Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@03:41:37 GMT

چند علت خستگي زودهنگام حين ورزش

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۳۱۸۳۹

خبرگزاري آريا -
از علل خستگي زودرس مي توان به استرس و خواب بي‌کيفيت اشاره کرد

دلايل خستگي زودهنگام حين ورزش
متخصصان مي‌گويند اگر در حين انجام فعاليت‌هاي ورزشي روزانه احساس مي‌کنيد فشار بسيار زيادي به بدنتان وارد مي‌شود، زود خسته شده‌ايد، يا اصطلاحاً کم آورده‌ايد و ديگر به اين راحتي‌ها نمي‌توانيد به ورزش ادامه دهيد، پاي عامل يا عوامل ديگري در ميان است که احتمالا خودتان از آن‌ها بي‌خبريد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين شکايت بسياري از افراد است که با يک دنيا انگيزه شروع به دويدن مي‌کنند و بسيار هم سرخوشند، اما پس از دو-سه دقيقه ناگهان احساس مي‌کنند نفس کشيدن برايشان بسيار دشوار است و تواني براي دويدن و ورزش کردن ندارند.

دکتر جنت هميلتون، متخصص فيزيولوژي ورزش، مي‌گويد: اين مشکلي است که بايد جدي‌اش گرفت زيرا به‌ احتمال زياد عامل يا عوامل مهمي در بروز آن دخيلند. در ادامه از هفت عامل مهم در خستگي زودهنگام در ورزش مطلع شويد که خانم هميلتون برشمرده است:

1. خستگي زودهنگام در ورزش به علت کم‌خوابي و استرس
استرس روزانه و خواب بي‌کيفيت شبانه اگر استمرار داشته باشند دست‌به‌دست هم مي‌دهند تا نفستان را حين ورزش ببرند. اگر وسط ورزش کردن احساس مي‌کنيد انرژي بدنتان افت شديدي کرده، پيش از هر چيز بايد روال زندگي يکي دو هفته اخيرتان را مرور کنيد.

بهترين کار اين است که در هر نوبتي که ورزش مي‌کنيد حواستان به سه مساله مهم باشد و آن‌ها را يادداشت کنيد: حين ورزش چقدر احساس راحتي يا ناراحتي مي‌کنيد، چقدر استرس داريد، و شب قبل چقدر خوابيده‌ايد؟ اگر پس از چند نوبت ورزش يادداشت‌هايتان مي‌گويد که عموما کم مي‌خوابيد، استرس زيادي داريد و هنگام ورزش چندان حس و حال خوشايندي نداريد، علتش را بايد در همين کم‌خوابي و استرس جست‌وجو کنيد. به ياد داشته باشيد که اگر شغل شما و روابطتان با ديگران استرس‌زاست و خواب ناکافي هم چاشني اين وضعيت شده، ورزش به‌جاي آنکه استرس را کم کند، به انباشته شدن آن دامن خواهد زد.

2. آلرژي و آسم از علل خستگي زودهنگام در ورزش
آلرژي و آسم، چه هنگام ورزش چه هر وقت ديگري، مي‌تواند نفس کشيدن را به‌نوعي گرفتاري تبديل کند. طبعا حين ورزش و انجام فعاليت‌هاي سنگين جسماني شرايط حاد‌تر است: بدن نمي‌تواند بدون اکسيژن بدود، وزنه بزند، يا تمرين‌هايي از اين دست انجام دهد. تک‌تک سلول‌ها در ارگان‌هاي و عضلات گوناگون بدن براي بقا و فعاليت به هوا نياز دارند. پس اگر حين ورزش يا بلافاصله پس از آن سرفه مي‌کنيد، خس‌خس مي‌کنيد، تنگي نفس داريد، يا در قفسه سينه احساس درد و فشار مي‌کنيد، قطعا بايد به پزشک مراجعه کنيد. طبعا اگر مشکلتان آلرژي يا آسم باشد، پزشکتان به شما خواهد گفت که از چه طرقي هنگام ورزش راحت‌تر نفس بکشيد.


آلرژي و آسم سبب خستگي زودهنگام در حين فعاليت ورزشي مي شود

3. اسيدي شدن بدن منجر به خستگي زودرس هنگام ورزش مي شود
بدن براي انجام ورزش سنگين کربوهيدرات‌ها را به سوخت تبديل مي‌کند و محصول جانبي اين فرايند آزاد شدن يون‌هاي هيدروژن است. حال، هرچه بيشتر و سخت‌تر ورزش کنيد، مقدار بيشتري از اين يون‌ها در بدنتان انباشته خواهد شد و سبب مي‌شود تعادل اسيدي- قليايي بدن به‌هم بخورد و بدن اسيدي‌تر شود. همين اسيدي شدن هم هست که باعث احساس درد و کوفتگي پس از انجام ورزش و فعاليت جسماني سنگين مي‌شود.

يکي از نتايج مهم اسيدي شدن بدن آن است که سرعت همه فرايند‌ها در بدن کاهش مي‌يابد. به اين ترتيب آنزيم‌هايي که انرژي عضلات را تامين مي‌کنند همگي کم‌اثر خواهند شد و بدن زودتر خسته خواهد شد. خوشبختانه، اين مشکل راه حل ساده‌اي دارد. هر چه آمادگي جسماني فرد افزايش يابد، بدن بهتر مي‌تواند از پس اين يون‌هاي هيدروژن برآيد. پس براي غلبه بر اين مشکل مدام ورزش کنيد!

4. کم‌خوني سبب خستگي زودهنگام در حين ورزش مي شود
کم‌خوني سبب مي‌شود اکسيژن مورد نياز براي انجام فعاليت‌هاي سنگين به بدن نرسد. علتش هم اين است که ميزان گلبول‌هاي قرمز، که حامل اين اکسيژن هستند، در مبتلايان به کم‌خوني بسيار کم است. کم‌خوني علائم ديگري نيز دارد که از آن جمله مي‌توان به بي‌خوابي، سرگيجه، گرفتگي پا‌ها، و رنگ‌پريدگي اشاره کرد. توجه داشته باشيد که کم‌خوني در ميان خانم‌هايي که مصرف گوشت قرمز يا محصولات حيواني سرشار از آهن را کنار مي‌گذارند يا قاعدگي‌هاي سنگين دارند شايع است.
اگر احتمال مي‌دهيد که به کم‌خوني مبتلا هستيد حتما به پزشک مراجعه کنيد. شايد لازم باشد از مکمل‌هاي خوراکي استفاده کنيد.

5. مشکل تيروئيد سبب خستگي زودرس در حين ورزش مي شود
عملکرد نامطلوب تيروئيد مي‌تواند انرژي بدن را در هر زمان و موقعيتي تحليل برد، اما اگر حين ورزش اغلب خسته مي‌شويد و هيچ علت ديگري برايش پيدا نمي‌کنيد، بايد به پزشک مراجعه کنيد تا وضعيت تيروئيدتان را بررسي کند. کم‌کاري تيروئيد مي‌تواند سبب انرژي بسيار پايين بدن، افزايش وزن، افسردگي، ‌ و درد عضلاني شود.
مطابق آمار انجمن تيروئيد آمريکا مشکل تيروئيد بسيار شايع است: از هر هشت زن يک نفر در طول زندگي‌اش به‌نوعي مشکل تيروئيد مبتلا مي‌شود. مهم‌تر اينکه حدود 60 درصد مبتلايان اصلا نمي‌دانند که چنين مشکلي دارند.

6. خستگي زودهنگام در ورزش به علت کمبود آب بدن
کاهش آب بدن سبب مي‌شود خون غليظ شود. درنتيجه براي قلب دشوار‌تر خواهد بود که خون را پمپاژ کند و به همه بخش‌هايي که لازم است برساند. حال اگر هنگام ورزش عرق فراوان هم بکنيد، مشکل مضاعف مي‌شود، زيرا هم بدنتان آب بيشتري از دست مي‌دهد و هم الکتروليت مورد نياز سلول‌هاي عضلات از بدنتان خارج مي‌شود.

براي پيشگيري از چنين مشکلي و به‌منظور اطمينان از تامين آب کافي بدن حين ورزش، قبل و بعد از هر بار ورزش سنگين خودتان را وزن کنيد. اگر در اثر انجام ورزش بيش از 2 درصد وزن بدنتان را از دست داده‌ايد (مثلا اگر وزن شما قبل از ورزش 70 کيلوگرم باشد، 2 درصد وزنتان معادل 1/4 کيلوگرم خواهد بود)، بايد حين ورزش مايعات بيشتري بنوشيد.


کاهش آب بدن از علل خستگي زودهنگام حين فعاليت ورزشي مي باشد

7. خستگي زوهنگام در ورزش به دليل دريافت کربوهيدرات ناکافي
هميلتون اين مساله‌ را براي خانم‌هايي بسيار مهم مي‌داند که ورزش مي‌کنند تا لاغر شوند. او توضيح مي‌دهد که بايد کالري بيشتري از آنچه که دريافت مي‌کنيد بسوزانيد تا چربي‌هايتان آب شود، اما در عين حال بايد کالري کافي هم به بدنتان برسانيد تا انرژي مورد نياز براي ورزش و درواقع سوزاندن کالري حين ورزش تامين شود؛ و مهم‌ترين منبع اين کاري کربوهيدرات، يا‌‌‌ همان منابع نشاسته، است.

بنابراين اگر رژيم گرفته‌ايد و هنگام ورزش فشار بسيار زيادي به بدنتان وارد مي‌شود، بايد از طريق مصرف کربوهيدرات‌ها کالري بيشتري به بدنتان برسانيد و هرگز از رژيم‌هاي غذايي که کربوهيدرات بسيار کمي را تجويز مي‌کنند تبعيت نکنيد! اکثر خانم‌ها بايد 1200 تا 1400 کالري در روز به بدنشان برسانند تا به‌راحتي بتوانند کارهاي معمول زندگيشان را انجام دهند.
منبع : salamatnews.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۳۱۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ تفاوت ورزش ۱۵ دقیقه‌ای با ورزش ۳۰ دقیقه‌ای روی بدن

به گفته محققان دانشگاه هیوستون آمریکا، فقط ۱۵ دقیقه فعالیت ورزشی در طول روز می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ نتایج این تحقیق نشان داده که غلظت سلول‌های ایمنی در ۱۵ دقیقه اول ورزش به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند، اما ۳۰ دقیقه بعد، تغییری قابل توجهی در بدن مشاهده نمی‌شود.

دریافت 31 MB

مترجم: محیا ذوالفقاری / تدوینگر: یزدان قربانی

دیگر خبرها

  • مصرف خودسرانه این آمپول خطرات جبران ناپذیری دارد!
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • اینزاگی ساسولو را به بقا امیدوار کرد
  • (ویدئو) تفاوت ورزش ۱۵ دقیقه‌ای با ورزش ۳۰ دقیقه‌ای روی بدن
  • ویدیو/ تفاوت ورزش ۱۵ دقیقه‌ای با ورزش ۳۰ دقیقه‌ای روی بدن
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • ورزش صبحگاهی در شهر تویسرکان
  • رقیب خسرو حیدری در 38 سالگی مثل 20 ساله‌ها
  • این علائم نشان دهنده کمبود ویتامین B۱ است
  • اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی نشان از افول و نابودی زودهنگام این رژیم دارد