Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@16:13:33 GMT

تقسیم بندی کشور ازنظر ریسک زلزله

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۳۱۹۶۳

پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در راستای تقسیم بندی کشور ازنظر ریسک زلزله و انجام مطالعات پیش آگهی زمین لرزه اقداماتی انجام داده است.

خبرگزاری مهر: دکتر محمد مختاری، رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اظهار داشت: از سال گذشته با هدف کاهش خطر پذیری «طرح جامع شناسایی احتمال وقوع زلزله درفلات ایران» را با هدف شناخت بهتر میزان احتمال وقوع زلزله در نقاط مختلف کشور در برنامه خود قرار داده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه این طرح با جدیت و پیگیری در حال انجام است، افزود: امیدواریم که انجام این طرح، پایه ای برای تقسیم بندی کشور از لحاظ ریسک زلزله و جهت اولویت بندی هدف دار در تمرکز بیشتر بر مناطق با خطر بالاتر باشد.

مختاری خاطر نشان کرد: یکی دیگر از برنامه های مهم در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله انجام مطالعات پیش آگاهی آنی زلزله است که نتایج آن در ادغام با سیستم هشدار سریع زلزله می تواند ابزاری جهت کاهش خطرات جانی و و مالی زلزله باشد.

رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ادامه داد: در این فرمت مدت زمان پیش آگاهی از وقوع زمین لرزه افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، آگاهی از نحوه پاسخ به هشدار و نیز توجه به موارد مهم دیگر پس از وقوع آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مختاری تاکید کرد: در کنار همه این اقدامات، موثرترین راه کاهش زیانها و صدمات زلزله، رعایت روش های متداول مقاوم سازی و ساخت و ساز مبتنی بر رعایت اصول ایمنی است که در این پژوهشگاه به خوبی مورد پیگیری قرار می گیرد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۳۱۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی موفق به راه‌اندازی نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور با استفاده از گونه‌های گراس‌های علوفه‌ای اصلاح شده چندساله و کم‌آب‌بر، برای تعلیف یکی از اسب‌های اصیل ایرانی موسوم به «دره شوری» شدند.

چراگاه ۱.۵ هکتاری با بذر حاصل از مطالعه محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و عملیات به‌نژادی یکی از دستاوردهای چند سال اخیر در بخش کشاورزی است.

یکی از مزیت‌های مهم این گیاهان بومی اصلاح شده، توانایی استفاده از آب سبز و بارش‌های زمستانه و بهاره برای تولید علوفه است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، تحمل به شرایط سخت محیطی مانند سرما، شوری آب و خشکی، تولید اقتصادی برای بهبود معیشت بهره‌برداران، خوش‌خوراک بودن، کیفیت بالا و قابلیت چرای مستقیم و مصرف به صورت خشک را از دیگر ویژگی‌های بارز این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده برمی‌شمارد.

نکته جالب در مورد گونه‌های اصلاح شده گراس‌ها توسط محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی این است که این علوفه‌ها چندساله بوده و بعد از کشت و استقرار چندین سال قابل بهره‌برداری می‌باشند.

بذر این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده، یک بار کشت می‌شود، اما تا ۱۰ سال قابل رشد و برداشت است.

مزیت دیگر این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده و کم‌آب‌بر، تنها به کشت در مزارع و تغذیه اسب‌ها محدود نمی‌شود بلکه بذر آن قابل انتقال به عرصه‌های مرتعی و منابع طبیعی نیز هست و می‌تواند مورد استفاده انواع دام‌های سبک و سنگین هم قرار گیرد.

بی‌تردید امروزه با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش گرمایش زمین، خشکسالی و ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترسیب کربن، معرفی گونه‌های متحمل به شرایط سخت محیطی، بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است.

کد خبر 6097874

دیگر خبرها

  • دلیل پیشگوی هلندی درباره احتمال زلزله قوی در روزهای آینده
  • ثبت نام در جشنواره‌های بین المللی و فناوری خوارزمی آغاز شد
  • نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد
  • از رکوردشکنی فیزیکدانان تا از آب باتری ساختن چینی‌ها
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه امام خمینی (ره) در میان دانشگاه های کشور
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • جنگ و زلزله؛ بلایایی که تاب‌آوری کشورها را به‌خطرمی‌اندازند
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • توضیحات معاون فرماندار زنجان درباره نحوه تقسیم‌بندی فضای تبلیغی شهری