Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@23:32:50 GMT

ایتالیا مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۲۹۲۱۴

فرهنگ>ادبیات - همشهری‌آنلاین:
مدیر کل کتابخانه‌ها و وزارت فرهنگ ایتالیا در نشست نمایشگاه کتاب بولونیا از حضور ایتالیا به عنوان کشور میهمان در نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: ما نخستین کشور اروپایی هستیم که با ۱۳ نویسنده و ۱۳ تصویرگر مهمان ویژه نمایشگاه کتاب خواهیم بود.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران خانم رومو، مدیر کل کتابخانه ها و موسسات وزارت فرهنگ ایتالیا در برنامه روزایران که درنمایشگاه کتاب بلونیا برگزار شد گفت: ایتالیا با عنوان "زیبایی بدون زمان" در سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه روز ایران به همت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا روز سه شنبه(15 فروردین ماه) در سالن "ویواچه" برگزار شد. دراین نشست مدیر کل کتابخانه ها و موسسات وزارت فرهنگ ایتالیا نیز حضورداشت. وی گفت: بسیار مفتخرم از دعوت سخاوتمندانه ایران جهت شرکت در نمایشگاه کتاب تهران که گواه دیگری است بر ادامه‌دار بودن همکاری‌های دو کشور در سطح عالی.حضور درایران فرصت مغتنمی است که دو کشور با سابقه فرهنگی چند صد ساله بتوانند در کنار هم مروری بر تاریخ روابط دیرینه خود داشته و همدیگر را بهتر بشناسند. عنوان انتخابی ایتالیا برای حضور خود درنمایشگاه تهران "زیبایی بدون زمان" می‌باشد. این عنوان دو مفهوم را به ذهن بیینده ایرانی منتقل می‌کند.

مفهوم اول زیبایی در کنار هم بودن است. در کنار کشوری با فرهنگ غنی و چند هزار ساله و زیبایی افتخار اولین کشور اروپایی میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران.

وی در ادامه گفت: مفهوم دوم ، قدر دانستن این زیبایی بدون محدودیت زمانی است. چرا که نمی‌خواهیم فقط به گذشته خود ببالیم بلکه باید این زیبای را برای آیندگان هم پاس بداریم. موارد گفته شده در خصوص ایران هم صدق می‌کند چرا که ایرانیان هم درقبال حفظ زیبایی‌های فرهنگی، هنری و ادبی خویش برای آینده بشری مسئول هستند .

رومو درادامه گفت: فرصت پیش آمده تنها منحصر به اصحاب نشر و کتاب نیست بلکه فرصتی برای یک گفتگوی عظیم فرهنگی است.

مدیر کل کتابخانه ها و موسسات وزارت فرهنگ ایتالیا درپایان سخنان خود گفت: تعداد ۱۳ نویسنده و همین تعداد تصویرگر نمایندگان ایتالیا در نمایشگاه تهران خواهند بود و تفاهم فرهنگی امضا شده بین دو کشور اساس روابط و گفتگوی فرهنگی بین دو کشور را تشکیل می‌دهد.

درادامه این برنامه اکبرقولی رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا سخنرانی کرد. وی درسخنان خود گفت: مفتخر هستیم که همچون دیگر سال های اخیر، در پنجاه و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب کودک بلونیا حضور یافته و امروز مراسم ویژه روز ایران در این نمایشگاه را برگزار می نمائیم.

وی درادامه گفت: اهمیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک بلونیا در وهله نخست، در اهمیت موضوع آن؛ یعنی دقت در انجام وظیفه تأمین خوراک فرهنگی مطلوب برای کودکان است. دقت در انجام این وظیفه، به ویژه در جهان معاصر که در آن، سهولت و سرعت فن آورانه تولید کمی و به اشتراک گذاری اطلاعاتی که کودکانمان نیز به بسیاری از آن ها دسترسی دارند، همواره با دقت کیفی در خصوص این که چه تصویری از جهان به ایشان می نمایانیم همراه نمی باشد؛ ضرورت مضاعف نیز یافته است.

قولی در ادامه گفت: دنیای بی فریب و واقعی؛ اما رنگارنگ و زیبای جشنواره بین المللی کتاب کودک بلونیا، فرصتی برای نجات تصویر زیبای جهان پیش چشم کودکان است. حضور در این جشنواره فرصتی مناسب برای تصویرگران ایرانی در حوزه کتاب کودک است و اهمیت این موضوع تا آن جا است که رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا نیز، بخشی از فعالیت های خود را به این حوزه اختصاص داده که تنها به عنوان نمونه هایی از آن در سال گذشته، می توان به برگزاری کارگاه های آموزشی ایران شناسی برای بیش از 450 دانش آموز ایتالیایی با محتوای برگزاری نمایشگاه عکس و صنایع دستی؛ آموزش ساخت صنایع دستی؛ اجرای موسیقی؛ نمایش فیلم و... در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی شهر رم و یا حضور اعضاء کودک و نوجوان گروه شاهنامه خوانی "سفیران صلح و دوستی" در ایتالیا و اجراء برنامه مشترک با دانش آموزان مدارس شهر رم در روز جهانی زبان مادری اشاره نمود.

رایزن فرهنگی ایران درایتالیا درادامه گفت: با درک مشابهی از اهمیت فعالیت در این حوزه، دوستان ما در رایزنی فرهنگی ایتالیا در ایران نیز، در جریان برگزاری سلسله برنامه های جانبی به مناسبت حضور ایتالیا به عنوان مهمان ویژه در سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ماه ژانویه گذشته، نشستی را با حضور تصویرگران ایتالیایی کتاب کودک در تهران برگزار نمودند.

دکتر فاطمه عسگری عضو هیات علمی دانشکده زبان های خارجی دانشگاه تهران در این مراسم ضمن بیان تاریخچه ترجمه پینوکیو در ایران از انتشار نخستین ترجمه این اثر از ایتالیایی به فارسی توسط غلامرضا امامی خبر داد و گفت: قرار است این کتاب توسط انتشارات جیحون تا چندی دیگر وارد بازار نشر شود.

عضو هیات علمی دانشکده زبان های خارجی دانشگاه تهران سخنان خود را با معرفی صادق چوبک به عنوان نخستین مترجم این اثر در ایران آغاز کرد. در این بخش به آثار ادبی منتشر شده از این مولف در ایران و سایر کشورها سخن گفته شد.نقش مقدمه این کتاب و بیان کمبود ادبیات،نقش کتاب های درسی، توجه به زبان فارسی در این مقدمه بخش دیگری از بیانات عسگری بود.

بررسی تاریخچه ادبیات کودک در ایتالیا بخش دیگری از سخنان این کارشناس بود که منتهی به تحلیل شیوه ی انتشار پینوکیو در ایتالیا و سایرکشورها شد. عسگری با بیان اینکه ۲۴۲عنوان کتاب با موضوع پینوکیو درکتابخانه ملی ایران موجود است،چوبک،ثریا شکری،اصغر رستگار،هما نوابی، مصطفی رحماندوست و غلامرضا امامی را مهم‌ترین مترجمان این کتاب معرفی کرد.

این کارشناس با عنوان این که برای نخستین بار قرار است ترجمه ایتالیایی به فارسی این اثر توسط غلامرضا امامی منتشر شود، این گام را بسیار مهم دانست.

گفتنی است که بیشترین تاکید این برنامه بیان ویژگی‌های اثر چوبک و تاثیرات آن بر امر آموزش بود.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۲۹۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب نشاط اجتماعی تهران را بالاتر می‌برد/ در حال حاضر شهرآفتاب گزینه مناسبی برای نمایشگاه نیست

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موجب جبران کاستی‌های اجتماعی و فرهنگی کشور است و نمایشگاه بین‌المللی کتاب نشاط اجتماعی شهر تهران را بالاتر می‌برد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: نمایشگاه کتاب به عنوان یکی از برنامه‌های مهم حوزه فرهنگ ایران سال‌های سال است که برگزار می‌شود و تأثیر بسیاری خوبی در رشد فرهنگ عمومی جامعه داشته است. نمایشگاه کتاب به طور کلی نقش مهمی در ارتقاء سطح فرهنگ و دانش عمومی مردم دارد.

وی در رابطه با تأثیر برگزاری نمایشگاه کتاب بر روی مسائل اجتماعی و زیست شهروندان، بیان کرد: نمایشگاه کتاب علاوه بر آنکه بهار اهل کتاب و موعد دیدار اهل قلم و کتاب دوستان است، موجب افزایش نشاط اجتماعی شهروندان و بازدیدکنندگان نیز می‌شود. به اعتقاد من مدیریت شهری تهران باید در محدوده اختیارات خود هر امکان و توانی را که دارد، در اختیار نمایشگاه کتاب بگذارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، همکاری تنگاتنگ شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در برپایی هر چه بهتر نمایشگاه بین‌المللی تهران ضروری خواند و ادامه داد: حضور مدیریت شهری در برگزاری این اتفاق مهم فرهنگی در کشور مسبوق به سابقه است و همکاری پررنگی از سوی شهرداری تهران همواره در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وجود داشته که البته هر دوره از برگزاری کاستی و نواقص دوره‌های قبل را شناسایی و برطرف کرده‌اند.

امانی نیاز جامعه امروز را توسعه و ترویج فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی برشمرد و گفت: نیاز مردم دسترسی به رویداد‌های مفید فرهنگی است و نمایشگاه کتاب می‌تواند ضمن تأمین نیاز فرهنگی شهروندان کاستی‌های فرهنگی و اجتماعی موجود را جبران کند.

وی با اعلام اینکه خودش به نوعی پای ثابت همه نمایشگاه‌های کتاب در طول دوران برگزاری بوده است، افزود: هر سال طبق زمینه علاقه شخصی‌ام کتاب‌هایی را که به تازگی به بازار نشر آمده‌اند، از نمایشگاه کتاب خریداری می‌کنم و زمان قابل توجهی را در آنجا سپری می‌کنم.

معاون اسبق برنامه‌ریزی، توسعه‌شهری و امور شورای شهرداری تهران، گفت: معتقدم با رفع اشکالات نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب باید در سال‌های آینده نمایشگاه کتاب را به آنجا منتقل کرد. به نظرم در حال حاضر با توجه به کمبود‌هایی که در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب داریم برای برگزاری نمایشگاه کتاب فضای مناسبی نیست؛ دو دوره‌ای هم که آنجا برگزار شد مشکلاتی ایجاد کرد. مدیریت شهری باید نمایشگاه شهرآفتاب را کامل کند و دسترسی و ظرفیت‌های آن را بهبود ببخشیم و اصلاح کنیم.

امانی در رابطه با حضور شهروندان در بازدید از نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی (ره)، بیان کرد: اجرای طرح ترافیکی ویژه نمایشگاه کتاب در محدوده مصلی نیز می‌تواند به برگزاری مناسب‌تر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی کمک کند. لازم است مردم تا حد امکان با انواع وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو، اتوبوس و تاکسی به نمایشگاه بیایند و تعداد پارکینگ‌های مرتبط با مصلی برای مراجعان نمایشگاه کتاب به میزان کافی پیش‌بینی شود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب نشاط اجتماعی تهران را بالاتر می‌برد/ در حال حاضر شهرآفتاب گزینه مناسبی برای نمایشگاه نیست
  • دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد
  • نمایشگاه کتاب امسال فضای بیشتری دارد
  • پیرنگ جدی نمایشگاه امسال موضوع فلسطین و غزه خواهد بود
  • ساعت کار نمایشگاه کتاب و پیشنهاد گذاشتن صندوق رأی
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران الگوی مدیریتی مشارکت در بین رویداد‌های کشور است
  • جزئیات برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
  • جزئیات و ساعت بازدید نمایشگاه کتاب اعلام شد/ چرا باز هم مصلی محل برگزاری شد؟
  • نمایشگاه کتاب تهران محل رونق اقتصادی نشر است
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محلی برای رونق اقتصادی نشر