Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@02:08:46 GMT

رفتن به مدرسه بدون بيمار شدن !

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۲۲۸۹۴

خبرگزاري آريا -
بسياري از والدين با مشاهده علائمي چون بي‌حالي و تب در فرزند دانش‌آموز خود با اولياي مدرسه تماس مي‌گيرند و آنان را از غيبت فرزندشان به علت سرماخوردگي احتمالي آگاه مي‌کنند، اما در مواردي نيز دانش‌آموز با وجود بروز علائم اوليه سرماخوردگي که بسرعت به آبريزش و سرفه تبديل مي‌شود، راهي مدرسه مي‌شود و برخي همکلاسي‌هاي خود را نيز به بيماري مبتلا مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بسياري از والدين تصور مي‌کنند با آغاز فصل مدرسه‌ها، احتمال بروز بيماري‌ در فرزندانشان نيز افزايش پيدا مي‌کند و علت اين مساله را در تماس مکرر دانش‌آموزان با هم مي‌دانند که در بين‌شان ممکن است مبتلايان بيماري‌هاي ويروسي و ميکروبي شايع مانند سرماخوردگي، عفونت‌هاي گوارشي يا بيماري‌هاي پوستي نيز وجود داشته باشد.

گرچه چنين برداشتي نادرست نيست، اما ابتلا به بيماري‌هاي مدرسه‌اي هميشه و در هر دانش‌آموزي اتفاق نمي‌افتد، چراکه پيشگيري از اين نوع بيماري‌ها با آموزش دانش‌آموزان و کنترل والدين و اولياي مدرسه ممکن است.

دکتر ساجدي، با اشاره به اين که دانش‌آموزان بيشتر در معرض بيماري‌هاي عفوني دستگاه تنفسي هستند، مي‌گويد:

برخي دانش‌آموزان شستن دست قبل از خوردن خوراکي و بعد از رفتن به دستشويي را ناديده مي‌گيرند که خود عامل ابتلا به بيماري‌هاي تنفسي و گوارشي ميکروبي و ويروسي است، چرا که عوامل بيماري‌هاي عفوني تنفسي و گوارشي بيش از هر چيز از طريق دست‌هاي آلوده منتقل مي‌شود.

همچنين دانش‌آموزان معمولا نسبت به استفاده از دستمال کاغذي و سپس دور انداختن دستمال استفاده شده براي جلوگيري از انتشار ترشحات، هنگام سرفه و عطسه بي‌توجه هستند، در حالي که ويروس‌هاي تنفسي براحتي از طريق عطسه و سرفه منتقل مي‌شود.

دانش‌آموز بيمار نبايد به مدرسه برود
بسياري از والدين با مشاهده علائمي چون بي‌حالي و تب در فرزند دانش‌آموز خود با اولياي مدرسه تماس مي‌گيرند و آنان را از غيبت فرزندشان به علت سرماخوردگي احتمالي آگاه مي‌کنند، اما در مواردي نيز دانش‌آموز با وجود بروز علائم اوليه سرماخوردگي که بسرعت به آبريزش و سرفه تبديل مي‌شود، راهي مدرسه مي‌شود و برخي همکلاسي‌هاي خود را نيز به بيماري مبتلا مي‌کند.

دکتر ساجدي با اشاره به اين مساله مي‌گويد: براي پيشگيري از انتقال بيماري‌هاي عفوني تنفسي که در فصول سرد سال مانند پاييز و زمستان بيشتر شيوع پيدا مي‌کند، والدين و اولياي مدرسه بايد با هم همکاري کنند و پيش از هر چيز مانع حضور دانش‌آموز بيمار در مدرسه شوند، چراکه استراحت در منزل، تغذيه درست و مصرف دارو از شروط لازم و ضروري براي طي شدن سريع دوره بيماري‌هاي عفوني تنفسي محسوب مي‌شود.

اين متخصص اطفال تاکيد مي‌کند: معمولا ويروس‌هاي سرماخوردگي از طريق تماس مستقيم يعني هم‌صحبتي، بغل‌کردن و بوسيدن منتشر مي‌شود. همچنين ميکروب‌ها از طريق اشيا و دست‌هاي آلوده براحتي انتقال مي‌يابد. به همين دليل دانش‌آموزان بايد دست‌هاي خود را در مدرسه بارها بشويند و هرگز از ظروف مشترک براي نوشيدن آب يا خوردن غذا استفاده نکنند.

پيشگيري از آلودگي‌هاي گوارشي
معمولا اسهال و استفراغ از آن دست عوارضي است که بسياري از دانش‌آموزان در فصل مدرسه تجربه مي‌کنند. دکتر ساجدي با اشاره به اين مساله توضيح مي‌دهد: چنين عوارضي معمولا ناشي از عفونت‌هاي گوارشي است. بيماري عفوني گوارشي، علت ويروسي يا ميکروبي دارد که اگر علت ويروسي داشته باشد با تب، استفراغ و اسهال همراه خواهد بود. نکته مهم اينجاست که اين نوع عفونت‌ها با ريشه باکتريايي، واگيردار است و در مدت کوتاهي ميان دانش‌آموزان شيوع پيدا مي‌کند.

وي مي‌افزايد: هپاتيت نوع A يا زردي نيز از بيماري‌هاي عفوني دستگاه گوارش است که با علائمي شبيه سرماخوردگي آغاز مي‌شود و با سفيد شدن مدفوع و پررنگ شدن ادرار بروز مي‌کند. جالب آن که شايع‌ترين راه انتقال اين بيماري بين دانش‌آموزان نيز دست آلوده يا استفاده مشترک از وسايل شخصي مانند ليوان است.

به خاطر داشته باشيد راه انتقال هپاتيت A از راه خوراکي و ذرات تنفسي است و چنانچه دانش‌آموزي به هپاتيت A مبتلا شود، براي کاهش احتمال انتقال بيماري به همکلاسي‌ها، بايد به مدت دو تا سه هفته از رفتن به مدرسه خودداري کند.

البته بايد توجه داشت رعايت بهداشت در مدارس مقوله‌اي است که از يک‌سو به خود دانش‌آموز و از سوي ديگر به ارتقاي وضع بهداشتي دستشويي‌ها و آبخوري‌ها از سوي اولياي مدارس باز مي‌گردد.

ناخن‌ها هميشه کوتاه باشد
کوتاه و تميز بودن ناخن‌ دانش‌آموزان از نظر بهداشتي بسيار اهميت دارد و بايد مورد توجه والدين و اولياي مدارس قرار بگيرد.

به گفته دکتر ساجدي، ناخن‌هاي بلند، بهترين مکان براي انتقال انگل‌هاي روده‌اي چون کرمک است، چراکه تخم انگل براحتي از طريق خاراندن موضع خارش‌دار (‌اطراف مقعد‌) به زير ناخن‌ها منتقل مي‌شود و در اثر تماس با وسايل شخصي يا خوراکي‌ها، به ديگر کودکان انتقال مي‌يابد.

خطر انتقال بيماري‌هاي پوستي
هر ساله در فصل مدارس، خبرهايي از شيوع شپش سر، بويژه در مدارس دخترانه شنيده مي‌شود. اين خبر‌ها حاکي از آن است که بي توجهي به رعايت اصول بهداشتي از سوي والدين، دانش‌آموزان و اولياي مدارس مي‌تواند زمينه‌ساز بيماري‌هايي باشد که بروز آن با وجود برخورداري از سيستم‌هاي بهداشتي در شهرهاي بزرگ، دور از ذهن به نظر مي‌رسد.

دکتر ساجدي با اشاره به شيوع برخي بيماري‌هاي پوستي در ميان دانش‌آموزان مي‌گويد: زرد زخم از آن دسته بيماري‌هاي عفوني پوستي است که بر اثر رعايت نکردن موازين بهداشتي در ميان دانش‌آموزان ديده مي‌شود. زرد زخم، يک عفونت سطحي و قابل سرايت پوست است که از طريق تماس مستقيم با ترشحات زخم يا وسايل آلوده صورت مي‌گيرد. رعايت نکات بهداشتي چون شست وشوي مرتب دست‌ها و پرهيز از استفاده از وسايل شخصي به طور مشترک در پيشگيري از اين بيماري اهميت زيادي دارد. به همين دليل ضروري است از ورود دانش‌آموزان مبتلا به اين بيماري پوستي به مدرسه، تا خشک شدن زخم‌ها ممانعت شود.

استرس و اضطراب دانش‌آموز را ناديده نگيريد
اغلب والدين در فصل مدارس، متوجه پيشگيري از بيماري‌هاي جسمي در فرزندان خود هستند و کمتر به بروز بيماري‌هاي روحي چون استرس و اضطراب که با شروع مدارس در برخي کودکان بويژه کلاس اولي‌ها شدت مي‌گيرد توجه مي‌کنند.

دکتر ساجدي در اين باره مي‌گويد: توجه به مشکلات روحي که در برخي دانش‌آموزان به دليل دوري از خانواده بروز پيدا مي‌کند، کم‌اهميت‌تر از بيماري‌هاي فيزيکي نيست. براي کنترل و کاهش مشکلات اضطرابي در دانش‌آموزان ضروري است والدين با فرزندانشان بسيار صحبت کنند و تصوير خوشايندي از مدرسه در ذهن آنان ترسيم کنند. همچنين ضروري است معلم و اولياي مدرسه توجه بيشتري را به دانش‌آموزان پراسترس و مضطرب بويژه در روزهاي شروع مدرسه معطوف کنند.

ده کليد طلايي براي سلامت دانش آموز
1- دست هاي خود را بعد از رفتن به توالت و پيش از خوردن غذا و خوراکي با آب و صابون بشوييد.

2- مدت زمان تماشاي تلويزيون و انجام بازي هاي رايانه اي در منزل را به کمتر از دو ساعت در روز کاهش دهيد.

3- روزانه حداقل مدت سي دقيقه فعاليت بدني داشته باشيد.

4- از دو بند کوله پشتي در هر دو شانه استفاده کنيد.

5- شما مي خواهيد، پس مي توانيد سالم باشيد.

6- فقط از وسايل شخصي خودتان مانند ليوان، شانه، کلاه، مقنعه و ... استفاده کنيد.

7- با خوردن صبحانه قدرت يادگيري خود را افزايش دهيد.

8- براي حفظ سلامت خود بجاي خريد خوراکي از دستفروشان و دوره گردها، از فروشگاه هاي مواد غذايي خريد کنيد.

9- براي حفظ سلامت خود، بجاي نوشابه هاي گاز دار از دوغ يا آبميوه طبيعي استفاده کنيد.

10- از لقمه هاي خانگي ، ميوه ، خشکبار و شير در زنگ تفريح مدرسه استفاده کنيد.

منابع:
jamejamonline.ir
zums.ac.ir
tebyan.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۲۲۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی متفاوت از کنکور دادن دانش آموزان قبل از انقلاب

 

در بسته زیر اخبار و محتوا‌های آموزشی پیرامون «فیلمی متفاوت از کنکور دادن دانش آموزان در زمان قبل از انقلاب»، «این آقا معلم هر روز دانش آموزانش را به مدرسه می برد»، « توسط دانش‌آموز؛ موشکش چه بُردی داره!»، «ماجرای این ضرب‌المثل‌های بامزه از چه قرار است؟»، «در هر سنی به چه میزان پروتئین نیاز داریم؟ کمبود پروتئین و اثرات زیانبار آن»، «اگه خیلی حواست جمعه سه تفاوت دو عکس ظاهراً مشابه رو پیدا کن»، «آسونترین کوکو رو اینطوری درست کن؛ یه کوکوی جدید و خوشمزه»، «11 آلاینده‌ی مخفی در خانه که سلامت خانواده را به خطر می‌اندازد»،  را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

 

فیلمی متفاوت از کنکور دادن دانش آموزان در زمان قبل از انقلاب

این آقا معلم هر روز دانش آموزانش را به مدرسه می برد

برنامه امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۳؛ آغاز امتحانات از ۲۹ اردیبهشت ماه

عبور دانش آموزان از روی پل معلق و خطرناک برای رسیدن به مدرسه

اگه مثل یه تک تیرانداز تیزبینی، در 7 ثانیه خودرو زرد رو پیدا کن

فیلم آزمایش یک موشک در مدرسه توسط دانش‌آموز؛ موشکش چه بُردی داره!

ماجرای این ضرب‌المثل‌های بامزه از چه قرار است؟

در هر سنی به چه میزان پروتئین نیاز داریم؟ کمبود پروتئین و اثرات زیانبار آن

اگه خیلی حواست جمعه سه تفاوت دو عکس ظاهراً مشابه رو پیدا کن

آسونترین کوکو رو اینطوری درست کن؛ یه کوکوی جدید و خوشمزه

11 آلاینده‌ی مخفی در خانه که سلامت خانواده را به خطر می‌اندازد

 

دیگر خبرها

  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان در مدرسه‌ای در یزد
  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان
  • مشق عشق فداکاری در مدرسه روستایی در زفره
  • حضور اساتید مدرسه علمیه منتظریه در جمع دانش آموزان گنبدکاووس + تصاویر
  • همکلاسی‌های سابق بعد از ۳۹ سال دوباره پشت نیمکت مدرسه نشستند
  • آغاز به کار طرح مدرسه هنر در کاشان
  • فیلمی متفاوت از کنکور دادن دانش آموزان قبل از انقلاب
  • دبستان شهر تاریخی ماسوله با کمتر از ۱۰ دانش آموز
  • ممنوعیت‌های تازه به سبک دهه ۶۰ در مدارس
  • تکرار سختگیری دهه ۶۰ در مدارس