Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@10:11:35 GMT

استفاده از زهر زنبور عسل برای رساندن دارو به مغز

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۰۴۵۷۵

محققان راهی برای رساندن دارو به مغز یافته‌اند که در صورت موفق بودن می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از نیواطلس، ساختار مغز انسان به گونه‌ای است که بین خون و مغز یک ماده واسط وجود دارد که مانع رسیدن مستقیم خون به مغز می‌شود و به همین دلیل رساندن مواد دارویی موجود در خون به مغز را مشکل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سد خونی مغزییا در اصطلاحپزشکی(BBB) محدودهٔ جدا کننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزیو جریان خون گردشی در بدن است بطوریکه اگر مواد رنگی به‌درون خون تزریق شود می‌توان مشاهده کرد که از این ماده درون مغز اثری دیده نمی‌شود. این پرده یا سد از مویرگ‌هایویژه تشکیل شده که بر خلاف ساختار عادی در مویرگ‌ها دارای منافذ معمول نبوده و اتصال بین سلولیدر آنها از نوعاتصال‌ محکماست و در نتیجه بسیاری از مولکول‌ها و ریز مولکول‌ها و همچنینباکتری‌هاقادر به گذشتن از آن‌ها(از طریقانتشار) و رسیدن بهمایع مغزی نخاعیدر مغز نیستند. متقابلاً سطح اندوتلیال این مویرگ‌ها از پروتئین‌های ویژه پوشیده شده که توسط آنها ورود گلوکز به مغز بعنوان تغذیه امکان‌پذیر می‌گردد. همچنین تبادل گازی (اکسیژن- دی‌اکسید کربن) بین خون گردشی و مغز از این سد بدون مشکل قابل انجام است.

برخی ذرات مانند سم حیوانات و مواد موجود در نیکوتین سیگار از این غشا عبور می‌کنند.

پیش از این محققان روش‌های مختلفی را برای رساندن مواد دارویی به مغز معرفی کرده‌اند اما محققان اسپانیایی در موسسه تحقیقات بیومدیکال بارسلون، برای اولین بار از یک پپتاید موجود در زهر زنبور موسوم به آپامین استفاده کرده‌اند که در سیستم عصبی مرکزی فردی که نیش زده شده تجمع می‌کند.

محققان تلاش می‌کنند با توجه به توانایی این ماده در گذشتن از سد خونی مغز، مواد دارویی مورد نظر خود را در خون به همراه این ماده به مغز برسانند.

مهمترین چالش موجود در این زمینه سمی بودن آپامین است و محققان اسپانیایی اعلام کرده‌اند که تلاش می‌کنند با تغییر دادن ساختار این ماده از اثر سمی بودن آن بکاهند.

برای این کار آنها مواد شیمیایی موجود در آپامین را که به کانال‌های پتاسیمی نورون‌ها می‌چسبند از بین برده‌اند.

مهمترین ویژگی موجود در این پپتاید ساختار مولکولی حلقه‌ای آن است که مقاومت آن را در برابر آنزیم‌های پروتئاز که نابودگر پپتایدها هستند، بالا می‌برد.

جلوگیری از بروز نشانه‌های حساسیت به نیش زنبور برای بیماران مختلف و اطمینان از عملکرد صحیح دارو اقدامات بعدی محققان اسپانیایی خواهد بود.

بیماریهایی نظیر مننژیت٬ صرع٬ اسکلروز چندگانه(ام‌اس)٬ بیماری لایم٬ سندرم دویک٬ تریپانوسومیاز٬ لوکوانسفالیت پیش‌رونده٬ هاری و آلزایمر از جمله بیماریهایی هستند که برای درمان آنها باید دارو به مغز رساند شود و این روش می‌تواند برای درمان آنها موثر باشد.

نتایج این تحقیق در کنفرانس انجمن شیمی آمریکا ارائه شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۰۴۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رانندگی خودرو دیزلی با سوخت زیستی

ایسنا/ایلام کتاب «خودرو دیزلتان را با سوخت‌های زیستی برانید» اثر جان استارباک و گاوین هارپر با ترجمه دکتر «رضا یگانه» عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام منتشر شد.

در بخشی از این کتاب آمده است؛

تلاش برای دستیابی به روشی که بتوان به کمک آن موتور دیزل را با سوخت به دست آمده از روغن‌های گیاهی و حیوانی راه اندازی کرد بسیار لذت بخش است. اگر این روش به شیوه صحیح انجام شود می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش هزینه های راندن خودرو و همچنین بهبود اثرات کربن موجود در جو داشته باشد.

در منابع مختلف نوشتاری و اینترنتی اطلاعات گسترده‌یی پیرامون روش‌ها، راه حل‌ها و پیشنهادات مربوط به این حوزه آمده است. ما نیز امیدواریم تا بتوانیم در این کتاب تمامی روش‌ها و راه حل‌های موجود را گردآوری کرده و به خواننده در تصمیم گیری برای انتخاب روش مناسب کمک کنیم. در سرتاسر این کتاب با نگاهی منتقدانه به موضوع پرداخته شده است. ما هرگز ادعا نمی‌کنیم که سوخت‌های زیستی همه جا قابل استفاده هستند بلکه هدف تنها ایجاد انگیزه برای مطالعات بیشتر و نتیجه‌گیری آگاهانه در مورد بکارگیری این سوخت‌هاست.

کتاب حاضر کوشش کرده است تا اطلاعات عملی و کاربردی پیرامون سوخت‌های زیستی در اختیار خوانندگان قرار دهد. اگر چه کتابی که پیشروی خود دارید یک کتاب دانشگاهی نیست، اما سعی شده است تا از منابع کاملاً علمی و دانشگاهی در تدوین آن استفاده شود. موضوع سوخت‌های زیستی یک بحث دو قطبی با استدلال‌های قابل قبول در هر دو دیدگاه است. ما معتقدیم که با شناخت منشأ این فناوری و همچنین پیامدهای اجتماعی و اخلاقی کاربرد آن، می‌توان به درک صحیحی از سوخت‌های زیستی دست یافت.

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که با انبوهی از مشکلات زیست محیطی روبرو هستیم. بعلاوه، با توجه به کمبود منابع اقتصاد جهانی ناچار است تا خود را با دگرگونی‌های موجود تطبیق دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ متروی تهران
  • رفع نواقص خط ۳ مترو تهران
  • رانندگی خودرو دیزلی با سوخت زیستی
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • ببینید | تلاش مرد فداکار برای رساندن دارو به دختر بیمار
  • افتتاح نمایشگاه وقف
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟