Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@04:50:18 GMT

ميلاد امام محمدتقي عليه السلام

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۳۹۶۹۹

خبرگزاري آريا -
امام محمدتقي (ع) ميوه دل ثامن الحجج (ع) در دهم رجب 195 ق در مدينه منوّره زاده شد

ميلاد اسوه شکيبايي، تنديس تقوا و پارسايي، مشعل حق و حقيقت، جلوه جمال الهي و جلال کبريايي، الهام بخش اخلاص و معرفت حضرت جوادالائمه امام محمدِتقي، عليه السلام ، بر عاشقان شجره طيبه ولايت و امامت و رهپويان راه حقيقت مبارک باد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تولّد امام محمدتقي عليه السلام
حضرت امام محمدتقي عليه السلام ميوه دل ثامن الحجج عليه السلام در دهم رجب 195 ق در مدينه منوّره زاده شد و بر شاخسار امامت شکوفا گشت. پدر بزرگوارش حضرت امام رضا عليه السلام و مادرش بانوي گرامي و بافضيلتي به نام «سبيکه» است که امام رضا عليه السلام او را «خيزران» ناميد. حضرت همواره از ايشان به نيکي ياد کرده او را با تعابيري چون بانويي پاک دامن و بانوي بافضيلت نام مي بردند.

دوران امامت امام محمدتقي عليه السلام
از ماه رمضان سال 202 يا آخر ماه صفر 203 ه ، که امام رضا عليه السلام در توس به شهادت رسيد، فرزند آن حضرت، امام محمدتقي عليه السلام به مقام امامت و پيشوايي امت مسلمان رسيد.

امام جواد در سه سالگي
صفوان بن يحيي، از ياران مخلص امام رضا عليه السلام ، مي گويد در مدينه به حضور آن حضرت شرف ياب شدم و عرض کردم: پيشي از آن که خداوند ابوجعفر (جواد) را به شما عنايت فرمايد، درباره امام بعد از شما پرس وجو مي کرديم و شما مي فرموديد خداوند به من پسري عنايت خواهد فرمود. اکنون خداوند پسري به شما عنايت کرد و چشم ما به وجود وي روشن گرديده است. تکليف ما پس از شما چيست و امام ما چه کسي خواهد بود؟

امام رضا در پاسخ به امام جواد که در مقابلش ايستاده بود اشاره نمود. من در جواب گفتم فدايت شوم او که بيش از سه سال ندارد؟! امام رضا عليه السلام فرمود: «کمي سن ايرادي ندارد؛ چون حضرت عيسي در حالي که کم تر از سه سال سن داشت به پيامبري رسيد».

خلفاي عصر امام محمدتقي عليه السلام
امام جواد عليه السلام در سال 195 ه در مدينه چشم به جهان گشود. سه سال داشت که «محمد امين» فرزند هارون الرشيد به دست برادرش در سال 198 ه به قتل رسيد و حاکميت مأمون آغاز گشت. مأمون در سال 218 ه درگذشت و معتصم عباسي در ماه شعبان 218 ه به خلافت رسيد. از اين رو بايد گفت امام جواد عليه السلام در زندگي کوتاه و پربار خويش با سه خليفه عباسي هم عصر بوده است.

تکريم امام جواد عليه السلام از سوي علي بن جعفر عليه السلام
روزي امام جواد عليه السلام وارد مسجد رسول خدا شد. علي بن جعفر عموي آن حضرت با ديدن امام جواد عليه السلام با عجله و بدون کفش و عبا حرکت کرد و به حضور امام رسيد و دست او را بوسيد و آن حضرت را فراوان تعظيم کرد. امام جواد عليه السلام به او فرمود: «عموجان، بنشين. خدا تو را مشمول رحمت خويش قرار دهد». علي بن جعفر گفت: «در حالي که شما ايستاده ايد من چگونه بنشينم؟»

پس از آن که امام جواد عليه السلام رفت و علي بن جعفر به محل تدريس خود برگشت شاگردان او اعتراض کردند که: تو عموي ابوجعفر هستي، سن و سال بالايي داري، آن وقت در برابر (ابوجعفر جوان) اين گونه تعظيم مي کني؟! علي بن جعفر در حالي که محاسن سفيد خود را در دست گرفته بود گفت: ساکت باشيد، اگر خداوند اين ريش سفيد را لايق امامت ندانست و اين نوجوان را لايق مقام بلند امامت دانست و به او چنين عظمت و مقامي داد، من مي توانم مقام و فضيلت او را ناديده بگيرم؟ از سخن شما به خدا پناه مي برم، بلکه بايد بگويم من بنده و چاکر او هستم.

از القاب امام جواد (ع) مي توان به مرتضي، مختار، متوكل، متقي و زكي اشاره کرد

مشعل تابان
امامت هديه اي الهي براي همه آحاد امّت است تا به مدد آن در صراط مستقيم قرار گيرند. امام ضامن اجراي احکام قرآن، مشعل هدايت در شب هاي تيره و فروغ يقين افروز در پيچ و خم هاي شک و اضطراب است. امام جواد عليه السلام در دوران سياه حکومت خلفاي بني عباس، به رغم عمر کوتاه خود توانست کشتي امت را به خوبي هدايت کند و براي مؤمنان مشعلي تابان در شب سياه انحراف و کج انديشي باشد. آن حضرت با بيان مسايل بنيادي دين، از پرچم هماره برافراشته اسلام پاسداري کرد.

درياي فضايل
درياي فضايل امام جواد عليه السلام بي کرانه است. او برگزيده خداوند، قرآن ناطق، حقيقت مجسّم و هدايتگر توحيد است. امام جواد عليه السلام ، در دوران کوتاه امامت خود، با کردار و گفتار خود معارف ناب را بر جان تشنه مؤمنان جاري مي ساخت. ميلاد فرخنده امام جواد عليه السلام بر تمام شيعيان خجسته باد.

پرداخت بدهي امام رضا عليه السلام
يکي از ياران امام رضا عليه السلام مي گويد: حضرت رضا عليه السلام از دنيا رفت و من چهارهزار درهم از ايشان طلب داشتم و غير از من کسي از آن خبر نداشت. امام جواد عليه السلام شخصي را درپي من فرستادند و فرمودند: «فردا به نزد من بيا». روز بعد به خدمت امام رفتم. فرمود: «ابوالحسن از دنيا رفت و به شما چهار هزار درهم بده کار بود». آن گاه از زير فرشي که روي آن نشسته بودند مبلغي به من دادند که وقتي آن را شمردم چهار هزار درهم بود».

سفارش امام جواد عليه السلام درباره پرهيزکاري
گاه در زندگي، تمام درها به روي انسان بسته مي شود، به گونه اي که هرطرف که روي مي کند با مشکل يا مشکلاتي روبه رو مي شود. اين قبيل مواقع فرصت هاي خوبي براي بيدارشدن و بازگشت به سوي خداست. در اين هنگام اگر انسان از روي اخلاص از ذات مقدس حضرت حقّ کمک بگيرد، امدادهاي الهي به کمک او مي آيد و نسيم هاي رحمت پروردگار او را در بَر مي گيرد و از راه هايي که هرگز باور نداشت، درهاي بسته به رويش گشوده مي شود. امام جواد عليه السلام در اين باره مي فرمايند: «اگر درهاي آسمان و زمين به روي کسي بسته شود و او پرهيزکاري پيشه کند، خداوند در کار او گشايش مي دهد».

منبع:hawzah.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۳۹۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)

به گزارش خبرنگار مهر، محمد چگنی نژاد امروز دوشنبه در نشست بزرگداشت دهه کرامت استان لرستان، اظهار داشت: در طول دهه کرامت برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در کانون‌های مساجد برگزار می‌شود.

وی افزود: مشارکت و پشتیبانی دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان لرستان برای تقویت برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت در استان لرستان ضروری است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان با تأکید بر ضرورت حفظ رکن مردم‌محوری برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت، افزود: برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت با محوریت ترویج فرهنگ رضوی، جریان‌سازی اجتماعی و ارتقا فرهنگ دینی برگزار می‌شود.

چگنی نژاد، بیان کرد: برگزاری ده‌ها برنامه جشن و شادی به مناسبت گرامیداشت سالروز میلاد حضرت معصومه (س)، میلاد امام رضا (ع) و حضرت شاه‌چراغ (ع)، مراسم جشن روز دختر با حضور خادمان حرم رضوی به همراه برنامه‌های متنوع و مختلف فرهنگی، هنری، قرآنی و آموزشی در سطح مساجد دارای کانون فرهنگی هنری تنها بخشی از برنامه‌های دهه کرامت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

وی ادامه داد: همچنین هم‌زمان با شب میلاد باسعادت امام رضا (ع) دو برنامه شاخص در شهر خرم‌آباد و در هر کدام از شهرستان‌های استان لرستان یک برنامه با محوریت مساجد برگزار می‌شود.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان با اشاره به فعالیت ۴۹۸ کانون فرهنگی هنری عمومی و ۳۸ کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران در استان لرستان، اظهار کرد: ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت در سراسر کانون‌های مساجد استان لرستان برگزار می‌شود.

کد خبر 6090853

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)