Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@09:02:52 GMT

کشور را با عقل و عدل می‌شود اداره کرد

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۳۴۱۱۳

کشور را با عقل و عدل می‌شود اداره کرد

قم - یکی از مراجع تقلید گفت: کشور را با نیروهای نظامی نمی‌شود اداره کرد بلکه با عقل و عدل می‌شود اداره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته خود که در این بنیاد برگزار شد، ضمن تبریک ایام پربرکت ماه رجب بیان داشت: ایام پُربرکتی که در صحابت آن به سر می‌بریم به علاقمندان قرآن و عترت تهنیت عرض می‌کنیم و از ذات اقدس الهی توفیق بهره‌وری از این ایام پُرفیض را خواهان هستیم که به همه عنایت بفرماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مطمئن باشید که خواندن بعضی از این دعاهای نورانی ماه رجب، یک سواد دقیق‌تری می‌خواهد، یک علم بیشتری می‌خواهد، این دعای نورانی پُربرکت ماه رجب، این طور نیست که با هفت هشت سال درس خواندن حل بشود، این یک جان کَندن می‌خواهد.

استاد برجسته حوزه در ادامه به شرح نامه شصتم حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه پرداخت و بیان داشت: نامه شصتم نهج‌البلاغه نامه‌ای است که حضرت امیر برای مأموران و مسئولان مناطقی که در مسیر نظامیان قرار داشتند مرقوم فرمودند. در این نامه حضرت علی(ع) برای مأموران اخذ زکات و مالیات‌های مذهبی نامه می‌نوشتند که شما که می‌روید زکات جمع بکنید، اگر در مزرعه هستید یا اگر در باغ‌ها هستید، این نیروهای نظامی حرکت می‌کنند، مزاحم این‌ها نشوید این‌ها هم حق ندارند مزاحم شما بشوند، ولی اگر گرسنه هستند جلوی گرسنگی این‌ها را نگیرید اگر بیش از سدّ جوع آسیبی رساندند کاملاً دفاع کنید، «ظُلْماً عَنْ ظُلْمِهِمْ» اگر آن‌ها بد کردند شما هم عادلانه پاسخ آن‌ها را بدهید، گرچه این عدل شما برای آن‌ها تلخ است.

وی در ادامه به تبیین مسئله دعا و استجابت دعا پرداخت و اظهار داشت: این نامه شصت نهج البلاغه به استثنای یک سطر در نهج‌آلبلاغه آمده است، آن یک سطری که در نهج البلاغه نیامده و ای کاش مرحوم سید رضی ذکر می‌کرد این است، فرمود به اینکه مظلوم هیچ کسی را ندارد، در ناله و در دعا موحّد است، دعای هیچ موحّدی بی‌اجابت نیست. هیچ کس نگفت خدا که دستش خالی برگردد، ذات اقدس الهی از مظلوم حمایت می‌کند.

آیت الله جوادی آملی افزود: این بیان از لطایف ادعیه ائمه(علیهم السلام) است، دعای خالصانه هیچ ممکن نیست اجابت نشود؛ حالا یا عین آن مطلب اجابت می‌شود اگر حکمت است، اگر مصلحت نیست مشابه آن به این شخص داده می‌شود. اینکه وجود مبارک امام سجاد(ع) هم می‌فرماید ما دستی را که به دعا بلند می‌شود، سپس به صورت می‌مالیم برای این است که این دست از جای بلندی آمده و هرگز خالی برنگشت.

وی اظهار داشت: یک بیان نورانی دیگر حضرت امیر(ع) دارد که یک کسی سنگ زد این سنگ را همان‌جا که آمد برگردان. فرمود یک ملت باید آزاده باشد، سیلی‌خور و سنگ‌خور دیگری نباشد، اما هر جا سنگ آمد فوراً همان‌جا برگردانید، مگر نمی‌خواهید مستقل باشید؟! حضرت می‌فرماید: امضا کردن ستم، زیر بار ظلم رفتن، در مرام ما نیست. حضرت فرمود شما در برابر ظلم ساکت نباشید نه اهل ادهان باشید نه اهل ایهان؛ ادهان یعنی روغن‌مالی، این همه قاچاق که وارد می‌شود برای اینکه این‌ها روغن‌مالی می‌کنند. فرمود اهل فاکتورسازی و روغن‌مالی نباشید در کارتان جدّی باشید و مسامحه نکنید.

این مرجع تقلید شیعیان در پایان به ضرورت ذکر یاد و نام خدا اشاره کرد و بیان داشت: کشور را با نیروهای نظامی نمی‌شود اداره کرد بلکه با عقل و عدل می‌شود اداره کرد. یاد خدا، نام خدا، در هر قیام و قعودی آن کشور را اداره می‌کند.

وی اظهار داشت: در قرآن خداوند فرمود در نام من و یاد من، سُستی به خود راه ندهید. در این نامه هم حضرت فرمود اگر کسی مظلوم واقع شد این یک آه می‌کشد بین آهِ او و رسیدن به بارگاه ملکوتی خدا هیچ حجابی نیست، لذا این دعا اثر دارد. ظلم گر چه همه جا حرام است و جزء گناهان کبیره است، اما آن ظلمی که به مظلومی می‌شود که هیچ پناهی جز خدا ندارد، از آن باید بترسید چون او که آه می‌کشد، جز خدا کسی را نمی‌خواهد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۳۴۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر آموزش و پرورش: ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم

رضامراد صحرایی اظهار داشت: ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم، ما به قله نزدیک شده ایم و کسی که می‌تواند این الگو شدن را رقم بزند نظام تعلیم و تربیت کشور است.

به گزارش ایرنا، گزیده‌ای از سخنان صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم نماز جمعه تهران به شرح زیر است:

- بعد از ۱۲ سال اولین آیین نامه اجرایی برای اجرای سند تحول بنیادین از هیات دولت بیرون آمد، آیین نامه توسعه و تقویت مهارت‌های دانش آموزان.

- هر دانش آموز متوسطه یک مهارت که از مهر امسال اجرایی خواهد شد.

- امروز امتحانات نهایی تعیین کننده امتیاز ورود به دانشگاه هستند و مرجعیت به معلم و مدرسه و کتاب برگشته است.

- اجرای مصوبه شورای علمی و فرهنگی باعث شده است که شاهد حضور بیش از پیش دانش آموزان مناطق محروم در دانشگاه‌های سراسر کشور باشیم.

- همه حکمرانی و اداره کشور برخاسته از آموزش و پرورش است.

- کشور ما پیشرفت نخواهد کرد الا از طریق آموزش و پرورش.

- ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم، ما به قله نزدیک شده ایم و کسی که می‌تواند این الگو شدن را رقم بزند نظام تعلیم و تربیت کشور است.

دیگر خبرها

  • اولین اداره و قوانین راهنمایی و رانندگی | سرعت بالای ۱۵ کیلومتر در ساعت ممنوع!
  • راستی آزمایی کمک ۱۷ میلیارد دلاری آمریکا به افغانستان
  • آموزش و پرورش را براساس سند تحول بنیادین اداره خواهیم کرد
  • وزیر آموزش و پرورش: ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم
  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسوولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • رهبر شیعیان کشور مالی به زیارت حرم حضرت معصومه(س) مشرف شد
  • تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی
  • رهبر شیعیان کشور مالی به زیارت حرم حضرت معصومه (س) مشرف شد
  • امضای تفاهم نامه چاپ شناسنامه مکانیزه در اصفهان
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است