Web Analytics Made Easy - Statcounter

صعود به قله دماوند، قله و یخچال سبلان، قله علم کوه از مسیر حصارچال، صعود زمستانه به قلل بالای 4000 متر شاهوار، توچال، دنا، ، قله 3000 خط الراس تنها نمونه ای از قله های بلند تحت سیطره ای بانوی کوهنورد کردستانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، کوه های سر به فلک کشیده ی کردستان هر کسی را برای کوهنوردی و فتح قله ترغیب می کند حتی اگر علاقه ای نداشته باشد این رشته ورزشی را به صورت جدی دنبال کند، ایستادن بر فراز کوه و تنفس هوای مطبوع چیزی نیست که لذتش به راحتی از یادمان برود و حتی ممکن است این ورزش به تفریحی برای پایان هفته مان تبدیل شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صعود به قله دماوند، قله و یخچال سبلان، قله علم کوه از مسیر حصارچال، صعود زمستانه به قلل بالای 4000 متر شاهوار، توچال، دنا، شیرکوه هزار، شاهو سرخاب، قله 3000 خط الراس و بسیاری دیگر از کوه های ایران تنها نمونه ای از قله های بلند تحت سیطره ای بانوی کوهنورد کردستانی است.


مهشید الماسی همه این سختی ها را به عشق استواری وطن و برای ثابت کردن اینکه زن کورد نیز می تواند همپای مردان سختکوش این سرزمین در هر راه دشواری گام بردارد، تحمل می کند تا کوه ها را در برابر اراده خود به تسلیم وادارد.


او با گام های محکم خود جسارت را با شجاعت در می آمیزد و خستگی را زیر پا می گذارد و از سرما و یخبندان سخت کوهستان هراسی به دل راه نمی دهد و در عشق رسیدن به اوج قله پابپای مردان سفر ، ره می پیماید .


در این زمینه با بانوی کوهنورد کردستانی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛


لطفا خودتان را معرفی و بفرمایید که چند سال است مشغول به رشته ی کوهنوردی هستید؟
مهشید الماسی 33 ساله و مدت 8 سال پیش با گروه قاجر قروه کوهنوردی را شروع کردم،همیشه علاقه به طبیعت داشتم ولی کوهنوردی را بعد از دانشگاه شروع کردم. چون خانواده‌ام بیشتر روی درس تاکید داشتند تا ورزش!


ورزش را از کجا و چگونه آغاز کردید؟
همیشه دوست داشتم بگویم که اگر بخواهی- و فقط به اندازه کافیبخواهی- می توانی به هرچه میخواهی برسی و نیازی نیست کهشرایط و امکانات خاصی داشته باشی. این تجربه ای است که خودمبه آن رسیده ام و بهش ایمان دارم و با این حال سرآغاز کوهنوردی را بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه آغاز کردم چون خانواده‌ام بیشتر روی درس تاکید داشتند تا ورزش!


· چرا رشته کوهنوردی را انتخاب کردید ؟
خیلی از رشته‌ها و خصوصا رشته کوهنوردی به دلیل نبود فضای حرفه ای و تبلیغات کافی این امکان را ندارند که بصورت جدی و مستقیم انتخاب شوند بلکه باید درون این فضا قرار گرفت و مزایا و معایب آن را لمس کرد. کوهنوردی علاوه بر تاثیرات مفیدی که بر جسم دارد نوعی تفریح و خودسازی نیز محسوب می‌شود. با توجه به مشغله زندگی و آلودگی‌های صوتی و دغدغه‌های شهری روح انسان نیاز به آرامش دارد و در کوه آرامش از دست رفته را پیدا می‌کند، کوه باعث تزکیه نفس می‌شود و آدم را خودساخته می‌کند.


وقتی در شرایط سخت کوهنوردی می‌کنی قدر زندگی را می‌دانی و کوهنوردی تنها ورزشی است که رقیب ندارد و تنها رقیب شما سختی‌ها و ناامیدی‌هایی است که باید زیر پا له شان کنید. کوهستان مظهر پاکی و صداقت و خودسازی است.


تاکنون چه صعودهایی داشته اید ؟
من اکثر کوه های ایران را صعود کرده ام، 10 بار صعود به قله دماوند، قله سبلان و یخچال سبلان، قله علم کوه از مسیر حصارچال، صعود زمستانه به قلل بالای 4000 متر شاهوار، توچال، دنا، شیرکوه هزار، شاهو سرخاب، قله 3000 خط الراس و بسیاری دیگر از کوه های ایران و در صورت داشتن اسپانسر به قله 7 هزار متری هیمالیا نیز به امید خدا صعود خواهم کرد چرا که آمادگی کامل در این راه را دارم.


· در کوهنوردی فرود سخت تر از صعود است؟
بله، در کوه نوردی، هرکس که بالا می‌رودوصعود دارد باید فرود کند و این فرود،گاه سخت ومشکل واز اهمیت بالایی حتی بیش از صعود برخورداراست.


به عنوان یک زن، کوهنوردی رشته پرمخاطره‌ای نیست؟
اگر رعایت اصول در کوهنوردی وجود داشته باشد و همه چیز به شکلی اصولی انجام شود مخاطره‌ای در کار نیست و تفاوتی نمی‌کند که شما زن یا مرد باشید، چون این رشته ی ورزشی نقش بسیار موثری در روحیه ی شخص ورزشکار دارد من به شخص خودم سفر حالم را خوب می‌کند و هر چه در طبیعت و کوهستان‌ها می‌روم تشنه‌تر شده و از افسردگی دور می‌شوم.


· رشته کوهنوردی چه سختی هایی دارد؟
در کوهنوردی بانوان اولین سختی فرهنگ کوهنوردی است که الان نسبت به سال‌های قبل بهتر است و بانوان با خیال راحت می‌توانند به این ورزش بپردازند و تهیه وسایل و تجهیزات کوهنوردی نیز با توجه به گران بودن و در دسترس نبودن هر یک از تجهیزات از سختی های این رشته است.


استعداد های ورزشی در کردستان را چطور می بینید؟
کردستان مهد استعدادهای ورزشی است ولی این استعدادهای ورزشی در کردستان ناشناخته مانده است از این رو جا دارد مسئولان برای شناسایی این افراد به جامعه تلاش کنند و زمینه ی پیشرفت آنان را نیز هموار کنند .

حس یک کوهنورد در نوک قله را فقط یک کوهنورد می تواند درک کند

بهترین کوهنورد از نگاه شما چه کسی است؟
بهترین کوهنورد کسی است که بزرگترین کارها را انجام دهد و زنده بماند و کوهنوردی یک روش زندگی است روشی که درآن قویترین عضو گروه به پای ضعیف ترین راه می رود راهی که رقابت ندارد. زیرا حس یک کوهنورد در نوک قله را فقط یک کوهنورد می تواند درک کند.

سخن آخر شما ...؟

از همراهی شما کمال تشکر را دارم و جادارد در اینجا از پرسنل و مدیر مخابرات شهرستان قروه که همواره در این راه یار و یاور ما بوده اند و از هیچ کمکی به ما دریغ نکرده اند تشکر ویژه دارم.


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۱۷۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) بازار چشم انتظار یک شاسی بلند جدید / قیمت باورنکردنی محصول جدید کیا در ایران

کیا یکی دیگر از کمپانی‌های خودروسازی است که یک محصول تمام برقی پیشرفته را امسال به بازار عرضه خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار عرضه خودرو‌های برقی حسابی در این روز‌ها رونق گرفته است و بسیاری از خودروسازان در حال معرفی و رونمایی از جدیدترین محصولات خود هستند؛ گروه هیوندای هم از قافله خودروسازان عقب نیفتاده و در مورد خودرو‌های برقی مدت هاست که اقدامات بسیاری انجام داده است.

به نظر می‌رسد کمپانی کیا آماده است تا عملکرد تمام برقی مقرون به صرفه‌ای را در جدیدترین محصول خود رهبری کند؛ طبق اعلام مدیرعامل این شرکت خودروسازی، در سال ۲۰۲۴، یک خودرو EV۹ GT جدید به مدل EV۶ GT با عملکرد بالا در خط تولید ملحق خواهد شد.

کیا وعده داده است که EV۹ GT در ژانویه ۲۰۲۵ معرفی شود و رئیس و مدیر عامل کیا درباره جزئیات و مشخصات این محصول به تازگی گفته است: «EV۹ GT شتاب سریع و عملکرد رانندگی پایدار را ارائه خواهد کرد، GT خروجی قدرتمندی خواهد داشت که می‌تواند شاسی بلند تمام الکتریکی را تنها در چهار ثانیه به سرعت ۶۲ مایل در ساعت برساند. EV۹ GT دارای دو موتور با خروجی بالاست که روی یک سیستم تعلیق تقویت‌شده نصب شده‌اند.»

EV۹ از بسته باتری معماری ۸۰۰ ولتی گروه هیوندای استفاده می‌کند و می‌تواند از شارژر‌های سریع DC ۳۵۰ کیلوواتی برای شارژ از ۱۰ درصد (حدود ۲۰ تا ۳۰ مایل) به ۸۰ درصد (حدود ۲۱۵ تا ۲۲۰ مایل) در عرض ۲۴ دقیقه استفاده کند.

همچنین ممکن است این تنها تریم GT در خط تولید تمام الکتریکی کیا نباشد. این شرکت قصد دارد به عرضه انواع تریم GT از مدل‌های EV خود ادامه دهد. همچنین وعده می‌دهد تا با به روز رسانی‌ها و قابلیت‌های OTA بیشتر، راحتی و عملکرد را به حداکثر برساند. همچنین پیشرفت‌های دیگری در فناوری‌های مختلف آن با ذکر معماری نسل بعدی خودرو، رایانه‌های مرکزی با کارایی بالا، نرم‌افزار یکپارچه کنترل‌کننده و موارد دیگر از جمله کمک هوش مصنوعی برای بهره‌وری سوخت در مدل‌های مجهز به ICE انجام خواهد شد.

طبق اطلاعات رسیده این محصول کیا قرار است با قیمتی حدود ۶۶,۸۹۵ یورو به فروش گذاشته شود، رقمی که با نرخ امروز یورو در بازار ارز تهران، حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. این در حالیست که مدل‌های قدیمی سراتو و اپتیما؛ پرطرفدارترین محصولات کیا در بین ایرانیان این روز‌ها با قیمتی حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند و در صورت واردات این خودرو به کشور باید منتظر فروش آن با قیمتی نجومی باشد.

دیگر خبرها

  • صعود فرهنگیان ۸ استان جنوبی کشور به کوه بل اقلید
  • (عکس) بازار چشم انتظار یک شاسی بلند جدید / قیمت باورنکردنی محصول جدید کیا در ایران
  • نبود اسپانسر مشکل اصلی فوتبال مازندران
  • تارتار بیخیال سهمیه آسیا نمی‌شود (عکس)
  • بهره برداری از دومین باشگاه کوهنوردی در زرند
  • ‏عربستان اسپانسر اصلی فیفا شد!‏
  • ‏عربستان اسپانسر اصلی فیفا شد!‏ + جزئیات قرارداد
  • سریعترین شناگر ایران رکورد ماده ۱۰۰ متر آزاد را شکست
  • رکورد ۱۰۰ متر آزاد شنای ایران شکسته شد
  • جمیله علم‌الهدی، «بانوی اول ایران» در پاکستان! (+عکس)