Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- روزنامه واشنگتن پست در گزارشي نوشت به نظر مي رسد دولت ترامپ و امارات عربي متحده دل مشغولي هاي مشابهي در ارتباط با ايران دارند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، در اين گزارش به قلم آدام انتوس و گرگ ميلر آمده است: به گفته مقامات آمريکايي، اروپايي و عربي، امارات عربي متحده برگزاري يک نشست مخفي را در ماه ژانويه بين اريک پرينس بنيانگذار بلک واتر و يک مقام روسي نزديک به ولاديمير پوتين ترتيب داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين اقدام ظاهرا به عنوان بخشي از تلاش براي ايجاد يک مجراي ارتباطي مخفي بين مسکو و دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا انجام شده بود. مقامات گفتند اين نشست در روز يازدهم ماه ژانويه -نه روز قبل از برگزاري مراسم تحليف ترامپ- و در جزاير سيشل در اقيانوس هند برگزار شد. با آن که دستور کار کامل اين نشست مشخص نيست، اما امارات عربي متحده موافقت کرد در تلاش براي کشف اين موضوع که آيا مي توان روسيه را براي محدود کردن روابطش با ايران -از جمله در سوريه- ترغيب کرد، اين نشست را هماهنگ کند.
محدود شدن روابط روسيه و ايران يکي از اهداف دولت ترامپ است که احتمالا مستلزم دادن امتيازات قابل توجهي به روسيه در ارتباط با تحريم هاي آمريکاست. به گفته مقامات، اما پرينس هيچ گونه نقش رسمي در کمپين ترامپ يا تيم انتقالي او نداشت و اين که او خود را به مقامات بلندپايه اماراتي -که در حال هماهنگ کردن نشست او با فرد نزديک به پوتين بودند- به عنوان نماينده غير رسمي ترامپ معرفي کرد. پرينس از حاميان مشتاق ترامپ بود. او پس از برگزاري کنوانسيون جمهوري خواهان دويست و پنجاه هزار دلار به ستاد انتخاباتي ترامپ، حزب ملي و يک «کميته اقدام سياسي» حامي ترامپ تحت رهبري ربکا مرسر جمهوري خواه، کمک کرد. او با افراد حاضر در حلقه نزديک به ترامپ از جمله با استيفن کي بانون -که هم اکنون مشاور ارشد راهبردي است- ارتباط دارد. بستي دووس خواهر پرينس در دولت ترامپ مشاور آموزشي است. و پرينس ماه دسامبر در دفاتر انتقال ترامپ در نيويورک مشاهده شد.
مقامات آمريکايي اعلام کردند اف بي آي نشست در جزيره سيسشل را به عنوان بخشي از تحقيقات گسترده تر درباره مداخله روسيه در انتخابات سال دو هزار و شانزده آمريکا و ادعاها درباره تماس بين مشاوران پوتين و ترامپ، زير نظر گرفته است. اف بي آي از اظهار نظر در اين باره خودداري کرد. نشست سيشل -که به گفته يک مقام، دو روزه بود- به بحث ها درباره ارتباطات بين روسيه و آمريکايي هاي مرتبط با ترامپ اضافه شده است، تماس هايي که کاخ سفيد از اذعان به آنها يا ارائه توضيح درباره آنها خودداري کرد تا آن که سازمان هاي خبري به افشاگري در اين باره پرداختند.
شون اسپايسر معاون مطبوعاتي کاخ سفيد گفت:‌ «ما از برگزاري اين نشست اطلاع نداريم و اريک پرينس در انتقال نقش نداشت.»
سخنگوي پرينس در بيانيه اي اعلام کرد:‌ «اريک در تيم انتقال هيچ نقشي نداشت. اين يک دروغ محض است. اين نشست ارتباطي با دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا نداشت. چرا جامعه اطلاعاتي با زير نظر گرفتن شهروندان آمريکايي وقت خود را هدر مي دهد در حالي که بايد در پي تروريست ها باشد؟»
پرينس به عنوان بنيانگذار بلک واتر مشهور است، يک شرکت امنيتي که پس از يک سري حوادث از جمله حادثه اي در سال دو هزار و هفت که طي آن گاردهاي اين شرکت به کشتن غير نظاميان در يک ميدان شلوع در عراق متهم - و بعدا محکوم شده- بودند، به نمادي در سوء ‌استفاده هاي آمريکا در عراق تبديل شد. پرينس اين شرکت را فروخت اما به ايجاد يک امپراتوري خصوصي با پيمانکاران در سراسر خاورميانه و آسيا ادامه داد. او هم اکنون رئيس يک شرکت مستقر در هنگ کنگ موسوم به «فرانتير سرويسز گروپ» است. پرينس احتمالا براي احراز يک سمت رسمي در تيم انتقالي يا دولت ترامپ فردي جنجالي محسوب مي شود. اما روابط او با مشاوران ترامپ، تجربه فعاليت مخفي و روابط با مقامات اماراتي -جايي که او در سال دو هزار و ده در بحبوحه مشکلات امنيتي فزاينده براي کسب و کارش به آنجا منتقل شد- سبب مي شود او به عنوان ميانجي، فردي ايده‌آل باشد.
نشست سيشل پس از گفتگوهاي خصوصي جداگانه در نيويورک با حضور نمايندگان بلندپايه ترامپ با مسکو و امارات برگزار شد. کاخ سفيد اذعان کرده است که مايکل تي فلين مشاور امنيت ملي سابق آمريکا و جرد کوشنر مشاور و داماد ترامپ اواخر ماه نوامبر و اوايل ماه دسامبر در نيويورک با سرگئي کيسلياک سفير روسيه در آمريکا ديدار کردند.
به گفته مقامات آمريکايي، اروپايي و عرب که به سبب حساسيت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، بانون براي نشستي جداگانه با شيخ محمد بن زايد آل نهيان وليعهد ابوظبي، به فلين و کوشنر پيوست و همچنين وليعهد الوظبي اواخر ماه دسامبر سفري اعلام نشده به نيويورک داشت. امارات عربي متحده در اقدامي که نقض غير معمول پروتکل محسوب مي شود از پيش به دولت اوباما درباره اين سفر اطلاع رساني نکرد اما مقامات از اين سفر با خبر شدند زيرا نام نهيان در فهرست يک پرواز ثبت شده بود. مقامات اعلام کردند زايد و برادرش -مشاور امنيت ملي امارات- نشست سيشل را با مقامات دولت روسيه با هدف ايجاد يک مجراي پشت پرده غير رسمي بين ترامپ و پوتين هماهنگ کردند. مقامات گفتند زايد مي خواست به هر دو مقام -که درباره همکاري هاي نزديک تر با يکديگر گفتگو کرده بودند- کمک کند، سياستي که وليعهد همواره از آن حمايت مي کرد.
امارات عربي متحده که ايران را يکي از دشمنان اصلي خود مي داند، ‌همچنين با منافع تيم ترامپ در يافتن راه هايي براي ايجاد فاصله بين مسکو و تهران اشتراک دارد. به گفته مقامات غربي، زايد دو بار در سال دو هزار و شانزده با پوتين ديدار کرد و از رئيس جمهور روسيه خواست همکاري هاي نزديک تري با اماراتي ها و عربستان سعودي داشته باشد، که اين اقدام تلاشي براي منزوي کردن ايران محسوب مي شود. در زماني که نشست سيشل برگزار شد و همچنين چند هفته بعد، امارات بر اين باور بود که پرينس حمايت دولت جديد را براي فعاليت به عنوان نماينده غير رسمي آن دارد. مقامات گفتند نماينده روسيه فردي بود که زايد مي دانست او به پوتين نزديک است.

موشکافي ها در ارتباط با روسيه
زماني که نشست سيشل برگزار شد، تماس هاي رسمي بين اعضاي دولت آينده ترامپ و دولت روسيه، هم از سوي مأمورات تحقيق فدرال و هم از سوي رسانه ها تحت موشکافي هاي شديدي قرار داشت. کمتر از يک هفته قبل از برگزاري نشست سيشل، سازمان هاي اطلاعاتي آمريکا با انتشار گزارشي، روسيه را به اقداماتي طي برگزاري انتخابات رياست جمهوري سال دو هزار و شانزده آمريکا و به مداخله پنهاني براي کمک به ترامپ براي راه يابي به کاخ سفيد متهم کردند. اف بي آي در حال انجام دادن تحقيقاتي درباره ارتباطات بين فلين و کيسلياک بود.
ديويد ايگناتيوس خبرنگار روزنامه واشنگتن پست نخستين بار اين ارتباطات را در روز دوازدهم ماه ژانويه و حول و حوش زمان برگزاري نشست سيشل فاش کرد. فلين متعاقبا توسط ترامپ به سبب گمراه کردن پنس -معاون رئيس جمهور- و ديگران درباره گفتگوهايش با کيسلياک، اخراج شد. مقامات دولت در سيشل اعلام کردند درباره برگزاري نشست بين مشاوران ترامپ و پوتين در اين کشور در يازدهم ژانويه اطلاع نداشتند. اما آنها اعلام کردند استراحت گاه هاي لوکس در اين جزيره مکاني ايده آل براي برگزاري نشست هاي مخفي همانند نشستي محسوب مي شود که مقامات آمريکايي، اروپايي و عرب برگزار کردند.
بري فور وزير امور خارجه سيشل گفت: «من اصلا شگفت زده نشدم. سيشل مکاني است که در آن مي توانيد اوقات خوبي را دور از چشمان رسانه ها داشته باشيد.»
ترامپ تحقيقات درباره نقش روسيه را در انتخابات رياست جمهوري آمريکا رد و آن را «اخبار جعلي» توصيف کرد.
استيون سيمون مدير بلندپايه شوراي امنيت ملي در امور خاورميانه و شمال آفريقا در دوره رياست جمهوري اوباما گفت:‌ «ايده استفاده از افراد نزديک به مقامات سياسي به عنوان ابزار ديپلماسي ايده اي قديمي محسوب مي شود. اين مجراهاي غير رسمي مطلوب هستند زيرا قابل انکار هستند. مي توان اين ايده ها را بدون خطر ناکامي امتحان کرد.»
مقامات قبلي و کنوني آمريکا گفتند در حالي که پرينس از ايفاي نقشي مستقيم در تيم انتقالي ترامپ خودداري کرد، اما نام او اغلب در گفتگوهاي داخلي شنيده مي شود. به نظر مي رسد او روابطي نزديک با بانون دارد و چندين بار به عنوان ميهمان در برنامه راديويي ماهواره اي بانون طي سال گذشته حضور يافت. او همچنين مطالبي در وب سايت بريت بارت -که بانون قبل از پيوستن به تيم انتخاباتي ترامپ هدايت آن را بر عهده داشت- نوشت.
پرينس در ماه ژوئيه در مصاحبه اي با بانون گفت مقامات آمريکا بايد «تا ماه ژانويه منتظر بمانند و اميدوار باشند تا ترامپ انتخاب شود.» و او از باراک اوباما انتقاد کرد و گفت به سبب سياست هاي او «تروريست ها و فاشيست ها در حال پيروزي هستند.»
چند روز قبل از برگزاري انتخابات ماه نوامبر، پرينس بار ديگر در برنامه بانون حاضر شد و گفت منابع در اداره پليس نيويورک به او گفتند که در حال آماده شدن براي دستگير کردن برخي افراد در پي انجام دادن تحقيق درباره آنتوني وينر عضو سابق دموکرات کنگره آمريکا به سبب ادعاها در اين باره هستند که او متن هاي حاوي مطالب جنسي را با يک فرد زير سن قانوني رد و بدل کرده است. اما کسي بازداشت نشد. پرينس سخنان بي اساسي در اين باره بر زبان آورد که مطالب مخرب به دست آمده از رايانه هاي وينر سبب بروز مشکلاتي براي هيلاري کلينتون و هما عابدين مشاور نزديک او -که با وينر ازدواج کرده بود- مي شود. او همچنين عابدين را «عامل نفوذ و دلسوز در قبال اخوان المسلمين» توصيف کرد.
پرينس و خانواده اش از کمک کنندگان اصلي به جمهوري خواهان در سال دو هزار و شانزده بودند. مرکز سياست پاسخگو گزارش داد خانواده او بيش از ده ميليون دلار به نامزدهاي جمهوري خواه و «کميته هاي اقدام سياسي» کمک کردند از جمله حدود دو ميليون و هفتصد هزار دلار از سوي خواهر و همسرش.

تمرکز بر روي ايران
به نظر مي رسد دولت ترامپ و امارات عربي متحده دل مشغولي هاي مشابهي در ارتباط با ايران دارند. مقامات فعلي و سابق اعلام کردند که مشاوران ترامپ در سراسر دوره انتقال بر يافتن راه هايي به منظور دور کردن مسکو از تهران متمرکز بودند. يک مقام سابق اطلاعاتي در دولت اوباما که با مقامات تيم انتقال ترامپ ديدار کرد، گفت: «جدا کردن روسيه از ايران يک ايده مشترک بود.»
او همچنين گفت: «به نظر مي رسيد اين اقدام کمي پيش از موعد است. آنها يک موضع سياسي بسيار خاص داشتند که از نظر من عجيب بود زيرا آنها با کارشناسان در دولت آمريکا و حاميان و مخالفان اين رويکرد گفتگو نکرده بودند.»
مايکل مک فال سفير سابق آمريکا در روسيه گفت او نيز با افراد نزديک به دولت ترامپ درباره چشم انداز دور کردن روسيه از ايران گفتگو کرد.
مک فال گفت:‌ «زماني که اين موضوع را شنيدم، فکر مي کردم اين ايده جالب است اما چرا پوتين بايد چنين کاري انجام دهد؟»
او افزود: «انجام دادن چنين کاري نفعي براي روسيه ندارد. آنها روابطي ديرينه با ايران دارند. آنها در مبارزه در سوريه با ايران هم پيمان هستند. آنها به ايران تسليحات مي فروشند. ايران يک شريک راهبردي مهم براي روسيه در خاورميانه محسوب مي شود.»
در پي برگزاري نشست نيويورک بين اماراتي ها و مشاوران ترامپ، پرينس به زايد نزديک شد. به گفته مقامات، پرينس گفت که براي فعاليت به عنوان نماينده غير رسمي رئيس جمهور مجوز دارد. او از زايد خواست نشستي را با مشاوران پوتين ترتيب دهد. زايد با برگزاري نشستي در سيشل موافقت کرد زيرا اين جزيره مي توانست مکاني خصوصي براي هر دو طرف باشد.
يک مقام درباره زايد گفت:‌ «او مي خواست کمک کند.» روس هاي ثروتمند و اماراتي ها به اين جزيره رفت و آمد داشتند. ميخائيل پروخوروف ميلياردر روس مالک جزيره نورث آيلند است، جايي که پرنس ويليام و کاترين دوسش کمبريج در سال دو هزار و يازده ماه عسل خود را در آن گذراندند.
شيخ خليفه بن زايد آل نهيان رئيس امارات عربي متحده يک قصر بر روي يک تپه براي خودش ساخت که به زنجيره اي از جزاير مشرف است. اماراتي ها طي سال هاي اخير صدها ميليون دلار به سيشل به منظور پيشبرد طرح هاي بهداشت عمومي و مسکن ارزان قيمت اختصاص دادند.
يکي از مقامات سيشل در حالي که خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ «يک جيپ به سوي جت خصوصي آنها آمد و آنها ناپديد شدند.»
مقامات کنوني و سابق آمريکايي که از نزديک با زايد کار کرده اند مي گويند براي شخصيت او بد است که بدون گرفتن چراغ سبز از سوي مشاوران ترامپ و پوتين نشست روز يازدهم ژانويه را ترتيب داده باشد. يک تاجر آمريکايي که زايد را مي شناسد -در حالي که به سبب حساسيت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ «زايد بسيار محتاط است. احتمالا اين موضوع از دست او در رفته است.»
مقامات اعلام کردند اماراتي ها و روس ها نشست سيشل را سازنده دانستند،‌ اما ايده ترتيب دادن نشست هاي بيشتر بين پرينس و مشاوران پوتين رد شد. مقامات گفتند حتي تماس هاي غير رسمي بين مشاوران ترامپ و پوتين از نظر سياسي بسيار خطرناک شده بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۰۴۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه

نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه عصر شنبه در ریاض برگزار و مقامات شرکت کننده در این نشست خواستار توقف فوری جنگ در این باریکه شدند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردن و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی نشست مشورتی درباره تحولات غزه برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در نشست وزیران گروه عربی بر ضرورت پایان دادن به جنگ در غزه تاکید شده است.

در این نشست، وزرای کشورهای عربی مذکور همچنین بر لزوم رفع تمامی محدودیت‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تاکید کردند و درباره عواقب اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی هشدار دادند.

 پس از گذشت ۲۰۴ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۴ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • ماموریت بلینکن در عربستان چیست؟
  • دوگین: اوکراین نباید وجود داشته باشد!
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد