Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رييس جمهوري در جلسه «هيأت ويژه گزارش ملّي بررسي حادثه ساختمان پلاسکو» ضمن تقدير از تلاش هاي اين هيأت براي تهيه گزارش و بررسي اين حادثه مهم و پيچيده در زماني محدود، گفت: در بررسي اين حادثه کار ارزشمندي انجام گرفت و براي نخستين بار در کشور در حادثه اي مهم، دستگاه هاي اجرايي و به مفهومي ذي نفعان براي بررسي وارد نشده و يک هيأت مستقل، بي طرف و آزاد بدون تاثير از مسايل معمول سياسي، نسبت به بررسي اين حادثه تعيين و شروع به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش خبرگزاري آريا ،حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني عصر چهارشنبه با اشاره به اينکه گزارش مذکور نهايي نيست و دستگاه ها و نهادهايي که در آن مورد خطاب قرار گرفته اند، مي توانند هرگونه پاسخ تکميلي خود را نسبت به موارد مطروحه ارايه دهند، گفت: حادثه پلاسکو يک پيام مهمي براي ما داشته است و آنچه حائز اهميت است اين است که براي اولين بار در کشور اعضاي يک هيأت علمي، دانشگاهي و متخصص،مکلف به تهيه گزارش ملي شدند.
دکتر روحاني تهيه گزارش ملي حادثه پلاسکو را در راستاي اجراي مفاد منشور حقوق شهروندي دانست و گفت: يکي از اصول حقوق شهروندي که در منشور مطرح شده در رابطه با حق پرسشگري مردم و همچنين ايمني محيط هاي عمومي است.
رييس جمهور شعار پيشنهادي هيات گزارش ملي حادثه پلاسکو را مبني بر اينکه پلاسکو را فراموش نکنيم، مثبت ارزيابي کرد و افزود: سرمايه اجتماعي و حفظ آن بسيار اهميت دارد و اگر در حادثه پلاسکو مردم اينطور قضاوت کردند که هريک از دستگاه هاي مسئول به درستي و کارآمدي انجام وظيفه کرده اند، سرمايه اجتماعي ما افزايش يافته و اعتماد مردم به کليت نظام بيشتر مي شود. اما اگر مردم احساس کنند که هيچ يک از دستگاه ها به وظايف خود عمل نکردند اين اعتماد عمومي نيز لطمه خواهد ديد.
دکتر روحاني ريزش کامل يک ساختمان بلندمرتبه در مرکز تهران، گرفتار شدن آتش نشانان فداکار در محاصره آتش و شهادت آنان و طولاني شدن حادثه و آواربرداري را از ويژگي هاي خاص حادثه پلاسکو برشمرد که باعث مي شود اين حادثه در ذهن مردم باقي بماند.
رييس جمهور با تأکيد بر ضرورت آموزش بيشتر براي ارتقاء ايمني و مواجهه مردم با حوادث در کتب درسي و از طريق رسانه ها بويژه صدا و سيما، گفت: ما بايد از احساسات و عواطف مردم درس گرفته و براي رفع نقائص تلاش کنيم. همچنين اگر مردم بدانند در موقع حادثه بايد چگونه رفتار کنند، شايد از بسياري از اقدامات مشکل آفرين در راستاي امداد رساني جلوگيري شود.
دکتر روحاني همچنين با اشاره به ضرورت تجهيز و آموزش هاي کامل تر براي آتش نشانان گفت: آتش نشانان در اين حادثه فداکاري کرده و در احساس مسئوليت و انجام وظيفه خود ترديد نکردند.
رييس جمهور مسأله ايمني مردم در کشور را موضوعي حائز اهميت دانست و گفت: يکي از مشکلات اصلي که تهران با آن مواجه است، موضوع زلزله است و به طور مثال در همين ارتباط ادامه اجازه ساخت روي گسل ها نگران کننده است .
رييس جمهور عبرت گرفتن ، درس آموزي از حوادث و انجام اقدامات پيشگيرانه را از جمله موارد مهم در ارتقاء سطح ايمني در کشور برشمرد و گفت: اين گزارش و گزارش نهايي اين هيأت با همان ويژگي هايي که در حکم تشکيل اين هيأت ويژه عنوان شده، بايد به طور شفاف به اطلاع مردم برسد.
دکتر روحاني افزود: مهم اين است که بتوانيم ساز و کار تهيه و ارايه گزارش ملي در حوادث را در کشور به يک روال تبديل کنيم و حتي اگر در اين راستا نياز به قانون داشته باشيم، دولت آمادگي دارد تا لايحه مربوطه را تنظيم و به مجلس ارايه کند.
رييس جمهور تلاش هيأت گزارش ملي حادثه پلاسکو را قابل تقدير دانست و با تأکيد بر اينکه پيشنهادات اين گزارش مطمئنا در دولت مورد بررسي قرار خواهد گرفت، گفت: ما بايد از اين حادثه حداکثر استفاده را براي ارتقاء سطح ايمني در کشور انجام دهيم و اگر بتوانيم با استفاده از اين گزارش خطرات را در آينده کاهش دهيم، کار مهمي صورت گرفته است.
دکتر روحاني پيشگيري از حوادث، اصلاح مقررات، توجه به مديريت بحران و تسهيلات و آموزش لازم در اين راستا را حائز اهميت برشمرد و گفت: ما بايد اقدامات، کنترل ها و بازرسي هاي لازم را براي ايمني ساختمان ها به درستي انجام دهيم و تا حدامکان اجازه ندهيم چنين حوادثي تکرار شود.
رييس جمهور تأکيد کرد: هدف اصلي از تشکيل هيأت ويژه گزارش ملي، بررسي حادثه پلاسکو اين بوده که روال گزارش ملي در حوادث مهمي که مورد توجه عامه مردم است، مرسوم شود و از سويي ديگر يک گروه علمي، تخصصي و بي طرف اين کار را انجام دهند تا مردم احساس کنند که مکاني مطمئن براي رسيدگي به اين حوادث وجود دارد.
دکتر روحاني با تأکيد بر اينکه همه بايد در اين حوادث ملي از مسايل سياسي، فاصله بگيريم، گفت: دولت هيچ گونه توصيه و فشاري به هيأت ويژه براي تهيه گزارش نداشته و اين هيأت در اين راستا آزادانه و با وجدان علمي و تخصصي عمل کرده است.
رييس جمهور ارايه اين گزارش را توجه ويژه اي نسبت به ملت دانست و گفت: مردم از ما مي خواهند تا اين مسايل به طور دقيق بررسي شده و به اطلاع آنان برسد و ما بايد به فکر پيشگيري از اين گونه حوادث بوده و اصلاحات لازم را در مديريت اعمال کنيم.
دکتر روحاني خاطر نشان کرد: اين حادثه تلخ البته تجربه مهمي براي تاريخ کشور است که از اين پس در مسايل مهم، گزارش ملي توسط يک هيأت متخصص، علمي و بي طرف، تهيه مي شود که مي تواند به افزايش اعتماد و سرمايه ملي کمک شاياني کند.
در ابتداي اين جلسه دکتر محمد تقي احمدي رييس هيات گزارش ملي حادثه ساختمان پلاسکو به قرائت بيانيه هيات و بيان گزارش اين هيات در کميته هاي مختلف فني و سازه، آتش و ايمني حريق، مديريت بحران، حقوقي، بيمه و مديريت ريسک و اجتماعي و رسانه پرداخت.
در بيانيه «هيأت ويژه گزارش ملّي بررسي حادثه ساختمان پلاسکو» ضمن تجليل از تلاش هاي دستگاه هاي ذيربط بويژه فداکاري آتش نشانان آمده است: براي اولين بار تلاشي گسترده براي بررسي حادثه و علل آن و نيز ارائه پيشنهادات براي جلوگيري از وقوع مجدد چنين حوادثي توسط يک گروه متخصص و غير دولتي که مي تواند داعيه بي طرفي داشته باشد صورت گرفته است که حاصل جلسات متعدد و پيگيري هاي شبانه روزي در 6 کميته تخصصي است.
گزارش ملّي بررسي حادثه ساختمان پلاسکو با شعار «پلاسکو را فراموش نکنيم» اين حادثه و علل وقوع آن را از زواياي مختلف مورد بررسي قرار داده است.
بر اساس چکيده اين گزارش؛ علت آتش سوزي، در حدي که جمع آوري اطلاعات براي هيات امکان پذير بوده‌، اتصال برق (و احتمالا نشت همزمان گاز از ‏کپسول گاز) بوده است.‏
همچنين علت گسترش آتش سوزي ‏وجود مقادير فوق العاده زياد پارچه در ساختمان، ارتباط کامل بين فضاها از طريق سقف هاي کاذب، پلکان و شفت تاسيسات و گسترش آتش از طريق اين فضاها، نبودن هر گونه فضا بندي و جدا سازي مقاوم در برابر آتش درون و در بين طبقات ساختمان، نبود پلکان اضطراري و وجود اشکال در پلکان و عدم انطباق راه خروج با طراحي صحيح و برابر با اصول ايمني در برابر آتش، عدم وجود سيستم بارنده خودکار (اسپرينکلر) در ساختمان، مشکلات فني لوله هاي قائم آتش نشاني و عدم تعمير و نگهداري صحيح از آنها در دوران بهره برداري، نبودن يک سيستم گرمايشي استاندارد و وجود تعداد زيادي کپسول هاي گاز پيک نيکي؛ و نيز وجود موانع زيادي براي فعاليت آتش نشانان عنوان شده که سرعت عمل ايشان را کاهش داده است.
رييس هيات ويژه گزارش ملي ساختمان پلاسکو در ادامه گزارش هيات؛ نتيجه بررسي هاي فني در زمينه علت اصلي فروريزش ساختمان را منحصرا آتش دانست و هر گونه فرضيه اي مبني بر وقوع انفجار يا وجود مواد قابل انفجار در هر سطحي را رد کرد.
دکتر محمد تقي احمدي افزود: بر اساس يافته هاي هيات، تيم ايمني در ساختار فرماندهي تشکيل نشده، ريسک ريزش موضعي يا ريزش کلي ساختمان ارزيابي نشده، انسداد معابر دسترسي توسط راهنمايي و رانندگي با تاخير صورت گرفته و نيز وحدت فرماندهي مديريت بحران اين حادثه دچار خلل بوده است.‏
‏وي مهمترين تکاليف حقوقي در حادثه پلاسکو طي يافته ها و جلسات متعدد کميته با دستگاههاي ذيربط تاکنون را به اين شرح اعلام کرد:
‏1 . تکليف نگهداري عمده از ساختمان پلاسکو بر عهده مالک يعني بنياد مستضعفان بوده است، ولي با وجود اخطارها مبني بر ناايمن بودن ‏ساختمان، مالک اقدام موثري انجام نداده است.‏
‏2 . شهرداري تهران، در اجراي کامل و به موقع بند 14 ماده 55 قانون شهرداري و تبصره آن، کوتاهي کرده است. شهرداري همچنين درباره ‏اجراي مبحث 22 مقررات ملي ساختمان براي تعيين روش نگهداري و بهره برداري ايمن و مطمئن بناهاي موجود، عليرغم ابهامات آن، حساس نبوده است.‏
‏3 . اجراي وظايف قانوني مالک و شهرداري در جهت ايمن سازي ساختمان ، مستلزم تعطيل کردن ساختمان يا ‏ممانعت از تداوم کسب و کار در ساختمان پلاسکو نبوده است و ايمن سازي امکان پذير بوده است.
‏4 . تکليف قانوني وزارت تعاون به بازرسي حفاظت فني از کارگاه هاي واقع در ساختمان پلاسکو ، روشن بوده و کوتاهي در انجام اين امر از ‏سوي وزارت نام برده در مورد ساختمان پلاسکو خلاف وظايف قانوني اين وزارتخانه تلقي مي شود.‏
‏5 . وزارت راه و شهرسازي با وجود اقدامات مثبت در حال اقدام، درباره مقررات ايمني و مسايل ساختمان هاي موجود مانند ملاحظات اجرايي ‏مبحث 22 ، به مقررات ملي ساختمان به طور تاريخي کم توجه بوده است.
‏6. وزارت کشور در اجراي مبحث 22 مقررات ملي ساختمان اقدام موثري نکرده و به طور موثر به وظايف خود در اين ‏خصوص عمل نکرده است.‏
‏7. شوراي ساختمان پلاسکو بايد به مساله ايمني فضاي کاري کسبه و ساختمان از بعد حريق توجه مي کرد، زيرا به هر نحو از ‏اخطارهاي آتش نشاني مطلع بوده و مي توانسته است همانند ساير فعاليت هاي جاري خود اين موارد را نيز مورد پيگيري جدي ‏قرار دهد، اما اين کار انجام نشده است.‏
‏8. سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران تا حدودي به تکليف خود در بازرسي از ساختمان و دادن اخطار و دستورالعمل ‏هاي ايمن سازي عمل کرده، اما اين اقدامات موثر نبوده است. دستورالعمل ها نيز کلي بوده اند. شايان ذکر است که در ‏مجموع، اين سازمان ابزار قانوني لازم براي تحقق الزامات قانوني و الزام اشخاص را در اختيار ندارد.‏
رييس هيات ويژه گزارش ملي ساختمان پلاسکو مهم ترين ابعاد بيمه اي حادثه پلاسکو را نيز موارد زير خواند:
‏1.‏ صنعت بيمه به علل مختلف نتوانسته است نقش مهمي در الزام بيمه گذاران به ايمن سازي ايفا کند.
‏2.‏ شوراي ساختمان خريد بيمه نامه آتش سوزي براي ساختمان پلاسکو را ضروري و از وظايف خود مي دانسته است، ‏اما بنا به اظهار مسئولين شوراي ساختمان، عدم تمديد بيمه نامه به طور عمده ناشي از زياد بودن هزينه بيمه و به جهت ‏صرفه جويي در هزينه هاي جاري بوده است.‏
دکتر احمدي همچنين در تشريح مهم ترين ابعاد اجتماعي، فرهنگي و رسانه اي حادثه پلاسکو گفت: متاسفانه ايمني در نقشه ذهني، سلسله مراتب اولويت ها و منش شهروند ايراني ‏جايگاهي ندارد. ايمني در بنيادي ترين لايه هاي ذهنيت شهروند مغفول است و به همين نسبت در ‏کردار وي نيز بازتابي ندارد.
وي افزود: پيمايش ملي انجام شده نشان مي دهد فقط ‏‏7.6 درصد منازل به سيستم اعلام حريق مجهز هستند، شيلنگ آتش نشاني فقط در 5.4 درصد منازل نصب شده است، ‏‏28.9 درصد منازل مجهز به کپسول آتش نشاني و 63.6 درصد منازل فاقد هرگونه تجهيزات ايمني در برابر آتش ‏هستند.
همچنين سازمان هاي مردم نهاد (سمن ها) که در بسياري از کشورهاي جهان به طور فعال در حوزه هاي مختلف مرتبط با ‏ايمني، کاهش مخاطرات و مقابله با آثار آن ها فعال هستند در ايران جايگاهي ندارند و تلاش آتش نشاني براي ‏آموزش عمومي و سازماندهي آتش نشانان داوطلب موثر نبوده است.‏
در پايان اين جلسه مقرر شد اعضاي هيات در نشستي مطبوعاتي پاسخگوي سوالات نمايندگان رسانه ها بوده و گزارش نهايي اين هيات پس از اخذ توصيحات تکميلي دستگاههايي که مورد خطاب قرار گرفته اند را هم براي اطلاع مردم منتشر کند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۲۰۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ حادثه منجر به فوت در سطح استان گزارش نشده است


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، علی جم در همایش بزرگ ایمنی و در جمع مدیران، کارشناسان و تکنسین‌های حوزه بهره برداری با تاکید بر ضرورت رعایت ایمنی فردی و گروهی، افزود:بستن کمربند ایمنی در هنگام صعود از تیر برق، بررسی فرسودگی پایه‌ها پیش از صعود و به کارگیری لوازم ایمنی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌بایست موردتوجه قرار گیرد.


وی اضافه کرد: در سال گذشته ۴.۵ میلیارد تومان برای خرید لوازم فردی و گروهی هزینه شد و به تعداد هر برق کارشبکه چهار دست لباس کار توزیع شد.


این مسئول یادآور شد: محیط کارگاهی به محض خروج از خودرو ایجاد شده و مکلف هستید که کلاه و دستکش را به عنوان یک ابزار ایمنی فردی مورد استفاده قرار دهید.


وی خاطرنشان کرد: کارت ایمنی روی خودرو‌های عملیاتی نیز باید روزانه توسط گروه عملیاتی تکمیل و توسط مدیران مربوطه رویت و به امضا برسد.


مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد اظهار کرد: رعایت موارد ایمنی، صرفا برای حفاظت شما است و حفظ نیروی انسانی به عنوان یک ارزش سازمانی برای ما در صنعت برق دارای اهمیت بسزایی است.

دیگر خبرها

  • رعایت عدالت در توزیع اعتبارات استان سمنان/ نذر فرهنگی ترویج شود
  • ۶۵ درصد تلفات جاده ای گیلان راکب موتورسیکلت و عابران پیاده هستند
  • نیکا شاکرمی کیست؟ او چگونه از دنیا رفت؟
  • کاهش ۳ درصدی حوادث منجر به فوت در استان اصفهان/ ۵۰ درصد فوتی‌های کشور مربوط به بخش ساختمان
  • نیمی از حوادث فوتی کار در کارگاه های ساختمانی است
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • کاهش ۲۲ درصدی حوادث ساختمان در خراسان جنوبی
  • «ایرانداک» نیروی امریه جذب می‌کند
  • هیچ حادثه منجر به فوت در سطح استان گزارش نشده است
  • ریزش آوار ساختمان قدیمی ۳ طبقه روی ۲ کارگر + عکس