Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-16@18:06:25 GMT

بی‌حجابی ترزا می در عربستان جنجال به پا کرد

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۲۱۹۸۷

بی‌حجابی ترزا می در عربستان جنجال به پا کرد

بی‌حجابی تراز می، نخست‌وزیر بریتانیا در سفر به عربستان سعودی جنجال برانگیز شده است.

در حالی که برخی بر این باور بودند که می، نخستین زنی است که بی‌حجاب با مسوولان سعودی دیدار می‌کند، سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که نخست‌وزیر بریتانیا اولین کسی نیست که بدون روسری در عربستان حضور پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خبرگزاری می‌نویسد: نخست‌وزیر بریتانیا با حضور خود در عربستان بدون روسری توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. می‌ برای این دیدار حاضر نشد روسری به سر داشته باشد. به گزارش دنیای اقتصاد، یکی از دلایل سفر نخست‌وزیر بریتانیا به عربستان ترمیم وضعیت شکننده این کشور پس از خروج از اتحادیه اروپا است. ترزا می‌قصد دارد تا قراردادهای جدیدی با سایر کشورها در دوران پسابرگزیت ببندد. پیش از می، مارگرت تاچر هم در این کشور حضور پیدا کرده بود. او در آن زمان ترجیح داده بود تا با لباسی بلند و کلاه به سر در عربستان حضور پیدا کند. می‌اما ترجیح داد مانند سایر زنان سیاستمدار که در این کشور بدون روسری حاضر شده بودند، حضور پیدا کند. از جمله این زنان می‌توان به میشله اوباما، بانوی اول سابق ایالات‌متحده و هیلاری کلینتون، زمانی که وزیر امور خارجه آمریکا بود اشاره کرد. این دو نیز به تبعیت از کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه جورج بوش بدون روسری در عربستان سعودی حضور پیدا کردند.

با وجود این، حضور بی‌حجاب ترزا می ‌در عربستان سعودی تنها مساله انتقادی به ترزامی ‌نبوده است.

با حضور ترزا می‌در عربستان گروه‌های حقوق بشری به شدت از سفر وی به این کشور انتقاد کرده‌اند. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، یک گروه حقوق بشری از ترزا می‌خواسته است پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نخست‌وزیر این کشور بهتر است در عقدقراردادهای جدید، موضوع حقوق بشر را مدنظر خود قرار دهد. عربستان سعودی به‌دلیل تجاوز به یمن و کشتار غیرنظامیان این کشور به شدت تحت فشار افکار عمومی جهانیان قرار دارد. این گروه حقوق بشری به می ‌توصیه کرده است که پیش از عقد قرار داد با سعودی‌ها یک ارزیابی از رفتار دولتمردان عربستان در زمینه حقوق‌بشر داشته باشد. این گروه پیشنهاد می‌کند در دوران پسابرگزیت، انگلستان باید بخش کلیدی از قراردادهای آتی را به موضوعات حقوق‌بشری اختصاص دهد. دراین‌باره این روزنامه به می‌ یادآور می‌شود که اتحادیه اروپا در عقد قراردادهای تجاری‌اش به این موضوع توجه دارد و برای بریتانیا نیز لازم است به این بند توجه کند.

در این راستا برخی از گروه‌های حقوق بشری از می‌انتقاد کرده‌اند که بدون پیش‌شرط به عربستان سعودی سفر کرده است. این در حالی است که روزنامه گاردین خبر می‌دهد که اسکاتلند یارد به‌دنبال تحقیق درباره جنگ تحمیلی عربستان سعودی به یمن است. عربستان سعودی درباره جنگ با یمن متهم به جنایت علیه بشریت است و در گزارشی که سال گذشته سازمان ملل تهیه کرد، این کشور متهم است که در حملات خود کودکان و زنان را هدف قرار داده است.

همچنین سال گذشته عربستان متهم به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای شده بود. در این‌باره گاردین در گزارشی نوشت که اسکاتلندیارد به‌دنبال تحقیق از جنایات جنگی عربستان سعودی است. پلیس انگلستان موسوم به متروپولیتن اعلام کرده تحقیقاتی را در مورد ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم یمن به دست سعودی‌ها آغاز خواهد کرد. با توجه به روابط گرم دولت لندن با آل‌سعود احتمالا می‌تواند نتیجه این تحقیقات به بروز اختلافاتی میان دو کشور منجر شود. واحدی در پلیس انگلستان به نام SO15 که وظیفه مبارزه با تروریسم و جنایات جنگی را برعهده دارد به وکیل یک گروه حقوق‌بشری لندنی اعلام کرده سلسله تحقیقاتی را در مورد جنایات جنگی عربستان در حملات هوایی علیه مردم یمن ترتیب داده که این تحقیقات به سفر سرتیپ احمدالعسیری سخنگوی وزارت دفاع عربستان سعودی به لندن مرتبط است که حتی تا مرز دستگیری و بازجویی از وی نیز پیش رفته است. گفتنی است فعالان حقوق بشری و مردم لندن از العسیری که همواره به دفاع از تجاوز کشورش به یمن می‌پردازد، با تخم مرغ پذیرایی کرده بودند.

هدف از سفر می‌ به عربستان

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در سفر خود جدا از مباحث اقتصادی درباره نحوه مبارزه با داعش نیز با سران سعودی گفت‌وگو کرد. او استدلال می‌کند که ارتباط اطلاعاتی با عربستان سعودی موضوعی حیاتی است و به‌طور بالقوه جان صدها نفر را در انگلیس نجات می‌دهد. همچنین او تاکید کرد که فرصت‌های بسیاری برای داشتن روابط تجاری نزدیک‌تر میان این دو کشور با توجه به روند برگزیت وجود دارد. ترزا می ‌در پی حمله تروریستی «وست مینستر» لندن قصد دارد بر لزوم تبادل نظر تاکید کند؛ در حالی که متعهد به حمایت‌های انسان‌دوستانه از اردن برای کمک به مدیریت خیل عظیم پناهندگان سوریه است. اما این سفر در سایه جنگ در یمن صورت می‌گیرد که بیش از 10 هزار غیرنظامی در آن کشته شده و بیش از 3 میلیون نفر آواره شده‌اند. ائتلاف به رهبری عربستان هزاران نفر از غیرنظامیان یمن را کشته و فاجعه انسانی در یکی از فقیرترین کشورهای منطقه به راه انداخته است.

انگلیس که همراه با آمریکا از جنگ عربستان سعودی علیه حوثی‌ها در یمن حمایت کرده است، تحت فشار قرار دارد که با توجه به حملات هوایی خونین ائتلاف، در فروش تسلیحات به عربستان تجدید نظر کند. در نامه‌ای از یک بازرس در SO15 که به دست گاردین رسیده است، گفت: «من می‌توانم تایید کنم که ما تحقیقاتی را در مورد اتهامات مطرح شده در رابطه با جنایات در یمن که از سوی ائتلاف به رهبری عربستان صورت گرفته، آغاز کرده‌ایم.» تاریخ این نامه مربوط به جمعه 31 مارس است. این مقامات در حال ارزیابی این موضوع هستند که آیا تحقیقات کامل در مورد اتهامات جنایات جنگی قابل توجیه است یا خیر. این قابل درک است که کارآگاهان باید بررسی کنند که آیا مظنونی برای شناسایی وجود دارد یا خیر و اگر نه، آیا یک چشم‌انداز واقع‌بینانه برای شناسایی یک مظنون وجود دارد؟ اگر مظنونی شناسایی شود، کارآگاهان بررسی خواهند کرد که آیا می‌توانند در این خصوص در خارج از کشور تحقیقاتی انجام دهند یا خیر؛ هرچندکه اثبات آن به احتمال زیاد در یمن غیرممکن است.

«دانیل مچ اور» از شرکت حقوقی «هیکمن و رز» مستقر در لندن که نامه اسکاتلندیارد را دریافت کرده است، گفت: «فرد مظنون باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. با توجه به اتهامات جدی علیه او، وزارت خارجه باید تایید کند که قصد ندارد به او در برابر روند محاکمه مصونیت دهد.» یک سخنگوی اسکاتلندیارد گفت: «در روز پنج‌شنبه 30 مارس سرویس پلیس متروپولیتن (MPS) نامه‌ای درخصوص اتهام جنایت جنگی عربستان سعودی در یمن دریافت کرد. پس از دریافت این نامه، تیم جنایات جنگی پلیس متروپولیتن تحقیقات در مورد این اتهامات را آغاز کرد. بررسی‌ها همچنان ادامه دارد.»

عسیری که به‌طور منظم در رسانه‌ها ظاهر می‌شود و از جنگ عربستان سعودی علیه یمن حمایت می‌کند، قبل از سمینار لندن با پرتاب تخم مرغ توسط معترضان مواجه شد. «بوریس جانسون» مجبور شد روز یکشنبه طی یک تماس تلفنی با «محمد بن‌سلمان» جانشین ولیعهد عربستان سعودی درخصوص این حادثه ابراز تاسف کند. در این سمینار عسیری منتقدان عربستان را به طرح اتهامات بدون ارائه هیچ شواهدی متهم کرد.

سفر ترزا می ‌به عربستان در حالی صورت گرفته است که «فیلیپ هاموند» وزیر دارایی و «مارک کارنی» رئیس بانک مرکزی این کشور در تدارک برگزیت و برای مهیا کردن شرایط برای تجارت انگلیسی‌ها با هند هستند. می ‌نیز در مسیر تدارک برای آغاز برگزیت، از هند و برخی کشورها دیدار خواهد داشت. سفر به اردن و عربستان نیز در همین راستا صورت می‌گیرد. داونینگ استریت گفت: عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری انگلیس در خاورمیانه است و در سال 2015 صادرات کالاهای انگلیسی به این کشور به 67/ 4 میلیارد پوند و خدمات به 9/ 1میلیارد پوند رسید. انگلیس بخشی از ائتلاف عربستان در یمن نیست اما از این مداخله نظامی حمایت می‌کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۲۱۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان: جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است

 وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست مطبوعاتی با همتای پاکستانی خود گفت که جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در نوار غزه نادیده گرفته است.

به گزارش تسنیم، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی امروز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی با همتای پاکستانی خود گفت که تلاش‌های انجام شده برای آتش بس در نوار غزه کافی نیست، باید به ورود کمک‌های بشردوستانه سرعت ببخشیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی افزود: جهان در حالی با کشته شدن هفت نفر از نیروهای امدادرسان در غزه دست به تحرک زده که کشتار بیش از 33 هزار انسان را تاکنون نادیده گرفته است.

فیصل بن فرحان در ادامه گفت: ما خواهان آتش‌بس فوری در غزه هستیم، ما مخالف نزاع بیشتر در منطقه هستیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی اظهار داشت: مرگ ساکنان غزه به سبب گرسنگی تاکید می‌کند که نظام بین‌المللی کاملا در خصوص تعامل با اوضاع نوار غزه شکست خورده است.

وزیر خارجه پاکستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی به نوبه خود گفت: باید برای تضمین آتش‌بس غیرمشروط در غزه دست به تحرک بزنیم.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه وارد صد و نود و سومین روز خود شده است و ارتش رژیم صهیونیستی جنایات خود علیه مردم این منطقه را همچنان ادامه می‌دهد.

وزارت بهداشت غزه امروز اعلام کرد که تعداد شهدای غزه از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به 33 هزار و 843 نفر و تعداد مجروحان هم به 76 هزار و 575 نفر رسیده است.

این وزارتخانه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی طی 24 ساعت گذشته، 5 مورد کشتار در نوار غزه مرتکب شد که در نتیجه آن 46 نفر شهید و 110 نفر دیگر هم مجروح شدند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: عربستان 55 پاکستانی را اخراج کرد نخست وزیر پاکستان به عربستان می‌رود

دیگر خبرها

  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • شوک به سعودی‌ها؛ ستاره النصر به دنبال ترک عربستان
  • گفتگوی امیرعبداللهیان و وزیر امور خارجه عربستان سعودی
  • گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سعودی
  • پروژه پر سروصدای «نئوم» عربستان سعودی آب رفت!
  • شوک به سعودی‌ها؛‌ ستاره النصر به دنبال ترک عربستان
  • پروژه «خط» عربستان سعودی در حال سقوط