Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-04@18:17:01 GMT

روند قیمتی طلا افزایشی و سکه کاهش است

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۱۲۵۹۵

روند قیمتی طلا افزایشی و سکه کاهش است

پول نیوز - بازار سکه و طلا همواره از جذابیت برخوردار بوده اند، در سالهای نه چندان دور بسیاری از خانواده ها به طلا و سکه به چشم سرمایه گذاری نگاه می کردند اما نوسانات شدید در سالهای اخیر این نگاه را تحت تاثیر قرار داده است.

عوامل موثر بر قیمت طلا از دو بخش داخلی و خارجی نشات می گیرد؛ عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا عبارتند از عوامل متعدد سیاسی و اقتصادی که در بازه های زمانی مختلف با تأثیر بر متغیرهای کلان در بازارهای مالی موجب نوسان در بازار جهانی طلا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نوسانات ارزش دلار، قیمت جهانی نفت، تقاضای جهانی طلا، تورم و تغییرات نرخ بهره، شاخص های بازار سرمایه، بحران های اقتصادی، تنش های سیاسی و برخی حوادث غیرمترقبه دیگر مانند سونامی، زلزله، طوفان از جمله مهمترین عوامل تاثیر گذار در سطح جهانی بر قیمت طلا هستند.

بازارهای داخلی طلا نیز تحت تأثیر بازارهای جهانی قرار می‌گیرند و علاوه بر عوامل داخلی، تغییرات جهانی نیز بر قیمت طلا در کشور اثرگذار است. به طور کلی می توان عوامل موثر بر نوسانات قیمت طلا را در داخل کشور، نقدینگی، تورم و تغییرات نرخ بهره، فعالیت‌ها و اعیاد ملی و مذهبی (تاثیر مقطعی و کوتاه مدت) دانست.

در ده سال اخیر قیمت طلا در داخل کشور نوسان زیادی داشته و در کل روند صعودی طی کرده است، قیمت جهانی طلا نیز بر روند کلی بازار طلا تاثیرگذار بوده است اما عوامل داخلی بیشتر سبب نوسان قیمت طلا در این مدت شده اند. رکود و رونق بازارهای موازی مانند مسکن، افزایش شدید نقدینگی، تورم، جهش نرخ ارز، سیاستهای پولی و مالی دولت، تغییرات سیاسی و … از جمله مهمترین عوامل داخلی هستند که موجب نوسان قیمت طلا در بازارهای داخلی در سالهای اخیر شده اند.

محمد کشتی ارای رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با نگاهی به وضعیت طلا و سکه در سال 95 گفت: وضعیت طلا در سال گذشته نسبت به سال 94 تغییر چندانی نداشت هر چند که در طول سال شاهد نوسانات قیمتی بودیم اما در کل در شروع سال 95 و پایان سال تغییر قیمتی در بازار طلا نداشتیم.

وی ادامه داد: آنچه که باعث نوسانات قیمتی در سال گذشته شد، افزایش قیمت ارز بود که به همراه تغییرات نرخ بهره در امریکا نوسانات قیمتی در جهان و ایران ایجاد کرد.

کشتی آرای به افزایش نرخ سکه در روهای پایانی سال 95 نیز اشاره کرده و آن را برگرفته از افزایش تقاضا دانست و گفت: در شب عید تقاضا بالا رفته و قیمت سکه افزایشی شد اما در حال حاضر حباب ایجاد شده در روزهای پایانی سال 95 به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه ترکیده و با کاهش قیمت سکه مواجه هستیم.

رییس اتحادیه طلا و جواهر خاطر نشان کرد: در سال جاری قیمت سکه کاهشی بوده اما قیمت طلا به دلیل افزایش قیمت در بازارهای جهانی با افزایش روبه رو بوده است.

کشتی آرای پیش بینی در مورد آینده بازار سکه و طلا را با توجه به تاثیر پذیری آنی این دو از اتفاقات سیاسی و لحظه ای ناشدنی می داند و هیچ تحلیلی در مورد قیمت این طلا و سکه ارائه نمی دهد. اما برخی پیش بینی ها در مورد بازار طلا این است که اونس بین ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار در نوسان خواهد بود. وضعیت سکه و طلا در سال جاری روندی افزایشی خواهد داشت. در سال ۹۵ سکه بیشترین بازدهی را داشته و سال آینده نیز این افزایش ادامه خواهد داشت.

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۱۲۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت طلا در بازار جهانی به ۲ هزار و ۳۰۱ دلار رسید که نسبت به یک هفته گذشته کاهش ۳۶ دلاری قیمت را نشان می‌دهد.

اگرچه بررسی عملکرد بازار جهانی در طول یک ماه گذشته، بیانگر رشد ۱۱ دلاری قیمت طلای جهانی است. آخرین گزارش‌ها از روند بازار نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در معاملات روز شنبه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا در روز گذشته، کاهش یافته است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۲۳۰۱ دلار و ۷۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۰۴ درصدی به ۲۳۰۸ دلار و ۶۰ سنت رسیده است.

لیست حقوق بگیران بخش غیر کشاورزی آمریکا که در روز گذشته توسط وزارت این کشور منتشر شد نشان می‌دهد تنها ۱۷۵ هزار شغل به اقتصاد این کشور اضافه شده که بسیار پایین‌تر از ۲۴۳ هزار شغلی است که اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند. این رقم در ماه مارس برابر با ۳۱۵ هزار شغل بود.

همچنین این اطلاعات نشان می‌دهند نرخ بیکاری در آمریکا از ۳.۸ تا ۳.۹ درصد افزایش یافته و متوسط درآمد سالانه هم تنها ۰.۲ درصد بالا آمده است، در حالی که ۰.۳ درصد پیش بینی می‌شد.

تاجران حالا تخمین می‌زنند بانک مرکزی آمریکا اولین بار نرخ بهره را در ماه سپتامبر پایین بیاورد و ۸۷ درصد احتمال می‌دهند نرخ بهره ۰.۲۵ درصد پایین بیاید. همچنین پیش بینی می‌شود کاهش بعدی نرخ بهره در دسامبر ۲۰۲۴ باشد. این بدان معناست که نرخ بهره در پایان سال جاری میلادی بین ۴.۷۵ تا ۵ درصد خواهد بود.

بالا ماندن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902633

دیگر خبرها

  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • شیب تند کاهش قیمت خودرو در بازار / ریزش سنگین پژو پارس
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت
  • دلیل آرامش نسبی قیمتها در بازار خودرو