Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-05-05@03:13:14 GMT

برپایی جشنواره دوخت‌های سنتی در موزه ملک

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۱۴۵۱۳

به گزارش بولتن نیوز به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، مرکز غیردولتی توسعه راهبردی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملل و کمیته تخصصی دوخت‌های سنتی ایران با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک، معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و چند تشکل مردم‌نهاد، نخستین جشنواره تخصصی و ملی دوخت‌های سنتی را در دو بخش معاصر و تاریخی در قالب رشته‌های «سوزن‌دوزی، قلاب‌دوزی و پوشاک محلی» برگزار خواهند کرد و نمایشگاهی شامل آثار شرکت داده‌شده در این جشنواره همراه کارگاه‌های گوناگون در این حوزه، در کتابخانه و موزه ملی ملک تشکیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخستین جشنواره تخصصی و ملی دوخت‌های سنتی با هدف‌های «گسترش، حفظ، احیا، فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری به هنر مهجور و مغفول دوخت‌های سنتی»، «بهره‌بردن از ظرفیت دوخت‌های سنتی در توسعه کسب‌وکار، اشتغال و کارآفرینی» و «توسعه و ارتقای هنر دوخت‌های سنتی و فراهم‌ آوردن فرصت مناسب برای بهره‌گیری از خلاقیت‌ها و آفرینش‌های هنری، تبادل تجربیات و ارایه آخرین نمونه‌ها و طراحی‌های انجام‌شده» طراحی شده است.
کتابخانه و موزه ملی ملک در کنار میزبانی از نخستین جشنواره تخصصی و ملی دوخت‌های سنتی که با آثار هنرمندان حوزه دوخت‌های سنتی از سراسر کشور برگزار می‌شود، نمایشگاهی جذاب از این آثار برپا خواهد کرد. گوشه‌هایی جذاب از هنرآفرینی هنرمندان ایرانی در زمینه دوخت‌های سنتی در رشته‌ها و شاخه‌های ده‌یک‌دوزی، ابریشم‌دوزی، مرصع‌دوزی (زیورآلات)، نقده‌دوزی، قلاب‌دوزی اصفهان، قلاب‌دوزی رشت، گلابتون‌دوزی مشهد، قلاب‌دوزی و شبکه‌دوزی اصفهان، رشتی‌دوزی و بلوچ‌دوزی در این نمایشگاه ارائه خواهد شد.
نخستین جشنواره تخصصی و ملی دوخت‌های سنتی در کتابخانه و موزه ملی ملک همچنین شش کارگاه آموزشی را با حضور و تدریس استادان و مدرسان برجسته حوزه دوخت‌های سنتی بدین‌ترتیب دربرخواهد گرفت؛ ده‌یک‌دوزی (استاد نسرین کاردانی)، ابریشم‌دوزی (استاد مصطفی آقایی)، مرصع‌دوزی زیورآلات (استاد مریم فامیل سماک جلالی)، نقده‌دوزی (استاد زهرا کوشای‌فرد)، قلاب‌دوزی اصفهان (استاد صدیقه پهلوان‌زاده) و قلاب‌دوزی رشت (استاد عالیه صادقی).
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نخستین جشنواره تخصصی و ملی دوخت‌های سنتی می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی این جشنواره به نشانی www.sdchtn.ir مراجعه کنند.
کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی - خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ نسخه‌های نفیس خطی در کشور است که حاج حسین آقا ملک، بازرگان فرهیخته، ۸۰ سال پیش بر آستان قدس رضوی وقف کرده است. این گنجینه اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» جای دارد و به دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی - اسلامی خدمات گوناگون فرهنگی می‌رساند.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۱۴۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه گفت: در چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای هدف گردشگری بیابانک که روز پنجشنبه ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با استقبال گردشگران، مردم و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، به‌صورت نمادین از سند ثبت ملی مهارت لرده دوزی روستای بیابانک در فهرست میراث ناملموس کشور رونمایی شد.   حسن عربی افزود: در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس با قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذکور مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن و ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، مهارت لرده دوزی روستای بیابانک در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.   او تصریح کرد: این میراث فرهنگی ناملموس به شماره ۲۵۹۱ در سال ۱۴۰۰ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.   لَردِه دوزی مجموعه‌ای از هنر‌های دستی، مانند تکه‌دوزی، گل‌دوزی، بخارادوزی، خامه‌دوزی، پولک‌دوزی، قیطان‌دوزی، ساقه‌دوزی، سیاه دوزی، زری‌دوزی و سرمه‌دوزی است. لَردِه به معنای یک سطح صاف است که این فرآیند‌های هنری روی آن اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • استقبال از طرح دوخت رایگان چادر در پرند چشم‌گیر است
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • برپایی نخستین جشنواره غذای سنتی در شهر مریانج
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • دوره آموزشی چرم دوزی در مهدیشهر
  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • تکلیف جایزه بزرگ جشنواره شهرنما چه شد؟
  • مارک‌های  پرفروش‌ چرخ خیاطی خانگی در ایران را بشناسید
  • اختتامیه نخستین جشنواره همیاران مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی در همدان