Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@17:39:27 GMT

دولت یک چرخ به تعریف موتورسیکلت اضافه کرد!+سند

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۰۰۷۹۸

دولت یک چرخ به تعریف موتورسیکلت اضافه کرد!+سند

با تصویب هیئت دولت، تعریف موتور سیکلت در قانون راهنمایی و رانندگی پس از 11 سال تغییر کرد.

به گزارش سرویس جامعه مشرق - خردادماه سال 84 بود که هیأت‌ وزیران وقت بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و ترابری و کشور و به‌استناد بند (4) ماده (18) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1380 ـ آیین‌نامه جدید راهنمایی و رانندگی را تصویب کرد و بر اساس بند 92 ماده 1 آن، موتورسیکلت‌ "وسیله نقلیه‌ای محسوب می شد که برای حمل انسان بوده و دارای دو یا سه چرخ با اتاقک پهلو (ساید کار) یا بدون آن و مجهز به‌ یک موتور محرکه" باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پس از گذشت 11 سال، هیئت دولت یازدهم در آخرین روزهای سال گذشته با تصویب پیشنهادی از سوی معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، تعریف جدیدی برای موتور سیکلت ارائه داد تا پس از گذشت بیش از یک دهه، تعریف موتورسیکلت و موتورسیکلت سوار در قانون راهنمایی و رانندگی کشور تغییر کند.

بر اساس این مصوبه جلسه 25اسفند ماه سال 95 کابینه که یک روز بعد با امضای معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده، بند 92 ماده 1 آیین نامه راهنمایی و رانندگی تغییر کرده و تعریف جدیدی از موتورسیکلت در قانون ارائه شده است. هیئت دولت با تغییر این بند، به این صورت تعریف موتور سیکلت را تغییر داده است که آن را از وسیله ای دو یا سه چرخه، به وسیله ای با چهار چرخ متحرک ارتقا داده است.

بر اساس ماده 92 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، مصوب سال 84، موتور سیکلت وسیله ای برای حمل انسان محسوب می شد که دو یا سه چرخ داشت و می توانست با اتاقک پهلو(ساید کار) یا بدون آن و البته مجهز به یک موتور محرکه در معابر تردد کند. حال اما این تعریف تغییر کرده و با مصوبه هیئت دولت که به وزارت کشور نیز ابلاغ شده، "موتورسیکلت وسیله نقلیه ای است، مجهز به قوای محرکه ، دارای دو محور و وزن خالص حداکثر 550کیلوگرم، که برای حرکت در معابر عمومی طراحی شده است."

همچنین در بخش دیگری از مصوبه جدید دولت، در این تعریف، چهارچرخ های موتوری الکتریکی هم در رده موتورسیکلت ها قرار میگیرند. این مصوبه در مورد چهارچرخ های موتوری الکتریکی تاکید دارد که وزن باطری به وزن وسیله نقلیه اضافه می شود و باطری نباید دارای توان بیش تر از 15کیلو وات باشد.

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۰۰۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موتورسیکلت ۴ میلیاردی قاچاق در اصفهان توقیف شد

سرهنگ حسین بساطی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مأموران انتظامی شهرستان حین گشت زنی فعال و هدفمند خود درسطح حوزه استحفاظی به یک دستگاه موتور سیکلت مشکوک شده و برای بررسی دقیق‌تر وارد عمل شدند.

وی افزود: در اقدام به موقع مأموران پلیس حاضر در صحنه موتور سیکلت توقیف و ضمن هماهنگی با مرجع قضائی برای بررسی به مقر انتظامی منتقل شد.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده مشخص شد موتور سیکلت توقیفی قاچاق است تصریح کرد: کارشناسان مربوطه ارزش این موتورسیکلت را ۴ میلیارد ریال برآورد که در این خصوص فرد متخلف با تشکیل پرونده برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

کد خبر 6092152

دیگر خبرها

  • تصادف پراید منجر به فوت عابر پیاده در رشت شد
  • عدم توجه به جلو سبب مرگ عابر پیاده در رشت شد
  • داداش کلاه یادت نره 
  • اجرای طرح تشویقی فرهنگ سازی برای موتورسواران مشهدی
  • اجرای طرح تشویقی فرهنگسازی برای موتورسواران مشهدی
  • خروج تمام وسایل نقلیه رسوبی در پارکینگ‌های تهران
  • دوربین‌ های جدید راهنمایی رانندگی، داخل خودرو شما را می‌بینند (+عکس)
  • پیشگیری از سرقت دوچرخه و موتورسیکلت با ساخت پارکینگ هوشمند
  • موتورسیکلت ۴ میلیاردی قاچاق در اصفهان توقیف شد
  • ۳۱۰ نفر در حوادث مربوط به موتورسیکلت در شهر مشهد جان باختند