Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@04:00:53 GMT

تکمیل حدود 50 درصدی گنجایش سدهای فارس

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۱۷۸۸۰

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس از تکمیل شدن حدود 50 درصد از ظرفیت مخازن سدهای این استان براثر بارندگی‌های دو ماه اخیر خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای فارس، محمدرضا ارجمند گفت: از ابتدای بهمن سال گذشته تا هفتم فروردین امسال، 850 میلیون مترمکعب آب به ذخیره سدهای فارس اضافه شده و حجم آب در مخازن سدهای این استان به یک میلیارد و 378 میلیون متر مکعب رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارجمند با یادآوری اینکه گنجایش سدهای استان فارس دو میلیارد و 852 میلیون متر مکعب است، گفت: با احتساب آبی که اکنون پشت سدهای استان ذخیره شده، 48.3 درصد از گنجایش سدها در این استان تکمیل است.

مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای فارس خاطرنشان کرد: از یک میلیارد و 378 میلیون متر مکعب آب موجود در سدهای استان، 486 میلیون متر مکعب حجم مرده آب است و فقط 901 میلیون متر مکعب آن را آب قابل استفاده تشکیل می‌دهد.

به گفته وی: سد درودزن 993 میلیون متر مکعب گنجایش دارد که در بارندگی‌های 2 ماه اخیر تنها 352 میلیون متر مکعب آب در این سد جمع شد؛ از این حجم آب، 330 میلیون متر مکعب مرده آب و 22 میلیون مترمکعب آن آب قابل استفاده است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس اضافه کرد: در سد ملاصدرا با گنجایش ذخیره سازی 440 میلیون متر مکعب، 78 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده که 60 میلیون متر مکعب آن حجم آب مرده است .

ارجمند ادامه داد: در سد سلمان فارسی با 970 میلیون مترمکعب گنجایش ذخیره آب، 800 میلیون مترمکعب آب و در سد تنگاب فیروزآباد نیز با گنجایش 130 میلیون متر مکعب آب، 69 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است؛ حجم آب مرده در سد سلمان فارسی 70 میلیون مترمکعب و در سد تنگاب فیروزآباد چهار میلیون مترمکعب است .

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس اضافه کرد: در سد رودبال نیز با 82 میلیون متر مکعب گنجایش، 76 میلیون متر مکعب آب دارد که 10 میلیون متر مکعب آن حجم مرده است.

وی با تاکید بر این که آب مرده برای پایداری سدها نیاز است، گفت: در بارندگی‌های اخیر، سد رودبال در حال سرریز شدن بود که به ناچار دریچه سد را باز کردیم تا آب بدون شتاب و بی آن که به مناطق اطراف صدمه‌ای بزند از مخزن سد خارج شده و در رودخانه جاری شود .

ارجمند با بیان این که همچنان 18 مترمکعب آب بر ثانیه در حال اضافه شدن به سد رودبال است، افزود: در سد درودزن 42 مترمکعب بر ثانیه، ملاصدرا 6 مترمکعب بر ثانیه، سلمان فارسی 650 مترمکعب بر ثانیه و تنگاب فیروزآباد 64 مترمکعب آب در حال اضافه شدن به ذخایر موجود در پشت سدها است .

وی حجم آب ذخیره شده در مخازن سدهای سیوند و ایزدخواست را به‌دلیل کمبود بارش در این دو حوزه آبریز چشمگیر ندانست و گفت: سد سیوند که گنجایش 225 میلیون مترمکعبی دارد تنها یک میلیون و 800 هزار مترمکعب آب جمع شده و در سد ایزدخواست که 12 میلیون متر مکعب گنجایش دارد حدود نیم میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است.

مدیرروابط عمومی آب منطقه‌ای فارس خاطرنشان کرد: حجم آب مرده در سد سیوند باید 10 میلیون متر مکعب و ایزدخواست دو میلیون مترمکعب باشد، حال‌ آنکه حجم آب ذخیره شده در این سدها کفاف پایداریشان را هم نمی‌دهد.

ارجمند با تاکید بر لزوم توجه به نقش پر اهمیت سدها در ممانعت از بروز خرابی‌های ناشی از وقوع سیل در هنگام بارندگی‌های سیل‌آسا، گفت: بی‌تردید اگر سدهای موجود در فارس نبود، شاهد خسارت‌های بسیار سنگین به واسطه بارندگی‌های سال گذشته بودیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۱۷۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بیشترین حجم ذخیره سازی در این سه روز، به ترتیب مربوط به شهرستان های طبس، بشرویه‌ و زیرکوه بوده است.


نصرآبادی افزود: در مجموع حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲، 25 میلیون متر مکعب برآورد شده است.


وی گفت: خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۰۰ سازه آبخیزداری با حجم ذخیره ۹۴ میلیون مترمکعب روان آب دارد.


مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به مشارکت قرارگاه امام حسن (ع) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود: در انتظار تصویب و ابلاغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری امسال هستیم تا پس از تخصیص، بلافاصله اجرای طرح‌ها آغاز شود.

دیگر خبرها

  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول
  • ذخیره ۲و نیم میلیون متر مکعب آب در پشت سد‌های خاکی زرند
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی