Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-26@10:10:55 GMT

رینیت آلرژیک/ عامل اصلی آلرژی در فرش منزلتان!

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۲۹۶۱۳

سرویس سلامت و پزشکی بی باک؛ بخش مهمترین عناوین:

هیچ کس دوست ندارد به بیماری آلرژی، دچار شود. درست است که این بیماری خطرات چندانی ندارد ولی در کار و زندگی انسان اختلال ایجاد می کند. اینکه احساس گرفتگی در مجاری تنفسی یا خارش در بدن داشته باشیم، برای هیچ کسی خوش آیند نیست. آیا می دانید موجودات میکروسکوپی ای که در فرش منزل خودتان زندگی می کنند، مهم ترین عامل بروز آلرژی هستند؟

علیرضا خیاط زاده فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی، در خصوص رینیت آلرژیک (آلرژی بینی) اظهار داشت: آلرژی یک استعداد ژنتیکی است که فرد نسبت به برخی عوامل بی‌ضرر محیطی مانند گرده گیاهان و گرد و خاک واکنش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علائم رینیت آلرژیک
وی بیان کرد: علائم آلرژی شامل عطسه، آبریزش، گرفتگی، احتقان، خارش بینی و التهاب گوش و چشم هستند. همچنین میزان شیوع رینیت آلرژیک در بزرگسالان حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد و در کودکان ۴۰ است، حدود ۴۰۰ میلیون نفر در جهان از این عارضه رنج می‌برند.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی با بیان اینکه متاسفانه به خاطر عوامل محیطی مانند صنعتی شدن جوامع و آلودگی هوا آمار مبتلایان به رینیت آلرژیک در حال افزایش است، افزود: این بیماری می‌تواند خفیف یا شدید باشد و افراد این علائم را به صورت متناوب یا دائمی تجربه می‌کنند.

خیاط زاده عنوان کرد: به طور معمول افراد نسبت به گیاهانی که گرده افشانی می‌کنند به خصوص در فصل بهار، چمن و علف‌های هرز در اواخر تابستان و اوایل پاییز واکنش نشان می‌دهند. علاوه بر این، عوامل محرک دیگری مانند گرد و خاک، هوای سرد و آلوده نیز سبب تحریک علائم در مبتلایان به این عارضه می‌شود.

عوارض این عارضه
وی تاکید کرد: آلرژی‌های موجود در محیط منزل شامل دود سیگار و دخانیات، هیره یا مایت (موجودی میکروسکوپی که در محیط دارای رطوبت بالای ۵۵ درجه و گرد و غبار مانند فرش، موکت، مبلمان و لای کتب رشد می‌کند) و کپک و قارچ‌هایی که در محیط مرطوب رشد می‌کنند. مبتلایان به رینیت آلرژیک با عوارضی مانند خستگی روزانه، خواب نامطلوب و اختلال عملکرد در فعالیت‌های روزانه مواجه هستند.

درمان رینیت آلرژیک
خیاط زاده با بیان اینکه با انجام تست‌های آلرژی می‌توان ماده‌ای را که فرد نسبت به آن حساسیت دارد، تعیین کرد، گفت: برای درمان رینیت آلرژیک فرد باید در مرحله نخست نسبت به این عارضه آشنایی پیدا کند. در گام بعدی پرهیز کردن از عوامل محرک و تشدید کننده این بیماری نیز ضروری است. مبتلایان به رینیت آلرژیک باید تا حد امکان از حضور در پارک‌ها در اوایل صبح (حدود ساعات ۷ تا ۱۰) و نزدیک غروب (۱۷ تا ۲۰) خوددداری کنند و حتما هنگام حضور عینک بزنند.

وی توصیه کرد: اکثر مبتلایان به رینیت آلرژیک اقدام به مصرف خودسرانه آنتی هیستامین‌های نسل قدیم می‌کنند که متاسفانه این دارو‌ها خواب آور هستند و موجب اختلال در عملکرد روزانه فرد می‌شود. بنابراین استفاده از آنتی هیستامین‌های نسل جدید در کنترل علائم این عارضه در موارد خفیف می‌تواند موثر باشد.این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی اظهار داشت: به کار بردن اسپری‌های استروئیدی یا کورتونی بینی درمان اصلی دارویی آلرژی بینی محسوب می‌شود. مبتلایان به رینیت آلرژیک حتی اگر علامتی ندارند باید درمان خود را به صورت منظم و روزانه بسته به شدت آن یک تا ۲ بار ادامه دهند. در موارد شدید می‌توان از واکسن درمانی (ایمونوتراپی) کمک گرفت. البته کل فرآیند درمان در ایمونوتراپی حدود ۲ تا سه سال طول می‌کشد.

خیاط زاده یادآور شد: برخی افراد دچار رینیت آلرژیک خودسرانه اقدام به تزریق آمپول‌های کورتون‌دار می‌کنند که به مرور زمان عوارض جدی مانند مشکلات کلیوی، افزایش فشار و قند خون بر جا می‌گذارد. این در حالی است که کورتون‌های استنشاقی برخلاف کورتون‌های تزریقی و خوراکی میزان جذبشان خیلی پایین است و علاوه بر اینکه توسط بدن به خوبی تحمل می‌شوند، عوارض جانبی کورتون را نیز ندارند. در موارد شدید نیز می‌توان تحت نظر پزشک قرص‌هایی غیر از آنتی هیستامین مصرف کرد.

وی عنوان کرد: در اکثر موارد آلرژی بینی با بیماری‌های دیگری مانند سینوزیت، پولیپ بینی، عفونت گوش میانی و آسم همراه است. ۴۰ درصد از مبتلایان به رینیت آلرژیک مستعد آسم و ۸۰ درصد از بیماران دچار آسم، در معرض ابتلا به آلرژی بینی قرار دارند. بنابراین درمان ناکامل آلرژی بینی سبب بهبودی ناکارآمد آسم هم می‌شود.

خبرنگاران جوان

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۲۹۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عامل حمله به کنسولی ایران در پاریس به حبس محکوم شد

دادگاهی در فرانسه مردی را که طی هفته گذشته با ورود به ساختمان کنسولی ایران در پاریس به انجام عملیات انتحاری تهدید کرده بود به ۱۰ ماه حبس تعلیقی محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، این مرد ۶۱ ساله، مقیم فرانسه در دادگاه مدعی شد که روز جمعه (۱۹ آوریل) پس از اطلاع از دستگیری خواهرش اقدام به این کار کرده است.

او گفت که نمی‌خواسته کسی را «تهدید کند»، بلکه در پی «انتقام» از مقامات ایرانی بوده که او را «تروریست» خوانده‌اند.

دادگاه در حکمی او را از حمل سلاح یا نزدیک شدن مجدد به ساختمان کنسولی منع کرده است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این مرد روز جمعه پس از گزارش ورود یک مزاحم با نارنجک یا کمربند انفجاری به ساختمان کنسولی سفارت ایران دستگیر شد اما پلیس هیچ ماده منفجره‌ای پیدا نکرد. یک منبع پلیس که نخواست نامش فاش شود، گفت که مظنون یک جلیقه با جیب‌های بزرگ حاوی سه نارنجک تقلبی به تن داشت.

قاضی گفت که شاهدان از مردی که «پرچم‌ها را پاره کرده» و گفته‌اند «می‌خواهد بمیرد» گفته‌اند.

به گفته دادستانی، این مرد پیش از این به دلیل آتش زدن لاستیک مقابل ورودی سفارت ایران در پاریس در سال ۲۰۲۳ محکوم شده بود.

tags # پاریس سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • خستگی و سرعت غیر مجاز دو عامل تصادفات پایتخت
  • ۴۰۰ خیر مدرسه ساز در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت
  • مدیران نگران چه هستند؟
  • عامل حمله به کنسولی ایران در پاریس به حبس محکوم شد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید