Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- در زمان بارداری تقریبا تمام اعضای بدن دچار تورم می‌شوند حتی مخاط لثه آنقدر ورم می‌کند که گاهی دچار خونریزی می‌شود. وضعیت مخاط بینی هم به همین صورت است و این مشکل تا جایی پیش می‌رود که افرادی که بینی‌شان را جراحی کرده‌اند، گاهی در زمان بارداری تنفس برای‌شان سخت می‌شود. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، اگر خودتان هنوز مادر نشده اید حتما دور و برتان زیاد خانم حامله دیده اید که در این دوران مخصوصا در آخرین ماهها قیافه شان خیلی تغییر میکند یکی از متداولترین تغییرات که روی صورت ایجاد می شود التهاب بینی و بوجود آمدن لک و جوش است که بسیاری از خانها از این موضوع ناراحت هستند

خانم‌هایی که نگران زیبایی‌شان هستند با ظهور این علائم اعتماد به ‌نفس‌شان را از دست می‌دهند؛ اگر شما هم در گروه این افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از گم کردن دست و پای‌تان این مطلب را بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی و دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و فوق‌تخصص نازایی و لاپاراسکوپی به شما می‌گویند این تغییرات چطور ایجاد می‌شوند و برای برطرف شدن‌شان چقدر باید صبر کنید.

بینی‌تان دوبرابر شده؟

در زمان بارداری تقریبا تمام اعضای بدن دچار تورم می‌شوند حتی مخاط لثه آنقدر ورم می‌کند که گاهی دچار خونریزی می‌شود. وضعیت مخاط بینی هم به همین صورت است و این مشکل تا جایی پیش می‌رود که افرادی که بینی‌شان را جراحی کرده‌اند، گاهی در زمان بارداری تنفس برای‌شان سخت می‌شود.

مشکل از کجا می‌آید؟

از این خونریزی‌ها و دشواری که درنفس‌کشیدن با آن روبه رو می‌شوید نترسید. توضیح دلیل این اتفاق ساده است؛ در بارداری حدود ۲ تا ۵/۲ لیتر به حجم خون اضافه شده و عروق کمی گشاد می‌شوند؛ گذشته از این از عروق مقداری مایع خارج می‌شود که باعث تورم تمام اندام‌های بدن از جمله بینی می‌شود.

چقدر طول می‌کشد؟

همه افراد دچار تورم بینی یا دیگر مشکلات زیبایی نمی‌شوند زیرا گیرنده‌های هورمونی در افراد مختلف، متفاوت عمل می‌کنند. اما اگر این مشکل سراغ شما بیاید، احتمالا تا ۸ هفته بعد از زایمان دست از سرتان برنمی‌دارد.


بعد از زایمان مقداری خون (حدود ۵۰۰ سی‌سی تا یک لیتر) از دست می‌رود اما یک لیتر اضافه باقیمانده ۸ هفته طول می‌کشد تا کاهش پیدا کند. به طور کلی تمام تغییرات بارداری پس از گذشت ۸ هفته از زایمان تقریبا برطرف می‌شوند.

صورت‌تان پر از جوش شده؟

در زمان بارداری، هورمون‌های مردانه یا آندروژنیک از جفت ترشح می‌شوند. بنابراین از آنجایی که هورمون‌های مردانه زیاد می‌شوند جوش‌های صورت هم در این دوران افزایش می‌یابند.

مشکل از کجا می‌آید؟

این موضوع ربطی به جنسیت جنین ندارد؛ یعنی جنین چه دختر باشد و چه پسر هورمون‌هایی زیادی توسط جفت ترشح می‌شود طوری که ما می‌گوییم توفان هورمونی اتفاق می‌افتد و مشکل با برگشتن بدن به حالت تعادل برطرف می‌شود.

چقدر طول می‌کشد؟

این حالت بعد از ۲ونیم ماهگی رخ می‌دهد و برای بهبود آن فقط می‌توان از محلول‌های موضعی تجویز شده توسط متخصص پوست (با اطلاع از بارداری) بهره برد و به هیچ وجه نباید از داروها و آنتی‌بیوتیک‌های ممنوعه در بارداری استفاده کرد. البته ترشح جفت و اندازه آن در افراد مختلف، متفاوت است و همه دچار افزایش جوش نمی‌شوند. به طور کلی این مشکل معمولا با خروج جفت از بدن به تدریج برطرف می‌شود.

پای چپ‌تان واریسی شده؟

پای واریسی از مشکلات شایع دوران بارداری است. اگر در سال های قبل از باردار شدن تان پای این مشکل به زندگی‌تان وارد شده، احتمالا در دوره بارداری هم شاهد شدید‌تر شدنش خواهید بود. گذشته از این، اگر در خانواده شما کسانی سابقه ابتلا به واریس دارند، بعید نیست که شما هم در ۹ ماه بارداری درجاتی از آن را تجربه کنید.

مشکل از کجا می‌آید؟

از آنجایی که در بارداری حجم خون ۵/۲ لیتر افزایش پیدا می‌کند، عروق و به‌خصوص سیاه‌رگ‌ها گشاد می‌شوند تا بتوانند این میزان خون را در خود جای دهند. علاوه بر این رحم چون در بارداری بزرگ می‌شود، روی عروق اندام تحتانی که می‌خواهند از پشت رحم رد شوند و به طرف کبد و بعد به سمت قلب بروند، فشار ایجاد می‌کند. این فشار فیزیکی از نیمه دوم سه ماهه دوم افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود عروق نتوانند خون را به‌خوبی به طرف قلب برگردانند بنابراین واریس‌ها به‌خصوص در پای چپ به‌شدت تشدید می‌شوند.

چقدر طول می‌کشد؟

اگر واریس باعث تخریب دریچه‌های عروق شود، بعد از زایمان هم باقی می‌ماند اما اگر دریچه سالم بماند اغلب بعد از زایمان برطرف می‌شود.اگر در سنین بالا باردار شده‌اید یا سابقه واریس در خود و خانواده‌تان دارید، حتما از اوایل سه ماهه دوم از جوراب‌های ضد واریس استفاده کنید و در حمام دوش آب سرد را آرام از مچ پا به طرف بالا بیاورید. همچنین بهتر است روزی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی با کفش راحت داشته باشید و برای مدت طولانی در حالت نشسته یا ایستاده قرار نگیرید.

صبور باشید!

مشکلات پوستی بارداری چه زمانی به وجود می‌آیند و تا چه موقع با شما می‌مانند؟

پوست‌تان لک و تیره شده؟

۹۰ درصد زنان باردار در هفته‌های اول تا چهاردهم بارداری دچار درجاتی از افزایش تیرگی پوست می‌شوند. البته این تغییر در خانم‌هایی که موی تیره و پوست سبزه دارند بیشتر دیده می‌شود. همچنین مناطقی مانند نوک سینه‌ها، نواحی تناسلی، خط میانی دیواره شکم، زیر بغل و کشاله ران‌ها بیشتر دچار تیرگی می‌شوند.

چقدر طول می‌کشد؟

این تغییر رنگ‌ها معمولا بعد از بارداری از بین می‌رود اما ممكن است درجاتی از آن باقی بماند. علاوه بر این، ۷۰ درصد زنان در نیمه دوم بارداری دچار ماسک بارداری در صورت می‌شوند. این تیرگی عموما لب بالا، گونه‌ها، پیشانی و چانه را گرفتار می‌کند و به دنبال تماس با آفتاب تشدید می‌شود. نواحی تیرگی هم معمولا به رنگ قهوه‌ای و اغلب دوطرفه و قرینه هستند. ماسک بارداری هم ممکن است بعد از زایمان از بین برود یا به درجاتی باقی بماند.

صورت‌تان پرمو شده است؟

بیشتر زنان در بارداری به درجاتی از پرمویی به‌خصوص در صورت دچار می‌شوند. همچنین موهای سر در این دوران پرپشت‌تر می‌شود و ریزش مو کاهش پیدا می‌کند.

چقدر طول می‌کشد؟

پرمویی دوران بارداری تحت تاثیر عوامل هورمونی است و در عرض ۶ ماه پس از زایمان برطرف می‌شود اما پس از زایمان در فاصله سه تا پنج ماه ریزش مو افزایش پیدا می‌کند. هرقدر هم زایمان سخت‌تر و طولانی‌تر باشد و با خونریزی شدیدتری همراه باشد، ریزش مو بیشتر خواهد بود. اما برخلاف عقیده عموم شیر دادن به نوزاد تأثیری در روند آن ندارد. در کل این حالت نیاز به درمان نداشته و رشد مجدد طبیعی مو در عرض شش ماه تا یک سال کامل می‌شود و تراکم موها به حالت پیش از بارداری بازمی‌گردد.

پوست‌تان ترک برداشته؟

استریا یا ترک پوست از مشکلات زیبایی شایع در بارداری است. این خطوط در ۹۰درصد زنان باردار در ماه‌های ششم و هفتم بارداری ابتدا در دیواره شکم ظاهر می‌شود و بعدا به میزان کمتری روی سینه‌ها و سایر نواحی نمایان می‌شود. علت پیدایش آنها را به مجموعه‌ای از تغییرات هورمونی، کشش بیش از اندازه پوست و پارگی برخی الیاف بافت نگهدارنده آن نسبت می‌دهند. این خطوط معمولا به رنگ صورتی تا ارغوانی هستند و گاهی خارش مختصری دارند.

چقدر طول می‌کشد؟

رنگ خطوط روی شکم معمولا مدتی پس از زایمان تبدیل به رنگ پوست می‌شود و مختصری فرومی‌روند و سرانجام چروکیده می‌شوند. این ترک‌ها از بین رفتنی نیستند اما با بعضی لیزرها مثل لیزرهای فراكشنال اربیوم گلس (آیكون) و رادیوفركوئنسی فراكشنال و همچنین میکرونیدلینگ (سوزن‌درمانی) می‌توان آنها را کاهش داد.

خال‌های‌تان تغییر کرده‌اند؟

در طول بارداری خال‌های تیره ممکن است بزرگ‌تر یا تیره‌تر شوند. باید توجه داشت این تغییرات به‌طور کم و بیش یکسان و متناسب در تمام خال‌های بدن صورت می‌گیرد بنابراین اگر یکی از خال‌ها تغییرات واضح در اندازه یا رنگ پیدا کند یا دچار علائمی مثل خارش، سوزش یا خونریزی شود، حتما باید توسط متخصص پوست مورد بررسی قرار گیرد.

چقدر طول می‌کشد؟

گفتیم که به محض دیدن این نشانه‌ها باید با متخصص پوست مشورت کنید. نمی‌توان گفت این مشکلات چند ماه با شما می‌ماند و چه زمانی از روی پوست‌تان محو می‌شود. برای باخبر شدن از این موضوع باید نوع مشکل و دلیل دقیق ایجاد آن را با کمک متخصص پیدا کنید.

زگیل درآورده‌اید؟

آویزهای پوستی ضایعاتی هستند که اندازه آنها از سر یک سوزن تا یک نخود متفاوت است و به صورت زواید برجسته به رنگ پوست یا کمی تیره‌تر در دوطرف صورت، گردن، قسمت فوقانی سینه و زیر سینه‌ها دیده می‌شوند. این آویزها به زگیل شباهت دارند و نباید با آن اشتباه گرفته شوند.

چقدر طول می‌کشد؟

آویزهای پوستی گرچه با ظاهرشان شما را آزار می‌دهند اما خوشبختانه در ماه‌های آخر بارداری ظاهر شده و زیاد با شما نمی‌مانند. این ضایعه‌ها پس از زایمان به طور نسبی یا كامل ناپدید می‌شوند.منبع: دکترسلامانتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۲۹۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان بیشتر آشنا شوید

نوش‌آباد شهری با ظرفیت‌های آئینی، فرهنگی و تاریخی در دل کویر است که مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌آید و شهر کُهنی که در زیر آن قرار دارد در حال حاضر بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان به حساب می‌آید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، از کاشان به طرف آران و بیدگل که می‌رویم در فاصله هشت کیلومتری به شهری تاریخی به نام نوش‌آباد می‌رسیم، شهری با قدمت بسیار در دل فلات کویر که تاریخ کهن آن شما را به یاد ایران باستان می‌اندازد.

کهن شهر نوش‌آباد در هشت کیلومتری کاشان از توابع آران و بیدگل با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر در شمال استان اصفهان واقع شده است که تماشای این شهر شما را به دل تاریخ کهن ایران خواهد برد.

این شهر زیبا و تاریخی با بافت به نسبت کهن، هر فرد علاقه‌مندی را به اعماق تاریخ دعوت می‌کند، دورانی دور در زمان پادشاهی انوشیروان که وجه تسمیه این کهن‌شهر نیز به آن بازمی‌گردد که در ابتدا به انوش‌آباد و بعد نوش‌آباد تغییر نام داده است.

شهر نوش‌آباد در زمان ساسانیان، اقامتگاه انوشیروان پادشاه ساسانی بوده و نام اصلی آن انوش‌آباد بوده است، نام‌گذاری این شهر زیرزمینی به آن دلیل بود که انوشیروان آن را پادشاهی می‌کرده و از جمله مراکز مسکونی گسترده در فلات ایران محسوب می‌شده است.

شاید تصور کنید شهری با قدمتی بسیار در گذر زمان اصالت خود را از دست داده است و جذابیتی ندارد، حال آنکه این کهن شهر بافت‌ها و دستکن‌هایی دارد که منزلگاه انسان‌های آن دوره بوده و به دلیل ویژگی خاص و زیبای منحصر به فرد خود یکی از پایتخت‌های حکومت ساسانی محسوب می‌شده و همینطور دست نخورده باقی مانده است.

آداب و رسوم، آئین‌ها و مراسم فرهنگی در این شهر دست نخورده سینه به سینه به نسل امروز منتقل شده است و خونگرمی مردمان این خطه سادگی و بی آلایشی مردمان قدیم ایران زمین را در ذهن هر رهگذر و گردشگر تداعی می‌کند.

شهر زیرزمینی نوش آباد بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان و بزرگ‌ترین اثر معماری دستکن جهان به شمار می‌رود، به همین دلیل سفر به این دیار کهن میان گردشگران خارجی پرطرفدار است. اگر بخواهید در تو در توی دالان‌های باریک شهری زیر زمینی که خالی از سکنه است، گشتی بزنید و ماجراجویی بی نظیری را داشته باشید، راهی کاشان شوید.

در دل این شهر تاریخی عجایبی نهفته است که بیشتر شبیه افسانه است و هر بیننده‌ای مجذوب آن می‌شود، رمز و رازهایی که به راحتی تاریخ قدیم ایران زمین را در ذهن شما تداعی می‌کند.

نوش‌آباد حدود ۱۵ سال پیش کشف شد

محمدجواد عبدلی، رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حدود ۱۵ سال پیش به طور اتفاقی شهری زیرزمینی در منطقه کاشان کشف شد که حالا به یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های این شهر تبدیل شده است.

وی افزود: این شهر نمونه منحصر به فردی از معماری دستکن جهان است که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و به عنوان بزرگترین شهر زیرزمینی دنیا شناخته شده و وسعت این شهر بیش از ۱۵ هزار مترمربع تخمین زده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل خاطرنشان کرد: این منطقه باستانی در استان اصفهان و در فاصله هفت کیلومتری از شمال شهر کاشان قرار گرفته و از بیش از ۱۵۰۰ سال پیش یعنی صدر اسلام در زیر بافت کنونی شهر نوش‌آباد که از بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل به شمار می‌رود، نهفته است.

عبدلی اضافه کرد: شهر نوش‌آباد از ریشه انوشه به معنی جاودانی می‌آید و زنده ماندن شهری که در اعماق تاریخش جا داشته، مهر تأییدی به این نام زده است.

وی تاکید کرد: اعتبار تاریخی شهر کاشان با تپه‌های باستانی سیلک و کتیبه‌های مناره مسجد شناخته می‌شد، اما از زمانی که راه ورود به دنیای زیر زمینش کشف شد هرکسی از هر کجای دنیا برای دیدن هنر اعجاب‌آور دستِ مردمان گذشته به کاشان می‌آید.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل نوش‌آباد در دوره انوشیروان یکی از پایتخت‌های ساسانیان به شمار می‌رفت و این شهر زیرزمینی یا به گفته محلی‌ها شهر اویی پناهگاهی برای مردمان آن زمان بود تا موقع حمله مغول‌ها در امان باشند، اما سیلاب بخش‌های زیادی از شهر اویی را از بین برده است.

عبدلی تاکید می‌کند: این شهر در سال ۱۳۸۳ توسط شخصی که در حال حفر چاه در خانه‌اش بود، کشف شد و دو سال بعد در تاریخ هشتم مرداد ۱۳۸۵، شهر زیرزمینی اویی در نوش‌آباد با شمار ثبت ۱۵۸۱۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

شهر زیرزمینی نوش‌آباد از حیرت‌انگیزترین شهرهای زیرزمینی جهان است

احمد شاه بالایی، شهردار نوش‌آباد می‌گوید: شهر زیرزمینی نوش‌آباد یکی از حیرت‌انگیزترین شهرهای زیرزمینی جهان است، این شهر زیرزمینی از بکرترین مکان‌های دیدنی کاشان در شهر نوش‌آباد به شمار می‌رود.

وی اظهار می‌کند: دهخدا نام شهر را از ریشه انوشه به معنای جاودانی می‌داند، نوش‌آباد از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است و قدمت زیادی دارد، اما آنچه شهر را معروف کرده و بر سر زبان‌ها انداخته است، وجود «شهر زیرزمینی اویی» است. این شهر همواره بسیاری از علاقه‌مندان تاریخ، هنر و باستان‌شناسی را به سمت خود می‌کشاند.

شهردار نوش‌آباد با اشاره به اینکه آنچه به نام شهر زیرزمینی «اویی» معروف شده ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای همچون دالان‌های باریک تودرتو و اتاق‌هایی با ابعاد کوچک است، اضافه می‌کند: مجموعه اویی در زیر بافت شهر شکل گرفته و تا سطح کنونی شهر نیز گسترده شده است.

شاه بالایی با بیان اینکه عمق شهر اویی را حدود چهار تا ۶۱ متر تخمین زده‌اند، تصریح می‌کند: وسعت شهر زیر زمینی به قول اهالی منطقه، تا بیرون از حصار تاریخی شهر گسترش یافته و چهار کیلومتر تخمین زده شده است و این مجموعه را به صورت دستکن زیر بافت شهر نوش‌آباد به صورت مجموع‌های از اتاق‌ها، راهروها، چاه‌ها و کانال‌های متعددی در سه طبقه ایجاد کرده‌اند.

شهردار نوش‌آباد اظهار می‌کند: بر دیواره‌های این شهر آثار برخورد لبه شیء تیز دیده می‌شود و با توجه به سختی جنس زمین این منطقه، باستان‌شناسان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که وسایل استفاده شده در حفاری، باید از جنسی شبیه الماس برخوردار بوده باشند.

معماری پیچیده نوش‌آباد حکایت از هوشیاری و دقت معماران کهن ایرانی دارد

جواد حسین‌زاده، کارشناس باستان‌شناسی تاکید می‌کند: پیچیدگی این شهر زیرزمینی حاکی از هوشیاری معماران آن زمان است، طبقه اول در حقیقت کوره راه‌ها و دالان‌هایی بوده است که برای گمراه کردن تعقیب‌کنندگان احتمالی به کار می‌رفت.

وی می‌افزاید: طبقه دوم و سوم محل پناه گرفتن و زندگی در مواقع خطر و ذخیره آذوقه بوده و ورودی‌های متعددی برای آن تعبیه شده است که برخی از آن‌ها توسط سیلاب سال‌های دور مسدود شده‌اند.

به گفته این کارشناس این شهر دارای راهروهای پیچ در پیچ، اتفاق‌های کوچک و بزرگ، تله‌های پدافندی و دفاعی بوده که گویا هنگام هجوم دشمن استفاده می‌شده است. وسعت این شهر به دلیل ارتباط میان محلات آن و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی زیاد بوده و در دو سطح افقی و عمودی گسترش یافته است.

حسین‌زاده با بیان اینکه این معماری دست‌کم در شهر نوش‌آباد «اویی» نامیده می‌شود، تصریح می‌کند: به جز ورودی که ارتفاع تمام بخش‌های آن به قد طبیعی یک انسان بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر است، بر سطح دیوارها و در فواصل اندک، جای پیه‌سوز به چشم می‌خورد، در بعضی قسمت‌ها نیز دیوار سکوهای کوتاهی برای نشستن ایجاد شده که در بعضی اتاق‌ها تبدیل به طاقچه برای قرار دادن اشیا شده است.

وی ادامه می‌دهد: ورودی شهر زیرزمینی نوش‌آباد راهرویی باریک به اندازه یک نفر است، هنگام ورود به شهر، بوی خاک مرطوب به مشام می‌رسد و دالان‌های تنگ با ارتفاعی کمتر از یک انسان است که فرد را به بخش‌های داخلی شهر می‌رساند.

این کارشناس باستان‌شناسی اظهار می‌کند: چاه‌های عمودی نقش راه‌های ارتباطی طبقات را ایفا می‌کند و چاه‌هایی به شکل U برای تهویه هوا بوده که از خانه‌های مردم و مراکز اجتماعی همچون حمام و مسجد و شهر قلعه کنار به اینجا راه داشته است.

حسین‌زاده تصریح می‌کند: فضاهای در نظر گرفته شده برای شهر در حد فضاهای ضروری است و سیستم تهویه آن بر اساس اختلاف فشار هوا با سطح زمین کار می‌کند که گردش و تصفیه هوا را برای تنفس در آن امکان‌پذیر می‌کند، حجره‌های کوچک به ابعاد دو متر در دو متر، سرویس‌های بهداشتی ابتدایی، فضاهای پناه‌گاهی، تونل‌های ارتباطی و تهویه هوا و چاه‌های آب از جمله فضاهای این شهر زیرزمینی است.

وی می‌گوید: بیشتر کارشناسان هسته اولیه شهر را متعلق به دوره ساسانی می‌دانند، با این حال آنچه مشخص است شهر زیرزمینی نوش‌آباد در دوره‌های مختلفی محل سکونت اقوام و مردم بوده است و گفته می‌شود که در زمان حملات مغولان، از این شهر برای امنیت مردمان استفاده می‌شد.

به گفته این کارشناس بسیاری از جزئیات شهر بر اثر سیلاب و گذشت زمان از بین رفته است، اما سفالینه‌های پیدا شده که به ۱۸۰۰ سال پیش و به عصر ساسانیان بازمی‌گردد، همچنین آثاری از دوره صفویه تا عصر قاجار به چشم می‌خورد.

این باستان‌شناس تاکید می‌کند: با دیدن وسعت شهر زیرزمینی نوش‌آباد که در گذشته نیز بسیار بیش‌تر از این بوده است متوجه می‌شوید که چرا این معماری در نوع خود بی‌نظیر خوانده می‌شود.

ساختارهای مستحکم شهر زیرزمینی نوش آباد در ۲ سطح عمودی و افقی است

حسین‌زاده اظهار می‌کند: چه کسی فکر می‌کرد در زیر یک شهری تقریباً مدرن زندگی دیگری از نوع باستانی در جریان باشد، درست مثل دنیایی دیگر با اینکه ورودی‌های متعددی برای شهر زیرزمینی شناسایی شده است، اما ورودی اصلی آن پیدا نشده و حالا تنها ورود از دو نقطه به این شهر ممکن است.

وی تاکید می‌کند: ورودی دو همیشه باز است و پس از گذراندن ۴۵ پله به دالان‌ها و ساختار تو در توی قسمت‌های اصلی‌اش می‌رسید، آب انبارهایی که در بدو ورود به آن می‌رسید در واقع هیچ ارتباطی با شهر زیرزمینی ندارند و طی سال‌های اخیر برای بهسازی مسیر بازدید از شهر قدیمی و استفاده از پلکانشان با شهر زیرزمینی ادغام شده‌اند.

این باستان‌شناس تصریح می‌کند: قدمت این آب انبارها (ورودی ۱ و ورودی ۲) به ۵۰۰ سال پیش یعنی دوران صفویه بازمی‌گردد و تا نیم قرن پیش از آن‌ها استفاده می‌شده است، چنانچه سری بچرخانید و به سقف باعظمت و زیبای این آب انبارها نگاهی بیندازید، تحت تأثیر معماری پیشینیان قرار می‌گیرید.

حسین‌زاده می‌گوید: زمانی که از پله‌ها بالا می‌آیید وارد کافه‌ای به نام انوشه می‌شوید، همان کلمه‌ای که نام شهر از آن ریشه گرفته است. در اینجا قهوه‌ای سرو می‌شود که در زمان‌های قدیم با این قهوه از میهمانانِ مراسم شادی و عزا پذیرایی می‌کردند، البته مردم شهر به مرور زمان این رسم را به فراموشی سپرده‌اند چراکه قهوه انوشه به این سادگی‌ها تهیه نمی‌شود و آماده شدن آن حدود پنج ساعت زمان می‌برد.

وی اضافه می‌کند: این قهوه را با ادویه‌های شرقی و شکر مخلوط می‌کردند و ساعت‌ها منتظر دم کشیدن آن می‌نشستند، حالا در این کافه فرهنگ سنتی شهر احیا شده است و بازتابی از هویت آن به گردشگران نشان داده می‌شود.

بنا بر اعتقاد کارشناسان ممکن است ابعاد شهرهای زیرزمینی در فلات مرکزی ایران بیشتر از مساحت کشف شده باشد؛ بنابراین احتمال می‌رود در آینده و براساس اکتشافات جدید شهرهای زیرزمینی دیگری کشف یا بر مساحت شهر نوش‌آباد افزوده شود.

کد خبر 743896

دیگر خبرها

  • با بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان بیشتر آشنا شوید
  • برای حفظ سلامت بهتر است پیاده روی کنید
  • دستگاه تحلیل سیگنال‌های الکتریکی در لایه‌های پوست ساخته شد/ امکان بهبود و پایش زخم
  • پیش‌بینی زمان وزش طوفان‌های گرد‌ و غبار با هوش مصنوعی
  • همه چیز در مورد کرم زینک اکساید
  • تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید
  • سه روغن طبیعی برای تسریع رشد مو را بشناسید
  • سه روغن طبیعی برای تسریع رشد مو
  • پی بردن به مشکل کبد از روی مدفوع
  • تولد نوزاد آق قلایی در آمبولانس