Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@20:28:29 GMT

گل محمدی در شهرستان پارس آباد کشت شد + عکس

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۳۵۴۴۱

گل محمدی در شهرستان پارس آباد کشت شد + عکس

برای اولین بار، 30 هزار اصله نهال گل محمدی در مزرعه شرکت کشت و صنعت فردوس در شهرستان پارس آباد به زیر کشت رفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آران مغان، شرایط اقلیمی در پارس آباد مغان در این شهرستان مرزی سبب شده است که خاک این منطقه قابلیت روئیدن تمامی محصولات کشاورزی و باغی را داشته باشد و از این روست که از خاک این خطه بعنوان طلای زرخیز نام می برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال مسوولان شهرستان پارس آباد با در نظر گرفتن شعار سال بر کشت محصولاتی که منجر به اشتغالزایی بیشتر شود تاکید دارند بر همین اساس است که یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه کاشت گل محمدی برای اولین بار در منطقه در زمینی به مساحت 5 هکتار است که زمینه اشتغالزایی چندین بیکار را فراهم کرده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت فردوس در این زمینه گفت: تعداد نهال گل محمدی که برای اولین بار در زمین های کشت و صنعت فردوس کشت می شود بیش از 30 هزار نهال بوده که در طول سال برای بیش از دو هزارو 300 نفر فرصت شغلی ایجاد می کند.

اندیشه افزود: امیدواریم با توجه به بازدهی خوبی که کشت گل محمدی دارد بتوانیم شاهد دگرگونی در کشاورزی شهرستان بوده و ضمن تولید این محصول با بکارگیری نیروی کار فصلی زمینه اشتغال را در برداشت و در صورت ایجاد تمهیدات لازم نیروی کار را در صنایع فراوری و تبدیلی مورد استفاده قرار دهیم.

فرماندار شهرستان پارس آباد نیز با ابراز خرسندی از کشت گل محمدی برای اولین بار در این منطقه مرزی اظهار کرد: مجتمع کشت و صنعت فردوس در زمینه کشت گیاهان دارویی از سال گذشته فعالیتهای خوبی را شروع کرده است که هم در ایجاد اشتغال مولد و پایدار و هم الگوی کشت مناسبی برای سایر کشاورزان منطقه حائز اهمیت است.

اکبر صمدی با بیان اینکه گل محمدی جزء محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم است، گفت: یکی از هسته های کلیدی سند تدبیر و توسعه شهرستان پارس آباد ترویج محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم همچون زعفران و گل محمدی است که در سالهای اخیر شاهد افزایش کشت این محصولات در سطح شهرستان پارس آباد هستیم که این نشان از توجه مسئولین به این امر است.

محصول عمده گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک می‌باشد، که از آنها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود. مصارف دارویی آن بیشتر در درمان دردهای رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سردردها بوده و در تهیه شربت مربا و در صنایع شیرینی سازی و تهیه بستنی نیز استفاده می‌شود.

عنبر گل به عنوان یکی از فراورده‌های صنعت گلابگیری، مایع سیاهی است که در پایان عملیات تقطیر همراه با تفاله گل‌ها در دیگ به جای می‌ماند و جهت درمان‌های عضلانی مناسب است. دم کرده گلبرگ‌های خشک شده اثر درمانی برای تقویت اعصاب، برطرف کردن بیماری‌های گلو و دهان است. در هندوستان موم گل محمدی، گل روغن و گل قند تهیه می‌شود.

به گزارش آران مغان، کشت و صنعت فردوس وابسته به بنیاد تعاون سپاه یکی از شرکت های بنام منطقه مغان و کشور محسوب می شود که سهم بسزایی در خصوص تولیدات کشاورزی، طیور، شیلات و دارویی از قبیل کشت برنج، پرورش ماهی، بوقلمون، گیاهان دارویی و ... دارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۳۵۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت روز «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم ملی

فرماندار شهرستان کاشان از ثبت روز بیستم اردیبهشت به عنوان «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم ملی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، حمید رضا محمدی فشارکی شامگاه _دوشنبه، هفدهم اردیبهشت_ در نشست با مدیران شهرستان برای برگزاری جشنواره گل و گلاب در بیستم اردیبهشت با حضور وزیر ارشاد، استاندار اصفهان، معاونین وزرا و مسئولان کشوری و گردشگران این روز خبر داد و اظهار کرد: این جشنواره با هدف توسعه کشت گل محمدی، ترویج گل‌های تزئینی، تولید و صادرات گل و گلاب، ایجاد اشتغال بیشتر در صنعت گل و گلاب-گیری، افزایش تولید گل محمدی و بهینه‌سازی در بسته‌بندی و صادرات گلاب سنتی و صنعتی برگزار می‌شود.

وی شناخت و معرفی جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تاریخی و دیدنی این منطقه را از دیگر هدف‌های برگزاری این جشنواره برشمرد.

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان افزود: میهمانان جشنواره ضمن آشنایی با نحوه گلاب‌گیری سنتی و صنعتی با حضور در گلستان‌ها از گلزارهای این شهرستان نیز دیدن می‌کنند.

رئیس ستاد توسعه گردشگری کاشان، برگزاری همایش صنعت گردشگری در دانشگاه کاشان، نشست مشترک کار گروه میراث فرهنگی و گردشگری و آب، خاک و منابع طبیعی، همایش توسعه گردشگری، برپایی آئین‌های جشن فرهنگی در شهرهای نیاسر، قمصر، برزک و کاشان را از دیگر برنامه‌های این جشنواره برشمرد.

وی در ادامه سطح زیرکشت گل محمدی در شهرهای برزک، قمصر، نیاسر و جوشقان و کامو و چوگان از توابع این شهرستان را دو هزار و ۷۰۰ هکتار ذکر کرد.

به گفته وی، حدود ۳۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم در بخش گل و گلاب در این شهرستان به کار مشغول هستند.

محمدی افزود: علاوه بر اینکه همه ساله در موسم حج، خانه خدا «کعبه» با گلاب ناب محمدی کاشان شست‌وشو داده می‌شود، سالانه حدود ده هزار تن گلاب از این شهرستان به کشورهای جهان صادر می‌شود.

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان گفت: گل و گلاب افزون بر بخش اقتصادی یک آئین سنتی، قدیمی و اعتقادی است و به همین لحاظ میراث فرهنگی در جهت هر چه با شکوه‌تر برگزار کردن این جشنواره از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

وی یادآور شد: برگزاری این جشنواره‌ها بر رونق اقتصادی شهرهای برزک جوشقان کامو، قمصر و نیاسر تأثیر بسزایی داشته است.

کد خبر 751232

دیگر خبرها

  • ثبت روز «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم ملی
  • صادرات سیر پارس‌آباد به روسیه و آذربایجان
  • ۳۰۰ پرس غذای گرم در پارس‌آباد بین نیازمندان توزیع شد
  • نجات ۲ کوهنورد گم شده در ارتفاعات کبیر کوه شهرستان ملکشاهی
  • تولد گوزن زرد ایرانی در خرم‌آباد/ کشت و صنعت بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش کشور
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • زمان مناظره‌ کاندیداهای پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز
  • ۲۷۶ شعبه اخذ رأی در حوزه انتخابیه پارس آباد، اصلاندوز و بیله سوار
  • تدارک ۲۷۶ شعبه اخذ رای در حوزه انتخابیه پارس آباد، اصلاندوز و بیله سوار