروزی روسیه در دسترس باشد.

جنگ اوکراین.

اما نباید فراموش کنیم که پوتین از زمان آغاز جنگ خود در فوریه ۲۰۲۲، مجبور شد تا حد قابل توجهی از اهداف خود عقب نشینی کند. او در ابتدا گفت که دولت ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ظرف چند روز حذف خواهد شد و تمام قلمرو موسوم به اوکراین، به روسیه بازگردانده خواهد شد. قرار بود ارتش روسیه وارد کیف شود و در آنجا به عنوان نیروی آزادیبخش از آن‌ها استقبال شود.

این یک اشتباه استراتژیک بود که در تاریخ نمونه‌های کمی دارد. حمله روسیه کمی بعد متوقف شد و نیرو‌های روسی مجبور به عقب نشینی کامل از مناطق کلیدی مانند اطراف کیف شدند. در ماه‌های بعد، آن‌ها از خرسون و منطقه خارکف نیز بیرون رانده شدند.

عزم راسخ اوکراین تنها چیزی نبود که کرملین دست کم گرفت. آن‌ها ظاهراً همچنین نتوانستند پیش بینی کنند که ائتلاف گسترده‌ای از کشور‌های غربی با کمک‌های مالی و نظامی جامع پاسخ می‌دهند. تا سال ۲۰۲۳، نیرو‌های روسی در موضع دفاعی قرار گرفتند و انتظارات فزاینده‌ای وجود داشت که اوکراینی‌ها - مجهز به تجهیزات غربی - مهاجمان را به طور کامل دفع کنند.

وقتی این اتفاق نیفتاد، درگیری به یک جنگ فرسایشی تبدیل شد. با کاهش اراده غرب، پوتین اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرد و به این نتیجه رسید که زمان به نفع اوست. در حالی که او بدون شک برای عملیات تهاجمی جدید آماده شده است، من گمان می‌کنم که او بیشتر از اینکه روی نیرو‌های خود حساب کند، روی کمک ترامپ حساب کرده است.

اما اکنون محاسبات بار دیگر تغییر کرده است. جمهوری‌خواهان کنگره، همراه با دموکرات‌ها، با سرپیچی از انزواطلب‌های ترامپیست و مماشات کنندگان با پوتین، حمایتی را تأیید کردند که اوکراینی‌ها به شدت منتظر آن بودند. اگرچه مدتی طول می‌کشد تا محموله‌های جدید مهمات و تجهیزات به خطوط مقدم برسند - جایی که نیرو‌های روسی در حال پیشروی تدریجی بوده‌اند- تأثیر سیاسی و روانی فوری آن قابل توجه است. شانس اوکراین برای حفظ خطوط خود و بقا پس از حمله جدید روسیه در سال جاری به طرز چشمگیری بهبود یافته است.

ناگهان، دیگر چندان مشخص نیست که زمان با پوتین است یا خیر. اگر این جنگ تاکنون چیزی به ما آموخته باشد، این است که دفاع آسانتر از حمله است. در میان مدت تا بلندمدت، تولید گلوله‌های توپخانه در اروپا و ایالات متحده به احتمال زیاد به تولیدات روسیه خواهد رسید، اگر نگوییم از آن پیشی می‌گیرد. علاوه بر این، توسعه مداوم قابلیت‌های حمله دوربرد اوکراین نتایج قابل توجهی را به همراه خواهد داشت؛ و بسیج اخیر پرسنل توسط اوکراین برخی از نیرو‌های رزمی خط مقدم و نیرو‌های ذخیره آن را دوباره احیا خواهد کرد. به طور خلاصه، امید پوتین برای رژه پیروزی در سال جاری از بین خواهد رفت. تلاش جنگی او سیر نزولی خود را از سر خواهد گرفت.

اما یک امید باقی خواهد ماند. کرملین ناامیدانه منتظر نجات دهنده خود از مار-آ-لاگو خواهد بود - که یکی از جمهوری‌خواهان او را «عیسی نارنجی» نامیده است. اینکه آیا بازگشت ترامپ به دفتر بیضی شکل، واقعاً به مصیبت‌هایی که پوتین برای خود ایجاد کرد پایان می‌دهد یا نه، داستان دیگری است. در حال حاضر، روسیه بار دیگر به سمت شکست در اوکراین پیش می‌رود.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • تغییر مجدد معادلات جنگ اوکراین
  • دوگین: اوکراین نباید وجود داشته باشد!
  • «دوگین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • ببینید | لحظه ترسناک نزدیکی برخورد یک جنگنده سوخو 25 روسیه به یک پهپاد!
  • نمایش تسلیحات غنیمتی روس ها در «پارک پیروزی» مسکو | ویدئو
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • غنیمت جنگی ویژه برای پوتین؛ تانک پیشرفته آمریکایی اسیر شد | فیلم
  • رونمایی از جوان ایرانی در لیگ روسیه
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک