Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو،نزدیک به یک سال از آغاز مناقشات بر سر ادعای آبگیری و احیای تالاب هورالعظیم که به گفته کارشناسان یکی از مهم‌ترین کانون‌های داخلی گرد و غبار محسوب می‌شود، می‌گذرد اما علی‌رغم وعده‌هایی مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب، همچنان اثری از پایان اظهارات ضدونقیض به چشم نمی‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احیای تالاب هورالعظیم همچنان توسط دولت، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم قلمداد می‌شود در حالیکه نمایندگان مجلس و فعالان محیط زیست با گلایه از عدم تامین حق‌آبه و خشکی تالاب، از ورود زهاب کشاورزی به تالاب انتقاد می‌کنند و خبر از مرگ تدریجی تالاب می‌دهند، تالابی که با خشک شدنش به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های گردوغبار تبدیل شده است.

به دنبال اظهارات معصومه ابتکار - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سال جدید مبنی بر آبگیری بیش از 70 درصدی تالاب هورالعظیم، تلاش موفقیت‌آمیز دولت برای رفع موانع جهت تامین حق‌آبه تالاب و در نتیجه، حذف یکی از کانون‌های گرد و غبار؛ قاسم ساعدی - نماینده دشت‌ آزادگان در مجلس هفته گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرد: بارها تذکر دادیم و گفتیم که تنها راهکار پایدار مقابله با ریزگردها و مهار کانون‌های گرد و غبار، رهاسازی حق‌آبه‌های مسدود شده رودخانه‌ها و تالاب‌های خشکیده خوزستان است.

وی ادامه داد: آبگیری هر تالاب به معنای رطوبت‌دهی خاک تا شعاع چند کیلومتری از پیرامون آن تالاب است که این موضوع موجب می‌شود با وزش هر باد ضعیفی، گرد و غبار در منطقه بلند نشود و تا زمانی که حق‌آبه‌های مسدود شده جلگه خوزستان رهاسازی نشود و تا زمانی که دولت عزم جدی را در این زمینه نداشته باشد، به چنین اقدامات فرعی مانند نهال‌کاری و درختکاری در سطح بسیار کم در کانون‌های ریزگرد خوش‌بین نیستیم.

این در حالی است که غلامرضا شریعتی - استاندار خوزستان در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه پرداخت حق‌آبه تالاب هورالعظیم طبق سهمیه تعیین شده توسط وزارت نیرو در حال ورود به تالاب است، گفت: ماه گذشته، رهاسازی آب شیرین کرخه در هورالعظیم آغاز شد و در حال حاضر با توجه به بارندگی‌ها و عدم نیاز کشاورزان با حجم 80 مترمکعب بر ثانیه ادامه دارد.



وی ادامه داد: حجم آب در هورالعظیم به حدی رسیده که طی دو هفته گذشته دو چاه نفت به طور کامل زیر آب رفته و لودرهایی که برای جلوگیری از زیر آب رفتن دو چاه نفت دیگر وارد منطقه شده بودند هم در آب گرفتار شدند. به علاوه حجم زیاد آب سبب شده جاده راهیان نور از امنیت کافی برخوردار نباشد که به همین دلیل تردد کاوران‌های راهیان نور از این جاده تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.



شریعتی با اشاره به اینکه پرداخت حق‌آبه تالاب از اولویت‌های اصلی دولت در سال 96 است، گفت: بیش از 85 درصد از آبی که پیش از خشک شدن در تالاب وجود داشت تامین شده و در حال حاضر طبق آمار مصطفی شبه - معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق استان خوزستان آب شیرین کرخه با حجم 80 متر مکعب بر ثانیه وارد حوضچه‌های یک، دو، سه و چهار شده و حتی بخشی از آن به سمت عراق جاری می‌شود به طوریکه به تهدید امنیت پاسگاه‌های مرزبانی منجر شده و گلایه فرمانده مرزبانی استان راه به همراه داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق‌نامه اخیر میان استانداری و وزارت نفت سبب کاهش حجم آب رهاسازی شده در هورالعظیم شده یا خیر تاکید کرد: شرکت مهندسی توسعه نفت نیاز دارد در دو قمست لوله‌گذاری کند که به این منظور لازم بود 14 دریچه و کالورت بسته بماند. اما 7 کالورت که طبق برنامه رهاسازی آب، باز شده بود همچنان باز است و رهاسازی آب از آنها ادامه دارد. باز شدن 7 کالورت دیگر نیز به درخواست وزیر محترم نفت به خرداد ماه موکول شد.



استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه منبع آب رهاسازی‌شده در هورالعظیم، آب شیرین کرخه است، افزود: کانال‌های انتقال زهاب کشاورزی تنها می‌توانند به حوضچه شماره چهار وارد شوند که تصمیم داریم آنها را به حضوچه شماره پنج منتقل کنیم. بنابراین آبی که در حوضچه‌های شماره یک، دو، سه و بخش عمده‌ای از حوضچه شماره چهار رهاسازی می‌شود بدون شک، آب شیرین کرخه و حق‌آبه هورالعظیم است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۳۲۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخشی از آب سد گلستان امروز رهاسازی می‌شود

ایسنا/گلستان شرکت آب منطقه‌ای گلستان اعلام کرد: با توجه به بارش‌های اخیر و ورود سیلاب به سد گلستان، بخشی از آب این سد از ساعت ۱۶ امروز شنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ رهاسازی می‌شود.

در اطلاعیه شرکت آب منطقه‌ای گلستان آمده است: با توجه به بارش‌های مناسب و قرار داشتن سد در آستانه سر ریزی ، به منظور مدیریت حجم آب مخزن برای چهارمین مرحله در سال آبی جاری، رها سازی آب سد امروز شنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ انجام می‌شود.

بر این اساس، رهاسازی آب برای مدیریت یکپارچه منابع و مصارف بهره برداران مجاز حاشیه گرگانرود و ایجاد ظرفیت خالی در سد گلستان برای مدیریت و ذخیره سازی بخشی از سیلاب‌های احتمالی در فصل بهار است.

در این اطلاعیه از مردم به ویژه کشاورزان و ساکنان روستاها و شهرهای مسیر گرگانرود خواسته شده از نزدیک شدن به حریم رودخانه‌ها و پایاب سد گلستان خودداری کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد
  • ۴۲ درصد سد‌های استان گلستان آبگیری شد
  • کشف بیش از ۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه
  • کشف و ضبط ۳۳ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در شهرستان کرخه
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • کشف ۳۳ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه
  • کشف ۳۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در کرخه
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • بخشی از آب سد گلستان امروز رهاسازی می‌شود