Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- نشريه گازتارو (روسيه) در گزارش خود به اين پرسش پاسخ داد؛ ايران چگونه نفوذ خود در خاور نزديک را توسعه مي دهد؟
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، ماليا زاناري، در گزارشي در گازتارو (روسيه) نوشت:
در ماه مارس، رسانه هاي گروهي از طرح هاي ايران در راستاي توسعه مشارکتش در مناقشه يمن و از جمله، از راه افزايش حجم تسليحات ارسالي به حوثي هاي فعال در اين کشور و اعزام مشاوران نظامي خود به اين کشور خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهران حمايت خود از حوثي هاي شيعه را انکار نمي کند، اما حمايت نظامي و مالي خود از آنان را انکار مي کند. ايران به موازات يمن، در مناقشات نظامي در سوريه و عراق نيز منافع خود را دارد. نشريه «گازتا رو» از چگونگي مشارکت ايران در مناقشات خاور نزديک و اهدافش در آنها آگاهي پيدا کرده است.

يمن
يمن که يکي از فقير ترين کشورهاي جهان عرب است، عملا به طور کامل در نتيجه جنگ ميان نيروهاي دولتي و حوثي هاي شيعه حوثي از ميان رفته است. براساس گزارشات «بي بي سي»، از مارس سال ٢٠١٥ ميلادي، در يمن، ٧,٦ هزار نفر کشته (خبرگزاري رويترز اين تعداد را ١٠ هزار نفر اعلام مي کند) و ٤٢ هزار نفر زخمي شده اند که اغلب در نتيجه حملات هوايي ائتلاف به سرکردگي عربستان سعودي بوده است که در مناقشه يمن از دولت حمايت مي کند.
ايران در اين مناقشه از حوثي ها حمايت مي کند، اگرچه حمايت نظامي خود از حوثي هاي شيعه را اعتراف نمي کند.
دولت ايران اعلام مي کند که از راه ديپلماسي به آنان کمک مي کند و همچنين، به آنان مساعدت هاي بشر دوستانه نشان مي دهد. در اين ميان، نشريه «نيويورک تايمز» در مارس سال ٢٠١٢ ميلادي، با استناد بر اظهارات نظاميان و کارکنان سرويس اطلاعاتي امريکايي که نامشان اعلام نشده است، نوشت که سپاه «قدس» سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران براي حوثي هاي АК-٤٧ ، نارنجک و ديگر تسليحات را ارسال کرده است. در سال ٢٠١٣ ميلادي، شبکه تلويزيوني «سي ان ان» امريکا نيز خبر داد که داخل کشتي واقع در سواحل يمن، مخفيگاه تسليحات و از جمله، موشک هاي نوع «زمين به هوا» کشف شده است که روي آنها مارک ايران ديده مي شود و براي حوثي ها ارسال شده است.
به گزارش منابع خبرگزاري «رويترز»، ايران از طريق کشتي ها، يا به صورت مستقيم و يا از طريق سومالي به يمن سلاح ارسال مي کند تا مانع از تصرف بارها توسط نيروهاي ائتلاف عربي شود. به گفته همصحبتان اين خبرگزاري، بعد از ورود کشتي ها به يمن، محموله ها به قايق هاي ماهي گيري کوچکي منتقل مي شوند که به زحمت مي توان آنها را شناسايي کرد، زيرا تعداد آنها در اين آب ها بسيار زياد است.
يکي از رهبران حوثي هاي حوثي اعلام کرده که هدف از اتهامات وارده بر تهران از سوي ائتلافي به سرکردگي رياض، مبني بر اقدام ايران به قاچاق تسليحات به يمن، پنهان کردن ناتواني عربستان سعودي براي پيروزي در اين جنگ است.
در سال ٢٠١٥ ميلادي، عربستان سعودي در جنگ داخلي در يمن مداخله کرد تا از عبد المنصور هادي، رئيس جمهور يمن، که از صنعا، پايتخت اين کشور، گريخته بود، حمايت کند. قواي دولتي بخش اعظم خاک اين کشور در مناطق جنوبي و شرقي را تحت کنترل خود دارند و در اين ميان، اکثر نقاط مسکوني در شمال غربي اين کشور و از جمله، صنعا تحت کنترل حوثي هاي قرار دارد. ائتلاف عربي به سرکردگي عربستان سعودي عليه حوثي ها دست به حملات هوايي مي زند. امارات متحده عربي، کويت، بحرين، قطر و اردن نيز جزء اين ائتلاف هستند.
در روز ٢٢ ماه مارس، خبرگزاري رويترز خبر داد که ايران حمايت خود از حوثي هاي شيعه در يمن را افزايش مي دهد و براي آنان تسليحات پيشرفته ارسال و مشاوران نظامي خود را اعزام مي کند. به گزارش منابع اين خبرگزاري که با روند عمليات نظامي آشنايي دارند، طي ماه هاي اخير، ايران برنامه ارسالات خود به حوثي ها و ديگر حمايت هاي خود از حوثي هاي را افزايش داده است. يک مقام بلند پايه ايراني به اين خبرگزاري گفته است که در ماه فوريه سال جاري، سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس، با مقامات بلند پايه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ديدار کرده است که طي آن، روش هاي «توسعه امکانات» حوثي ها بحث و بررسي شده است.
او گفت: «در اين جلسه، آنان در خصوص افزايش حجم کمک ها از طريق آموزش [حوثي ها]، تسليحات و حمايت مالي به توافق رسيده اند».
ايران تمامي اتهامات در راستاي حمايت مالي و نظامي خود از حوثي هاي را انکار مي کند. ژنرال احمد العسيري، نماينده ائتلاف عربي، نيز به نوبه خود، اعلام کرده که نيروهاي ائتلاف اطلاعات و اسناد کافي براي اثبات ارسال تسليحات از طريق تهران به يمن را در اختيار ندارند.
يک مقام بلند پايه پيشين سرويس هاي اطلاعاتي ايران در گفتگويي به خبرگزاري رويترز گفت که دولت ايران قصد دارد، امکانات حوثي هاي شيعه در يمن را توسعه دهد تا «مواضع خود در منطقه را تحکيم بخشد». او گفت: «آنان قصد دارند در يمن گروهکي مانند گروهک «حزب الله» را تشکيل دهند تا با سياست خصمانه رياض مقابله کنند».
بوريس دولگوف، کارمند علمي ارشد انستيتوي خاور شناسي آکادمي علوم روسيه، مي گويد که مناقشه يمن بسيار پيچيده است: از يک سو، اين رويارويي حوثي ها و نيروهاي دولتي است که رياض از آنان حمايت مي کند و از سوي ديگر، اين مناقشه اي است ميان يمن شمالي و يمن جنوبي و ميان گروهک هاي تروريستي سني در اين کشور - «دولت اسلامي» و «القاعده» (هر دو سازمان در روسيه ممنوع اعلام شده اند).
اين کارشناس مي گويد: «در اينجا، ايران مانند موردهاي سوريه و عراق، با اسلام گرايان سني و تندرو مقابله مي کند».
دولگوف همچنين، خاطر نشان کرد که در تمامي اين مناقشه ها، عنصر رويارويي سني – شيعه وجود دارد. اين کارشناس مي گويد که جنبش حوثي ها يکي از فرقه هاي شيعه است و اين يکي از علل حمايت ايران از آنان مي باشد.
اين کارشناس در پايان گفت: «ايران – کشور شيعه است. رويارويي شيعيان و سني ها ريشه تاريخي دارد و اين فقط مناقشه ميان ايران و عربستان سعودي سني محسوب نمي شود. اما، در رويکرد سياسي، اين امر به صورت رويارويي تهران با رياض ظاهر مي شود».

سوريه
در مناقشه سوريه، ايران از بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، حمايت مي کند: حفظ دولت او بر سر قدرت، براي دولت ايران، از جنبه پايداري رژيمش، نقش مهمي ايفا مي کند. از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در ايران در سال ١٩٧٩ ميلادي، سوريه کانال اصلي روابط ايران با جنبش شيعه «حزب الله» در لبنان، مورد حمايت ايران، شده است که تهران در رويارويي اش با اسرائيل، آن را ابزار کليدي مي داند.
قبل از آغاز جنگ داخلي نيز در حدود دو تا سه هزار نفر نظامي از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران – تشکيلات زبده نيروهاي مسلح ايران، در سوريه حضور داشتند. آنان با ارسال تسليحات و پول به لبنان به قواي داخلي کمک مي کردند. بعد از آغاز مناقشه سوريه، تهران مشاوران نظامي برجسته خود را به خاک سوريه اعزام کرد که مسئول آموزش نظاميان سوري و جمع آوري اطلاعات بودند.
براساس ارزيابي هاي تحليلگران، تا اواخر سال ٢٠١٣ ميلادي، تعداد نظاميان ايراني در سوريه، به ١٠ هزار نفر رسيد، اما تهران به طور رسمي، مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در جنگ سوريه را رد مي کند.
جنبش «حزب الله» حامي ايران يکي از متحدان اصلي رژيم سوريه است. اين جنبش به موازات شرکت در عمليات تهاجمي، نيروهاي حامي دولت را پشتيباني مالي مي کند و به آنان آموزش مي دهد – براي نمونه، گروهک هاي شيعه اي مانند «قوات الرضا» که بيشتر در استان حمص سوريه و جنبش «جند المهدي» که در استان حلب متمرکز هستند.
همچنين، فرماندهان نظامي متعلق به سپاه «قدس» نيز در سوريه حضور دارند. جان ماگوير، کارمند سابق سازمان سيا در عراق، در گفتگويي با نشريه «نيويورکر»، اعلام کرد که سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس، «در حال حاضر، قدرتمندترين شخصيت در خاور نزديک است و هيچکس در خصوص او اطلاعاتي ندارد».
گفته مي شود که سليماني يکي از افرادي بوده است که روسيه را در مورد مداخله در مناقشه سوريه متقاعد ساخته است.
به گزارش خبرگزاري «رويترز»، سليماني سناريوي اقدامات نظامي در سوريه را براي مسکو تشريح کرده و دولت روسيه را متقاعد ساخته که اوضاع جاري در اين کشور هنوز به طور کامل، از کنترل خارج نشده است و براي به دست گرفتن ابتکار عمل در اين مناقشه، امکان وجود دارد.
به گزارش اين خبرگزاري انگليسي، نخستين سفر اين سردار ايراني به مسکو در اواخر ماه ژوئيه سال ٢٠١٥ ميلادي، انجام شد و در ماه سپتامبر، خبر مشارکت روسيه در مناقشه سوريه اعلام شد. منابعي در سرويس هاي اطلاعاتي امريکا و دولت ايران به خبرگزاري رويترز خبر داده اند که دومين سفر سليماني به مسکو در اوايل اوت سال ٢٠١٥ ميلادي، انجام شد. خبرگزاري «فارس» ايران و شبکه تلويزيوني «فاکس نيوز» امريکا خبر داده اند که فرمانده سپاه قدس دو بار ديگر نيز به روسيه سفر کرده است – در ماه دسامبر سال ٢٠١٥ ميلادي، و آوريل سال ٢٠١٦ ميلادي.
منبع خبري نشريه «گازتا رو» نيز خبر سفرهاي مکرر سليماني به مسکو را تائيد کرده است. براساس اين گزارش، در سال ٢٠١٣ ميلادي، او با مسکو امکان مداخله در مناقشه سوريه را بحث و بررسي کرد، اما در آن ايام، اين رايزني ها به خاطر اوضاع جاري در اوکراين متوقف شد.
بوريس دولگوف مي گويد که سوريه و دولت سوريه براي ايران در مبارزه عليه اسلام سني تندرو متحد بشمار مي روند. او در ادامه افزود که سوريه نيز يکي از مخالفان اصلي اسرائيل است که تهران نيز مانند دمشق در مناقشه عرب - اسرائيل با سياست اين کشور مخالفت مي کند. اين خاور شناس خاطر نشان کرد: «در اينجا، مواضع ايران و سوريه منطبق اند. ايران يکي از کشورهايي است که از حق ملت فلسطين براي تشکيل دولت خود حمايت مي کند».

عراق
زماني که در سال ٢٠١٤ ميلادي، گروهک «داعش» بخش اعظم خاک عراق را تصرف کرد، سليماني بهترين نظاميان سپاه قدس را به بغداد اعزام کرد. پيشتر، نشريه «گازتا رو» خبر داده بود که پيروزي هاي اصلي نيروهاي مسلح عراق در تکريت، فلوجه و موصل با وجود سپاه قدس مرتبط مي باشند.
سپاه قدس در سرنگوني رژيم صدام حسين در سال ٢٠٠٣ ميلادي، نقش مهمي ايفا کرد. در آن ايام، ايران از کردهاي عراقي و نيروهاي شيعه مساعدت هاي چشمگيري به عمل مي آورد و همچنين، مشاوران نظامي خود را به عراق اعزام مي کرد. در حال حاضر، کردها در عراق به رغم حفظ روابطشان با امريکايي ها، به همکاري خود با ايران ادامه مي دهند.
در اوت سال ٢٠١٤ ميلادي، مسعود بارزاني، رئيس جمهور کردستان عراق، اعلام کرد که ايران نخستين کشوري بود که در برابر درخواست تشکيلات پيش مرگان کردهاي عراق در راستاي ارسال تسليحات و تجهيزات نظامي به آنان واکنش (مثبت) نشان داد.
بعدها، نخست وزير عراق اعلام کرد که تهران نه به صورت مستقيم، بلکه از طريق دولت عراق به نيروهاي کرد تسليحات ارسال کرده است.
محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، نيز به نوبه خود، اعلام کرده که تهران در زمينه امنيتي، به نيروهاي عراقي کمک نظامي مي کند، اما همکاري ميان اين دو کشور مشمول استقرار قواي زميني ايران در عراق نمي شود.
او تصريح کرد: «ما در عراق حضور نظامي نداريم. ما از همکاري نظامي چه با دولت مرکزي و چه با کردها حمايت مي کنيم».
يکي از رهبران شوراي عالي اسلامي عراق – جنبش شيعه حامي ايران – به خبرگزاري رويترز گفت که مشاوران ايراني به نيروهاي شيعه عراقي «حشد الشعبي» که با داعش مي جنگند، نحوه هدايت هواپيماهاي بدون سرنشين و توليد شبکه هاي پيچيده ارتباطات را آموزش داده اند.
در ماه گذشته، خبرگزاري فارس ايران خبر داد که ظريف اعلام کرده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامي «از کشورهاي منطقه در مبارزه عليه تروريسم حمايت مي کند». به گفته وزير امور خارجه ايران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در عمليات زميني عليه جريان هاي سني تندرو در سوريه و عراق شرکت ندارد و فقط به نظاميان سوري و عراق مشاوره مي دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۱۸۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از لاشه پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا که حوثی‌ها منفجرش کردند

تصاویر منتشر شده توسط حوثی‌ها از سرنگونی یک پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا خبر میدهد./ یورونیوز

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تصاویری از لاشه پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا که حوثی‌ها منفجرش کردند
  • مخالفت حاج‌قاسم سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی
  • ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه اش، عسل /زینب گفت ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه!
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد