Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@17:02:48 GMT

5 خاصيت فوق‌العاده‌ي برگ زيتون

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۳۱۹۳۳

خبرگزاري آريا -

برگ‌هاي درخت زيتون از دوران باستان براي مقاصد پزشکي مورد استفاده بوده است، و پژوهش‌هاي آزمايشگاهي مدرن نشان‌دهنده آن است که عصاره برگ زيتون داراي خواص ضدباکتريايي، ضدالتهابي، و آنتي‌اکسيدان است.
1- برگ زيتون براي مقابله با چاقي مفيد است
يک پژوهش جديد نشان داده است که يک فنجان قهوه به همراه عصاره برگ زيتون مي‌تواند براي مقابله با چاقي مفيد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين پژوهش محققان به موش‌هاي آزمايشگاهي رژيم غذايي حاوي کربوهيدرات و چربي زياد به مدت هشت هفته دادند تا اين که موش‌ها به سندرم متابوليک دچار شدند. سپس به اين موش‌ها قهوه غني شده با عصاره برگ زيتون به مدت هشت هفته ديگر خورانده شد. پژوهشگران متوجه شدند که بعد از مصرف اين نوشيدني، علائمي از بهبودي در قلب و عروق، کبد و بهبود علائم متابوليکي در موش‌ها مشاهده شد اما در موش‌هايي که قهوه معمولي مصرف کرده بودند، اين علائم بهبود ديده نشد. ليندسي براون، محقق دانشگاه کويينز ماري جنوبي، در اين پژوهش گفت: عصاره برگ زيتون به دليل خواص ضد التهابي که دارد، وزن را کاهش مي‌دهد. به گزارش روزنامه ساندي مورنينگ هرالد، نقش التهاب به عنوان عاملي که موجب ذخيره چربي مي‌شود مجوز مطالعات در زمينه چاقي در سراسر دنيا است.
2- عصاره برگ زيتون و کنترل فشار خون
تحقيقات نشان مي‌دهد از آن جايي که برگ زيتون، عوامل زمينه‌اي فشار خون مثل چاقي، کلسترول خون و قند خون را کنترل مي‌کند، مي‌تواند باعث کاهش فشار خون نيز شود. مردم منطقه مديترانه کمتر از ساير مناطق دنيا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي مبتلا مي‌باشند. يکي از دلايل آن‌ را مصرف فرآورده‌هاي مختلف زيتون مي‌دانند. قسمت‌هاي مورد استفاده زيتون، روغن، ميوه و برگ آن است. از بين اين قسمت‌ها، برگ زيتون داراي خواص مفيد بيشتري است؛ زيرا در هنگام تهيه، مواد مۆثره آن کمتر آسيب مي‌بيند. از طرفي از نظر اقتصادي مقرون به صرفه‌تر است. گرچه بر حسب عادات غذايي، فرد مي‌تواند از ميوه و روغن زيتون نيز به صورت موازي استفاده کند.
نحوه استفاده از برگ زيتون
برگ زيتون را مي‌توانيد به دو صورت استفاده کنيد:
1- روزي دو بار همانند چاي آن را دم کرده و ميل کنيد.
2- روزي يک بار به ميزان يک قاشق غذاخوري از آن را به سالاد اضافه کنيد.
در نظر داشته باشيد که طعم برگ زيتون کمي تلخ است. براي برطرف کردن طعم تلخ آن مي‌توانيد از يک شيرين‌کننده يا طعم‌دهنده مناسب مانند نعناع استفاده نماييد. ضمناً يکي از فرآورده‌هاي اين محصول کپسول زيتونکس مي‌باشد که از عصاره برگ درخت زيتون تهيه شده است. اين محصول باعث گشادي عروق، ممانعت از تجمع پلاکت‌ها و دفع ادرار مي‌شود. در نتيجه براي کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب و عروق مي‌تواند قابل توصيه باشد. همچنين عرق برگ زيتون هم محصولي ديگر از برگ زيتون مي‌باشد که مي‌تواند روزي دو فنجان صبح و عصر ميل شود.
تحقيقي در اين زمينه
به گزارش خبرگزاري رويترز در يک بررسي که نتايج آن در نشريه Phytotherapy Research منتشر شده است، 20 جفت دوقلوي همسان که دچار فشار خون بالاي «حدمرزي»(فشار خون بالاتر از حد مطلوب 120 روي 80 اما پايين‌تر از حد 140 روي 90 که ملاک تشخيص فشار خون بالا است.) بودند، مورد بررسي قرار گرفتند.
يک عضو هر جفت دوقلو قرص‌هاي حاوي عصاره برگ زيتون دريافت مي‌کرد، در حالي که ديگري مکملي دريافت نمي‌کرد، اما توصيه‌هاي سبک زندگي براي کاهش فشار خون به او ارائه مي‌شد که رويکرد استاندار به فشار خون بالاي حد مرزي است.
نيمي از مصرف‌کنندگان مکمل 500 ميلي‌گرم عصاره برگ زيتون در روز دريافت مي‌کردند، و نيم ديگر 1000 ميلي‌گرم عصاره مصرف مي‌کردند.
پس از هشت هفته مشخص شد که مصرف‌کنندگان مکمل با دوز بالا کاهش قابل توجهي در فشار خونشان پيدا کرده‌اند. به طوري که فشار خون آن‌ها از ميانگين 137 روي 80 به 126 روي 76 رسيد. همچنين ميانگين اندازه کلسترول «بد» يا LDL آن‌ها افت کرده بود. بر عکس در دوقلوهايي که هيچ مکملي دريافت نکرده بودند، تغييرات قابل‌توجهي در فشارخون به وجود نيامده بود.
3- برگ زيتون ضد سرطان است
گروهي از محققان دانشگاه کوردوبا واقع در جنوب اسپانيا ثابت کردند که برگ درخت زيتون اثر ضد سرطاني دارد و در درمان سرطان خون موثر است. محققان اسپانيايي امروز گفتند که تازگي اصلي اين مطالعه در شناسايي و اندازه گيري ترکيبات طبيعي موسوم به «فنول» ها در برگ‌هاي زيتون مي‌باشد. در اين مطالعه از «مگس سرکه» استفاده و مشاهده کردند که عصاره برگ زيتون در اين مگس، حشره را نسبت به صدمات فرسودگي سلولي محافظت مي‌کند. مطالعات همچنين ثابت کردند که عصاره برگ زيتون خواص ضد سرطاني و کشنده سلول‌هاي توموري دارد و آن را براي درمان سرطان خون در چندين نفر استفاده کردند. اين در حالي است که کارخانجات تا به حال برگ زيتون را دور مي‌انداختند و يا آن را براي توليد انرژي استفاده مي‌کردند.
4- برگ زيتون؛ ضد ميکروب و قارچ
برگ زيتون خاصيت ضد ميکروب و قارچ دارد. آزمايش‌ها بر روي حيوانات نشان مي‌دهد از خواص برگ زيتون، آنتي اکسيدان، ضد ميکروب و قارچ ويروس تبخال است.
5-برگ زيتون قند خون را نيز کاهش مي‌دهد
براي اين کار، بر روي 8 گرم خرد شده‌ي برگ، يک استکان آب ريخته و مدت 5 تا 10 دقيقه مي‌جوشانيم و سپس صاف کرده و پس از سرد شدن ميل مي‌کنيم، اين مقدار را مي‌توان 3 يا 4 بار در روز تکرار کرد.
تحقيقي در اين زمينه
برگ گياه زيتون مي‌تواند مانند گلوکز، ميزان ترشح انسولين از پانکراس را در محيط برون تني افزايش دهد و با افزايش ترشح انسولين، باعث کاهش قندخون و رسيدن آن به سطح نرمال در بيماران ديابتي شود. دکتر شريف پور محمدي عضو هيئت علمي دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي کرمان که به همراه گروهي از استادان و دانشجويان رشته داروسازي در قالب يک طرح تحقيقاتي به اين نتايج دست يافته است، تصريح کرد: هدف از انجام اين تحقيق، مشاهده اثرات عصاره متانولي برگ گياه زيتون در غلظت‌هاي متفاوت به ميزان انسولين ترشح شده از جزاير لانگرهانس در حضور گلوکز بوده است. وي ادامه داد: کشف تأثيرات و محل اثر گياهان پايين آورنده قند خون مي‌تواند به انتخاب گياه براي درمان ديابت نوع 1 و 2 کمک کند. يکي از مکانيسم‌هاي پيشنهادي در اين زمينه، از طريق اثرگذاري روي سلول‌هاي جزاير لانگرهانس پانکراس است زيرا تحريک اين سلول‌ها براي ترشح بيشتر انسولين، باعث افزايش متابوليسم قند خون مي‌شود.
ترشح انسولين در خون باعث مي‌شود گلوکز به عنوان سوخت در اختيار سلول‌هاي بدن قرار گيرد، اما در يک فرد ديابتي ممکن است ترشح انسولين کمتر از ميزان ترشح در يک فرد عادي باشد و بنابراين گلوکز بيش از ميزان نياز در خون باقي مي‌ماند و در واقع فرد به ديابت مبتلا مي‌شود در واقع ديابت نوعي بيماري مزمن غيرواگير است که در آن بدن قادر به ساخت و يا استفاده از انسولين نيست. وقتي ترکيبي چه شيميايي و چه گياهي، براي کاهش ميزان قند خون مورد استفاده قرار مي‌گيرد، با انجام فرآيندهايي در معده، روده، کبد، جريان خون و بسياري از بافت‌هاي بدن، سبب پايين آمدن گلوکز مي‌شود اما به طور 100 درصد نمي‌توان گفت که اين اتفاق در پانکراس افتاده است يا خير. پانکراس انسولين ترشح مي‌کند و انسولين نيز به مصرف گلوکز در بدن کمک مي‌کند. بنابراين براي يافتن محل اثر برگ گياه زيتون، در جزاير لانگرهانس پانکراس تحقيقاتي در محيط برون تني صورت گرفت. وي ادامه داد: براي اين منظور ترکيبات برگ گياه زيتون Olea europaea از خانواده Oleaceae مورد بررسي قرار گرفت. بر اساس يافته هاي به دست آمده، برگ اين گياه داراي توانايي کاهش قند، کلسترول و اسيد اوريک خون است. هم چنين مصرف اين برگ از فشار خون بالا و ابتلا به آترواسکلروز جلوگيري مي‌کند و مقاومت به انسولين را در حيوانات آزمايشگاهي بهبود مي‌بخشد. اين محقق درباره اثر غلظت‌هاي مختلف عصاره متانولي برگ گياه زيتون بر انسولين ترشح شده از جزاير لانگرهانس پانکراس تصريح کرد: نتايج آزمايش‌ها نشان داده است که برگ درخت زيتون سبب افزايش ترشح انسولين از جزاير لانگرهانس مي‌شود به گونه اي که در غلظت يک صدم، به طور متوسط 38 درصد و در غلظت 5 صدم، 57 درصد افزايش مشاهده شد.
منابع:
magiran.com
isna.ir
jamejamonline.ir
khorasannews.com
tebyan.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۳۱۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مایکل داگلاس آرزو داشت کشته می‌شد/ مرگ فوق‌العاده «مرد مورچه‌ای»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، مایکل داگلاس که نقش شخصیت دانشمند هنک پیم را در مجموعه فیلم‎های استودیو مارول بازی کرده است، برای فیلم «مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» درخواست کرده بود تا شخصیتش بمیرد.

این بازیگر برنده اسکار که برای تبلیغ سریال جدیدش «فرانکین» که در اپل‌تی‌وی پخش می‌شود، صحبت می‌کرد درباره تمایل خود برای مرگ شخصیتش گفت: این درواقع درخواست من برای سومین فیلم بود. گفتم دوست دارم یک مرگ جدی با این همه جلوه‌های ویژه عالی داشته باشم. باید راه فوق‌العاده‌ای وجود داشته باشد که مثلاً بتوانم به اندازه مورچه کوچک و بعد منفجر شوم، یا حالا هر چیز دیگر ...

داگلاس در فرش قرمز فیلم «کوانتومانیا» در سال ۲۰۲۳ در پاسخ به این سوال که اگر فیلم چهارمی وجود داشته باشد آیا وی بازخواهد گشت؟ یک شرط داشت و گفت: اگر قرار باشد بمیرم برمی‌گردم. استفن بروسارد، مدیر اجرایی مارول هم گفته صحبت‌هایی برای ساخته شدن چهارمین فیلم در حال انجام است.

فیلم سوم از مجموعه فیلم‌های «مرد مورچه‌ای» در گیشه سینماها بهتر از ۲ فیلم اول عمل کرد.

داگلاس گفته بود از نقش آفرینی مجدد با بسیاری از بازیگران ۲ فیلم اول، مانند اوانجلین لیلی، میشل فایفر و کاترین نیوتن، احساس راحتی کرده است. او افزوده بود: دیگر نیازی به معرفی رسمی نیست، همه همدیگر را می شناسید. این کار را بسیار راحت می‌کند و پیتون رید هم که همان کارگردان قبلی بود.

پیش از «کوانتومانیا» مایکل داگلاس در فیلم‌های «مرد مورچه‌ای» (۲۰۱۵) و «مرد مورچه‌ای و زنبورک» (۲۰۱۸) هم در نقش هنک پیم یا مرد مورچه‌ای بازی کرده بود. هنک پیم مامور سابق شیلد، حشره‌شناس و فیزیک‌دانی است که پس از ساخت لباسی ویژه تبدیل به مرد مورچه‌ای اصلی شد.

کد خبر 6080519

دیگر خبرها

  • گل فوق‌العاده تیم شجاعی روی کار ترکیبی
  • توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده در کرمانشاه
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • مایکل داگلاس آرزو داشت کشته می‌شد/ مرگ فوق‌العاده «مرد مورچه‌ای»
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)
  • طرز تهیه کباب لاهماجون، خوشمزه‌ترین کباب ترکی
  • مزایای احداث باغ در اراضی شیبدار چیست؟
  • سه روغن طبیعی برای تسریع رشد مو را بشناسید
  • سه روغن طبیعی برای تسریع رشد مو
  • سالاد فیله مرغ سوخاری با سس رنچ، جذاب‌ترین سالادی که تابه‌حال خورده‌اید