Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-04@18:18:09 GMT

ضرورت خروج نظامیان آمریکایی از غرب آسیا

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۲۵۴۹۳

ضرورت خروج نظامیان آمریکایی از غرب آسیا

اکنون ایالات متحده باید فورا به جنگ افروزی خود در خاورمیانه میانه پایان بدهد و به حرکت دیپلماسی که بر اساس آن نقش سازمان ملل متحد در جهت پیدا کردن راه حل های موثر و بی خطر موجه منتهی شود بپردازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا،اکنون زمان پایان دادن به حضور و ارتباط ها های نظامی ایالات متحده در شرق میانه فرا رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماجرا در پیوندها با هواپیماهای بدون سرنشین و عملیات ویژه و عرضه سلاح های ویژه سیا و مشاوران نظامی و بمباران هوایی ضرورت دارد.
این روند ممکن است در مواجهه با تروریسم داعش و موشک های بالستیک ایران و دیگر منافع امنیتی آمریکا غیر ممکن به نظر برسد، اما عقب نشینی از شرق میانه تاحد زیادی امن ترین راه برای ایالات متحده و منطقه است. این رویکرد لازم سوابق تاریخی قابل توجهی دارد.


لازم به یاد آوریست که ایالات متحده با دیگر قدرت های امپریالیستی در درگیرکردن دوباره خود در دام جنگ های خارجی پر هزینه خونین و بی فایده فرقی ندارد و این رویه از آغاز امپراتوری روم تا امروز ادامه یافته است و مسئله این نیست که آیا ارتش امپراتوری می تواند یک ارتش محلی را شکست بدهد یا نه، چون برای دریافت نتیجه ی این حالت معمولا می توانید، به عنوان نمونه به لشکر کشی ایالات متحده به افغانستان در سال 2011 و عراق در سال 2003 نگاه کنید و این سوال مطرح شود که آیا پس از این اقدام و این ظاهراً پیروزی نتیجه ی بدست آمده است؟ ابرقدرت امپریالیستی با هزینه های سنگین روبرو شد و تبعات ضد امنیتی و بی ثباتی سیاسی بی پایان و جنگ باندهای تبه کار و تروریست ها دوباره بجای اول برگشتند.


تروریسم تنها در نتیجه جنگ های امپریالیستی مکرر و حکومت های استبدادی رشد یافته است. و مردم بومی که بصورت مستقیم قادر به شکست قدرت های امپریالیستی نیستند، ناچارند از طریق تروریسم هزینه های بالائی را به امپریالیسم تحمیل می کنند.

به تروریسم توسط مهاجران یهودی علیه امپراتوری بریتانیا و فلسطینی در مبارزه برای استقلال فلسطین و یا از گسترش ترور صربستان علیه امپراتوری هابسبورگ، یا ویتنامی ها در برابر فرانسه و ایالات متحده در جنگ ویتنام برای استقلال استفاده می شود و یا تروریسم آمریکا را در نظر بگیرید در این زمینه که مورد استفاده مبارزان استقلال طلب علیه بریتانیا در جنگ استقلال آمریکا از موارد متنوع آن است.


این البته به معنای چشم پوشی از تروریست نیست. در واقع نقطه نظر اصلی این مطلب به محکومیت حاکمیت امپریالیسم و جنگ ها بر افروخته شده در برابر راه حل سیاسی به جای سرکوب اقتدارگرایانه، جنگ و ترور برمی گردد که در پی آن به وجود آمده است.


دولت های دیکتاتور بریتانیا در امریکا قبل از استقلال و آمریکایی ها در کوبا و فیلیپین پس از سال 1898 و فرانسه و آمریکا در ویتنام و ایالات متحده در شرق میانه در دهه های اخیر، باعث واکنش های خشونت آمیز منجر به نابودی صلح، رفاه، کشورداری خوب و امیدواری شده است. زیرا راه حل واقعی برای (صلح، رفاه، کشورداری خوب و امیدواری) در عدالت دیپلماتیک و سیاسی، نهفته است و نه در حکومت استبدادی ، سرکوب و تروریسم برپا شده توسط آمریکا است.

امپراتوری در اینجا به معنی استفاده یک کشور از زور برای تحمیل خواسته های خود بردولت های دیگر است امپراتوری وقتی بیشتر آشکارمی شود که به کنترل و اعمال مستقیم قدرت از طریق اشغال و انضمام سایر سرزمین ها به قلمرو خود صورت می گیرد همانطور که در فتوحات آمریکا در هاوایی، فیلیپین و پورتوریکو در پایان قرن نوزدهم مشاهده شده است.
با این حال هستند امپراتورهایی که به طور غیر مستقیم، با استفاده از زور، مخفیانه و یا بشکلی آشکار برای منزوی کردن دولت های که بنظر شان مواضع خصمانه ی علیه آن دارند درصدد جایگزین کردن دولت دیگری بجای آنها هستند تا آنها را تحت کنترل خود داشته باشند.


لازم به ذکر است که تا کنون حکومت غیر مستقیم از رایج ترین رویکرد آمریکا بوده است برای مثال هنگامی که ایالات متحده دولت منتخب ایران در سال 1953 به منظور تحمیل رژیم استبدادی شاه را بر ایران سرنگون کرد. یا به طور مشابه، امریکا دولت افغانستان توسط طالبان در سال 2001 و صدام حسین در سال 2003 سرنگون کرد همه ی این اتفاقات برای تعیین یک سیستم آمریکا پسند به انجام رسید. گرچه گفتن آسان تر از انجام دادن است. در تمام این موارد، چشم انداز امپریالیسم آمریکا ثابت میکند که این کشور با بهره گیری از تخیل لجام گسیخته خشن، هیچگاه خشونت منجر به تامین منافع ایالات متحده آمریکا منجر نشده است.


در واقع ده ها فقره از مواردی که سازمان سیا و ارتش آمریکا با هدف حکومت غیر مستقیم در امریکای لاتین، آسیا، آفریقا و شرق میانه دولت ها را سرنگون کرده اند به ثبت رسیده است. همچنین یک جنگ خونین بی پایان مانند سوریه و یمن که در حال حاضر وجود دارد که در آن تلاش ناموفق ایالات متحده و متحدان منطقه ی اش برای سرنگونی دولت ها به شکست منجر شده و جنگی طولانی مدت استمرار یافته است. که درعین حال این عملیات اگر در سرنگونی دولت ها موفق شود و یا شکست بخورد، نیز عواقب طولانی مدت آن همیشه چیزی جزخشونت و بی ثباتی نیست.


شاید یکی از تبعیض آمیز ترین ویژگی امپراتوری آمریکا این است که آن ها در اواخر دولت های امپراتوری بشکلی دیر هنگام ظهورکرده اند. در حالی که قدرت های اروپایی به ویژه انگلستان و فرانسه در حال ایجاد امپراتوری های درخارج از قرن نوزدهم مشغول بودند ،ایالات متحده هنوز هم در جنگ نسل کشی علیه آمریکایی های بومی و جنگ ها داخلی خو سرگرم بود.

شروع ایجاد امپراتوری آمریکا در خارج از کشور تقریبا به طور منظم از سال 1890 آغاز شد زمانی که ایالات متحده سرانجام از این ساحل تا به آن ساحل گسترش یافت و پس از بسته شدن مرز در شمال امریکا گام بعدی این ایجاد یک امپراتوری آمریکا در خارج از کشور دنبال شد.


مناطق جنگی امروز در شرق میانه از جمله فلسطین، لبنان، سوریه و عراق تنها ابتکار امپراتوری های بریتانیا و فرانسه پس از جنگ جهانی اول است که نه برای ایجاد دولت های ملی آماده شده بود بلکه برای ایجاد حکومت امپراتوری خارجی طراحی شده بود.


به یاد بیاورید که پس از جنگ جهانی دوم ایالات متحده به دنبال تایید رهبری جهانی خود بود که از جمله ی آن از طریق حکومت غیر مستقیم ایالات متحده به اعطای وام برای خرید سلاح و نظامی گری خود بود به جای مبارزه با هیتلر به عنوان یک نتیجه از آن اقدامات بریتانیا به ایالات متحده مدیون شده و نهایتاً ایالات متحده در موقعیت خوبی نسبت به بریتانیا به عنوان یک قدرت جهانی مطرح شد.


مصادف با ایجاد امپراتوری امریکا پس از جنگ سرد اغلب امریکا برای توجیه جنگ های خود در خارج از کشور و پی ریزی کودتاها به کارگردانی سازمان سیا به عنوان لزوم دفاع ازخود و متحدین در برابر اتحاد جماهیر شوروی بر می گشت فرماندهان آمریکایی از زبان امپراتوری و حکومت مستقیم دوری کردند.

اما واقعیت ساده این است که ایالات متحده معمولا برای منافع خاص خود از آن شیوه استفاده کرد منابع سرشار نفت در شرق میانه زمین های کشاورزی مرغوب و ارزش صنعتی آن در امریکای لاتین، لزوم استقرار پایگاه های نظامی آمریکا در سراسر جهان را ایجاب کرد.


در خاورمیانه میانه ایالات متحده نیز به از سرگیری جنگ های قبلی بریتانیا و امپراتوری فرانسه پرداخته است. امریکا اساسا همان انگیزه امپراطوری های سابق را دارد به عنوان تامین امنیت نفت در شرق میانه به استقرار نیروی نظامی در غرب آسیا و شرق مدیترانه و اقیانوس هند دریای مدیترانه اقدام کرده است.

در سال 1953 سازمان سیا با همکاری دستگاه جاسوسی نظامی بریتانیا برای سرنگونی دولت منتخب در ایران به منظور به دست آوردن نفت ایران برای انگلستان و ایالات متحده صورت گرفته است. و تاریخ سیاسی کشورهای منطقه نشان می دهد و از آن پس ایالات متحده از آن نقطه برای بدست گرفتن ابتکار عمل اقدامات خود را گسترش داده است.


ایالات متحده در حال حاضر نیز به یک جنگ دائمی ادامه دار در شرق میانه مشغول است که در آن هواپیمای بدون سرنشین به جای حملات هوایی و در کنار آن نیروهای زمینی به طور فزاینده مشغول درگیری هستند در گذشته نیروهای زمینی ایالات متحده مرتکب جنایات فراوانی مانند قتل عام مای لای در ویتنام که حتی وجدان ملی آن کشور را سوزاند شده اند.

در حال حاضر همچنین حملات هوایی منجر به مرگ صدها شهروند غیرنظامی که در پوشش خبری و رسانه کمتر انعکاس شده اند. جنایات آمریکا ادامه دارد اما پاسخ به آن بستگی به میزان بهره وری از عصر اطلاعات و آگاهی افکار عمومی دار.


نویسنده درپایان نتیجه میگیرد: شایان ذکر است که اکنون ایالات متحده باید فورا به جنگ افروزی خود در خاورمیانه میانه پایان بدهد و به حرکت دیپلماسی که بر اساس آن نقش سازمان ملل متحد در جهت پیدا کردن راه حل های موثر و بی خطر موجه منتهی شود بپردازد.


ترک، عرب و فارس به عنوان قومیتهای بومی منطقه ازحدود 2500 سال با هم زندگی کرده اند. ولی این ایالات متحده بوده که در جهتی بیهوده در این منطقه از 65 سال پیش دخالت کرده است. و اکنون زمان این فرا رسیده است که آمریکا به ساکنان بومی اجازه دهد تا خود به درک مشکلات خویش و با حمایت از دفاتر مطمئن سازمان ملل متحد در حفظ صلح و ایجاد ثبات تلاش کنند.
بخصوص اینکه ما در حال حاضر در صدمین سالگرد حکومت سلطنتی انگلیس و فرانسه در شرق میانه قرار گرفته ایم و ایالات متحده آمریکا ناشیانه در دام بدبختی و سردرگمی طولانی افتاده است.

ترجمه:عبدالمجید اورا

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۲۵۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای با ایالات متحده پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» رامروز (پنجشنبه) به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق چین از برگزاری جلسه بعدی خودداری کرده و پاسخی اساسی به گزینه‌های پیشنهادی ما ارائه نکرده است.»

این مقام افزود، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده پیشنهاد کرده است که «گام‌های عاقلانه‌ای که خطرات اساسی درگیری و تشدید کنترل‌نشده در حوزه‌های هسته‌ای و فضایی را بررسی می‌کند، صورت پذیرد.»

بر اساس این گزارش، این امر مستلزم بهبود مکانیسم ارتباط بحران بین کشورها، ارائه اطلاعیه‌هایی پیش از آزمایش موشک‌های بالستیک استراتژیک و کاهش تنش در فضاست.

«لیو پنگیو» سخنگوی سفارت چین در واشنگتن با اشاره به ۵۰۰۰ کلاهک هسته ای آمریکا به این وب‌سایت خبری گفت ایالات متحده باید «دیپلماسی مگافون» خود را متوقف کند.                              او  از کشورهایی که زرادخانه‌های هسته‌ای قابل توجهی دارند، خواست تا آن‌ها را کاهش دهند.

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • بلینکن: کمک‌های نظامی جدید به اوکراین، سرمایه‌گذاری در آمریکا است
  • روسیه: اکثر حملات سایبری از سوی آمریکا انجام می‌شود
  • دانشگاه ورمونت سخنرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل را لغو کرد
  • آستین: نیرو‌های روسیه در نیجر به نیرو‌های آمریکایی دسترسی ندارند
  • جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس نقاب دروغین حقوق بشر را از چهره ایالات متحده انداخت
  • اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را به عنوان ابزاری برای نفوذ چین می‌بینند
  • چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند
  • پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است