Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اخيرا دانشمندان توانسته اند نوعي ماده دافع آب را طراحي کنند که نه تنها ماندگاري و دوام بالايي دارد بلکه قابليت خود ترميمي نيز از جمله ويژگي هاي بارز و منحصر به فرد آن است.


به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از کليک، در پايان سال 2017 ميلادي ما شاهد توليد دسته جديدي از محصولات ضد آب خواهيم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ويژگي منحصر به فرد اين محصولات توانايي مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت براي مدت زمان طولاني است. دانشمندان دانشگاه ميشيگان موفق به طراحي و ساخت نوعي مواد دافع آب شده اند که با اسپري کردن آن بر روي محصولات مختلف، باعث مي شود آب به داخل آن نفوذ نکند. ميزان مقاومت اين مواد در برابر آب در حدود هزاران بار بيشتر از ساير محصولات مشابه است.
نکته مهم در خصوص اين مواد اين است که در صورتي که به صورت پوشش بر روي محصول استفاده شود و آسيب ببيند قابليت خود بازسازي داشته و مي تواند بخش هاي آسيب ديده شده روکش را ترميم نمايد.
اين مواد ترکيبي از موادي است به نام الاستومر پلي اورتان فلوئوردار که با مولکول هايي با نام F-POSS که قابليت دفع رطوبت و آب را دارند ترکيب شده است. محققان اين پروژه بر اين باورند که نه تنها مقاومت اين مواد بلکه قابليت خود ترميمي آن ‌ها توانسته اين محصول را از ساير محصولات مشابه متمايز نمايد.
به گفته آنش توت جا، در طول 30 تا 20 سال گذشته بيش از هزاران نوع ماده ضد آب که بر روي سطوح مختلف بکار رفته اند مورد آزمايش قرار گرفته اند اما تاکنون هيچ کدام مقاومت ماده اي که به تازگي توسط اين تيم تحقيقاتي طراحي و توليد شده است، نداشته است. به عقيده وي طراحي و توليد اين ماده ضد آب با مقاومت بالا مي تواند درهاي زيادي را براي تحقيقات آينده در زمينه توليد محصولات ضد آب با کيفيت بالاتر از اين ماده باز نمايد.
ترکيبات بکار رفته در اين ماده ضد آب، در برابر نفوذ و جذب آب بسيار مقاوم و سرسخت هستند. اين ماده مي تواند بر روي محصولاتي مانند اتومبيل، لباس ها، سقف ساختمان ها و حتي بر روي بدنه کشتي هاي مختلف استفاده شود. به طور کلي مي توان از اين مواد به عنوان يک پوشش ضد آب براي محصولاتي که زمان زيادي ممکن است در مجاورت آب قرار گيرند استفاده کرد. به خصوص مي توان بر روي پوشش هاي خودروها و يا کشتي هايي باربري استفاده کرد.
علاوه بر اين به دليل مقاومت و سختي بالاي اين مواد و همچنين قابليت خود ترميمي آن استفاده از آن در صنايع گوناگون بسيار مفيد خواهد بود. حتي زماني که اين پوشش دچار آسيب، خراشيدگي، سوختگي، مجاورت با مواد شيميايي و حتي ساييدگي نيز شود همچنان خاصيت ضد آب بودن آن حفظ مي شود.
حتي اگر مولکولي از اين پوشش از سطحي که آن را پوشش داده است کنده شود، ساير مولکول هاي آن به قسمت آسيب ديده منتقل مي شوند تا قسمت آسيب ديده را ترميم کنند. بيشتر پوشش هاي ضد آبي که تا کنون در صنايع از آن ها استفاده شده است در واقع از نوع مولکولي بوده که در صورتي که در مجاورت آب قرار گيرند حباب هايي ايجاد مي کنند و در صورتي که مدت زمان زيادي در مجاورت آب قرار گيرند اين حباب ها از بين مي روند و آب به سطحي که پوشش ضد آب بر روي آن قرار گرفته است نفوذ مي يابد. در واقع مي توان گفت ساختار اين مواد ضد آب به نوعي شکننده و آسيب پذير است. به همين دليل سطوحي که مواد ضد آب بيش از اين بر روي آن ها استفاده مي شد کمي خميده بايد مي بود تا جلوي شکنندگي اين مواد گرفته شود.
تصوير متن 1
تيم ديگري از محققان استراليايي نيز سعي در طراحي و ساخت نوعي مواد ضد آب کرده اند که ضعف شکننده بودن در آن ها کمتر باشد. در مواد ضد آب ساخته شده توسط اين محققان استراليايي از ترکيب پلاستيک و نوعي برگ نيلوفر آبي استفاده شده است. اما متاسفانه اين مواد نيز نه تنها مقاومت بلکه قابليت خود ترميمي مواد ضد آب ساخته شده توسط پژوهشگران دانشگاه ميشيگان را نداشته اند.
اين محصول قرار است با همکاري شرکتي به نام هاي گرا تک و دانشگاه ميشيگان به توليد انبوده برسد. سرپرست اين تيم تحقيقاتي اميدوار است تا پايان سال جاري ميلادي مقدمات تجاري سازي اين محصول به پايان برسد و اين محصول آماده ارائه در بازار براي پوشش محصولات ضد آب شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۳۷۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنر ضوابط پوشش دانشجویان ایران دوباره به دانشگاه برگشت | تصویر

چندثانیه نوشت: عکسی از یک بنر درباره نحوه پوشش دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده است.

بنر در ورودی دانشگاه تربیت مدرس در تهران نصب شده است.

دیگر خبرها

  • تقویت کننده موی مردانه
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی
  • جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی​ اعلام شد
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • نحوه انتخاب چوب ترموود
  • گواردیولا: مقابل ناتینگهام فارست خوش‌شانس بودیم؛ فقط با مالکیت توپ دوام آوردیم
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • بنر ضوابط پوشش دانشجویان ایران دوباره به دانشگاه برگشت | تصویر
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد