Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@02:19:51 GMT

ضرب المثل گر ملک اين است و همين روزگار

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۲۱۹۱۵

خبرگزاري آريا -
داستان ضرب المثل گر ملک اين است و همين روزگار

گر ملک اينست و همين روزگار زين ده ويران دهمت صدهزار

روزي انوشيروان پادشاه ساساني همراه با وزيرش بزرگمهر حکيم،از کنار روستايي مي گذشتند.خانه هاي روستا خراب و ويران شده و مردمش آواره شده بودند.صداي آواز دو جغد به گوش شاه و وزيرش رسيد.انوشيروان از بزرگمهر پرسيد:« به نظر تو اين دو جغد باهم چه مي گويند؟»

بزرگمهر که هميشه مي خواست شاه را متوجه وظيفه و مسئوليت هايش نمايد از فرصت استفاده کرد و پاسخ داد:« پادشاها، يکي از اين دوجغد دارد دختر جغد ديگر را براي پسرش خواستگاري مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
شاه خنديد و گفت:«چه جالب!مگرجغدها هم شيربها و مهريه مي گيرند و دخترشان را شوهر مي دهند؟»

بزرگمهر پاسخ داد:« بله اين دوجغد هم دارند برسر شيربها چانه مي زنند.»
شاه با کنجگاوي پرسيد:« خوب چه مي گويند؟»
بزرگمهر گفت:«جغدي که دختر دارد به آن يکي مي گويد اگر ميخواهي دخترم را به پسرت بدهم بايد چندين روستاي خراب و ويران را به عنوان شيربها به من بدهي.»
شاه خنديد و گفت:«چرا روستاي خراب و ويران؟»

بزرگمهر گفت:«چون جغدها به خرابه ها علاقه دارند.هرجا خرابه اي باشد جغد در آن زندگي مي کند و آنجا را به عنوان خانه اش انتخاب مي کند.»
شاه گفت:«جغد دومي پيشنهاد او را قبول کرد؟»
بزرگمهر گفت:« آري قبول کرد.او به جغد اولي گفته که اگر پادشاه به همين شکل که امروز دارد بر مردم حکومت مي کند به کارش ادامه دهد،کم کم تمام روستاها به ويرانه تبديل مي شوند و ساکنان آنها آواره مي شوند.

آن وقت ويرانه هاي زيادي برجا مي ماند و من تمام آن خانه هاي خراب و ويران را به عنوان شيربها و مهريه ي دخترت به تو مي دهم.مي گويد:
گر ملک اينست و همين روزگار زين ده ويران دهمت صدهزار
حرفهاي بزرگمهر انوشيروان را به فکر فروبرد.متوجه شد که به خاطر بي توجهي او به مردم کشورش اين روستا ويران و تبديل به مسکن جغدها شده است.از اين که به فکر مردم و رفاه و آسايش آنان نبوده است از خودش خجالت کشيد و تصميم گرفت از آن پس با عدالت پادشاهي کند.

در مخزن الاسرار نظامي ، داستاني با عنوان حکايت نوشيروان با وزير درج است که بر اساس ويرانه نشيني جغد ساخته شده و خلاصه ي آن چنين است : هنگام عبور از راهي ، صداي دو جغد به گوش شاه گزارش مي کند که سبب تنبّه شاه مي شود:

گفت به دستور چه دم مي زنند؟
چيست صفيري که به هم مي زنند؟
گفت وزير : اي ملک روزگار
دختري اين مرغ بدان مرغ داد
شيربها خواهد از او بامداد
کاين ده ويران بگذري به ما
نيز چنين چند سپاري به ما
آن دگرش گفت : کزين در گذر
جور ملک بين و برو غم مخور
گر ملک اين است ، نه بس روزگار
زين ده ويران دهمت صد هزار
در ملک اين لفظ چنان در گرفت
کاه برآورد و فغان در گرفت (نظامي)

منبع:tebyan.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۲۱۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقامی که بازیگر معروف ترکیه از معلمانش گرفت

یک بازیگر معروف سریال‌های ترکیه‌ای انتقام عجیبی از معلمان دوره تحصیلش گرفت.

به گزارش اعتمادآنلاین، رسانه‌های عربی نوشتند: «چاغلار ارطغرل» اعلام کرد در اقدامی انتقام‌جویانه نسبت به رفتاری که معلمانش در دوره ابتدایی با او داشتند، مدرسه‌ای را که در آن تحصیل می‌کرده ویران کرده است.

ارطغرل با انتشار تصویری در اینستاگرام خود اعلام کرد: مدرسه ابتدایی‌ای را که در آن تحصیل می‌کرده خریداری و در اقدامی انتقام‌جویانه نسبت به رفتار معلمانش که او را در دوره تحصیل تنبیه و کتک می‌زدند، ویران کرده است.

او نوشت: معلمان مدرسه ابتدایی‌ام مرا کتک می‌زدند، به همین خاطر من مدرسه را خریداری و به طور کامل ویران کردم، هیچ چیز هم به جای آن نخواهم ساخت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انتقامی که بازیگر معروف ترکیه از معلمانش گرفت
  • روزگار سپری شده اسکناس ایرانی
  • لحظه ویران شدن سیل بند از فشار آب + فیلم
  • جنایت جدید صهیونیست‌ها در کرانهٔ باختری
  • ببینید | جنایت جدید صهیونیست‌ها در کرانه باختری
  • هامبوگ جشن صعود دشمنش را خراب کرد
  • سیره امام صادق (ع) برای روزگار فعلی ما پند‌های مهم دارد
  • روزگار سیاه فوتبال خوزستان، تیره‌تر از رنگ نفت؛ محکوم به سقوط!
  • وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی: رفح، دیرالبلح و النصیرات باید ویران شوند
  • اسموتریچ: رفح، دیرالبلح و النصیرات باید ویران شوند