Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@11:02:23 GMT

زوج هاي کمدي و محبوب سينماي ايران

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۳۲۱۲۱

خبرگزاري آريا - روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: استقبال و موفقيت از «خوب، بد، جلف» اگرچه حاصل فيلمنامه و کارگرداني پيمان قاسم خاني است اما نمي توان نقش حضور يک زوج کمدي در آن هم با سابقه اي ملموس را ناديده گرفت.

پژمان جمشيدي و سام درخشاني در سريال «پژمان» محبوب شدند و حالاحالاها مي توانند بار جذابيت سريال ها و فيلم ها را به دوش بکشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فروش خيره کننده «خوب، بد، جلف» بهانه اي شد تا پرونده سينما و تلويزيون در ساليان اخير را باز کنيم و سري بزنيم به زوج هاي موفق. زوج هايي که محبوبيت و موفقيت فيلم و سريال ها را رقم زده اند و همچنان با يادآوري نامشان لبخندي گوشه لب مان نقش مي بندد. زوج هاي کمدي از طريق دوقطبي سازي شخصيتي، درام را شکل مي دهند و از طريق ايجاد تضاد و کنتراست شخصيتي و پارادوکس هاي رفتاري براي خلق موقعيت کمدي، بسترسازي مي کنند. اين امکاني است که سينما و تلويزيون آن چنان که بايد از آن بهره نمي برد.

کما/ 1382



محمدرضا گلزار/ امين حيايي

خاستگاه: گلزار و حيايي، اوايل دهه هشتاد، جزو مهم ترين سوپراستارهاي سينماي ايران بودند. حضور هرکدامشان کافي بود تا يک فيلم با استقبال رو به رو شود و فروش زيادي داشته باشد. حالا قرار گرفتن اين دو نفر کنار هم، چنان اشتياقي در مخاطبان ايجاد کرد که فيلم همان روزهاي اول به فروش بالايي دست پيدا کرد. گرچه گلزار اصولا بازيگر کمدي نبود اما همه او را در چنين جايگاهي به خوبي پذيرفتند.





چرا موفق بودند: «کما» قصه جذاب و درجه يکي نداشت اما در مقايسه با فيلم هاي کمدي آن دوره، اثر قابل قبولي بود. درواقع مي شود گفت که آرش معيريان، بهترين اثرش را خلق کرد و بعد از آن، هيچ وقت نتوانست به چنين موفقيتي دست پيدا کند. بخش مهمي از جذابيت فيلم به بازي اين زوج و ترکيب جذابي که پديد آورده بودند بستگي داشت.

امين حيايي در قالب يک پسر پايين شهري به نسبت بي سواد ظاهر شده بود که مثل لات ها راه مي رفت و آداب و معاشرت نمي دانست؛ قالبي که بعدها بارها و بارها آن را تکرار کرد و به نتيجه خاصي نرسيد. گلزار آن طور که بايد کمدي بازي نکرد اما همان جديت و شخصيت به نسبت سطح بالايي که داشت در کنار کاراکتر غيراجتماعي حسن با بازي حيايي به شدت به چشم آمد

موفقيت فيلم: فورش کما در زمان اکران بسيار بي نظير بود. در سال 1383 موفق شد در کمال ناباوري، يک ميليارد و 300 ميليون تومان بفروشد. آن سال «مهمان مامان»، يک ميليارد و صد ميليون تومان فروش کرد. البته اگر فيلم «مارمولک» اکران طبيعي اش را طي مي کرد شايد مي توانست در آن سال رکورد کما را بزند.

تداوم همکاري: موفقيت فيلم کما باعث شد که گلزار و حيايي در «مهمان» و «شيش و بش» و «ساخت ايران» هم همبازي باشند اما هيچ وقت نتوانستند در هيچ اثر ديگري آن موفقيت را مجددا تکرار کنند.



چارچنگولي/ 1387


رضا شفيعي جم و جواد رضويان

خاستگاه: رضا شفيعي جم و جواد رضويان تا پيش از «چارچنگولي» فقط در سريال «جايزه بزرگ» مهران مديري با هم همکاري داشتند که البته در همين سريال هم زوج نبودند. جذابيت اين زوج، به موفقيت هر کدام از اين بازيگران در پروژه هاي قبلي شان بر مي گشت. هر کدام از اين دو نفر، در مجموعه هاي مختلف تلويزيوني موفقيت هاي زيادي به دست آورده بودند و به شدت مورد توجه مردم قرار داشتند. طبيعتا سعيد سهيلي خوب مي دانست که کنار هم قرار گرفتن اين دو نفر، چقدر مي تواند استقبال مخاطبان از فيلمش را بالا ببرد.





چرا موفق بودند: چارچنگولي فيلم خوبي نبود. يعني نمي شود آن را جزو کمدي هاي قابل قبول سينماي ايران به حساب آورد اما کمدي شفيعي جم و رضويان، ترکيب جالبي به وجود آورده بود که مي توانست مخاطب را تا پايان همراه کند. درواقع بخش مهمي از موفقيت فيلم به بازي اين دو نفر و تضاد شديدي که ميانشان شکل گرفته بود بر مي گشت اگر نه خود فيلم از سطح يک سوژه ساده فراتر نرفته بود و پرداخت درستي نداشت.

شهرام و بهرام، دو برادر هستند که از ناحيه کتف بهم چسبيده اند منتها به دليل اثر پذيرفتن از دو الگوي فکري مختلف، طرز فکر کاملا متفاوت دارند. يکي از آنها به شدت مذهبي شده و ديگري به شدت طرفدار جشن و مهماني و خوش گذراني. حالا تضادي که ميان اين دو نفر شکل مي گيرد، کمدي بامزه اي را ايجاد مي کند.

موفقيت فيلم: فيلم «چارچنگولي» در سال 1387 موفق شد به باشگاه ميلياردي ها دست پيدا کند و با يک ميليارد و هفتصد ميليون فروش، به عنوان پرفروش ترين فيلم سال نام بگيرد. آن هم در شرايطي که يک سال قبل از آن، فيلم «اخراجي ها» توانسته بود به چنين جايگاهي دست پيدا کند.

تداوم همکاري: با وجود موفقيت فراواني که در اين فيلم نصيبشان شد، هيچ وقت در هيچ پروژه ديگري، همکاري نکردند.



نيش زنبور/ 1388


رضا کيانيان و رضا عطاران

خاستگاه: خب طبيعتا رضا کيانيان به عنوان بازيگري که يد طولايي در فيلم هاي جدي دارد و رضا عطاران که کمدين مطرح سينماي ايران است هيچ وقت پيش از «نيش زنبور»، به عنوان زوج کنار هم قرار نگرفته بودند. به هر حال گزينه هايي بسيار متفاوت هستند و امکان قرار گرفتن شان کنار هم اصلا زياد نيست. مسئله ديگر اين که هيچ کدام از اين ها به تنهايي هم هيچ وقت در هيچ فيلمي با بازيگر ديگري زوج نبوده اند.





رضا عطاران با اينکه تجربه زيادي در فيلم ها و سريال هاي کمدي دارد اما هيچ وقت کنار زوج ديگري قرار نگرفته و معمولا بازي خودش به تنهايي به چشم مي آيد. با اين حال اما از آنجايي که هرکدام از اين دو نفر، بازيگران درجه يک سينماي ايران هستند، طبيعتا کنار هم قرار گرفتن شان هم مي توانسته جذاب به نظر برسد.

چرا موفق بودند: فيلم «نيش زنبور»، اثر موفقي ميان آثار کمدي سينماي ايران نبود. شايد اگر عطاران و کيانيان کنار آن قرار نگرفته بودند، حتي با اقبالي هم از سوي مخاطبان رو به رو نمي شد. اين دو نفر، دو خلافکار بودند که با همکاري هم زنان پولدار بي شوهر مسن را اغفال مي کردند و با ترفندي پول هايشان را به جيب مي زنند تا اينکه نهايتا يکي از آنها به ديگري نارو مي زند و... موقعيتي که قرار بوده اين دو نفر در آن قرار بگيرند مي توانست موقعيت جذابي باشد اما در واقعيت اين چنين نيست. حتي شوخي ها يا کمدي جذابي هم ميان آنها شکل نمي گيرد. با اين حال فيلم فقط روي جذابيت اين دو نفر دست مي گذارد و به همين منوال جلو مي رود و اتفاق موفق هم مي شود.

موفقيت فيلم: فيلم سال 1388، يک ميليارد و هشتصد ميليون تومان فروش کرد و بعد از «اخراجي هاي 2»، «دو خواهر»، «زندگي شيرين»، «درباره الي»، «پسر ايروني» و «خروس جنگي»، به عنوان هفتمين فيلم پرفروش آن سال شناخته شد.
تداوم همکاري: هيچ وقت همکاري ديگري نداشتند.



سن پطرزبورگ/ 1388


پيمان قاسم خاني و محسن تنابنده

خاستگاه: وقتي پيمان قاسم خاني و محسن تنابنده رو به روي هم قرار گرفتند کمتر کسي فکر مي کرد اين نويسنده ها بتوانند يکي از بهترين زوج هاي کمدي سال هاي اخير سينما را به نام خود رقم بزنند. قاسم خاني پيس از اين در «عاشقانه» بازي کرده بود و نگارش کلي فيلم و سريال طنز در کارنامه دارد. محسن تنابنده اما در سالي که «سن پطرزبورگ» را بازي کرد حتي به سيمرغ بازيگري هم رسيده بود. در تلويزيون با «مامور بدرقه» بازيگري شناخته شده بود اما در «سن پطرزبورگ» گريمي متفاوت داشت و از شمايل پيشين بيرون آمده بود.





چرا موفق بودند: کل کل ناتمام کاراکتر قاسم خاني و تنابنده براي رسيدن به گنجي با کليد عقاب دوسر، مخاطب را نود دقيقه سرگرم مي کند و مي خنداند. تضاد طبقاتي و شخصيتي اين زوج ويژگي مهم شان بود که از قبل آن موقعيت هاي خنده داري ايجاد مي شد. يکي متعلق به طبقه فرودست و آن يکي مردي از طبقه متوسط جامعه که خيلي خوب بلد است اداي پز جنتلمن به خود بگيرد و کارش را پيش ببرد. تکيه کلام هاي اين دو هنوز در شوخي هاي محاوره مورد استفاده قرار مي گيرد که نشان از فيلمنامه جذاب پيمان قاسم خاني و شخصيت پردازي درست بهروز افخمي به عنوان کارگردان دارد.

موفقيت فيلم: «سن پطرزبورگ» سال 88 اکران شد و با فروشي نزديک 628 ميليون تومان رتبه چهارم پرفروش ترين فيلم هاي سال را به خود اختصاص داد. فيلم اگر اسير اختلاف تهيه کننده و کارگردان نمي شد حالا با يکي از اصولي ترين کمدي هاي سينماي ايران مواجه بوديم ولي در همين حد هم مخاطبان آن را پسنديدند و هنوز جزو فيلم هاي کمدي خوب به حساب مي آيد.

تداوم همکاري: قرار بود زوج قاسم خاني و تنابنده در «سن پطرزبورگ 2» باز هم کنار هم باشند که فيلم همچنان در مرحله حرف مانده است! اگر اين دو کاراکتر در فيلمي ديگر هم مورد استفاده قرار گيرند شک نکنيد موفقيت گيشه آن تضمين است.



بارکد/ 1394


بهرام رادان و محسن کيايي

خاستگاه: بهرام رادان پيش از کمدي «بارکد» تجربه فيلم فانتزي «آتش بس 2» را داشت و در «آدم کش» به نوعي با حامد بهداد يک زوج را تشکيل داده بودند اما در «بارکد» با محسن کيايي يک زوج به تمام معنا را تشکيل دادند. کيايي برخلاف رادان نقش هاي کمدي زياد بازي کرده بود. نمونه مشهورش «خط ويژه» است که سهم اين بازيگر و هومن سيدي از «بامزه بودن» بيش از ديگران است.





چرا موفق بودند: حاصل دنياي فانتزي و تخيلي فيلم هاي مصطفي کيايي خلق شخصيت هاي بامزه است. او براي فيلمي کاملا جدي مثل «عصر يخبندان» هم اين مهم را فراموش نمي کند و برادرش محسن مي شود نماينده ايجاد موقعيت هاي خنده دار. در «بارکد» اين مفهوم به اوج مي رسد؛ کيايي و رادان يکي از زوج هاي بامزه و موفق سينما را خلق مي کنند که با ورود پژمان بازغي مثلث موفقي تشکيل مي شود.

کيايي و رادان دوستاني هستند که براي رسيدن به زندگي بهتر و البته گرفتن انتقام از مفسدان دانه درشت اقتصادي، دست به هر کاري مي زنند. در اين حيص و بيص دوئل آن ها براي رسيدن به جايگاه بهتر لحظات مفرحي را رقم مي زند. از آن طرف آن يکي قصد دور زدن ديگري را دارد و بازي «موش و گربه»واري بين شان ايجاد مي شود که از مخاطب خنده مي گيرد.

موفقيت فيلم: «بارکد» در جشنواره سي و چهارم فجر رتبه سوم آرا مردمي را به دست آورد. در اکران عمومي هم با استقبال بالا مواجه شد و نزديک به 12 ميليارد تومان فروش داشت. غالب مخاطبان راضي از سالن خارج مي شدند و از آن به عنوان فيلمي مفرح ياد مي کردند. بار کمدي «بارکد» بر دوش کيايي و رادان بود که نشان از موفقيت اين زوج دارد.

تداوم همکاري: چيزي از اکران «بارکد» نگذشته است اما خبري مبني بر تداوم همکاري اين دو شنيده نشده. اگر ادامه يابد مي توان به موفقيتش اميد داشت.



خوب، بد، جلف/ 1395


پژمان جمشيدي و سام درخشاني

خاستگاه: اولين بار سال 1392 در سريال «پژمان» با زوج پژمان جمشيدي و سام درخشاني رو به رو شديم. همان طور که مي دانيد سريال سروش صحت، با زندگي فوتبالي پژمان جمشيدي شوخي کرده بود. داستان از وقتي شروع شد که اين بازيکن بدون تيم مانده بود و مدير برنامه اش سام درخشاني نمي توانست براي او کاري کند. «پژمان» اولين تجربه جمشيدي و درخشاني با اين سريال شکل گرفت.





چرا موفق بودند: اولين دليل موفقيت زوج جمشيدي و درخشاني، به فيلمنامه پيمان قاسم خاني و طراحي کاراکتري باز مي گردد که براي اين دو شخصيت انجام داده بود. اين دو کاراکتر، به ظاهر آدم هاي عاقلي هستند اما در عمل، رفتار و بيان شان از نوعي «توهم» و «بلاهت» نشات مي گيرد و همين تضاد عامل اصلي محبوبيت شان است. کل کل ناتمام بخش ديگري از دليل موفقيت اين زوج است. سروش صحت در مقام کارگردان به خوبي توانست به اين دو شخصيت جان دهد و حالا شخصيت شان جزو زوج هاي محبوب سينما و تلويزيون ما محسوب مي شود. بعد از آن پيمان قاسم خاني تصميم گرفت اين زوج را شخصيت اصلي اولين فيلم سينمايي خود قرار دهد که نتيجه اش اين روزها روي پرده سينما است.

موفقيت فيلم: «خوب، بد، جلف» بر روي وجه ديگري از زوج جمشيدي و درخشاني تمرکز کرده و داستان ارتباط مستقيم با سريال «پژمان» ندارد. همين باعث مي شود مخاطب قصه اي تازه از اين زوج شاهد باشد و ذهنش خسته از کليشه ها نشود. فيلم هم در جشنواره مورد استقبال مردم قرار گرفت و هم در اکران عمومي. «خوب، بد، جلف» بعد از يک هفته اکران بيش از يک ميليون فروش داشت.

تداوم همکاري: بعد از سريال «پژمان» استفاده بهينه اي از جمشيدي و درخشاني در فيلم «خوب، بد، جلف» شده است و هيچ بعيد نيست همکاري اين زوج تداوم داشته باشد؛ چرا که اين قابليت وجود دارد.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۳۲۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر، لیلا بلوکات بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران پس از سال‌ها دوری از بازی در تئاتر، با نمایش «خارشتر» روی صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی به نویسندگی هدی آهنگر و کارگردانی سیدعلی موسویان و تهیه‌کنندگی وحید کریمی به‌زودی میزبان علاقه‌مندان خواهد شد.

از فعالیت‌های تئاتری لیلا بلوکات می‌توان به بازی در نمایش‌های «شکار مرغابی»، «رام کردن مرد سرکش»، «خرده جنایت‌های زن و شوهری»، «هفت عصر، هفتم پاییز»، «شیروانی داغ»، «ماسک»، «اولئانا»، «هوس و هفت دقیقه»، «روز سیاوش» و… اشاره کرد.

در نمایش «خارشتر» علاوه بر لیلا بلوکات دیگر بازیگران مطرح تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران نیز حضور دارند که اسامی آن‌ها و دیگر اطلاعات اجرا به‌زودی اعلام می‌شود.

تمرین‌های این نمایش آغاز شده و در حال گذراندن مراحل آماده‌سازی است.

کد خبر 6091061 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • تبریک قهرمانی فوتسال توسط استقلال خوزستان
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند (فیلم)
  • پژو سقوط کرد؛ سرگردانی ایران‌خودرو برای تولید محصول محبوب
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • زور سرمایه به هنر نمی‌رسد
  • (ویدیو) کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند
  • رکوردشکنی شمس و مولانا در سینمای ایران؛ «مست عشق» نیامده از ۵ فیلم سبقت گرفت
  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران