Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل آتش‌نشانی اراک با بیان اینکه مشکلات ناایمن بودن بازار تاریخی اراک را به میراث فرهنگی اعلام کردیم گفت: اقدامات صورت گرفته ایمنی بازار تاریخی اراک را باخطر روبه‌رو کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک،آتش‌نشانی یا اطفا حریق مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش به‌وسیله خاموش کردن، کنترل و یا هدایت آتش‌های ناخواسته انجام می‌گیرد، اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است ودر همه کشورها سازمان آتش‌نشانی وجود دارد که وظیفه مقابله با آتش، سوانح و حوادث مختلف را برعهده دارد که البته آتش‌نشانی‌ها زیر نظر شهرداری کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازدید مسعود آقازیارتی مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک فرصتی شد تا خبرنگاران خبرگزاری تسنیم استان مرکزی در مصاحبه‌ای تفصیلی پیرامون عملکرد و اقدامات این سازمان به گفت‌و‌گو نشسته و اقدامات این سازمان را در ابعاد مختلف فعالیتی مورد بررسی قرار دهند.

بررسی وضعیت فعلی سازمان آتش‌نشانی اراک، فعالیت‌های سازمانی، مشکلات و موانع پیش رو، موضوع ایمنی مراکز مختلف شهری در اراک مهمترین سرفصل‌های این مصاحبه تفصیلی به شمار می‌رود.

مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگاران تسنیم بامسعود آقازیارتی مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک در زیر می‌آید:

تسنیم: فعالیت‌های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک را تشریح کنید؟

آقازیارتی: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کلانشهر اراک در دو محوریت عملیات و آموزش و پیشگیری فعالیت می‌کند، که بحث عملیات محوریت اصلی این سازمان بوده و در بحث آموزش و پیشگیری هم دو محوریت را دنبال می‌کند، یکی از آنها بحث آموزش است که فرهنگ‌سازی می‌کند و آموزش‌ها را از مهد کودک تا مقاطع سنی مختلف ارائه می‌کنند.

در رابطه با بحث ایمنی هم حالا با توجه به اینکه متولی ایمنی شهر هستیم، آموزش‌های شهروندی، آموزش‌های مختلف در سطح ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و غیره توسط این سازمان ارائه می‌شود.

یکی از محورها هم بحث پیشگیری است که حالا در قالب پروانه‌های ساختمانی که از مناطق شهرداری پرونده‌ها به سازمان ارائه می‌شود و براساس نقشه‌هایی که به آنها ارائه می‌شود به آنها طرح ایمنی براساس ضوابط می‌دهند و بعد از اتمام کار ساختمان هم فرد باید برای گرفتن تاییدیه ایمنی اقدام کند، کارشناسان ما برای اطمینان از اینکه موارد مورد نظر رعایت شده یا نه بازدید انجام می‌دهند و پس از بازدید اتمام بنا برای آن افراد صادر می‌شود.

در بحث آموزش هم که در قالب آموزش پیشگیری هست، آموزش‌های لازم ارائه می‌شود تا از حوادث احتمالی در سطح شهر جلوگیری شود.

واحد عملیاتی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری هم با 195 نیروی عملیاتی در قالب 11 ایستگاه مستقل و فعال در سطح شهر و با سه شیفت کاری انجام وظیفه می‌کند که این شیف‌ها دو روز از هفت و نیم صبح تا هفت و نیم شب، دو روز از هفت و نیم شب تا هفت و نیم صبح و دو روز هم به‌صورت آف بوده و عملیات هم در قالب دو فعالیت اطفاحریق و امداد و نجات انجام می‌شود.

همچنین در این زمینه تیم‌های تخصصی مانند تیم تخصص تصادفات، تیم تخصصی امداد و نجات کوهستان، تیم تخصصی سیلاب که شامل بحث غواصی و غرق‌شدگی و غیره می‌شود فعالیت دارند.

در مرکز پیام این سازمان 10 خط تلفن 125 وجود دارد که هیچ‌وقت همه این خطوط هم‌زمان با ههم اشغال نیستند و مردم قبل از انجام هر کاری همانند جابه‌جای مصدومان در زمان وقوع حوادث می‌توانند با این خطوط تماس بگیرند.

تسنیم: آتش‌نشانی در ایام نوروز چه فعالیت‌هایی داشته است؟

آقازیارتی: به مناسبت ایام نوروز همکاران اداری و کارشناسان واحد آموزش و پیشگیری را شیف‌بندی کردیم و در تعطیلات نوروز این پرسنل در اداره حضور داشتند تا در صورت بروز هر گونه مشکل و نیاز به حضور نیروهای آتش‌نشانی در صحنه، در محل حادثه حضور یابند.

از آنجایی که حوادث امروز تنوع زیادی دارند، به‌ویژه در بحث مواد شیمیایی و خطرناک که مقابله با آنها نیاز به تجربه‌های ویژه دارد و در برخی موارد زدن آب به حریق خود سبب انفجار یا گستردگی حریق شده و نیاز به حضور کارشناسان آتش‌نشانی در محل وقوع حادثه است لازم بود تا نیروهای ما در ایام نوروز فعال باشند تا در صورت بروز حادثه از اتفاقات ناگوار جلوگیری کنند.

اقداماتی که در سال‌های گذشته انجام شده، امسال هم در برنامه بوده و یکی از آنها استقرار خودروی آتش‌نشانی در ورودی خروجی‌های شهر بود تا در صورت وقوع حادثه بتوانند در جاده‌ها در کمترین مدت زمان حضور یابند.

تهیه و توزیع 10 هزار بروشور به منظور آگاهی‌بخشی به خانم‌ها برای مطلع بودن از خطرات مواد شوینده و شیمیایی در ایام خانه‌تکانی را داشتیم، همچنین تعدادی بنر هم در این زمینه در سطح شهر نصب شد.

شهرداری هم کمیته استقبال از بهار را دارد که مسئولیت زیرکمیته ایمنی آن با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بوده است.

تسنیم: وضعیت ابزار موجود در سازمان آتش نشانی اراک چگونه است؟

آقازیارتی: 36 دستگاه خودرو سبک و سنگین داریم که سن تعدادی از آنها بالا رفته و نیاز به تعمیرات مستمر دارند که در برنامه کاری سازمان تدوین شده و واحد موتوری در رابطه با آن تشکیل شده و این خودروها را چک می‌کند تا همیشه آماده عملیات باشند.

تسنیم: گزارشی از عملکرد 95 آتش نشانی اراک در بخش اطفای حریق ارائه کنید؟

آقازیارتی: در سال 95 تا تاریخ 30 بهمن حدود یک هزار و 960 مورد اطفاحریق داشتیم و یک‌ هزار و 400 مورد حوادث از رانندگی تا جانورگزیدگی، سیلاب، افتادن در چاه و غیرهبیش از 600 مورد ماموریت خدماتی که منجر به استقرار نیروها به صورت آماده‌باش بوه است.

تسنیم: کمبودها و مشکلات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک را تشریح کنید؟

آقازیارتی: سازمان‌های آتش‌نشانی با توجه به اینکه سازمانی خدماتی هستند و از آنجایی هم که اکثریت وسیله‌های امدادی آنها خارجی است نیاز به هزینه‌های گزاف و گران‌قیمت دارند که شهرداری‌ها قادر به ساپورت کردن آتش‌نشانی‌ها نیستند و نیاز به حمایت دولتی بوده تا با مساعدتشان در راستای به‌روز کردن آتش‌نشانی‌ها تلاش کنند.

در حال حاضر تجهیزات خوبی داریم اما نیاز است که این تجهیزات به‌روز شوند تا بتوانیم در مواقع بروز حوادث به‌روزی که در دنیای امروز اتفاق می‌افتد خدمات مطلوبی را ارائه دهیم.

خوشبختانه با همکاری شهرداری مشکل ست تنفسی این سازمان برطرف شده و تعداد 30 ست تنفسی خریداری شده که با 40 ست قبلی الان 70 ست تنفسی داریم و به ازای هر آتش‌نشان داخل ایستگاه یک ست تنفسی داریم که مطابق حد استاندارد بوده و دیگر کمبود ست تنفسی نداریم.

اما با توجه به اینکه ساختمان‌های بلندی ساخته می‌شود نیاز به خودرو با طول ارتفاع بیشتر داریم و دیگر خوروی 32 متری پاسخگو نیست و باید به‌دنبال تهیه خودرو با نردبان 72 متری باشیم.

متاسفانه با فراگیر شدن گوشی‌های اندروید مزاحمت‌ها زیاد شده و مردم به‌جای همکاری با آتش‌نشانی با تجمع خود مانع فعالیت‌های پرسنل این سازمان شده و به گرفتن عکس سلفی و فیلم و غیره اقدام می‌کنند.

مردم اگر به ایمنی به چشم یک سرمایه نگاه کنند نه هزینه، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود و کمتر شاهد حوادث هستیم، در همه ساختمان‌ها سیستم اعلام حریق باید فعال باشد اما چون هزینه‌بر بوده نادیده گرفته می‌شود که اگر دیدگاه سرمایه‌محور در این زمینه جاری و ساری شود، آتش‌نشانی بیکارترین شغل می‌شود.

اداره آموزش و پیشگیری ما از تمام ساختمان‌های بلند، پارکینگ‌های طبقاتی همراه با نیروهای عملیاتی بازدید می‌کند و علاوه بر این نیروهای عملیاتی در داخل این ساختمان‌های بلند، مجتمع‌های تجاری وغیره یک سناریو عملیاتی اجرا می‌کنند تا خدای ناکرده اگر در آنها اتفاقی افتاد راه‌های ورود و خروج و دیگر موارد آن را بدانند و کارشناسان هم تمامی تجهیزات آن ساختمان را چک می‌کنند.

تسنیم: بازار اراک از لحاظ ایمنی در چه وضعیتی قرار دارد و چه اقداماتی را برای آن درنظر دارید؟

آقازیارتی: بازار با توجه به قدمت تاریخی، مشکلات بسیاری دارد که بارها آنها را به صورت کتبی به میراث فرهنگی اعلام کرده‌ایم، همچنین مشکلاتی مانند ورود گاز به آن که با وجود اینکه ورود گاز به مراکز سنتی غیرقانونی بوده اما متاسفانه گاز وارد بازار شده یا سیم‌کشی نامتعارفی که در بحث برق‌کشی آن وجود دارد.

اداره برق کار تعویض سیم‌کشی‌های بازار را انجام می‌دهد، در بحث لوله‌کشی گاز هم اقداماتی برای رفتن به سمت گرمایش مرکزی انجام می‌شود، مردم هم باید رعایت کنند و با چیدمان درست و تجاوز نکردن به معابر بازار و آویزان نکردن پوشاک به سیم‌های برق از بروز حوادث احتمالی پیشگیری کنند.

ایستگاه 160 این سازمان در کنار مسجد حاج تقی خان در خیابان محسنی ایجاد شده که به منظور بازار اراک و حوالی آن بوده، همچنین ایستگاه 130 در خیابان امام هم یک ایستگاه کمکی برای ایستگاه 160 است.

پاساژ اسلامی و پاساژهای سعادت یک و دو هم از ایمنی مناسبی برخوردار نیستند و بحث ایمنی در داخل آنها رعایت نشده است، یک تیم اجرایی متشکل از دستگاه‌هایی مانند آتش‌نشانی، نظام مهندسی، مسکن و شهرسازی، شرکت آب، برق و گاز و غیره تشکیل شده که اخطار اولیه را به مراکز بدون ایمنی می‌دهد و منتظر می‌ماند تا اقدامات اولیه نظیر مجهز شدن به کپسول آتش‌نشانی، لوله آتش‌نشانی و غیره انجام شود که اگر انجام نشود در اقدام بعدی نسبت به تخلیه آنها اقدام می‌شود.

کمیته آموزش و بحران آتش‌نشانان در دفتر امور شهری و روستایی تشکیل شده که کار آن به‌روز رساندن ماموران آتش‌نشانی سراسر استان است.

در بحث آموزش، آموزش‌های مختلفی را برای شهرهای مختلف برگزار می‌کنیم تا آمادگی لازم را داشته باشند، از لحاظ آمادگی جسمانی آتش‌نشانان هم در هر استگاه لوازم ورزشی قرار داده شده که در ایستگاه‌های دارای حیاط تور والیبال، میز تنیس، میز چندکاره بدنسازی و غیره و در ایستگاه‌های بدون حیاط علاوه بر تنیس، بدنسازی و غیره تردمیل هم گنجانده شده و هرازچندگاهی مسابقات ترکیبی آتش‌نشانی که تلفیقی از اقدامات آتش‌نشانی است برگزار می‌شود.

گفت‌و‌گو از سمیرا عیدی گل‌تپه‌ای

انتهای پیام/

R41371/P1357/S6,73/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۰۸۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در بازدید از طرح‌های عمرانی شهرداری شهر شاهدیه در حوزه میراث فرهنگی گفت: شهر شاهدیه با توجه به ویژگی‌های منحصر بفردی که از نظر میراث فرهنگی، ابنیه تاریخی تپه‌های بسیار زیبا باغات انار ویژه‌ای دارد که، یک مجموعه کاملی از جاذبه‌های میراث فرهنگی و گردشگری است.


رستگاری با اشاره به نیاز شاهدیه در معرفی بیشتر به هموطنان برای توسعه پایدار گردشگری گفت: در این راستا در چند سال گذشته مجموعه شهردای و شورای اسلامی شهر شاهدیه همت کرده و برای بازسازی معابر به شکل سنتی، احیای بافت تاریخی و باغات گام‌های بسیار موثری را برداشته اند.


وی در ادامه افزود: در سال جاری نیز چهار طرح ارزشمند در محدوده مرکزی بافت تاریخی شاهدیه توسط شهرداری با اعتبار بیش از صد وبیست میلیار ریال در حال اجرا است.


رستگاری گفت: کارگاه خشت زنی کف و بدنه سازی و احیای باغات از جمله این اقدامات است که قطعا برای توسعه پایدار گردشگری شهر شاهدیه موثر است.

دیگر خبرها

  • انجام ۲۶۸ مورد ماموریت توسط آتش نشانی قزوین
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره شهادت یک آتش‌نشان
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره حادثه‌ شهادت یک آتش‌نشان
  • ادامه تلاش تیم آتش‌نشانی برای یافتن کودک غرق شده در رود «خرسان»
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • نتایج بررسی آتش‌سوزی خیابان شهید انصاری قزوین چه بود؟
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟