Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@16:25:20 GMT

به دنبال ردپای روابط ترامپ و کرملین در اقیانوس هند

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۲۲۴۸۰

شرکت «بلک واتر» بطور غیرمستقیم دیدار موسس خود با نماینده ای از جانب رئیس جمهوری روسیه را تایید کرده، ولی محتوای این مذاکرات برای هیچکس مشخص نیست.

خبرگزاری تسنیم: روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» می نویسد: بر اساس اطلاعات روزنامه «واشنگتن پست»، سازمان اف بی آی تحقیقاتی را در مورد ملاقات احتمالی "اریک پرینس" موسس شرکت نظامی «بلک واتر» با یکی از افراد نزدیک به "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در ماه ژانویه آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ظاهرا این مذاکره در جزایر "سیشل" واقع در اقیانوس هند و با میانجیگری امارات متحده عربی صورت گرفته که طبق ادعای این روزنامه، بخشی از تلاشهای دولت جدید آمریکا برای برقراری تماس با کاخ کرملین است.

این اطلاعات مشخص نکرده است که دقیقا چه شخصی از طرف روسیه با پرینس دیدار کرده است و دستورکار این مذاکره نیز معلوم نیست، ولی این روزنامه آمریکایی معتقد است که امارات متحده عربی نقش میانجی را داشته تا روشن شود آیا روسیه قصد دارد از مشارکت خود با ایران دست بردارد یا خیر. برای اینکه واشنگتن بسیار مایل است تا مسکو را در این خصوص متقاعد سازد.

همانطور که "نیکی هیلی" نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست ماه آوریل شورای امنیت گفته است، دولت ایالات متحده طور تلاش جدی را برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه که واشنگتن اصلا آن را سازنده و موثر نمی داند را آغاز کرده است.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اخبار رسانه های آمریکایی در مورد دیدار نماینده ای از سوی ولادیمیر پوتین با اریک پرینس را «کاملا مزخرف» نامیده است. "شوون اسپایسر" سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد که دولت "دونالد ترامپ" هیچ اطلاعی از چنین ملاقاتی نداشته و "اریک پرینس" هیچ نقشی در تیم ریاست جمهوری ندارد.

این در حالی است که دفتر مطبوعاتی شرکت «بلکواتر» بصورت غیرمستقیم چنین ملاقاتی را مورد تایید قرار داده و اعلام کرده است: «این ملاقات هیچ ارتباطی با رئیس جمهور ترامپ نداشته است. چرا جامعه اطلاعاتی ما در حال جاسوسی از شهروندان آمریکایی است، در حالیکه آنها باید روی شکار تروریستها متمرکز باشند؟»

استفاده ترامپ از نظرات پرینس در امور امنیتی

تحلیلگران غربی بر این عقیده هستند که بدون تردید ارتباط نزدیکی بین ترامپ و پرینس وجود دارد. "جرمی اسکاهیل" مدیرعامل مجله اینترنتی «اینترسرت» و نویسنده کتاب معروف «بلک واتر» به نقل از منابع خبری خود در ماه ژانویه سال جاری خبر داده بود که اریک پرینس یکی از مشاورین رئیس جمهوری منتخب در مسائل مربوط به امنیت و امور دفاعی است. به گفته وی، موارد مشورتی موسس بزرگترین شرکت نظامی در جهان حتی در مورد انتخاب نامزدهای مناسب برای سمت وزارت امور خارجه و دفاع آمریکا نیز بوده است. بر اساس این اطلاعات، پرینس دارای روابط خوبی با "استیو بنون" مشاور دونالد ترامپ است. ضمن اینکه پرنیس بارها گفته است که دونالد ترامپ بهترین گزینه برای مبارزه قاطع با اسلام گرایان افراطی است.

جالب توجه است که اریک پرینس حتی از موضع گیری ترامپ در مورد لزوم همکاری با روسیه در مبارزه با گروه تروریستی داعش حمایت کرده و در مصاحبه ای گفته بود: «فقط اگر در نظر گرفت که فرانکلین روزولت روابط خوبی با استالین برقرار کرد تا دو کشور بتوانند در زمان جنگ جهانی دوم بر فاشیسم آلمانی پیروز شوند، مسلما اگر آمریکا با پوتین نیز همکاری داشته باشد، در این صورت ما بر فاشیسم اسلامی هم پیروز می شدیم. مسلما ما نباید در بسیاری از موارد با روسها به توافق برسیم، ولی حداقل می توانیم با آنها در یک مسئله که آنهم نابودی داعش است، توافق داشته باشیم.»

حدس و گمانها در مورد محتوای مذاکرات در سیشل

"آنتون مارداسوف" مدیر بخش تحقیقات مناقشات خاورمیانه در موسسه توسعه نوآورانه روسیه به «نیزاویسیمایا گازیتا» گفته است: «اینکه گفته می شود امارات در انجام ملاقات پرینس و نماینده ای از جانب پوتین نقش میانجی داشته، کاملا ممکن است، برای اینکه امارات متحده عربی دارای روابط کاری و ارتباط طولانی مدتی با اریک پرینس است.»

این کارشناس در رابطه با مطرح بودن «مسئله ایران» در این مذاکرات معتقد است: «این مسئله بعید نیست، برای اینکه همه می دانند که پرینس از لحاظ داشتن دیدگاه منفی در قبال تهران معروف است. به همین دلیل هم شرکت بلک واتر همکاری نزدیکی با سازمان سیای آمریکا داشته و مامورین آن اقداماتی را در این رابطه در عراق انجام داده و ظاهرا با نیروهای سپاه پاسداران ایران نیز درگیر شده اند.»

مارداسوف همچنین یادآور شد که بیخود نیست که مقامات تهران شرکت بلک واتر را به حمایت از سازمان چپگرا و تندوری «مجاهدین خلق» متهم می کنند که از سوی دولت ایران و عراق، سازمانی تروریستی شناخته شده است.

این کارشناس روس در مورد صحت انجام ملاقات بین اریک پرینس و یکی از افراد نزدیک به رئیس جمهوری روسیه ابراز تردید کرده، ولی توضیح داده است: «اگر چنین دیداری واقعا صورت گرفته باشد، به احتمال زیاد در رابطه با روند اوضاع در لیبی بوده که کشور امارات نیز به این مسئله علاقه مند است. وی معتقد است: «در رابطه با اوضاع لیبی، روسیه و آمریکا دارای مواضعی نسبتا مشابه هستند و امکان همکاری در این زمینه را دارند.»

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۲۲۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم

از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی، شرایط منطقه ای و جهانی، شاهد تغییراتی بوده است که این تغییرات در امتداد تغییرات نظام جهانی قرار دارد.

سرویس جهان مشرق - مایکل پلیورت کارشناس مسائل اروپای شرقی، تحلیگر سیاسی، دیپلمات سابق اسرائیلی در مسکو، در گزارشی به مسئله نظم جدید جهانی و تغییرات قابل توجه در روابط اسرائیل با روسیه، همزمان با تغییرات روابط ایران و روسیه نسبت به سال‌های گذشته میپردازد. پلیورت در این گزارش می نویسد:

از زمان وقایع ۷ اکتبر، نه تنها اسرائیل، بلکه کل جهان به واقعیت جدیدی رسیده است. این واقعیت، تا حد زیادی، از فوریه ۲۰۲۲ - تقسیم جهان به بلوک های جدید - شروع به شکل گیری کرد. کشورهای غربی، اوکراین، اسرائیل، استرالیا و آرژانتین، در برابر روسیه، چین، ایران، برزیل، آفریقای جنوبی و کره شمالی. در ۱۳ اکتبر، رئیس جمهور روسیه، در جریان سفر خود به بیشکک، اولین سفر خارج از مرزهای روسیه پس از صدور حکم بازداشت بین المللی از سوی دادگاه کیفری لاهه، پوتین بیشتر سخنرانی خود را به درگیری بین اسرائیل و فلسطینیان اختصاص داد.

پرده آهنین جدیدی بر جهان فرود آمد

پوتین گفت: «اسرائیل یک حمله بی‌سابقه از سوی حماس را تجربه کرده است. غیرقابل قبول است که غزه مانند لنینگراد در جنگ جهانی دوم در محاصره باشد». وی افزود: «دلیل اصلی این رویدادها شکست سیاست آمریکا در خاورمیانه» است. از ماه اکتبر، مقامات ارشد دولت روسیه و شخص پوتین اغلب به جنگ در خاورمیانه اشاره کرده و آن را به عنوان نمونه ای از شکست "نظم آمریکا"، "شکست جهان تک قطبی" ذکر کرده اند.»

در کلام، آنها از خشونت بین طرفین ابراز تاسف می کنند، اما در واقع تنش در مناطق ما به خوبی به نفع روسیه است. چرا؟ دولت های غربی را از هم جدا می کند، توجه و منابع عظیم آن را از جبهه اوکراین منحرف می کند و معضلات دشواری را در مورد اولویت بندی جبهه ها ایجاد می کند.

در واقع دو موضوع، روابط روسیه و اسرائیل را شکل می دهد - جنگ در اوکراین و اتحاد سیاسی با ایران. هر دو یک تهدید واقعی برای امنیت ملی ما هستند. دو سال پیش، اسرائیل از ترس واکنش روسیه، به بی طرفی عملی در رابطه با جنگ در اوکراین پایبند بود. اسرائیل کمک های بشردوستانه و غیرنظامی ارائه کرد، اما تا به امروز از ارائه سیستم هایی که توسط روس ها به عنوان عبور از خط قرمز تلقی شود، خودداری کرده است.

انتظار اسرائیل نیز این بود که روس ها نیز از انتقال سلاح های قدرتمند به دشمنان ما خودداری کنند. یک مقام ارشد اسرائیلی بسیار به من گفت: "بدیهی است که ما انتظار طرفداری از اسرائیل از سوی روس ها را نداریم، اما احتمال آسیب به ما از سوی آنها بی نهایت است."

از آن زمان این موقعیت به سختی تغییر کرده است - هیچ انتظاری برای بهبود روابط وجود ندارد، بلکه تلاشی برای جلوگیری از وخامت شرایط است. برای روس ها، اسرائیل پیوست نظامی و سیاسی ایالات متحده در خاورمیانه است. نگرش نسبت به ما برگرفته از رابطه بین ابرقدرت هاست. آنچه در دو سال گذشته تغییر کرده است، روابط ایران و روسیه است - و از آن زمان به بعد فقط عمیق تر شده است.

سکوت عمیق پوتین در مورد حمله ایران به اسرائیل، حمایت از حمله ایران به اسرائیل توسط سفیر روسیه در سازمان ملل متحد و بسیج کانال های تبلیغاتی دولت روسیه علیه اسرائیل که به ادعای آنها، اسرائیل "استانداردهای دوگانه" را اعمال میکند، همه نشان می دهد که اتحاد روسیه و ایران در حال تشدید است. بخش عمده همکاری ها در حوزه نظامی و سیاسی است، اما در سال های اخیر افزایش محسوسی در روابط اقتصادی بین کشورها مشاهده نشده است.

به عقیده من، تا زمانی که جنگ در اوکراین ادامه دارد، محتمل ترین سناریو این است که وخامت روابط اسرائیل با روسیه ادامه خواهد داشت. پرده آهنین جدیدی بر جهان فرود می آید و بادهایی که در روابط بین الملل می وزد قوی‌تر از ماست. بهتر است به این ایده عادت کنیم که در آینده قابل پیش بینی هیچ نکته خوبی از بزرگترین کشور جهان برای ما وجود نخواهد داشت. تصادفی نیست که پهپادهای ایرانی هم به اوکراین و هم به اسرائیل حمله می کنند. شاید این فرصتی نیز باشد تا به خود یادآوری کنیم که می خواهیم به کدام بلوک تعلق داشته باشیم و از چه ارزش هایی نمی توانیم دست بکشیم.

دیگر خبرها

  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • شست و شوی مغزی کودکان روسیه و مهیا کردن آنها برای جنگ/آموزش و پرورش در خدمت اهداف حکومت
  • تغییر مجدد معادلات جنگ اوکراین
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • هشدار تند کرملین به توقیف‌کنندگان غربی دارایی‌های روسیه
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟