Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-02@04:24:33 GMT

گرانی روز به روز لبنیات در سایه انفعال مسئولین

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۲۲۲۷۰

گرانی روز به روز لبنیات در سایه انفعال مسئولین

پس از گران شدن شیر در روزهای نخست سال جاری و بازگشت قیمت آن، برخی نشان‌های تجاری در این حوزه، قیمت محصولات لبنی دیگری مانند خامه، دوغ و ماست را نیز در روز‌های بعد افزایش دادند.

گروه اقتصادی-

در روزهای ابتدایی سال جاری بود که قیمت شیر دو نشان تجاری پر فروش با افزایش رو به‌رو شد. موضوعی که پس از آن حسن رکنی؛ معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دامدار هنوز هم با همان قیمت دو سال پیش شیر را عرضه می‌کند، گفته بود: «برای افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی باید سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولید‌کننده مجوز صادر کند و هرگونه افزایش قیمت بدون مجوز این سازمان تخلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
هر چند پس از مطرح شدن این موضوع اعلام شد که قیمت شیر به نرخ قبل خود بازگشت، اما این بار نوبت افزایش قیمت خامه بود که از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان با حدود ۱۷ درصد افزایش قیمت به ۳ هزار تومان رسید.
به گزارش تسنیم، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان بعد از اینکه وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری خود اعلام کرد که افزایش قیمت محصولات لبنی ربطی به وزارتخانه متبوع وی ندارد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: افزایش قیمت شیر دو شرکت لبنی بدون هماهنگی با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اخذ مجوزهای قانونی انجام پذیرفته است، بنابراین مقرر شد که محصولات آنها به نرخ سابق برگردد.
در اطلاعیه سازمان حمایت آمده است: به دنبال افزایش قیمت محدود توسط دو شرکت که بدون هماهنگی با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اخذ مجوزهای قانونی انجام پذیرفته، در این زمینه موضوع در دستور کار واحدهای تخصصی و نظارتی سازمان قرار گرفت و به دنبال انجام بازرسی و سایر اقدامات لازم مقرر شد این دو واحد قیمت‌های این محصولات را به قیمت سابق برگردانند.
بدیهی است عرضه هیچ کالای لبنی با قیمت‌هایی مازاد بر قیمت‌های سابق به ‌هیچ‌ عنوان مورد پذیرش این سازمان نبوده و با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد خواهد شد.
بدین‌وسیله از مردم درخواست می‌شود در صورت مواجهه با هرگونه تخلف در این زمینه در بخش عرضه و فروش، موضوع را جهت رسیدگی سریع به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی از طریق شماره تلفن 124 در سراسر کشور اعلام نمایند.
همچنین به کلیه واحدهای تولیدی، توزیعی و عرضه‌کنندگان اعلام می‌شود که هرگونه افزایش قیمت بدون هماهنگی و اخذ مجوزهای قانونی ممنوع بوده و با متخلفین بر اساس قانون تعزیرات حکومتی قانون نظام صنفی و سایر قوانین مرتبط برخورد خواهد شد.
بنابراین گزارش، در اطلاعیه فوق تأکید شده است که  واحدهای تولیدی، توزیعی و عرضه‌کنندگان بدون هماهنگی و اخذ مجوزهای قانونی اجازه افزایش قیمت ندارند. براین اساس باید دید که سازمان حمایت اجازه‌ای برای افزایش قیمت 500 تومانی (17 درصدی) این محصول داده یا مانند موضوع دونشان تجاری شیر، این افزایش قیمت نیز خودسرانه بوده است. در هر صورت باید توجه داشت نظام نظارت بر توزیع و فروش کالا نیازمند تغییرات بنیادی است.
گفتنی است براساس گزارش نسیم، قیمت شیر و لبنیات در دولت یازدهم بین ۴۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته، در حالی که قیمت شیر خام دو سال است که ثابت مانده و کارخانجات لبنی از خرید شیر با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار خودداری می‌کنند. البته این شگرد که در ایام نوروز قیمت‌ها بی‌سر و صدا گران شود؛ سال‌هاست بدعت‌گذاری شده و نهادهای نظارتی نیز برای رفع این معضل اقدامی انجام نداده‌اند.
از این موضوع نیز عبور کنیم، گرانی لبنیات در روز‌های اخیر منحصر در شیر و خامه نبوده و محصولات لبنی دیگری را نیز باید به فهرست کالا‌های گران شده اضافه کنیم. در حالی که دبیر انجمن صنعت لبنیات در سخنان خود اشاره کرده بود که قرار نیست تا پایان بهار، قیمت هیچ یک از محصولات لبنی افزایش بیابد، اما طبق گفته برخی از مغازه‌ داران، نشان تجاری خاصی که قیمت شیر را افزایش داده بود، در حال حاضر قیمت ماست 900 گرمی و دوغ این کارخانه را با افزایش 200 تا 300 تومانی در سطح شهر توزیع می‌کند.
در همین راستا، یکی از فروشندگان سوپر مارکت در خیابان کریم‌خان در این زمینه اظهار داشت: محصولات یکی از شرکت‌ها در روزهای ابتدایی ایام نوروز کمتر توزیع می‌شد زیرا تصمیم داشتند که قیمت جدید بر روی محصولات خود درج کنند و بعد  اعلام کردند که از این به بعد قیمت شیر 200 تومان افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: قیمت شیر به قیمت قبلی بازگشته اما قیمت ماست و دوغ تغییر کرده به طوری که قیمت ماست 5 هزار تومانی به 5200 تومان، دوغ 3300 به 3500 تومان و ماست 900 گرمی از 9500 به 9900 تومان رسیده است. هنوز نهادهای نظارتی واکنشی درباره گرانی یکدفعه دوغ و ماست اتخاذ نکرده‌اند!
گفتنی است، گران شدن محصولات لبنی یک نشان تجاری (با اینکه یکی از آنها با برخورد سازمان حمایت از مصرف‌کننده مجبور به عقب‌نشینی شد) این بیم را تقویت می‌کند که یک روش برای دور زدن مصوبات قانونی در افزایش ندادن قیمت‌ها، به این شکل صورت می‌گیرد که با افزایش قیمت یک نشان تجاری، نشان‌های تجاری دیگر نیز به صورت خزنده دست به این کار خواهند زد.
نکته دیگری که در این میان مهم به نظر می‌رسد، ضرورت برخورد مناسب با انواع گرانی‌های غیر قانونی است که هر روز در کالا‌های جدیدی بروز پیدا می‌کند.
آنچه که هم اکنون لازم به نظر می‌رسد برخورد با انواع و اقسام این گرانی‌های غیر قانونی است هر چند در برخی موارد، عرضه و تقاضا باعث تغییر در قیمت می‌شود ولی در بلندمدت باید سازوکاری ترتیب داده شود که علاوه بر اینکه توان مدیریتی خود را در زمینه عرضه و تقاضا افزایش دهیم، اصولا با مواردی هم که ممکن است بر اثر موارد غیر موجهی رخ بدهد، رو‌به‌رو نشویم.

-----------------------------------------------------------------------------

برای ورود به گلبرگها بعنوان جامع‌ترین مجله اینترنتی در حوزه سلامت و خانواده بر روی تصویر ذیل کلیک کنید!

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۲۲۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند

نهادهای دولتی در نوار غزه اعلام کردند که بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم غزه زیر آوار مفقود شده‌اند و در سایه عدم وجود امکانات لازم برای نجات آنها جانشان را از دست داده‌اند و با وجود تلاش‌های زیاد امدادگران امکان بیرون آوردن اجساد از زیر آوار وجود ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که هر روز ابعاد جدیدی از جنایت‌های شنیع رژیم اشغالگر علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه فاش می‌شود و جدیدترین مورد آن مربوط به کشف گورهای دسته جمعی و پیدا شدن اجساد تکه تکه شده مردم غزه در این گورها بود، اداره کل دفاع مدنی نوار غزه امروز اعلام کرد که هنوز بیش از 10 هزار نفر زیر آوار صدها ساختمان ویران شده در نوار غزه در سایه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی مفقود شده‌اند و تیم‌های تخصصی نیز نمی‌توانند اجساد آنها را از زیر آوارها بیرون بکشند.

این نهاد دولتی نوار غزه گزارش داد که این مفقودان به دلیل عدم ثبت آمار آنها در بیمارستان‌ها در آمار شهدای اعلام شده در وزارت بهداشت لحاظ نشده‌اند. بنابراین تعداد شهدا از مرز 44000 نفر عبور کرده است.

بر اساس بیانیه اداره دفاع مدنی غزه، در سایه تداوم تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی بعد از گذشت بیش از 200 روز از جنگ و با وجود کمبود شدید امکانات و تجهیزات، تیم‌های دفاع مدنی و سایر گروه‌های مربوطه به انجام وظایف انسانی خود در قبال مردم ادامه می‌دهند و همچنان در تلاش برای جستجوی افراد مفقود شده در زیر آوار خانه‌ها و ساختمان‌های تخریب شده هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است که از ابتدای تجاوز دشمن اشغالگر به نوار غزه تاکنون هزاران نفر از شهروندان فلسطینی به دلیل عدم وجود امکانات لازم برای نجات آنها زیر آوار مانده و جان خود را از دست داده‌اند و اجساد آنها هنوز هم زیر آوار است. با همه این وجود کمپین‌های مردمی برای یافتن افراد مفقود شده و دفن پیکر شهدا با احترام ادامه دارد و مردم غزه با وجود همه رنج‌ها و مصائبی که درگیر آن هستند مسئولیت انسانی و ملی خود را در قبال دیگران انجام می‌دهند.

اداره دفاع مدنی غزه اعلام کرد که تیم‌های امدادی با ابزارهای ساده دستی در تلاش برای بیرون کشیدن اجساد شهدا از زیر آوارها هستند و در سایه عدم وجود تجهیزات تخصصی و سنگین مانند بولدوزر و بیل مکانیکی تلاش‌ها برای یافتن مفقودان فایده چندانی ندارد.

سازمان ملل: آواربرداری در غزه احتمالاً 14 سال طول می‌کشدکشف 140 گور دسته‌جمعی در غزه و افشای جنایات جدید صهیونیست‌هاافشای ابعاد تازه از جنایات صهیونیست‌ها در گورهای جمعی غزه

بر اساس این گزارش در صورت عدم ورود تجهیزات تخصصی برای بیرون آوردن اجساد از زیر آوارها این روند 2 تا 3 سال طول خواهد کشید، به ویژه اینکه مقامات سازمان ملل تخمین می‌زنند در جریان بمباران‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه حداقل 37 میلیون تن آوار بر جای مانده است.

این نهاد دولتی در نوار غزه هشدار داد که تداوم تجمع هزاران جسد در زیر آوارها باعث گسترش انواع بیماری‌ها شده و با شروع فصل تابستان و گرما روند تجزیه اجساد سریع‌تر می‌شود و در سایه فروپاشی سیستم بهداشت غزه مردم با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد.

اداره کل دفاع مدنی غزه مجدداً از همه طرف‌های مربوطه از جمله سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت، کمیته بین المللی حفاظت مدنی و همه سازمان‌های حقوق بشری و جهانی خواست تا مسئولیت خود را در قبال غیرنظامیان بر عهده گرفته و اقدامات لازم را جهت ورود تجهیزات سنگین لازم برای نجات جان مجروحان در زیر آوار و همچنین بیرون کشیدن اجساد شهدایی که در حال تجزیه هستند انجام دهند.

این درحالی است که چند روز قبل «پیر لودامار» مسئول ارشد واحد مین‌روبی سازمان ملل متحد با اشاره به حجم ویرانی گسترده‌ای که رژیم صهیونیستی در نوار غزه به وجود آورده است اعلام کرد: عملیات آواربرداری در غزه در پی جنگ ویرانگر اسرائیل علیه این منطقه احتمالاً حدود 14 سال طول بکشد.

به گفته این مسئول سازمان ملل حدود 37 میلیون تن آوار در غزه که یک منطقه بسیار پرجمعیت است به‌جای مانده است و با وجود اینکه نمی‌توان تعداد دقیق مهمات منفجرنشده در این منطقه را ارزیابی کرد اما انتظار می‌رود در شرایط مشخص آواربرداری در غزه حدود 14 سال به طول بیانجامد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • ایران‌خودرو: قیمت محصولات تغییری نکرده است
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما / ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما/ ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • عکس | اعلام قیمت محصولات سبک تجاری زامیاد