Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «هدانا»
2024-04-16@10:26:59 GMT

خدمت رسانی به حدود 800 هزار گردشگر نوروزی در استان یزد

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۰۴۱۲۰

خدمت رسانی به حدود 800 هزار گردشگر نوروزی در استان یزد

این در حالی است که ظرفیت پذیرش مسافر در این شهر که به عناوینی مانند شهر بادگیرها، شهر دوچرخه ها، دارالعباده، دارالایمان، دارالعلم، شهر قنات و قنوت و قناعت، شهر آتش و آفتاب و شهر کار و کاریز و کاهگل شناخته می شود، ناکافی است و قبل از نوروز تقریبا ظرفیت تمامی هتل ها و اماکن اقامتی شهر و استان یزد تکمیل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استان یزد با جاذبه های متنوع و آب و هوای چهار فصل یکی از اضلاع مثلث گردشگری مرکز ایران محسوب می شود و عمده مسافران و گردشگران داخلی و خارجی این استان قبل یا بعد از بازدید از استان های اصفهان و فارس وارد یزد می شوند.
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد دارای بافت تاریخی به مساحت 743 هکتار و حریم پنج هزار هکتار است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و همین عوامل موجب شده در چند سال اخیر تعداد گردشگران خارجی این استان 80 درصد افزایش یابد.
در این خصوص استاندار یزد چندی قبل در نخستین همایش ملی گردشگری با موضوع مدیریت فرصت‌ها و جاذبه‌ها با بیان اینکه صنعت گردشگری در حوزه اجتماعی و فرهنگی می‌تواند مردم ایران را بیش از هر چیری به جهانیان معرفی کند، اظهار کرد: استان یزد با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد و بافت تاریخی بی‌نظی، یک فرصت ارزنده را در این حوزه در اختیار ما قرار داده است.
سیدمحمد میرمحمدی با بیان ویژگی های میراث فرهنگی، هنرها و صنایع دستی متعدد، طبیعت بکر و کویری استان، گفت: در سه سال گذشته حوزه گردشگری استان با رشد 80 درصدی در جذب گردشگر همراه بوده و جذب 100 هزار گردشگر در سال 95 آمار قابل توجهی است.
وی با تاکید بر اینکه یزد ظرفیت جذب حدود 10 میلیون گردشگری خارجی را در سال دارد، تصریح کرد: لازم است با ایجاد پژوهشکده گردشگری در استان نسبت به توسعه زیرساخت‌های این صنعت پردرآمد اقدام شود.
** افزایش 32 درصدی تردد در جاده های استان یزد و اسکان 776 هزار مسافر
برای نوروز امسال با توجه به شرایط موجود و ظرفیت های استان یزد با تشکیل جلسه های متعدد ستاد هماهنگی خدمات سفر از سوی دستگاه های مختلفی همچون استانداری، میراث فرهنگی، فرمانداری ها، شهرداری ها، نیروی انتظامی، راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل، آموزش و پرورش، اورژانس و هلال احمر برنامه ریزی های متعددی برای بهبود خدمات به گردشگران صورت گرفت.
جانشین رئیس ستاد اجرایی هماهنگی خدمات سفر استان یزد و معاون امورعمرانی استانداری درباره وضعیت استقبال مسافران نورزی از این استان گفت: در تعطیلات نوروز امسال از 26 اسفندماه 95 تا پایان روز 13 فروردین سال جاری در مجموع 776 هزار و 404 مسافر نوروزی در این استان اسکان داده شدند.
سیدمحمدرضا سیدحسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره وضعیت اسکان مسافران نوروزی استان گفت: میزان اسکان مسافران در تعطیلات نوروزی امسال نسب به سال قبل در استان یزد 15 درصد کاهش داشته است.
وی درباره بازدید از اماکن تاریخی استان نیز گفت: مجموع آمار بازدید اماکن تاریخی و موزه های استان به صورت بلیطی حدود 139 هزار نفر بوده که در مقایسه با آمار 150 هزار نفری سال قبل 14 درصد کاهش یافته است.
سیدحسینی ادامه داد: از 25 اسفندماه 1395 تا روز 13 فروردین 96 بیش از 5 میلیون و 700 هزار وسیله نقلیه در 76 محور استان یزد تردد کردند که از این تعداد یک میلیون و 149 هزار دستگاه وسیله نقلیه سنگین و 4 میلیون و 633 هزار دستگاه وسیله نقلیه سبک شامل سواری و وانت بوده است.
معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری یزد اضافه کرد: در سال 95 تعداد تردد مجموع وسایل نقلیه در 60 محور استان بیش از 4 میلیون و 355 هزار و 557 دستگاه بوده که آمارهای امسال بیانگر 32 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
سیدحسینی یادآور شد: فعالیت های ستاد خدمات سفر در یزد و مناطق تابعه از 25 اسفندماه با همکاری دستگاه های مختلف آغاز شد و تا امروز ادامه داشته است.
** کاهش 54 درصدی تلفات انسانی حوادث جاده ای استان یزد
با وجود تعداد بالای تصادفات درون شهری در سال 95 در استان یزد، این استان با کاهش تلفات و حوادث رانندگی مواجه بود و این موضوع در ایام نوروز و در مسیرهای جاده ای نیز به صورت محسوسی مشاهده شد به گونه ای که نسبت به سال قبل از آن با وجود افزایش تردد خودروها، تصادفات منجر به فوت به کمتر نصف رسیده است.
در این خصوص رئیس پلیس راه استان یزد از کاهش 54 درصدی تلفات انسانی در حوادث جاده ای این استان در تعطیلات نوروزی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داده است.
سرهنگ احمد مظفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود افزایش 15 درصدی سفرهای نوروزی در این استان از 25 اسفندماه 95 تا 13 فروردین با اقداماتی که صورت گرفته و همکاری شهروندان در رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی شاهد کاهش حوادث جاده ای بوده ایم.
وی بیشترین علت حوادث رانندگی نوروزی در استان یزد را با سهم 60 درصدی مربوط به واژگونی خودرو و خروج از جاده عنوان کرد و گفت: 80 درصد کشته شدگان حوادث رانندگی استان مربوط به حوادثی است که در آن تنها یک خودرو دچار حادثه شده و تصادفات بین 2 و یا چند خودرو سهم اندکی در تلفات حوادث رانندگی استان داشته است.
رئیس پلیس راه استان یزد ، بی توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی و استفاده از تلفن همراه را مهمترین دلیل حوادث رانندگی تعطیلات نوروزی اعلام کرد و از رانندگان خواست هنگام خستگی از رانندگی اجتناب کنند و همچنین با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی زمینه کاهش هرچه بیشتر حوادث رانندگی را فراهم سازند.
** اسکان 428 هزار نفر روز مسافر نوروزی در فضاهای آموزش و پرورش استان یزد
مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان و ستاد اسکان فرهنگیان یزد درباره وضعیت اسکان مسافران در ایام نوروز از اسکان 428 هزار نفر روز مسافر و مهمانان نوروزی در استان خبر داد .
محمد رضا قانع در گفت و گو با ایرنا افزود: در طول تعطیلات نوروزی امسال 51 هزار و 776 خانوار با مجموع 186 هزار و 394 نفر در استان پذیرش و اسکان یافتند.
وی ادامه داد: اسکان فرهنگیان و سایر مسافران و میهمانان نوروزی امسال در سطح استان یزد در قالب 15 پایگاه ستاد اسکان و همچنین 427 مدرسه مجری طرح انجام گرفته است.
علی مروتی معاون دانشجویی دانشگاه یزد نیز از افزایش 10درصدی اسکان مسافران نوروزی در فضاهای دانشگاهی استان خبر داده و گفته است : امسال از 27 اسفندماه تا 12فروردین بیش از 11هزار نفر در دانشگاه یزد اسکان داده شده اند.
جابجایی مسافران نیز از دیگر شاخص های مهم در تعطیلات نوروزی است که معمولا دستگاه هایی همچون راهداری و حمل و نقل ، راه آهن و فرودگاه را درگیر می کند.
** قطارهای یزد 15 درصد بیشتر از آمار کشوری مسافر جابجا کردند
مدیرکل راه آهن استان یزد گفت: ضریب اشغال قطارهای این استان درنوروز امسال 95 درصد بوده و این در حالیست که آمار متوسط کشوری 80 درصد اعلام شده است.
سیدمصطفی داودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نوروز امسال با توجه به اقدام های انجام شده در مجموعه راه آهن استان شاهد افزایش استقبال مسافران نوروزی از قطارها بویژه در مسیرهای تهران و مشهد مقدس بوده ایم.
وی با بیان جابجایی بیش از 70 هزار مسافر نوروزی از طریق قطار افزود: افزایش کیفیت خدمات رسانی در قطارها و نیز افزایش 20 درصدی قطارهای مسیر تهران و افزایش 100درصدی مسیر مشهد موجب شد تا 15درصد بیشتر از متوسط ضریب اشغال قطارهای کشور مسافر داشته باشیم.
مدیرکل راه آهن یزد ادامه داد: ضمن آنکه 5 درصد باقیمانده ضریب اشغال قطارهای این استان نیز معمولا در زمان حرکت قطارها پر شده و در واقع ضریب اشغال این مجموعه حمل و نقلی در استان یزد 100درصد بوده است.
** 64هزار مسافر نوروزی با ناوگان مسافربری استان یزد جابجا شدند
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد هم از جابجایی بیش از 64 هزار نفر در طرح نوروزی امسال با ناوگان مسافربری استان خبر داده است.
محسن صادقیان درباره طرح نوروزی ناوگان مسافربری استان افزود: طبق آمار، تعداد سفر و مسافر استان از 25 اسفندماه 1395 تا 11 فروردین ماه سال جاری در مجموع درون استانی و برون استانی، 3607 سفر و 64 هزار و 123 مسافر بوده است.
وی تصریح کرد : این تعداد در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل از نظر تعداد مسافر 1.8 درصد افزایش داشته است.
این مسئول ادامه داد: 755 دستگاه شامل 400 دستگاه اتوبوس ، 80 دستگاه مینی بوس و 275 دستگاه سواری کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی استان یزد را تشکیل می دهد.
** انجام 3300 ماموریت از سوی اورژانس یزد در ایام نوروز/ رشد 40 درصدی فوتی های حوادث رانندگی
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان یزد گفت: از ٢٥ اسفندماه سال گذشته تاکنون یکهزار و 3300 ماموریت بوسیله اورژانس ١١٥ این استان انجام شده است
احمد دهقان افزود: از مجموع ماموریت های انجام شده یکهزار ماموریت آن مربوط به حوادث ترافیکی و مابقی حوادث غیرترافیکی بود.
وی با بیان اینکه میزان حوادث ترافیکی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوتی نداشته، اظهار کرد: تعداد فوتی ها نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته که این افزایش به علت حادثه جاده مهریز و فوت پنج نفر در این حادثه بوده است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان یزد با بیان اینکه 2 بار از اورژانس هوایی در نوروز امسال استفاده شده است ، تصریح کرد: در مدت یاد شده مجموعا 11 نفر فوت شدند که این رقم در سال گذشته هفت نفر بود.
دکتر دهقان افزود: بیشترین درخواست در حوادث غیر ترافیکی مربوط به بیماران قلبی و عروقی بوده است.
یکی از بخش هایی که در ایام نوروز به کاهش آمار فوتی و نجات حادثه دیدگان کمک می کند بخش اهدای خون است که در این خصوص آمارها بیانگر یک هزار و 135 مورد اهداء خون است.
مدیرکل انتقال خون استان یزد گفت: در ایام تعطیلات نوروزی امسال مجموعا یکهزار و 630 نفر به پایگاه های انتقال خون استان مراجعه کردند که از یکهزار و 135 نفر آنها خونگیری بعمل آمد.
نقی تقوایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از این تعداد 795 نفر مستمر، 337 نفر با سابقه و سه نفر بار اول بودند، افزود: همچنین یکهزار و 116 نفر مرد و مابقی اهداء کنندگان خون زن بودند.
استان یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.
تاکنون باغ های دولت آباد و پهلوان پور و قنات های زارچ و حسن آباد از استان یزد در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) به ثبت رسیده و پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد نیز به یونسکو ارسال شده است.
1968/2088/ 6014/ گزارش از: محمودرضا رحمانی ، کبری دانشی ** انتشار : کاظم شاملو*
@irnayazdd

منبع: هدانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hodana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «هدانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۰۴۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه‌های سوخت استان زنجان طبق روال گذشته در حال خدمت‌رسانی هستند

ایسنا/زنجان مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی زنجان گفت: جایگاه‌های سوخت در استان زنجان طبق روال گذشته در حال خدمت‌رسانی هستند و مشکلی در تامین سوخت وجود ندارد.

حمید حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در جایگاه‌های دیگر استان هم وضعیت سوخت رسانی عادی است و خدمت رسانی ادامه دارد.

این مسئول با بیان اینکه سوخت‌رسانی در مراکز پمپ بنزین استان طبق روال همیشگی ادامه دارد، تصریح کرد: هیچ تغییری در روند سوخت‌رسانی ما ایجاد نشده است و حالت عادی دارد.

حبیبی خاطرنشان کرد: بنزین به میزان کافی موجود است، مردم نگران تامین سوخت نباشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارائه خدمت ۱۳۷ قایق به بیش از ۱۵ هزار گردشگر نوروزی بوشهر
  • ۶۷۵ هزار گردشگر نوروزی از خدمات دریایی استان بوشهر استفاده کردند
  • راهنمایی بیش از ۷۰۰۰ گردشگر نوروزی از طریق سامانه ۱۳۷
  • خدمت رسانی به بیش از ۵۰۰ هزار مسافر نوروزی توسط شهرداری شیراز
  • ثبت حدود ۱۰ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان
  • حضور بیش از یک میلیون گردشگر نوروزی در همدان/ ثبت ۱۲۴ هزار و ۵۲۸ نفر شب اقامت در استان
  • جایگاه‌های سوخت استان زنجان طبق روال گذشته در حال خدمت‌رسانی هستند
  • میزبانی اسکله‌های گلستان از ۷۵ هزار گردشگر دریایی
  • خدمت رسانی در قالب اردوی جهادی
  • اسکله‌ های بندرگز و ترکمن میزبان بیش از ۷۵ هزار مسافر و گردشگر نوروزی