Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@20:21:21 GMT

این بیماری نوظهور در کمین دختران جوان است

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۳۹۹۰۵

این بیماری نوظهور در کمین دختران جوان است

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛یکی از بیماری های نوظهور در عصر حاضر که بویژه بسیاری از دختران کشورهای غربی به آن مبتلا هستند، بیماری بی اشتهایی افراطی یا آنورکسیا (anorexia) است که باعث بی‌میلی افراد به خوردن مواد غذایی می شود. در چنین شرایطی، افراد مبتلا به آنورکسیا به روش درمانی واکنش نشان نداده و به تدریج با کاهش وزن بسیار زیاد مواجه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیماران به واسطه کمبود دریافت مواد مغذی و ویتامین ها جان خود را از دست می دهند. به عقیده کارشناسان، این پدیده منشا عصبی دارد و مانکن‌ها را می‌توان دلیل ظهور بیماری آنورکسیا عنوان کرد که باعث شده است در سال‌های اخیر، دختران برای شبیه بودن به این مانکن‌ها دست از خوردن مواد غذایی بردارند و مدام به فکر لاغری و گرفتن رژیم های غذایی سخت و سنگین باشند. از طرفی کارشناسان دانشگاه استانفورد با بررسی افراد مبتلا به این بیماری دریافتند که تعداد زیادی از آنها به بیماری سلیاک نیز دچار شده‌اند. مبتلایان به بیماری سلیاک به خاطر نداشتن برخی آنزیم ها در روده خود قادر به هضم برخی مواد غذایی از جمله گندم یا شیر نبوده و در صورت مصرف آنها با مشکلاتی چون دل درد و سایر ناراحتی های گوارشی مواجه می شوند. تحقیقات جدید نشان داده است که ناراحتی های گوارشی و مشکل هضم مواد غذایی نیز می تواند یکی از دلایل روی آوردن افراد به نخوردن مواد غذایی و بروز لاغری شدید در آنها باشد. بیماری سلیاک نوعی بیماری خود ایمنی است که در اثر آن سلول های روده دچار التهاب و درد شده و فرد مبتلا برای خوردن برخی مواد غذایی با مشکل مواجه می شود. برخی از بیماران مبتلا به سلیاک از مشکلات دیگری چون بی اشتهایی، اختلال در یادگیری و پرخاشگری رنج می برند. بیماران مبتلا به آنورکسیا با درصد بالایی به بیماری سلیاک نیز مبتلا هستند و ولی علائم این دو بیماری نباید با هم اشتباه گرفته شود و هر دو به درمان های اورژانسی نیاز دارند. برخی افراد مبتلا به anorexia به شدت در مقابل درمان های پزشکی از خود مقاومت نشان می‌دهند و آمار بالایی از مرگ افراد به خاطر بی اشتهایی در اثر این بیماری در دنیا وجود دارد. معمولاً برای درمان مبتلایان به بی اشتهایی افراطی علاوه بر درمان های دارویی و رژیم غذایی، برگزاری جلسات روانشناسی نیز مورد نیاز است تا ریشه های روانی این بی اشتهایی شناسایی شود. گفتنی است؛ بیماری آنورکسیا در دختران بویژه در سنین بلوغ شیوع دارد و مواردی چون استرس، از دست دادن عزیزان و ضربه های روحی باعث تشدید بیماری می‌شود. منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۳۹۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟

 به گزارش تابناک، تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که رژیم غذایی متعادل شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و حبوبات، ماهی و چربی‌های سالم، می‌تواند به تقویت عملکرد حافظه کمک کند. بررسی‌ها حاکی از آن است که تغذیه مناسب برای بهبود توانایی به یادآوری جزئیات است. در ادامه این مقاله، به معرفی و تحلیل مواد غذایی موثر در تقویت حافظه خواهیم پرداخت.
 

میوه‌ها و تأثیرات بر حافظه
به گزارش فرطب، میوه‌ها به ویژه توت‌ها، به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که دارند، نقش مهمی در حفاظت مغز از آسیب‌های اکسیداتیو و پیشگیری از زوال عقل ایفا می‌کنند. زغال‌اخته به خصوص غنی از آنتوسیانین است و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. انگور و هندوانه نیز به ترتیب به دلیل داشتن رسوراترول و لیکوپن، موثر در تقویت حافظه هستند. آووکادو نیز با چربی‌های سالم خود، به بهبود سطح کلسترول و عملکرد مغز کمک می‌کند.

سبزیجات برگ دار و تقویت حافظه
سبزیجات تیره و برگ‌دار، منابع عالی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C هستند و در پیشگیری از از دست دادن حافظه ناشی از پیری مفیدند. چغندر، که غنی از نیترات است، به گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش اکسیژن‌رسانی به مغز کمک می‌کند. این سبزیجات، به ویژه در کاهش التهاب و بهبود گردش خون در مغز نقش دارند.

غلات کامل و حبوبات در تغذیه
غلات کامل و حبوبات مانند گندم پرک، کوسکوس، نخود و جو دوسر، منابع غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده و ویتامین B هستند. این مواد غذایی به بهبود حافظه کمک می‌کنند و به واسطه داشتن فیبر و مواد مغذی، به تقویت کلی سلامت مغز می‌انجامند.

تأثیر غذا‌های دریایی بر عملکرد مغزی
مصرف ماهی‌های چرب که سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند، برای سلامت قلب و بهبود عملکرد حافظه ضروری است. مصرف هفتگی ماهی به بهبود حافظه کمک کرده و نیاز‌های اساسی مغز را تامین می‌کند، در حالی که گوشت قرمز ممکن است ضرر‌های بیشتری داشته باشد.

گیاهان و دانه‌ها برای بهبود حافظه
دانه‌های کاکائو، کنجد و گیاهانی مانند رزماری و نعناع، منابع غنی فلاونوئید‌ها و آرژنین هستند. این مواد مغذی به بهبود جریان خون به مغز، افزایش تمرکز و حافظه کمک می‌کنند. استفاده از این دانه‌ها و گیاهان می‌تواند به تقویت عملکرد مغزی و جلوگیری از لخته شدن خون منجر شود.

استراتژی‌های تکمیلی برای تقویت حافظه
علاوه بر تغذیه، فعالیت‌هایی مانند استراحت کافی، حل جدول، و ورزش منظم نیز برای تقویت مغز و حافظه ضروری هستند. تلاش برای به خاطر سپردن شماره‌ها یا استفاده از ذهن برای مکان‌یابی به جای تکیه بر تکنولوژی، می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند. همچنین، خنده به عنوان یک فعالیت ضد استرس، به کاهش تنش و بهبود عملکرد مغزی کمک می‌کند.

اطمینان از خواب کافی و مصرف منظم مایعات نیز برای حفظ سلامت مغز و حافظه حیاتی است. در نهایت، یادگیری مستمر و تحریک ذهن با فعالیت‌های جدید به حفظ قدرت مغزی کمک می‌کند.

جمع بندی
تغذیه مناسب حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی، به همراه فعالیت بدنی منظم و استراحت کافی، نقش مهمی در بهبود و تقویت عملکرد حافظه دارد. توجه به مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و امگا ۳، و همچنین ارتقا سبک زندگی سالم، به پیشگیری از زوال عقل و تحریک مغز کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد