Web Analytics Made Easy - Statcounter

تسنیم نوشت: پادشاه عربستان سعودی در دیدار با نخست‌وزیر بریتانیا، عالی‌ترین مدال افتخار غیرنظامی را به وی اعطا کرد.

به گزارش «واس»، «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی، عصر چهارشنبه «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا را در کاخ یمامه در ریاض به حضور پذیرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ملک سلمان در دومین روز سفر می و هیات همراهش به عربستان سعودی، طی مراسم رسمی از نخست‌وزیر بریتانیا استقبال کرد.

بر اساس این گزارش٬ ملک سلمان و می در این دیدار دامنه توسعه و تقویت روابط میان عربستان سعودی و بریتانیا و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند.

طبق این گزارش، ملک سلمان در این دیدار «نشان ملک عبد‌العزیز» را به نخست‌وزیر بریتانیا اعطا کرد.

ترزا می در چارچوب سفرهای دوره‌ای خود به خاورمیانه، به اردن و عربستان سعودی سفر کرده است و روز گذشته نیز با «محمد بن‌نایف» ولیعهد و وزیر کشور، «محمد بن‌سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع و «خالد الفالح» وزیر نفت عربستان سعودی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۲۴۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه پر سروصدای «نئوم» عربستان سعودی آب رفت!

به گزارش قدس آنلاین، این در حالی است که دولت عربستان سعودی قبلا اعلام کرده بود که می خواهد تا سال ۲۰۳۰، ۱.۵ میلیون نفر از ساکنان این پروژه به شهر آینده نگرانه آن به عنوان «مسیر» "The Line" منتقل شوند.

به گزارش بلومبرگ به نقل از منبعی که نامش فاش نشده، این تعداد اکنون به احتمال زیاد کمتر از سیصد هزار نفر است.

«مسیر» یا The Line که از آن به عنوان یک "شهر شناختی" نامیده می شود، قرار است بیش از ۱۷۰ کیلومتر از صحرا تا دریای سرخ در شمال غربی عربستان سعودی امتداد یابد. اما منبع بلومبرگ می گوید تنها ۲.۴ کیلومتر از آن انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ تکمیل شود.

کلان شهر نئوم با سرمایه ۵۰۰ میلیارد دلاری، که ۲۶۵۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می دهد، بخشی از برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این پادشاهی برای دور کردن اقتصاد این کشور از نفت و چرخش به سمت فناوری و نوآوری است.

طبق تبلیغات پر رنگ و لعاب برنامه‌ریزان این پروژه، قرار است سواحلی درخشان در تاریکی، پیست‌های اسکی، ماه مصنوعی، ربات‌های پیشخدمت و تاکسی‌های پرنده در این شهر به نمایش در بیایند. اما فعالان حقوق بشر این نگرانی را ابراز کرده اند که این طرح های بزرگ نه فقط منعکس کننده جاه طلبی های محمد بن سلمان، بلکه امتناع او از تحمل چالش هایی است که قدرتش را تهدید خواهد کرد.

کارشناسان در سال ۲۰۲۳ گفته اند که این شهر می‌تواند به فناوری های ساخت چین برای جمع‌آوری داده‌های ساکنان به عنوان بخشی از یک برنامه نظارتی گسترده مجهز شود. برخی دیگر از مجازات های سختی که برای منتقدان عربستانی این پروژه اعمال می شود، ابراز نگرانی کردند، به طوری که سال گذشته گزارش شد که یک زن به دلیل انتقاد از این طرح ها در رسانه های اجتماعی به ۳۰ سال زندان محکوم شده است.

نئوم تنها یکی از چندین "ابر پروژه" ای است که عربستان در دست اجرا دارد. پول زیادی که در صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور (PIF) قرار دارد، مدت‌هاست بار مالی زیادی را که توسط چندین پروژه‌ سنگین که تخمین زده می‌شود هر کدام ده‌ها میلیارد دلار باشد را به دوش کشیده است، اما وال استریت ژورنال گزارش داده این صندوق در ماه ژانویه اعلام کرده که پول نقد آن ها تا ماه سپتامبر به پایین‌ترین سطح از دسامبر ۲۰۲۰ کاهش یافته است. این قضیه دولت عربستان را وادار کرده تا به تاکتیکی روی بیاورد که برای مدت طولانی می شود از آن برای افزایش سرمایه خود استفاده نکرده است و آن چیزی نیست جز قرض گرفتن! همچنین گزارش شده است که این پادشاهی قصد دارد در سال جاری بخشی از سهام شرکت نفت دولتی عربستان سعودی یعنی آرامکو را نیز بفروشد.

حاکم سعودی از زمان قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ که باعث شد عربستان به حکومتی بدنام تبدیل شود، از طیف وسیعی از تاکتیک‌ها برای بازسازی نفوذ جهانی خود و تغییر شکل عربستان سعودی در جهان استفاده کرده است. در کنار پروژه‌های بزرگ اقتصادی، عربستان سعودی به حوزه‌های دیگری مانند ورزش نیز پول زیادی اختصاص داده است. گاردین در جولای ۲۰۲۳ تخمین زد که پادشاهی عربستان از سال ۲۰۲۱ حداقل ۶.۳ میلیارد دلار برای قراردادهای ورزشی هزینه کرده است، که از تأمین مالی ادغام غول های برگزار کننده مسابقات جهانی گلف گرفته تا آوردن ستاره های جهان فوتبال از لیگ های اروپایی با دستمزدهای هنگفت را شامل می شود.

منبع: بیزینس اینسایدِر

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

امیرمحمد سلطان پور

دیگر خبرها

  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • وزیر خارجه عربستان: خواهان نزاع بیشتر در منطقه نیستیم
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان
  • گفتگوی امیرعبداللهیان و وزیر امور خارجه عربستان سعودی
  • گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سعودی
  • پروژه پر سروصدای «نئوم» عربستان سعودی آب رفت!
  • پروژه «خط» عربستان سعودی در حال سقوط