Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، طبیعت سحرانگیز، شمیم عطرگل های رنگارنگ در دشت ها، تپه ها، رودخانه های خروشان، مناظر بکر و سرسبز، جلوه ای مصفا، دل انگیز و با نشاط در زیر سایه خنکای انبوه درختان بلوط حالی احسن را برای میهمانان نوروزی امسال در این دیار به ارمغان آورده بود.
** کهگیلویه وبویراحمد آمیزه ای از تاریخ و طبیعت
برخی از آثار تاریخی از جمله سنگ نوشته های تنگ سولک بهمئی متعلق به دوره اشکانی، پل شاه نشین شهر پاتاوه شهرستان دنا مربوط به دوره هخامنشی و بافت تاریخی شهر دهدشت یادگار دوره صفویه جلوه های بی بدیلی از جاذبه های تاریخی و منحصر به فرد در کنار زیبایی ها و مناظر بدیع و طبیعی در کهگیلویه وبویراحمد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی است که برف و آفتاب را در کنار هم دارد در حالی که نیمه سردسیر آن با حال و هوایی کاملا زمستانی و پوشیده از برف است، لطافت شقایق های بهار در نیمه گرمسیر آن دامن سبزش را بر سر مسافران خسته گشوده است.
دیار گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد همچون شهرستان های گچساران، بهمئی، چرام و کهگیلویه مناطقی هستند که جلوه گری، تازگی و سرآغاز بهار دل انگیز به طور نسبی از نیمه نخست اسفند در این مناطق رخ می نمایاند.
جاذبه ها، مناظر بکر، طبیعی و گردشگری در کنار امام زاده های متعدد و اماکن تاریخی و مذهبی درمناطق گرمسیری، این دیار را به سرزمینی زیبا با جاذبه های حیرت انگیز تبدیل کرده است.
کهگیلویه و بویر احمد با داشتن 280 تفرجگاه طبیعی، 2هزار و 600 اثر تاریخی، 750 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب و ظرفیت های بکر به عنوان یکی از مناطق هدف گردشگری در ایران زمین تبدیل شده و سالانه به ویژه در ایام بهار میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران است.
** کهگیلویه وبویراحمد تلفیقی از زیبای ها
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که وجود زیبایی های طبیعی و مناظر بکر و خدادادی در کنار آثار متعدد باستانی و تاریخی و امام زاده های متعدد این دیار زیبا را به مقصد جدیدی در مناطق هدف گردشگری ایران قرار داده است.
سید موسی خادمی، استان کهگیلویه وبویراحمد را تلفیقی از ظرفیت های متنوع طبیعی، تاریخی، مذهبی و آداب و رسوم و آیین های خاص به ویژه در حوزه زندگی عشایری دانست و اظهار داشت: باید بتوان با شناسایی و ایجاد زیرساخت ها، زمینه بهره وری و استفاده مناسب از این استعدادها را برای توسعه همه جانبه استان فراهم کرد.
وی با اشاره به برگزاری جشن های نوروزگاه در شهرها و مناطق مختلف استان نیز گفت که برپایی چنین جشن ها و آیین های روح افزا و متنوع در راستای شعار راهبردی دولت تدبیر و امید برای ایجاد نشاط و امید در جامعه است.
** بازدید افزون بر یک و نیم میلیون مسافر ازمناطق گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که افزون بر یک ‌میلیون و 564 هزار و 484 نفر مسافر و گردشگر در تعطیلات نوروز سال 96 از مناطق و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی این استان دیدن کردند.
محمود باقری اظهار داشت که این تعداد گردشگر نوروزی از 27 اسفند سال 95 تا سیزده فروردین سال جاری از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد دیدن کردند.
وی تصریح کرد که حرم مطهر بی‌بی حکیمه (س) در گچساران، چشمه بلقیس چرام، منطقه شلال دون شهرستان باشت، شهر تاریخی دهدشت و طبیعت سرفاریاب دارای بیشترین تعداد ورودی و پذیرش گردشگران در این مدت بودند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که حدود 900 هزار نفر از این تعداد گردشگر نیز در اقامتگاه‌های این استان اسکان یافتند.
وی ادامه داد که میزان ورودی گردشگران به این استان در نوروز امسال حدود 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
باقری، دلیل اصلی در این میزان کاهش گردشگر به استان کهگیلویه و بویراحمد را بارندگی‌های مداوم از اواخر سال گذشته تاکنون دانست.
سامانه بارشی و نزول رحمت الهی که از اواخر اسفند سال گذشته تاکنون بر کهگیلویه و بویراحمد حاکم بود، ثبت بیش از 170 میلی‌متر بارش را در برخی مناطق به همراه داشت.
حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دون، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از مهمترین جاذبه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است.
این استان زیبا دارای 14 منطقه نمونه، 11روستای هدف گردشگری، 17 اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و بیش از ده‌ها کمپینگ اقامتی است.
دشتک دیل، قلات گناوه، پادوک و سد کوثر در گچساران، برم الوان شهرستان بهمئی، موگرمون لنده، طسوج در شهرستان چرام، قلعه دیشموک، کمر دوغ در کهگیلویه، شلال دان باشت، ماه پرویز، کاکان و سقاوه بویراحمد از جمله مناطق نمونه گردشگری تعریف شده در کهگیلویه و بویراحمد هستند.
** اسکان 110 هزار نفر در مدارس
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که در ایام تعطیلات نوروز سال جاری 110 هزار و 527 نفر در مدارس این استان اسکان یافتند.
هادی زارع پور اظهار داشت که این تعداد شامل 12 هزار و 779 خانوار بوده که از 28 اسفند سال 1395 تا 13 فروردین سال جاری در یکهزار و 366 کلاس درس کهگیلویه و بویراحمد پذیرش شدند.
وی افزود که 89 هزار و 500 نفر روز از این تعداد مسافر نوروزی مربوط به فرهنگیان و مابقی نیز مربوط به دیگر مشاغل است.
زارع پور بیان کرد که مدارس یاسوج با هفت هزار و 663 خانوار و با 53 درصد پذیرش بیشترین تعداد اسکان مسافران نوروزی در ایام تعطیلات نوروز سال جاری بین شهرهای کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده است.
وی عنوان کرد که شهر گچساران با 23 درصد پذیرش، شهر باشت با 6 درصد و شهرهای دهدشت و چرام نیز هر کدام با پنج درصد رتبه های بعدی اسکان گردشگران نوروزی کهگیلویه و بویراحمد در ایام تعطیلات نوروز سال جاری را به خود اختصاص داده اند.
زارع پور ابراز داشت: 170 مدرسه کهگیلویه و بویراحمد با یکهزار و 366 کلاس درس در ایام تعطیلات نوروز سال جاری برای اسکان مسافران نوروزی این استان اختصاص یافته بود.
وی گفت که این تعداد کلاس درس در سه بخش ویژه و گروه الف و ب برای گردشگران نوروزی کهگیلویه و بویراحمد تجهیز شده بود.
** کاهش 40درصدی تلفات جاده ای
فرمانده پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت که شمار تلفات جانی در تصادفات جاده ای تعطیلات نوروزی سال جاری در این استان نسبت به پارسال 40 درصد کاهش یافته است.
سرهنگ اسفندیار تباشیر بدون اشاره به شمار تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آنها، حضور شبانه روزی نیروهای پلیس راه در محورهای ارتباطی، اجرای قانون و همکاری مردم را از عوامل اصلی کاهش تلفات جانی در حوادث جاده ای ذکر کرد.
وی ادامه داد که در تعطیلات نوروز امسال شمار تلفات جرحی ناشی از حوادث جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد هم نسبت به سال گذشته 15درصد کاهش را نشان می دهد.
فرمانده پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: علت وقوع حوادث جاده ای در تعطیلات نوروزی در جاده های ارتباطی این استان تخطی از سرعت مطمئنه و توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه بدلیل خستگی و خواب آلودگی بوده است.
وی افزود: تیم های پلیس راه با همکاری عوامل نیروی انتظامی در این مدت به صورت محسوس و نامحسوس راههای ارتباطی کهگیلویه و بویر احمد را نظارت و کنترل کردند.
سرهنگ تباشیر گفت که در تعطیلات نوروزی امسال جاده گچساران به بابامیدان پر ترددترین محور ارتباطی استان بود.
وی افزود: در آخرین روز از تعطیلات نوروزی و سیزده به در علاوه بر جاده گچساران به بابامیدان، جاده قدیم یاسوج به شیراز، شلال دان در باشت، محور فرعی گچساران به دیل و آرو و محور سرفاریاب، تنگ پیرزال به سمت دهدشت با ترافیک سنگین اما روان خودروها روبه رو بودند.
وی تاکید کرد که بارندگی و کم عرض بودن جاده ها دلیل اصلی ترافیک سنگین خودرویی در روز سیزده به در در جاده های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد بود.
کمبود جاده های استاندارد و بزرگراه از مشکلات اساسی استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه حمل و نقل است.
این استان حدود 6هزار کیلومتر جاده اصلی، فرعی، بزرگراه و روستایی دارد که کمتر از 150 کیلومتر آن بزرگراه است.
کهگیلویه و بویراحمد در میان استانهای اصفهان، فارس، بوشهر ،خوزستان و چهار محال و بختیاری قرار دارد.
بارندگی در بهار امسال سبب شد که میزان ورود گردشگر به کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال گذشته 17 درصد کاهش داشته باشد که همین امر در کاهش شمار تصادفات فوتی و جرحی بی تاثیر نبوده است.
** مراجعه پنج هزار نفر به پایگاه های اورژانس
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت که از 25 اسفند سال 1395 تا 14 فروردین سال جاری پنج هزار و 147 نفر از مردم و گردشگران نوروزی این استان به پایگاه ها و ایستگاه های اورژانس 115 استان مراجعه کردند.
جلال پورانفرد اظهار داشت که تعداد مراجعه کنندگان به چادر سلامت اورژانس 115 مستقر در جاده های ارتباطی و نقاط پرتردد کهگیلویه و بویراحمد در این مدت سه هزار و 344 نفر بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال با 2 هزار و 132 نفر 36 درصد افزایش نشان می دهد.
وی افزود که تعداد ماموریت های انجام شده توسط تیم اورژانس 115 کهگیلویه و بویراحمد در این مدت یکهزار و 803 مورد بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال با یکهزار و 667 مورد 7.5 درصد افزایش داشته است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از این تعداد ماموریت انجام شده 433 مورد مربوط به تصادفات و حوادث ترافیکی بوده است.
پورانفرد عنوان کرد که تعداد تصادفات و حوادث ترافیکی در کهگیلویه و بویراحمد از 25 اسفند سال 1395 تا 14 فروردین سال جاری 433 مورد بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال با 340 مورد 21.4 درصد رشد یافته است.
وی ابراز داشت: 736 نفر از مردم و گردشگران نوروزی کهگیلویه و بویراحمد در 433 تصادف و حادثه ترافیکی رخ داده در این مدت در استان مصدوم شدند که نسبت به مدت مشابه پارسال 23.7 درصد افزایش داشته است.
پورانفرد گفت که این تعداد مصدوم توسط تکنیسین های اورژانس 115 کهگیلویه و بویراحمد درمان و یا به مراکز درمانی استان انتقال داده شدند.
وی بدون ارائه آمار، اظهار داشت: با وجود افزایش 21.4 درصدی حوادث ترافیکی از 25 اسفند سال 1395 تا 14 فروردین سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد شاهد کاهش 25 درصدی آمار فوتی حادثه دیدگان هستیم که دلایل اصلی آن شامل سرعت عمل نیروهای عملیاتی اورژانس 115، وجود ناوگان پیشرفته و به روز و بالگرد در استان است.
وی افزود که بیشترین میزان بروز حوادث ترافیکی در این مدت در کهگیلویه و بویراحمد با 52 مورد مربوط به جاده ارتباطی یاسوج - اصفهان بوده و کمترین آن نیز با یک مورد در جاده ارتباطی باشت - چرام رخ داده است.
پورانفرد بیان کرد: تیم اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد در این مدت با انجام هفت ماموریت جان هشت نفر را در تصادفات رانندگی و واژگونی خودرو در نقاط سخت گذر و زایمان در مناطق دورافتاده این استان نجات دادند.
وی عنوان کرد که مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن در این مدت در کهگیلویه و بویراحمد 58 مورد بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال با 37 مورد 53 درصد افزایش داشته است.
** ثبت افزون بر 2میلیون تردد در نوروز 96
رئیس مرکز مدیریت راه‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت که سامانه‌های تردد شمار مستقر در 24 محور، تردد 2 میلیون و 301 هزار و 992 خودروی سبک و سنگین را در جاده‌های برون‌شهری این استان از 25 اسفند سال گذشته تا 14 فروردین 96 ثبت کرده‌اند.
سپهدار آسابه اظهار داشت که تردد ساعتی خودروها نشان از رشد پنج‌درصدی میزان تردد خودروها در تعطیلات نوروز 96 نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
وی یادآور شد که سهم خودروهای سنگین از این میزان تردد هفت درصد و خودروهای سبک و وانت‌بارها نیز 93 درصد بوده است.
آسابه تصریح کرد که بیشترین تردد ثبت‌شده طی این مدت در جاده بابامیدان به گچساران با میانگین 505 وسیله نقلیه در ساعت و کمترین میزان نیز در جاده یاسوج به سی سخت بوده است.
وی اوج تردد خودروها را بین ساعت 17 تا 19 عصر دانست و گفت که متوسط تردد ساعتی در 24 محور حاوی سامانه‌های تردد شمار نیز حدود 214 وسیله نقلیه بوده است.
رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد افزود که میزان سرعت ثبت شده خودروها در جاده‌های استان نیز 73 کیلومتر بوده که نشان دهنده رعایت نکات ایمنی و کارکرد مثبت پلیس راه در نوروز امسال بوده است.
آسابه میزان تردد در روز سیزدهم فروردین امسال (سیزده بدر) در سطح جاده‌های استان را 124 هزار و 334 وسیله نقلیه ذکر کرد و گفت که محور بابامیدان به گچساران با ثبت بیش از 2 هزار و 312 وسیله نقلیه بیشترین میزان تردد را در این روز داشت.
وی اضافه کرد که بیشترین اوج تردد ثبت شده در طرح نوروزی از 25 اسفند سال گذشته تا 14 فروردین 96 نیز مربوط به روز یازدهم فروردین با 12 هزار و 187 وسیله نقلیه بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد افزون بر 6 هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراه دارد که حدود 550 کیلومتر آن راه‌های اصلی و چهار هزار و 500 کیلومتر نیز روستایی است.
** بازدید1650 زائر خارجی از بقاع متبرکه گچساران
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: یکهزار و 650 زائر خارجی از کشورهای عراق، کویت و امارات در تعطیلات نوروز سال 1396 به بقاع متبرکه این شهرستان مشرف شدند.
فرزین بهمنی آزاد اظهار داشت: این تعداد زائر به حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، امامزاده کاکا مبارک (ع) و حرم مطهر امامزاده جعفر (ع) مشرف شدند.
وی بیان کرد: از این تعداد یکهزار و 300 زائر خارجی به حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) و کاکا مبارک (ع) مشرف شدند.
بهمنی آزاد ابراز کرد: از این تعداد زائر یکهزار و 100 نفر از کشور عراق، 150 نفر از کویت و 50 نفر از امارات متحده عربی بوده‌اند.
وی بیان کرد: این تعداد زائران در قالب کاروان‌های 10 تا 15 نفره در حرم بی‌بی حکیمه خاتون (س) حضور یافتند.
بهمنی آزاد ادامه داد که بیش از 500 هزار گردشگر در تعطیلات نوروزی 96 به زیارت مرقد بی‌بی حکیمه (س) مشرف شده‌اند.
وی تصریح کرد: 199 هزار نفر از این تعداد زائران در بقعه بارگاه بی‌بی حکیمه (س) اقامت داشتند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران تصریح کرد که همچنین بیش از 350 زائر خارجی در تعطیلات نوروز سال جاری به حرم مطهر امامزاده جعفر (ع) مشرف شدند.
سال گذشته بیش از یک‌میلیون زائر داخلی از سراسر ایران اسلامی و کشورهای خارجی به زیارت حضرت بی‌بی حکیمه (س) آمدند.
حرم امام زاده بی‌ بی حکیمه (س) در 80 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
** ثبت 150میلیمتر باران بهاری در لوداب کهگیلویه و بویراحمد
سامانه بارشی و نزول رحمت الهی که از اواخر اسفند سال گذشته تاکنون بر کهگیلویه وبویراحمد حاکم بود، ثبت بیش از 150 میلیمتر بارش را در برخی مناطق از جمله لوداب شهرستان بویراحمد به همراه داشت.
ولی بهره مند گفت که میانگین بارش های بهاری در برخی مناطق از جمله لنده در شهرستان کهگیلویه تا قبل از سیزده بدر به بالای 160 میلیمتر نیز رسیده بود.
وی، میزان بارش های بهاری در مناطق دیگر استان شامل قلعه رئیسی، جاورده، گردنه مله شوره در بویراحمد، یاسوج، دهدشت و باشت را نیز به ترتیب 130، 122، 126، 93، 104 و 78 میلیمتر ذکر کرد.
گزارشگر: حمید جهان**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۰۹۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد

به گزارش خبرنگار مهر، طی حکمی از سوی رئیس کل دیوان محاسبات کشور، «سید ایوب صدر پور» به عنوان سرپرست جدید دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد.

پیش از این «اسماعیل کیهان» این مسئولیت را بر عهده داشت، که بازنشسته شدند.

صدر پور پیش از این مسئولیت معاونت فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات استان را برعهده داشت.

کد خبر 6087736

دیگر خبرها

  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون
  • سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • ثبت ۱۳۳۰ میلی‌متر باران در کهگیلویه و بویراحمد
  • بارش باران با چاشنی رعدوبرق در کرمان
  • فرودگاه بین‌المللی زاهدان میزبان زائران سرزمین وحی شد
  • جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان (فیلم)
  • افزایش تعداد جایگاه پمپ بنزین در کهیگلویه و بویراحمد
  • گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد
  • جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان + فیلم