Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز| پانزده سال پیش بود که دارنده یک مرکز شیرینی‌پزی در شهر اراک به دلایل مالی ناگزیر از ترک کار و پرداختن به حمل مسافر از طریق تاکسی شد و تا به امروز نیز قادر به بازگشت به شغل اصلی خود نشده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، گودرزی پدر، زمانی که به شغل رانندگی تاکسی پرداخت شاید هیچ‌گاه تصور آن را نمی‌کرد که فرزند نوجوان او روزی نرم‌افزاری را طراحی کند که موجب تسهیل در دسترسی به تاکسی او و همکارانش باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علیرضا گودرزی فرزند آقای گودرزی که به شغل شریف رانندگی مشغول است 13 سال است که با نبوغ خود در زمینه فنآوری و اطلاعات اقدام به برنامه‌نویسی در حوزه‌های مختلف کرده و امروز حاصل این تلاش‌ها، طراحی اپلیکیشن تاکسی هوشمند است که تحسین فعالان این بخش را برانگیخته است.

گودرزی کوچک که تصدی مشاغل بزرگی را چند سالی است عهده‌دار شده این روزها در سمت مدیر فنآوری و اطلاعات دانشگاه صنعتی اراک به ادامه فعالیت مشغول است و مایه فخر پدر.

وی در توضیح طرح خود می‌گوید: نرم‌افزار تاکسی هوشمند توسط تیمی از مهندسان I.T در نیمه نخست مهرماه سال گذشته آماده بهره‌برداری شد و تائیدیه خود را از متخصصان و مهندسان خبره این بخش دریافت کرد اما، به نظر می‌رسد در مرحله اجرا به برخی اصلاحات به منظور هماهنگی بیشتر با مسائل روز تاکسیرانی داشته باشد که مانعی در برابر اجرای کامل طرح نخواهد بود.

طراح نرم‌افزار «نوبر» در ادامه سخنان خود با این شبکه خبری، تصریح کرد: نقطه اشتراک کار ما و تاکسیرانی یافتن راهکار مناسبی به جهت هوشمندسازی استفاده از خدمات تاکسی است که موجب تسهیل در بهره‌گیری از این خدمات در سه شهر مشهد، کرمان و اراک خواهد شد زیرا، این شهرها آمادگی لازم به منظور اجرای طرح را دارا هستند.

گودرزی با تاکید بر این مهم که طراحی نرم‌افزار تاکسی هوشمند آخرین کار این گروه نیست، افزود: با این طرح امروز به این نتیجه رسیدیم که در زمینه تاکسیرانی اینترنتی نیازمند یک راهکار منسجم و همراه با فنآوری روز هستیم که خوشبختانه بستر این کار در کلانشهر اراک فراهم شده است.

وی با بیان این مطلب که «مجموعه به لحاظ فنی کامل شده است»، ابراز داشت: این طرح دارای دو بخش مدیریت انسانی و فنآوری است که مسئولیت بخش نخست به دلیل شناخت دقیق پدر از همکاران خود به وی واگذار شده است و یک شرکت پیمانکار از سوی مخابرات نیز متعهد تامین نیروی انسانی این طرح شده است.

به گفته گودرزی در این طرح به بحث امور رفاهی رانندگان به صورت ویژه توجه شده که با توجه به مظلومیت قشر راننده خلاء این مهم کاملا احساس می‌شد.

مدیر فنآوری و اطلاعات دانشگاه صنعتی اراک از آمادگی کامل دو شهر اراک و مشهد به منظور راه‌اندازی سیستم کال‌سنتر خبر داد و افزود: مرکز کنترل در شهر اراک مستقر است و گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید و I.O.S باید در اختیار رانندگان قرار بگیرد تا قابلیت حضور در طرح را پیدا کنند زیرا، سیستم عامل جاوا، به دلیل عدم برخورداری از توانائی هوشمند قابلیت حضور در طرح را نخواهند داشت.
وی با اشاره به این مطلب که بودجه طرح تامین شده و 85 درصد از کارهای فنی آن هم به پایان رسیده است، گفت: این طرح در حال طی مراحل قانونی به منظور راه‌اندازی است زیرا، طراحی و به مرحله اجرا رسیدن نرم‌افزار تاکسی هوشمند بسیار زمان‌ و هزینه‌بر بوده اما، حاصل این زحمات کسب تجربه‌ای است که قیمتی بر آن متصور نیست.

گودرزی در پایان از فقدان زنجیره وصل بین فنآوری و اطلاعات و بخش صنعت کشور خبر داد.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۰۲۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد بازار کشورهای منطقه، با توجه به مشترکات فرهنگی، می‌تواند بازار قابل تأملی برای نوشت‌افزار ایرانی باشد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صنعت نوشت‌افزار در ایران طی یک دهه گذشته تلاش کرده با استفاده از تمام ظرفیت‌های ممکن، جایگاه قابل قبولی را بتواند در بازار داخل به دست آورد. در حالی که یک دهه پیش شکل گرفتن صنعت نوشت‌افزار در ایران برای بسیاری دست‌نایافتنی و غیر ممکن بود، همت و توان تولیدکنندگان داخلی نشان داد که می‌توان با برنامه و گام به گام، در کنار اقلام خارجی، سهم قابل توجهی از سبد خانواده‌ها را به خود اختصاص داد.

اما صنعت نوشت‌افزار به این سادگی و آسانی به این مرحله نرسید. وجود عوامل تأثیرگذار بیرونی مانند شیوع کرونا و تعطیلی مدارس سبب شد تا چرخ تولید برخی از واحدها از کار بیفتد یا به کندی به کار خود ادامه دهد. نوشت‌افزار همانند دیگر بخش‌های صنعتی کشور در یک دهه گذشته با مشکلات خرد و کلان متعددی مواجه شد، اما توانست با برنامه‌ریزی و ترسیم چشم‌انداز، تا حد قابل قبولی به رشد خود ادامه دهد. دست اندرکاران این صنعت در آستانه ورود به دومین دهه فعالیت خود در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، صادرات را از مهمترین برنامه‌های خود عنوان کرده بودند؛ امری که علی‌رغم ایجاد فرصت‌های متعدد، چالش‌های چشم‌گیری نیز پیش روی تولیدکنندگان خواهد گذاشت.

نوشت‌افزار که از جمله صنایع فرهنگی است، می‌تواند در کنار انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به دیگر کشورها، از منظر اقتصادی نیز سودآور باشد. گردش مالی حوزه صنایع فرهنگی، آمار عجیب و غریبی است. براساس آمارهای اعلام‌شده، دوهزار و 250 میلیارد دلار سهم صنعت صنایع فرهنگی در دنیا است، همچنین براساس پژوهش‌های انجام‌شده، 500 میلیارد دلار گردش مالی صنعت انیمیشن و صنایع وابسته در دنیا اعلام شده است که از این میان، فقط 222 میلیارد دلار گردش مالی انیمیشن در دنیا تخمین زده شده است. همچنین این صنعت توانسته است برای 29.5 میلیون نفر در دنیا اشتغال‌زایی کند.

اما ایران برای راه‌یابی به بازارهای لوازم‌التحریر منطقه، چه فرصت‌هایی دارد و از چه جایگاهی در سطح منطقه و جهانی برخوردار است؟ اردیبهشت‌ماه سال گذشته سند راهبردی صنعت نوشت‌افزار به منظور ترسیم وضع موجود و افق‌های پیش‌رو، منتشر شد. سندی که تا هفته قبل عمومی نشده بود و تنها تدوین‌کنندگان از مفاد و جزئیات آن اطلاع داشتند. در بخشی از این سند، به جایگاه ایران در صنعت نوشت‌افزار جهان و منطقه اشاره شده است.

براساس آمار منتشر شده در درگاه الکترونیکی ریسرچ اند مارکت، گردش مالی صنعت نوشت‌افزار در سال 2021 میلادی؛ 21.6 میلیارد یورو بوده است که این میزان در سال گذشته میلادی(2023) به 22.5 میلیارد یورو رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری(2024) به 25 میلیارد یورو برسد. براساس تحقیقات صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود گردش مالی این صنعت در سال 2030 میلادی به 32.3 میلیارد یورو برسد. اما ایران در کجای این معادلات تجاری در سطح جهانی ایستاده است؟

سند راهبردی نوشت‌افزار به منظور بررسی جایگاه منطقه‌ای و جهانی صنعت نوشت‌افزار ایران، ابتدا به ارزیابی میزان صادرات، واردات و تراز تجاری اقلام پرمصرف از جمله خودکار، ماژیک، مداد تحریر، مدادرنگی و ... پرداخته است. براساس آمار صادرات منتشر شده ارزش صادرات انواع خودکار، خودنویس، روان‌نویس، ماژیک و اجزا و قطعات مربوطه در جهان حدود 6/17 میلیارد یورو در سال 2021 بوده، کشورهای چین، ژاپن و آلمان بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده و ایران در میان 202 کشور در رتبه 66 صادرات قرار دارد.

تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی

با توجه به آمار منتشر شده، ارزش واردات انواع خودکار، خودنویس، ماژیک، روان‌نویس و اجزا و قطعات مربوطه در سال 2021 به 5/6 میلیارد یورو بوده که به ترتیب کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان و چین سهم عمده واردات را به خود اختصاص داده‌اند. ایران در میان 225 کشور رتبه 84 را در واردات دارد. با توجه به قرار گرفتن انواع خودکار و ماژیک در گروه کالایی 27، بخش عمده واردات مربوط به اجزا و قطعات همچون نوک ساچمه‌ای خودکار، فیلتر ماژیک و غیره است.

همچنین میزان واردات کشورهای هم‌جوار و منطقه در سال 2021 حدود 177 میلیون یورو بوده که با توجه به مشترکات فرهنگی و منطقه‌ای نشان‌دهنده ضرورت برنامه‌ریزی به منظور کسب سهم از بازار موجود است.

همچنین براساس آمار صادرات منتشر شده، ارزش واردات انواع مداد و مغز مداد در جهان حدود 1/5 میلیارد یورو در سال 2021 بوده که کشورهای چین، آلمان و برزیل بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده و ایران در میان 169 کشور در رتبه 68 صادرات قرار دارد. همچنین ارزش واردات انواع مداد و مغز مداد در سال 2021 به 1/4 میلیارد یورو رسیده و کشورهای آمریکا، آلمان و فرانسه سهم عمده واردات را به خود اختصاص داده‌اند. ایران در میان 220 کشور رتبه 100 را در واردات دارد که با توجه به قرار گرفتن انواع مداد و مدادرنگی در گروه کالایی 4، بخش عمده واردات مربوط به نوک مداد است. همچنین میزان واردات کشورهای هم‌جوار و منطقه در سال 2021 حدود 71 میلیون یورو بوده که با توجه به مشترکات فرهنگی و مذهبی نشان‌دهنده ضرورت برنامه‌ریزی به منظور افزایش سهم بازار قابل دسترس است.

طبق محاسبات، بیشترین نسبت تراز تجاری(صادرات/ واردات) مداد، مدادرنگی، مداد شمعی، مغز مداد متعلق به کشور ژاپن با عدد 18/34 است. ایران با نسبت 0/09 در رتبه بیست و دوم رتبه‌بندی مذکور قرار دارد.

بر همین اساس ارزش صادرات دو سال آخر منتهی به اجرای برنامه راهبردی صنعت نوشت‌افزار را در سال‌های 1400 و 1401 از نظر ارزشی را می‌توان در جدول ذیل مشاهده کرد:

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شخصیت دختر کاپشن‌صورتی با گوشواره قلبی رونمایی شد
  • طهرانچی: مدل جدیدی از تعلیم و تربیت هوشمند و عالمانه را طراحی کرده‌ایم
  • جهان با ایران دارای جنگ افزار هسته‌ای جای امن‌ تری است (فیلم)
  • طهرانچی: مدل جدیدی از تعلیم و تربیت هوشمند و عالمانه را طراحی کرده‌ایم/ آفت مدارس آموزش حافظه‌محور است
  • آفت مدرسه‌ها آموزش حافظه‌محور است/ مدل جدیدی از تعلیم و تربیت هوشمند و عالمانه را طراحی کرده‌ایم
  • شهرداری تهران: آماری از تعداد دقیق موش‌های شهر تهران وجود ندارد/ می‌توان زاد و ولد آنها را کنترل کرد
  • مناظره آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها درباره بمب اتم ایرانی
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • جدیدترین نسل موبایل رونمایی شد؛ بازگشت به «ماربازی» بدون اینترنت! (+عکس)
  • تولد پنجاه و شش نوزاد از ابتدای امسال در بیمارستان کیش