Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «هدانا»
2024-04-27@17:32:57 GMT

رویدادها و تحولات عراق در یک نگاه/15 فروردین

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۰۶۱۳۵

رویدادها و تحولات عراق در یک نگاه/15 فروردین

** نظر به توافقات حاصله میان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری ایران و آموزش عالی اقلیم کردستان عراق و نیز توافقنامه سال گذشته مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه صلاح الدین اربیل، اولین آزمون بسندگی (تافل فارسی) روز گذشته (دوشنبه) در اربیل برگزار شد.

** بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در دیدار با ارشاد صالحی رئیس جبهه ترکمن‌های عراق، اعلام کرد که به رغم اظهارات غیرقابل قبول و اقدام بر انجام به اصطلاح رفراندوم استقلال در مناطق کردنشین عراق، ترکیه در کنار هم تباران خود قاطعانه خواهد ایستاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** دیدار جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از بغداد به همراه فرمانده ستاد ارتش آمریکا به عراق در روز گذشته، با جنجال هایی در واشنگتن و علامت تعجب هایی در بغداد همراه شده و از سوی دیگر سفارت آمریکا امروز سه شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مسئولان سیاسی و نظامی آمریکایی در عراق، در حضور داماد و مشاور عالی رئیس جمهور آمریکا در امور سیاسی، اوضاع عمومی عراق و روند جنگ با تروریسم را در این کشور بحث و بررسی کرده اند.

** شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز گزارش داد که سفر جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به عراق آن هم پیش از سفر رکس تیلرسون بر انتقادها از دولت ترامپ افزوده است.
به نوشته امروز سی ان ان، دولت آمریکا سفارتخانه ای یک میلیارد دلاری در بغداد دارد که داماد ترامپ به عراق می رود و به نظر برای رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا که تاکنون به این کشور سفر نکرده است رفتن به بغداد اهمیتی ندارد.

** براساس اعلام سازمان ملل متحد، از آغاز جنگ با داعش در سال 2014 بیش از 300 هزار تن از مردم موصل، بزرگ ترین شهر شمال عراق مجبور به فرار از این شهر شده اند.

** مدیریت اطلاعات ارتش عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که جنگنده های عراق سه عضو برجسته گروه تروریستی داعش را در بخش غربی موصل به هلاکت رسانده اند و نیروهای عراقی به 100 متری مسجد النوری در بخش غربی موصل رسیده اند و بزودی این موضع مهم را آزاد خواهند کرد.

** شورای استان کرکوک بعد از مصوبه اخیر این شورا مبنی بر تایید بخشنامه استاندار کرکوک برای افراشتن پرچم اقلیم در کنار پرچم عراق در این استان، امروز طرح جنجالی پیوستن کرکوک به اقلیم کردستان عراق را تصویب کرد.

** بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه به دنبال دیدار با رئیس جبهه ترکمن های عراق، اظهارات اخیر سران کرد عراقی را که برای برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق، فراخوان داده اند، غیر قابل قبول دانست.
خاورم**7074**1144مینا غفرانی آذر* انتشار دهنده: علیرضا جباری

منبع: هدانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hodana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «هدانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۰۶۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • ۲۱۸ هزار تن کالا از مرز مهران به عراق صادر شد