Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@04:58:23 GMT

چگونه با بچه هاي قلدر رفتار کنيم؟

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۰۷۷۱۴

خبرگزاري آريا -
اگر فرزند شما به شما بگويد که کسي در مدرسه او را آزار مي دهد، کتک مي زند، تهديد مي کند، يا گروهي از بچه ها براي او اسم گذاشته اند و مسخره اش مي کنند! چه مي کنيد؟ ممکن است فکر کنيد که اين هم بخشي از روند رشد کودک است و بايد اين مراحل را پشت سر بگذارد.

اگر فرزند شما به شما بگويد که کسي در مدرسه او را آزار مي دهد، کتک مي زند، تهديد مي کند، يا گروهي از بچه ها براي او اسم گذاشته اند و مسخره اش مي کنند! چه مي کنيد؟

ممکن است فکر کنيد که اين هم بخشي از روند رشد کودک است و بايد اين مراحل را پشت سر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما متخصصان معتقدند به هيچ وجه نبايد از کنار قلدري کودکان و قربانيانش سرسري گذشت.

بلکه نياز است که والدين و اولياي مدرسه مداخله کنند تا جلوي اين کار گرفته شود. لابد مي پرسيد براي کودکتان که قرباني قلدري شده است چه بايد بکنيد. مقاله اين هفته در همين مورد نوشته شده است:

اگر کودک تان به شما گفت که قرباني قلدري شده است، هر چقدر هم که ناراحت شديد، آرامش خود را حفظ کنيد و حمايت از او را فراموش نکنيد.

کودکان بيشتر وقت ها تمايلي ندارند که درباره قلدري با والدين شان صحبت کنند. آن ها از اتفاقاتي که روي داده است، احساس شرمندگي مي کنند و نگران هستند که مبادا والدين شان از آن ها نا اميد شوند.

گاهي کودکان تصور مي کنند اين مشکل به خاطر اشتباه آن ها روي داده است و اگر به گونه ديگري رفتار مي کردند، اين اتفاق نمي افتاد.

گاهي از اين مسئله نگران اند که اگر کودک قلدر دريابد که آن ها مشکل را با فرد ديگري در ميان گذاشته اند، اوضاع بدتر از پيش شود. عده اي ديگر نگران هستند که مبادا والدين شان حرف آن ها را باور نکنند و اقدامي براي رفع مشکل انجام ندهند يا آن ها را وادارند به مقابله و مبارزه با کودک قلدر بپردازند، در حالي که به شدت از او مي ترسند.

کودک تان را به خاطر آن که آنقدر شجاعت داشته است که مسئله را با شما در ميان بگذارد، تحسين و تشويق کنيد. به او گوشزد کنيد که تنها نيست و بسياري از کودکان در اين سن قرباني قلدري بوده اند.

تاکيد کنيد که کودک قلدر است که رفتاري نادرست انجام مي دهد، نه او. به کودک تان اطمينان کامل بدهيد که مشکل را با هم فکري خودش حل خواهيد کرد.

قلدري از نوع جديد
امروزه با پيشرفت تکنولوژي مدلهاي جديدي از قلدري هم اضافه شده که لازم است شما در مورد آنها هشيار باشيد تا خداي نکرده فرزندتان از اين روشها مورد مزاحمت و قلدري قرار نگيرد.

يکي از اين مدلها دريافت پيامک هاي ناجور وگاهي تهديدآميز از طرف افراد ناشناس است و اگر فرزند شما گوشي تلفن همراه داشته باشد ممکن است از اين طريق قرباني شود.

روش ديگر از طريق شبکه جهاني است. ممکن است افرادي با فرستادن تصاوير ناشايست و يا نامه هاي الکترونيکي تهديد آميز، فرزند شما را آزار دهند.

اگر متوجه شديد فرزندتان از چنين چيزهايي رنج مي برد، لازم است حتماً با او صحبت کرده و او را راهنمايي کنيد و در ضمن مي توانيد از چنين افرادي شکايت کرده و مسير ارتباطي آنها را مسدود کنيد.

از فرزندتان بخواهيد که تنها پيامک ها و ايميل هايي که از افراد شناخته شده به او مي رسد را باز کند و هرگز به افراد سود جو پاسخ نداده و نامه هاي آنها را بي جواب بگذارد.

گاهي هم ممکن است اين فرد سود جو از کساني باشد که فرزند شما او را مي شناسد، در اين حالت هم لازم است به فرزندتان ياد بدهيد که او را از ليست دوستانش حذف کرده و راه ورود نامه هاي او را به صندوق الکترونيکي فرزندتان سد کنيد.

يادتان باشد به خاطر اين مشکل کودکتان را از دسترسي به رايانه کلا محروم نکنيد، بلکه سعي کنيد با نظارت صحيح مشکل پيش آمده را حل کرده و از تکرار آن پيشگيري کنيد.

قلدري جسمي
يکي از شناخته شده ترين روشهاي قلدري، قلدري جسمي است. در فيلم ها زماني که مي خواهند بچه قلدري را در مدرسه نشان دهند، قلدري فيزيکي را نمايش مي دهند؛ کودکي که به زور از همکلاسي هاي خود پول مي گيرد.

بايد توجه داشت که اين نوع قلدري موارد ديگري را نيز شامل مي شود، از جمله: به زورگرفتن و تصاحب وسايل همکلاسي ها يا کتک زدن شان. البته منظور از کتک زدن اين نيست که کودک قرباني لزوماً با صورتي کبود به خانه مي رود.

گاه کبودي هاي جزيي بر اثر نيشگون گرفتن يا سرخي هايي در پشت کودک، مي تواند تنها نشانه هاي اين ماجراي ناراحت کننده باشد. البته بعضي وقت ها مثل زماني که دختري موي همکلاسي خود را مي کشد تا او را وادار به انجام کاري کند، اين نشانه هاي جسمي غيرقابل رؤيت هستند.

بهتر است بدانيد معمولا پسران قلدري را به شکل فيزيکي و کلامي نشان مي دهند ولي دختران به صورت مسخره کردن، توهين کردن، غيبت و درگوشي صحبت کردن در مورد ديگري و مانع فعاليت او شدن، نشان مي دهند.

مقابله به مثل نکند
ممکن است فکر کنيد در اين شرايط دعوت کردن کودک به تلافي و مبارزه با کودک قلدر، روش مناسبي است. جداي از اين، به يقين شما از عذاب کشيدن کودک تان عصباني هستيد و ممکن است او را را تشويق کرده باشيد که در مقابل کودک قلدر بايستد. يا ممکن است نگران باشيد که کودک قلدر باز هم فرزندتان را آزار دهد.

اما يادتان باشداز فرزندتان بخواهيد به مبارزه يا تلافي با کودک قلدر نپردازد. اين رفتار مي تواند به سرعت به خشونت، بروز مشکل و حتي جراحات جدي بيانجامد. بهترين راه آن است که او را ترغيب کنيد از مشکل دوري کند، از ديگران کمک بخواهد و مسئله را با يک بزرگسال مطرح کند.

رفتار را بشناسد
به کودکتان حتي قبل از اين که قرباني قلدري شود ياد بدهيد که اين مساله را جدي بگيرد و از در ميان گذاشتن آن با شما نترسد، به او بگوييد که اين مشکل را مي فهميد و به او کمک خواهيد کرد در چنين شرايطي مساله اش را حل کند. فرزندتان بايد بداند که شما او را سرزنش نخواهيد کرد.

با اجراي نمايش ها و بازي به او ياد بدهيد که با اين گونه افراد قلدر چگونه بايد برخورد کند. در اين بازيها مي توانيد با خنده و شوخي وضعيت هاي ناراحت کننده اي را که ممکن است برايش پيش بيايد با هم بررسي کرده و پاسخ‌هاي متفاوتي را که مي تواند به فرد زورگو بدهد با هم تمرين کنيد.

اعتماد به نفس بدهيد
اگر فرزندتان قرباني تمسخر ديگران شده و از گروه هاي بچه ها کنار گذاشته مي شود، ممکن است در اين شرايط اعتماد به نفس او جريحه دار شده باشد.

با قرار دادن کودکتان در شرايط مناسب به او کمک کنيد که در محيط هاي ديگردوستان خوبي پيدا کند که به او اهميت مي دهند و مسخره اش نمي کنند.

با پيدا کردن دوستهاي تازه او نه تنها اعتماد به نفسش را دوباره به دست مي آورد بلکه متوجه مي شود که اشتباه از مسخره کننده ها بوده است.

گاهي حتي ممکن است لازم باشد فرزندتان را از کلاس يا فضايي که مورد قلدري قرار گرفته خارج کنيد و يا فعاليتي که باعث شده او آزار ببيند را تعطيل کنيد.

البته دقت کنيد که خيلي از کودکان براي اينکه از فضاي مورد نظر خارج نشوند، رنج هايشان را از والدين پنهان مي کنند بنابر اين دراين باره بهتر است نظر خود کودک را هم بپرسيد و با اولياي مدرسه در ميان بگذاريد.

هميشه کنار کودک باشيد
حتي اگر کاملاً نمي توانيد مشکل فرزندتان را حل کنيد، به او نشان دهيد که در کنار او هستيد و در همه حال از او حمايت خواهيد کرد. يادتان باشد فرزندتان از شما انتظار دارد حرفهاي او را بشنويد و با او همدردي کنيد.

پس اگر از وضع پيش آمده عصباني هستيد، براي عکس العمل نشان دادن عجله نکنيد و بگذاريد فرزندتان تمام ماجرا را برايتان تعريف کند و آنوقت به فکر چاره باشيد.

يادتان باشد ممکن است عکس العمل هاي هيجاني شما باعث شود فرزندتان از گفتن ادامه حقيقت خودداري کند و يا از درميان گذاشتن مشکل با شما پشيمان شود. پس حساب شده عمل کنيد.

از کودک راه حل بخواهيد
براي اينکه مطمئن شويد فرزندتان در برابر مساله آمادگي دارد مي توانيد از او بپرسيد که اگر اين مشکل دوباره تکرار شد، او دفعه آينده چه خواهد کرد و به فرد قلدر چه خواهد گفت؟

پاسخ کودک را رد نکنيد، بلکه به او کمک کنيد تا بتواند پايان ماجرا را با آن روش پيش بيني کند و خودش متوجه شود که اين راه حل مناسبي هست يا خير.

با اين کار کودک نه تنها خواهد توانست خودش مشکلش را حل کند بلکه اعتماد به نفسش هم بيشتر خواهد شد. زيرا اين خودش بوده که توانسته راه حل مناسب را پيدا کند، نه شما! و اين مهارتي است که تا پايان عمر با او خواهد بود.

اگر کودک حرفي درباره مشکلي که برايش پيش آمده نمي زند و شما خودتان شک کرده و سپس متوجه شده ايد که او قرباني قلدري شده است، باز هم او را دعوا نکنيد.

مي توانيد از کسي که فرزندتان با او راحت تر است مثلا برادر و خواهر بزرگترش و يا حتي مشاور و معلمش کمک بگيريد. يادتان باشد تا او احساس امنيت و آرامش نکند نمي تواند اين مشکل و مشکلات ديگرش را با شما در ميان بگذارد بنابر اين تنها کاري که بايد بکنيد اين است که به او اطمينان دهيد که درامان است و شما اجازه نخواهيد داد هيچ کس به او آسيبي برساند.

اشتباهي که خيلي از والدين مي کنند اين است که فکر مي کنند معلم و اولياي مدرسه از اينکه فرزندشان مورد آزار قرار گرفته باخبرند. در حالي که اغلب اوقات افراد قلدر مي دانند کي و چگونه اين کار را انجام دهند که معلم و ناظم متوجه نشوند.

بنابر اين اگر فرزندتان قرباني قلدري قرار گرفت حتماً مسأله را با معلم و مدرسه درميان بگذاريد تا آنها هم بتوانند وظيفه خود را در برابر فرزند شما و ديگر کودکان انجام دهند و بر فرد قلدر بيشتر نظارت کنند تا نتواند خطايش را دوباره تکرار کند.

از قلدر دوري کند
به فرزندتان ياد بدهيد بدون اينکه با قلدر درگير شود از او دوري کند به اين صورت که قاطعانه در چشمان او نگاه کرده و از قلدر بخواهد که به رفتار خود پايان دهد و سپس صحنه رابدون اين که بدود، با آرامش ترک کند.

فرار کودک قلدر را جري تر مي کند. با فرزندتان روش هايي را تمرين کنيد که به کمک آن ها رفتارهاي ناپسند فرد قلدر را ناديده بگيرد، واکنشي نشان ندهد ولي به بزرگترها گزارش بدهد.

به او بفهمانيد که با بي توجهي به قلدر، نشان مي دهد که وجود او برايش مهم نيست. در نهايت، قلدر به احتمال زياد از ايجاد مزاحمت براي او خسته خواهد شد.

از فرزندتان بخواهيد اگر کودک قلدر، نزديک دستشويي است از دستشويي ديگري استفاده کند يا هنگامي که تنهاست به حياط نرود. هميشه همراه دوستانش باشد تا با کودک قلدر تنها نماند. در سرويس مدرسه، راهرو يا زنگ تفريح (هر جا که کودک قلدر حضور دارد) همراه يکي از دوستانش باشد.

خشمش را کنترل کند
خشمگين شدن از کودک قلدر طبيعي است، اما اين مسئله، هدف کودکان قلدر است. اين رفتار، سبب مي شود کودک قلدر احساس قدرت بيشتري بکند.

به فرزندتان ياد بدهيد که از گريه کردن، سرخ شدن يا ناراحت شدن در مقابل فرد قلدر خودداري کند. اين کار نياز به تمرين فراوان دارد، اما مهارتي کارآمد است که کودک قلدر را پس مي راند.

گاهي اوقات، تمرين روش هاي کنترل عصبانيت مانند شمردن از يک تا ده، نفس عميق کشيدن يا ترک محل، مفيد است. گاهي بهترين راه حل آن است که به کودک ياد بدهيد چهره اي سرد و بي احساس به خود بگيرد تا هنگامي که خطر رفع شود (لبخند زدن يا خنديدن مي تواند کودک قلدر را خشمگين تر کند).

منبع:روزنامه اطلاعات

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۰۷۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها

در پارک‌های ژاپن، گوزن‌ها با سر خم کردن و تعظیم در برابر بازدیدکنندگان، درخواست غذا و توجه می‌کردند. این رفتار آموخته‌شده در طول زمان در آنها شکل گرفته بود، زیرا متوجه شده بودند که این حرکات می‌تواند به آنها پاداش برساند.

 مردم نیز از این تعامل لذت می‌بردند و با غذا دادن و نوازش کردن گوزن‌ها، این رفتار را تقویت می‌کردند. این صحنه‌ها نشان می‌داد که چگونه حیوانات می‌توانند با محیط پیرامونشان سازگار شوند و رفتار‌های جدیدی بیاموزند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرآنلاین

 

tags # حیوانات سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت به بانوان هوادار
  • واکنش رهبر انقلاب به نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه + فیلم
  • ترفندهای کاربردی تربیتی برای جلوگیری از لجبازی کودک
  • فیلم/ رفتار وحشیانه پلیس آلمان با حامیان فلسطین
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • چند ترفند تربیتی کاربردی برای جلوگیری از لجبازی کودک
  • فیلم| رفتار شرم آور پلیس آمریکا با یک زن مسلمان
  • رفتار شرم آور پلیس آمریکا با یک زن مسلمان | ویدئو
  • ۷ نکته مهم برای آرام کردن کودکی که عصبانی و پرخاشگر است
  • (ویدئو) تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها