Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دانشمندان به اين نتيجه رسيدند که براي توسعه سريع ماشين‌ها و کامپيوتر‌هاي کوانتومي مانند D-wave، بايد از جامعه‌ي نرم‌افزارمتن باز کمک بگيرند.

کامپيوتر‌هاي کوانتومي واقعيت دارند؛ اما ساخت و توسعه چنين ماشين‌هايي بسيار سخت است. سخت از اين منظر که چند توسعه‌دهنده با تسلط به فيزيک کوانتوم، رياضيات پيشرفته يا ترکيبي از اين دو، بايد هم‌زمان کار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون شرکت کانادايي D-wave قصد دارد بر اساس کامپيوتر‌هاي کوانتومي که گوگل و ناسا در سال 2013 آزمايش کرده‌اند، امکان دسترسي به رايانش کوانتومي را کمي آسان‌تر و از طريق نرم‌افزار متن باز فراهم کند.همانطور که مي‌دانيم، ذخيره‌سازي اطلاعات در کامپيوتر‌هاي امروزي بر اساس بيت است که مي‌تواند مقادير صفر و يک را نشان دهد. محاسبات کوانتومي از ذرات کوانتوم در يک حالت خاص که Superposition ناميده مي‌شود، استفاده مي‌کند؛ اين ذرات هم‌زمان در دو جهت چرخش مي‌کنند.محققان دريافته‌اند چگونه اين ذرات را براي ايجاد کيوبيت‌ به کار گيرند که مي‌تواند مقادير صفر و يک يا هر دو را هم‌زمان اختيار کند. به‌وسيله‌ کيوبيت‌ها، شرکت‌هايي مثل D-wave اميدوارند کامپيوتر‌هايي ارائه دهند که سريع‌تر از کامپيوتر‌هاي معمول هستند.شرکت IBM از يک کامپيوتر کوانتومي در سال 2000 رونمايي کرد و همچنان تلاش دارد اين فناوري را بهبود بخشد. گوگل در حال توسعه کامپيوتر‌هاي کوانتومي خود است و از سال 2013 براي آزمايش کامپيوترهاي D-Wave با ناسا همکاري مي‌کند.شرکت لاکهيد مارتين و آزمايشگاه ملي لوس آلاموس در حال توسعه ماشين‌هاي D-wave هستند. اما کامپيوتر‌هاي کوانتومي هنوز براي اکثر برنامه‌ها در دنياي امروز کاربردي نيستند.مقالات مرتبط:رايانش کوانتومي؛ از رويا تا واقعيت
کيوبيت‌ها شکننده هستند و به‌آساني مي‌توانند در حالت Superposition ضربه‌پذير باشند. از طرفي، کامپيوتر‌هاي کوانتومي براي برنامه‌هاي امروزي دشوار و ناسازگارند؛ به خاطر اينکه به دانش تخصصي بسيار بالايي دارند. بو ادوارد رئيس شرکت بين‌المللي D-Wave مي‌گويد: «با توجه به ترکيب سخت‌افزاري D-Wave، ما نياز بيشتري به افراد باهوش در مورد برنامه‌ها و ديگر پلتفرم‌هاي نرم‌افزاري داريم.» در اينجا است که پلتفرم‌ نرم‌افزاري شرکت به نام Qbsolv وارد مي‌شود. Qbsolv نرم‌افزاري است که براي کمک به توسعه‌دهندگان برنامه‌هاي کوانتومي با ماشين D-Wave و بدون نياز به داشتن هيچ پيش‌زمينه‌اي در مورد فيزيک کوانتوم طراحي شده است. تعداد کمي از شرکاي شرکت D-Wave هم‌اکنون از اين ابزار استفاده مي‌کنند، اما اخيرا شرکت دي-وِيو، Qbsolv را به‌صورت متن باز منتشر کرده است؛ به اين ترتيب هر کسي قادر خواهد بود آزادانه نرم‌افزار را به اشتراک بگذارد يا آن را ويرايش کند.فرد گلاور مي‌گويد: «هر کسي در جامعه‌ي علوم کامپيوتر قابليت‌هاي محاسبات کوانتومي را متوجه نمي‌شود.» بولدر رياضي‌دان دانشگاه کلرادو که تحقيقاتش را در مورد Qbsolv انجام مي‌دهد، مي‌گويد: «Qbsolv ابزار‌ي در اختيار توسعه‌دهنده قرار مي‌دهد که تأثير فيزيکي قابل مشاهده‌اي در نمودار آينده تحولات کوانتومي خواهد داشت.»کيوبيت‌ها براي همهQbsolv برنامه‌اي با جامعه کاربري محدود اما در حال رشد است که منبع عظيمي از ابزار‌هاي لازم را در اختيار برنامه‌نويسان کوانتومي قرار مي‌دهد. سال گذشته اسکات پاکين از آزمايشگاه ملي لوس آلاموس و يکي از اولين کاربران Qbsolv، يک ابزار ديگر براي آن به نام Qmasm ارائه داد که نوشتن کد براي ماشين دي-ويو بدون نگراني در مورد سخت افزار مورد نياز براي کامپايل کردن آن را ممکن مي‌کند.مقالات مرتبط:آيا عصر پردازش کوانتومي فرا رسيده است؟
اِوالد مي‌گويد: «هدف،توسعه اکوسيستم نرم‌افزاري محاسبات کوانتومي و پرورش يک جامعه از توسعه‌دهندگاني است که براي حل مشکلات محاسبات کوانتومي فعاليت مي‌کنند.» در سال‌هاي اخير، توسعه نرم‌افزار‌ به شيوه متن باز بهترين روش را براي ساخت جامعه متشکل از توسعه‌دهندگان مستقل و شرکت‌هاي بزرگ به وجود آورده است. البته براي اجراي نرم‌افزاري که شما با اين ابزار توليد خواهيد کرد، نياز به يکي از معدود ماشين‌هاي دي-ويِو خواهيد داشت. اما ازآنجايي‌که ماشين‌هاي دي-ويو گران هستند، شما مي‌توانيد شبيه‌ساز دي-ويو را دانلود کنيد که به شما اجازه مي‌دهد نرم‌افزار توليدي را آزمايش کنيد. بديهي است که اجراي نرم‌افزار دقيقا شبيه به اجراي آن در ماشين‌هاي دي-ويو نخواهد بود. در سال گذشته، آي‌بي‌ام سرويسي راه‌اندازي کرد که افراد قادر بودند برنامه‌هاي خودشان را در کامپيوتر‌هاي کوانتومي اجرا کنند. اما نرم‌افزارهاي Qbsolv و Qmasm مي‌توانند براي اجراي نرم‌افزار‌هاي کوانتومي در سخت‌افزارهاي دي-ويو مفيد واقع شوند.ماشين‌هاي دي-ويو رويکردي کاملا متفاوت براي محاسبه نسبت به کامپيوترهاي سنتي و حتي نمونه‌هاي اوليه کامپيوتر‌هاي کوانتومي دارند. اکثر کامپيوتر‌ها اعم از گوشي‌هاي هوشمند مي‌توانند براي حل همه نوع مسئله برنامه‌ريزي شوند؛ ولي ماشين‌هاي دي-ويو براي يک هدف طراحي شدند: حل مسائل بهينه‌سازي!براي مثال، حل برخي مسائل کلاسيک مانند مسئله «فروشنده دوره‌گرد: محاسبه کوتاه‌ترين مسير» به‌راحتي توسط دي-ويو حل مي‌شود. در روز‌هاي اوليه، منتقدان از اينکه آيا واقعا دي-ويو دستگاهي با قابليت محاسبات کوانتومي هست يا خير، ترديد داشتند؛ اما اکنون دريافته‌اند که دي-ويو داراي قابليت رفتار کوانتومي است.دانيل ليدار يک پژوهشگر دانشگاه کاليفرنياي جنوبي بر اين عقيده است : «شکي وجود ندارد که در واقع کوانتوم در کارها تأثير مي‌گذارد و نقش محاسباتي معني‌داري بازي مي‌کند.»بزرگ‌ترين سؤالي که در اين بين وجود دارد اين است که آيا کامپيوتر‌هاي دي-ويو سريع‌تر از کامپيوتر‌هاي عادي هستند و آيا رويکرد منحصربه‌فرد سازندگان اين ماشين بهتر از خط مشي شرکت آي‌بي‌ام و ديگر محققان است.پاکين مي‌گويد: «تيم او به پتانسيل‌هاي دي-ويو باور دارد، حتي اگر اين دستگاه بهبود‌ عملکرد مورد انتظار را در بسياري از موارد نداشته باشد.» او همچنين توضيح مي‌دهد که رايانه‌هاي شرکت دي-ويو لزوما کارآمد‌ترين پاسخ را به يک مسئله بهينه‌سازي نمي‌دهند. در عوض، اين ايده است که به راه‌حل احتمالا خوب منجر مي‌شود؛ حتي اگر پاسخ به آن کامل و سريع نباشد.ماشين‌هاي دي-ويو براي حل مسائل بهينه‌سازي مفيد واقع مي‌شوند؛ چرا که اين مسائل مستلزم اين هستند که سريع حل شوند. اين مي‌تواند شامل بسياري از برنامه‌هاي کاربردي هوش مصنوعي هم باشد.در حالت ايده‌آل، سخت‌افزار و نرم‌افزار حل مسائل محاسباتي را بهبود خواهند داد؛ اما Qbsolv و Qmsam به سمت حل دقيق آن‌ها مي‌روند. در حال حاضر اين کار نيازمند نرم‌افزار‌ متن باز است؛ چرا که اين پروژه نيازمند جامعه‌ي متن باز است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۳۸۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه دادرسی الکترونیک در حوزه‌های قضایی زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ حجت الاسلام فرجی برحق گفت: امسال باید نسبت به برگزاری دادرسی‌های الکترونیکی در تمامی حوزه‌های قضائی استان اهتمام بیشتری صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه رعایت نظم و انضباط برای انجام هر کاری مهم و ضروری است، افزود: در اجرای برنامه‌های ابلاغی و عملیاتی در حوزه‌های قضائی استان برخی عقب ماندگی‌ها و ضعف‌ها شناسایی شده که امیدواریم با همفکری و همکاری میان همه بخش‌ها برای رفع آنها اقدام شود.

وی ادامه داد: اجرای برنامه‌های قوه قضائیه در تشکیلات قضائی استان باید با جدیت و اهتمام بیشتر در دستور کار مدیران حوزه‌های قضائی قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان با تأکید بر اینکه مسئولیت‌ها یک امانت الهی است، گفت: باید قدر این مسئولیت را بدانیم و با ارائه خدمت صادقانه به مردم و اجرای عدالت موجب جلب رضایت مردم و خداوند متعال شویم.

دیگر خبرها

  • پس از کروم، مرورگر ویوالدی هم به نسخه آرم ویندوز آمد
  • ۸۰ درصد هزینه گلخانه به صورت تسهیلات در اختیار افراد قرار می گیرد
  • سیستم عامل هوشمند چینی معرفی شد
  • نگاه توسعه ای به شهر در اولویت قرار گیرد
  • ۳۰ درصد درآمد عوارض خروج از کشور در اختیار گردشگری قرار گیرد
  • ۳۰ درصد درآمد عوارض خروج مسافر از کشور در اختیار ما قرار گیرد
  • توسعه دادرسی الکترونیک در حوزه‌های قضایی زنجان
  • افشای مشخصات کامل پلی‌استیشن ۵ پرو
  • دلار ۴۰ هزار و ۹۰۰ در اختیار چه کسانی قرار می‌گیرد؟
  • تجهیز پیشرفته‌ترین رایانه کوانتومی چین به یک سپر امنیتی قدرتمند