Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل>دیپلماسی - پاسخ دکتر مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل بین الملل به نظرخواهی خبرآنلاین که پرسیده بود ارزیابی شما از سیاست خارجی دولت یازدهم چیست؟

سیاست خارجی دولت یازدهم مبتنی بر تعاملات سازنده بود. حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان تلاش داشت تا در چارچوب دکترین تعامل سازنده، سند چشم انداز ایران چهارده صفر چهار را که در سال1382 توسط مقام معظم رهبری به سران سه قوا ابلاغ شد فعلیت ببخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو سیاست خارجی ایران و بخش مهمی از چارچوب های مورد نظر در این زمینه یعنی دستگاه دیپلماسی کشور تحت نظارت شیخ دیپلمات در دولت یازدهم قرار گرفت و یک شخصیت برجسته بین المللی از منظر طرح چهارم دیپلماتیک و آگاهی به علم تخصصی در ارتباطات وزارت امور خارجه انتخاب شد.

جهت گیری دستگاه سیاست خارجی در دولت یازدهم بیشتر در چارچوب پیاده کردن تاکتیک ها و تکنیک هایی است که بر اساس تنظیم سیاست های کلان از سوی مراجع مختلف و متکثر و موثر در حوزه سیاست خارجی برتافته می شود.

به بیان دیگر پارادایم دکترین از منظر سیاست خارجی از سوی دیگر سیاست های کلان و حتی استراتژی ها، جنبه فرا دولتی در حوزه سیاست خارجی دارد.

اگر بخواهیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم باید بگوییم حسن روحانی توانست دکترین تعامل سازنده را که از طرف رهبری ابلاغ شده بود در دولت یازدهم از ان خود کند و با توجه به دیپلماسی رو به جلو وزارت امور خارجه با هدایت یک شخصیت برجسته در وزارت خارجه یعنی وجود جواد ظریف با ویژگی های خاص، سیاست خارجی و دستگاه سیاست خارجی ایران، زمینه ساز و زمینه پرور یک حرکت جدی در عرصه تعامل بین المللی شد و در وهله نخست توانست برجام را به نهایت برساند و وارد درون برجامی شود و چهره نظام ایران را در جامعه بین الملل پس از هشت سال در دولت های نهم و دهم بازسازی کند.

اگرچه با تغییر و تحولات بین المللی به ویژه در واشنگتن، ما شاهد نوساناتی در پیاده سازی برجام بودیم اما برجام تا ان اندازه استحکام داشت که با وجود شعار های ترامپی که پست نو محافظه کار بود، باز هم ما شاهد ایجاد یک فضای مثبت در پیاده شدن برجام با وجود هجمه های موجود تا کنون بوده ایم.اما باید بپذیریم که ای

الات متحده آمریکا در دوران ترامپ در پی ایجاد یک فضایی است که محدود سازی همکاری بین المللی ایران و همین طور محاصره منطقه ای تهران را دنبال کند.

فلذا باید بگوییم که دستگاه سیاست خارجی ایران علی رغم محدودیت های بین المللی، جهت گیری منطقه ای خود را باید برای سال 96 بیش از گذشته مورد توجه قرار داده و در ضمن صیانت از برجام در چارچوب ماموریت های دیپلماتیک زمینه پرور ایجاد یک فضای مثبت برای تعامل بیشتر با کشورهای همسایه در ایجاد شکاف برای محاصره منطقه ای تهران باشد.

با این اوصاف در مجموع باید بگوییم که در نمرهدادن به دستگاه دیپلماسی ایران با عنایت به دو مشخصه:

یک : تمام فرایند سیاست خارجی و تصمیم گیری در باب آن در دست دولت، به ویژه وزارت امور خارجه نیست

دو: این وزارت امور خارجه است که با تکیه بر داشته ها و انباشته های خویش از منظر تجربی و تخصص در عرصه دیپلماسی وارد عمل می شود.

باید بگویم نمره ای که هم اکنون می توان به دستگاه دیپلماسی ایران داد نمره الف خواهد بود هرچند که نمی توان حد عالی نمره الف را در نظر گرفت.

49310

کلید واژه‌ها : سیاست خارجی - وزارت خارجه -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۰۵۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست

وزارت خارجه صنعا با تاکید بر اینکه آمریکا مانع توقف کشتار علیه نوار غزه می‌شود تاکید کردهدف عملیات‌های یمن فشار برای پایان دادن به تجاوزات دشمن ضد غزه بوده و سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط دولت این کشور دروغ بودن شعارهای دموکراسی آمریکا را ثابت کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن با صدور بیانیه‌ای درباره تحولات اخیر و تحرکات متجاوزانه آمریکا و متحدانش در منطقه اعلام کرد که ایالات متحده مانع اصلی صلح در یمن (اشاره به بحران جنگ یمن) بوده و همچنین از توقف کشتار و جنایت در نوار غزه جلوگیری می‌کند.

وزارت خارجه صنعا تاکید کرد که عملیات‌های یمن با اهداف انسانی انجام می‌شود و هدف آن فشار آوردن برای توقف تجاوزات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و رفع محاصره این منطقه است. این یک خواسته بشردوستانه بوده و باید به آن پاسخ داده شود.

وزارت خارجه صنعا در ادامه کرد که حل و فصل بحران یمن ربطی به آنچه که در دریای سرخ می‌گذرد ندارد و به سازمان ملل تاکید شد که نقشه‌ای (نقشه صلح) که با طرف سعودی به دست آمده ربطی به حوادث غزه ندارد و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نباید هیچگونه دخالتی در آن داشته باشند.

این وزارتخانه تاکید کرد که صحبت های «تیم لیندرکینگ» فرستاده آمریکا در یمن موید این است که آمریکا مانع برقراری صلح در یمن و جلوگیری از توقف کشتار جنایتکارانه در غزه و رفع محاصره این منطقه می‌شود.

واکنش انصارالله به سرکوب معترضان حامی غزه در آمریکادرخواست انصارالله برای اقدام جهانی در برابر جنایات اسرائیل

در ادامه این بیانیه آمده است که آمریکا در برابر اراده همه ملت‌های جهان از جمله ملت خودش ایستاده ؛ ملتی که مخالفت خود را با مشارکت دولت جو بایدن در جنایات شنیع صهیونیست‌ها علیه مردم غزه اعلام کردند.

وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن در ادامه به خیزش دانشجویی عظیم در آمریکا علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و همبستگی مردم و دانشجویان آمریکایی با مردم فلسطین در نوار غزه اشاره و اعلام کرد که دولت آمریکا به جای پاسخگویی به این مطالبات جهانی به سرکوب وحشیانه دانشجویان خود متوسل شده و همین امر بار دیگر دروغ بودن شعارهای آمریکا درباره دموکراسی را آشکار کرد.

پیش از این هم دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان آمریکایی طرفدار غزه در دانشگاه‌های این کشور توسط مقامات آمریکایی را محکوم و از مواضع اخلاقی معترضان آمریکایی که نشانگر افزایش آگاهی اجتماعی آن‌ها است، تشکر و قدردانی کرد.

دفتر سیاسی انصارالله یمن اعلام کرد که سرکوب بدون دلیل معترضان، دروغ بودن ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر دفاع از آزادی، حمایت از حقوق بشر و گسترش دموکراسی را آشکار می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را ناقض حقوق بشر اعلام کرد
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • امیرعبداللهیان روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • ارمنستان : اقدامات مقدماتی برای تاسیس سرکنسولگری در تبریز در حال انجام است
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است