Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا درباره برنامه‌های این کمیسیون برای بهبودوضعیت زنان کارتن خواب، آسیب پذیر و سرپرست خانوار گفت: در سال گذشته مباحثی را در این خصوص پیگیری کردیم و توانستیم آنها را در برنامه توسعه ششم بگنجانیم.

ساعی گفت: در برنامه های توسعه قبلی متولی و سازوکار مشخص در بحث توانمندسازی زنان مطرح نشده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برنامه ششم ما برای اولین بار متولی این موضوع را معاونت زنان ریاست جمهوری و وزارت کار و تعاون قرار دادیم. هر دو این سازمان ها این طرح را آماده و بر آن نظارت خواهند داشت.

وی افزود: با میزان بودجه اختصاصی به این موضوع در سال جدید می توان در 31 استان طرح توانمندسازی را شروع کرد. این طرح در سال های 93 و 94 به صورت پایلوت در استانداری تهران و در شهرستان ری اجرا شده بود و همان ساختار پایلوت شده در برنامه ششم نیز گنجانده شد.

ساعی خاطرنشان کرد: علاوه بر متولی نبودن یک سازمان واحد در زمینه آسیب های زنان، در عملکرد سازمان های مرتبط نیز عدم هماهنگی هایی دیده می شد. همین مسائل باعث افزایش مشکلات زنان سرپرست خانوار در سال های اخیر بود. وحدت رویه، خط مشی واحد و هماهنگ عمل کردن کلیه سازمانهای مرتبط می‌تواند به رفع آسیب های اجتماعی در جامعه کمک کند.‌

این عضو کمیسیون اجتماعی گفت: در بحث کارتن خوابی زنان، به مراکز نگهداری و حمایت از کارتن خواب ها در خیلی از استان ها مانند استان خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و تهران سرکشی کرده ایم و به دنبال آن هستیم که بتوانیم بعد نظارتی را تقویت کنیم و دستگاه های متولی با یک سیاست گذاری واحد با این معضلات اجتماعی برخورد کنند.

وی افزود: رفع خلاءهای قانونی برای اجرای برنامه های آینده را نیز در دستور کار داریم تا بتوان در بخش هایی که ضعف قانونی داریم آنها را جبران کنیم.

ساعی با بیان اینکه باید با استراتژی واحد با معضلی چون زنان کارتن خواب برخورد کرد، گفت: در مورد جمع آوری زنان کارتن خواب بوستان هرندی این هماهنگی بین دستگاه های مختلف مشاهده شد. استانداری تهران همت به خرج داد و بیش از ده سازمان متولی کنار هم جمع شدند و طرح بوستان هرندی را اجرا کردند و تا میزان زیادی نیز پیش رفت ولی من در آنجا عدم حمایت مستمر و مداوم از این زنان را مشاهده کردم.

وی با تاکید براینکه مسئله آنجاست که توانمندسازی این زنان به صورت کامل انجام نمی شود، افزود: نیروی انتظامی باید این زنان را جمع آوری کند، شهرداری متولی گرم خانه ها برای این افراد است، سازمان بهزیستی باید مشاورینی برای مشاوره این افراد در نظر بگیرد، سازمان فنی و حرفه ای مهارت آموزی آنها را باید دنبال کند و وزارت بهداشت نیز بحث خدمات درمانی این افراد را عهده دار است.

ساعی تاکید کرد: اما مهم ترین عاملی که گاهی این فرآیند به طور کامل انجام نمی شود، کمبود بودجه بعضی از سازمان ها برای اختصاص به این موضوع است یا در مواردی سازمان ها پرداختن به این موضوع را جزو وظایف سازمانی خود نمی پندارند.

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری در سال جدید اندیشیده شده تا مجلس بعد نظارتی خود را بر آسیب های اجتماعی گسترش و تقویت کند گفت: خیلی از این آسیب های اجتماعی در کمیسیون اجتماعی مطرح و بررسی شده که این رویه را در سال جدید هم ادامه خواهیم داد و اگر بعضی از آنها در قالب طرح باشد در همین قالب مطرح می شوند.

ساعی ادامه داد: در سال جدید کمافی السابق ولی به صورت منسجم تر با متولیان امر آسیب های اجتماعی جلساتی داریم و روی آسیب های اجتماعی با حضور آنها بررسی دقیقی می کنیم. از مسئولین هم می خواهیم که کمافی السابق همکاری های خود را با کمیسیون داشته باشند.

وی گفت: براساس تاکید مقام معظم رهبری سه قوه باید در کنار هم و همدل باشند تا شاهد نتایج مثبتی باشیم. عدم وحدت رویه سبب هدر رفت انرژی و بودجه و موازی کاری می شود و تاثیر مطلوبی ندارد. کارها رو به رشد است و باید مستمر وادامه دار باشد.آسیب ها حاصل یکی ، دو شب نیستند و سیری را پیموده اند و در حال حاضر مانند زخمی که سرباز کرده خود را نمایان کرده اند.

این عضو کمیسیون اجتماعی گفت: در حال حاضر ناچاریم که پیشگیری و درمان را با هم انجام دهیم تا این معضلات حل شوند تا سطح شهرها و جامعه به المان های اسلامی نزدیک تر شود.

وی در پاسخ به اینکه لزوم وجود خانه های امن را تا چه میزان برای کاهش تعداد زنان کارتن خواب و آسیب پذیر حیاتی می بینید گفت: در مکان هایی نیاز به افزایش خانه های امن داریم تا جلوی برخی از معضلات دیگر گرفته شود. برای خانم هایی که بحث حمایت خانواده از آنها ضعیف است یا خانواده آنها را طرد کرده اند وجود خانه امنی که به آنها پناه ببرند حیاتی است. در این خانه ها مددکاران اجتماعی خبره باید مشاوره دقیق به این افراد بدهند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۳۳۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع اقلام اساسی بین ۱۳۴ خانوار آسیب دیده در امامزاده ابراهیم

کمیل پرناک در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار تا پایان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه اقلام معیشتی برای ۱۳۴ خانوار حادثه دیده آتش‌سوزی روستای امام زاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت ارسال شده است.

وی افزود: این اقلام شامل ۵۸۰ تخته پتو، ۱۴۰ تخته موکت، ۱۶۰ کیلو نایلون، ۱۵۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته، ۵۰۰ قوطی کنسرو ماهی و ۱۲۰ شعله چراغ والور است که با توجه به شرایط آنان ورفع نیازهای اولیه این جمعیت توزیع شده است.

وی بیان کرد: توزیع اقدام زیستی مورد نیاز بین خانواده‌های حادثه دیده از حریق روستای امام زاده ابراهیم شفت ادامه دارد و به خانوارهای جامانده با تأیید فرمانداری این شهرستان ارائه می‌شود.

پرناک با بیان اینکه علاوه بر توزیع اقلام زیستی آب معدنی، غذای گرم، بیسکویت و نان نیز بین این خانوارها توزیع شده‌است، افزود: ۲ اردوگاه اسکان اضطراری از جمله حسینه امام‌زاده به ظرفیت ۸۰ نفر و در مهمانسرای فرمانداری شفت به ظرفیت ۶۰ نفرو استفاده از مهمانسراهای روستای امام زاده ابراهیم در مجموع به ظرفیت ۲۰۰ نفر آماده شد که تاکنون حدود ۸۰ نفر از خدمات اسکان اضطراری بهره‌مند شدند.

وی بیان کرد: سه تیم امدادی در لحظات نخست حریق در منطقه حاضر شده و ضمن کنترل ۱۰ مورد فشار خون، حمایت‌های روانی را انجام دادند و از صبح حادثه (پنجشنبه گذشته) ۶۰ نفر در قالب ۱۲ تیم امدادی و عملیاتی پنج نفره با ۱۰ خودروی امدادی، ۲ خودروی کامیونت و یک دستگاه مینی بوس برای فراهم کردن اماکن اسکان اضطراری از شهرستان شفت، فومن و رشت حضور یافتند.

کد خبر 6096876

دیگر خبرها

  • کمک جمعیت هلال احمر به ۱۲۲ نفر از آسیب دیدگان سیلاب و آبگرفتگی‌
  • لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت
  • پرداخت حق بیمه بیش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار هرمزگانی
  • توانمندسازی مددجویان، مانعی در برابر تولید فقر است
  • لزوم نظارت مستمر بر اجرای مناسب پروژه‌های مشارکتی در شهر اصفهان
  • توزیع اقلام اساسی بین ۱۳۴ خانوار آسیب دیده در امامزاده ابراهیم
  • خروج واحد تولیدی مکمل غذایی دام و طیور بعد از ۶ سال از ورشکستگی با حمایت دستگاه قضا
  • رویکرد کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت است
  • مجلس از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت می‌کند
  • حمایت دبیرخانه "سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان" از اجرای طرح نور